Kirjoittaja Aihe: Kommentaariraamattu 2. Kor. 6:14-18  (Luettu 915 kertaa)

sananvalo

• Vieras
Kommentaariraamattu 2. Kor. 6:14-18
« : 05.05.24 - klo:12:50 »
2Kor. 6:14 Älkää suostuko kantamaan vierasta iestä yhdessä niiden kanssa, jotka eivät usko. Mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valolla ja pimeydellä?

15 Miten Kristus ja Beliar sopivat yhteen? Tai mitä yhteistä uskovalla on sen kanssa, joka ei usko?

16 Miten sopivat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Mehän olemme elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala on sanonut: ”Minä olen asuva heissä ja kulkeva heidän keskellään. Minä olen oleva heidän Jumalansa ja he minun kansani.”

17 Sen tähden: ”Lähtekää pois heidän keskeltään ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä koskeko saastaiseen, niin minä otan teidät vastaan

18 ja olen oleva teidän Isänne, ja teistä tulee minun poikiani ja tyttäriäni, sanoo Herra, Kaikkivaltias.”

Kommentaariraamattu:

6:14-18 Jakeissa Paavali sanoo, ettei kristittyjen tulisi "kantaa vierasta iestä" niiden kanssa, jotka eivät usko. Se tarkoittaa, että tulisi olla varovainen solmimaan sellaisia suhteita, joissa saattaisi vähitellen luopua kristillisistä arvoista ja periaatteista.

Aikaisemmin Paavali selitti, että uskovan ei kuitenkaan pidä eristäytyä maailmasta (1. Kor. 5:9-10). Hän myös kehotti, että puolisot pysyisivät yhdessä, vaikka toinen ei uskoisi Jeesukseen (1. Kor. 7:12-13). Paavali halusi, että kristityt todistavat Jeesuksesta maailmassa mutta eivät sitoisi itseään sellaisiin tilanteisiin tai suhteisiin, joissa kristilliset arvot ja eläminen niiden mukaan ovat vaarassa.

Jakeita voidaan soveltaa kysymykseen avioitumisessa. Paavali ei suositellut uskovalle avioitumista ei-uskovan kanssa, sillä elämän tärkeimmässä asiassa, sitoutumisessa Jumalaan, ei olisi yhteistä pohjaa. Koska avioliitossa kahdesta tulee yksi, uskonkysymykset saattavat erottaa puolisoita toisistaan ja toinen voi ajautua luopumaan omista periaatteistaan yhteyden vuoksi.

6:16 Paavali lainaa Jesajan kirjaa sanoessaan, että seurakunta on elävän Jumalan temppeli. Korinttolaisilla oli runsaasti eri jumalien temppeleitä, joten kirjeen vastaanottavat ymmärsivät hyvin vastakkainasettelun, josta Paavali puhuu.

Kristuksen omia ei tunneta siitä, että he käyvät kirkossa, vaan siitä, että heissä asuu Pyhä Henki. Seurakunta ei ole rakennus, jonne uskovat kokoontuvat, vaan se on uskovat itse. Jumala on aina omiensa kanssa. Sen ymmärtäminen on samalla hätkähdyttävää ja lohduttavaa.

6:17 Maailmasta pois lähteminen tarkoittaa synnin karttamista ja sen lisäksi pysymistä Jumalan lähellä. Siihen ei liity vain maallisen, helposti vääryyteen johtavan toiminnan välttäminen vaan myös se, miten käytämme aikaamme ja varojamme.

Synnin vaikutuksilta ei pysty täysin eristäytymään. Meidän ei tarvitse kuitenkaan antaa periksi ympäriltä tuleville haitallisille vaikutteille. Kun tuntee Jumalan tahdon, on helpompaa karttaa vääryyttä.

Luin Mooseksen kirjaa, havaitsin saman yhdistelmän joka on 2Kor. 6 luvussa, eli 4Moos. 16:21. Näen saman yhdistelmän VT:ssa ja UT:ssa.

Koska Herran tuomio alkaa ensin Hänen huoneesta eli seurakunnasta. Eli Hän käskee erottamaan heistä ettei vitsat kohdistuisi Hänen omiinsa.

4Moos. 16:21 ”Erottautukaa te tästä joukosta, niin minä teen heistä hetkessä lopun.”

1Piet. 4:17 Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?

Ilm. 18:4 Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: "Lähtekää siitä ulos, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa.

Palataan vielä 2Kor. 6:14 kohtaan, siinä englanninkielen Raamatun mukaan eriarvoiset ikeet mainitaan.

sananvalo

• Vieras
Vs: Kommentaariraamattu 2. Kor. 6:14-18
« Vastaus #1 : 05.05.24 - klo:17:35 »

Vanhassa Testamentissa, Uudessa Testamentissa ja ilmestyskirjassa on sama yhdistelmä sen mukaan ettei tule osallistua niihin pahoihin tekoihin ettei joutuisi vitsauksen alaiseksi heidän kanssaan. 🙄🤔

Vanha Testamentti:

4Moos. 16:26 Mooses sanoi seurakunnalle: ”Siirtykää pois näiden jumalattomien miesten telttojen luota älkääkä koskeko mihinkään heille kuuluvaan, ettette tuhoutuisi heidän monien syntiensä tähden.”

Uusi Testamentti:

2Kor. 6:17 Sen tähden: ”Lähtekää pois heidän keskeltään ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä koskeko saastaiseen, niin minä otan teidät vastaan

Ilmestyskirja:

Ilm. 18:4 Sitten kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: ”Lähtekää sieltä ulos, minun kansani, ettette tulisi osallisiksi hänen synteihinsä ja saisi osaksenne hänen vitsauksiaan,

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #2 : 05.05.24 - klo:21:42 »
Sananvalo, millä tavalla tämä opetus on toiminut omassa elämässäsi?

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #3 : 05.05.24 - klo:21:44 »
Mikä on kommentaariraamattu? Se näyttää olevan otsikko, mutta ei tule selväksi mihin sillä viittaat.
« Viimeksi muokattu: 05.05.24 - klo:22:24 kirjoittanut sandia »

sananvalo

• Vieras
« Vastaus #4 : 05.05.24 - klo:22:33 »
Sananvalo, millä tavalla tämä opetus on toiminut omassa elämässäsi?

No kai sopii lainata edelliset kirjoitukseni tänne ja vastata kysymykseesi. Tässä on lainaamani kirjoitukset joiden kautta Hän opetti mulle Sanan tärkeyden Hänen ilmestyessään että uskon keskipisteenä tulee olla Jumalan Sanat Raamatusta.

Mitä Jumalan Sanaan tulee, tässä on vastaukseni lainaamissa kirjoituksissa. Jos on jotain epäselvää, voi tokihan kysyä niin yritän vastata jos osaan.

Sinä päivänä minusta tuli juuri aikuinen, ja kävelin ylämäellä, yhtäkkiä Herra kysyi minulta; 'Tahdotko sinä olla uskossa?' Pysähdyin ja mietin ihmetellen, mitä Hän sillä kysymyksellä tarkoittaa. Myöhemmin Jumalan nosti Sanan tärkeyden, aloin ymmärtää etten elänyt jokaisesta Sanasta, joka lähtee Jumalan suusta. Sitten korjasin ja laitoin uskoni Jumalan Sanaan ja uskoin Sanaan todeksi ja pidin huolta, että Hänen Sana pysyy itsessäni.

Joh. 15:7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.

Joh. 8:31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
8:32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

Joh. 14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
22 Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"
23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

Mulla on myös vielä kaksi todistetta, ne liittyy Jumalan Sanaan yliluonnollisella tavalla, mutta en osaa kertoa omin sanoin koska ihmisjärki ei pysty ymmärtämään. Ajattelen avata postaus ja pyytää apua suomenkielen teossa miten kirjoittaa ymmärrettävällä kielellä niin ihmisjärki pystyisi ymmärtämään...

No niin, voin uudelleen ja tarkemmin kertoa jos osaan...

Sinä päivänä olin ilman Raamattua ja olin sisällä, niin Herran ilmestys tapahtui. Sinä hetkellä Jumalan Sana ilmestyi mulle ikään kuin tyhjyydestä ja avasi tekstit mun silmien eteen niin luin ne tekstit ja sitten tekstit haihtuivat hitaasti ja kauniisti ja sitten taas toinen kerta Jumalan Sana ilmestyi ja avasi tekstit ja teki samaa vielä kaikki yhteensä 7 kertaa ja kaikki tekstit oli suoraan Raamatusta.

Kristus ilmestyi mulle Hänen ollessaan Sanana. Hänen ilmestys oli täysin yllätys.

Tämä ei ole mitään tekemistä ihmisjärjen kanssa eikä ihmisjärjellä voi koetella. Sen voi koetella vain Raamatulla.

Johanneksen evankeliumi:
1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.

1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.

1.Johanneksen kirje:
1:1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta -
1:2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille -
1:3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.

Hän on lihaan tullut Sana [Logos, λογος]. Se Logos merkitsee; "kirjoitettu ja kokonaisvaltainen ilmoitus". Logos löytyy Raamatusta.

Joh. 1:1 εν αρχη ην ο λογος και ο λογος ην προς τον θεον και θεος ην ο λογος

14 και ο λογος σαρξ εγενετο και εσκηνωσεν εν ημιν και εθεασαμεθα την δοξαν αυτου δοξαν ως μονογενους παρα πατρος πληρης χαριτος και αληθειας

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Joh. 12:48 ο αθετων εμε και μη λαμβανων τα ρηματα μου εχει τον κρινοντα αυτον ο λογος ον ελαλησα εκεινος κρινει αυτον εν τη εσχατη ημερα

Tuossa on tämä sana [Rhema, ρηματα], Jumalan puhuttunsa Sana ei koskaan palaja tyhjänä. Joh. 12:48 tarkoittaa ettei voi yhtyä ihmisten oppirakennelmaan vaan tulee pitäytyä Sanaan juuri sellaisena niin kuin Sana ilmoittaa meille. Hän on totuus, ja lihaan tullut Sana. Hänestä kaikki Sanat ovat lähtöisin.

Just siitä ilmestyksestä.  :)

Haluaisin kysyä, mitä "ilmestys" määrittelee? Ihmisillä voi olla eri käsite ilmestyksen määrittelystä, niin haluaisin tarkistaa, pelataanko meillä sama ymmärrys, mitä ilmestys tarkoittaa.

Sun ilmestys toi mulle mieleen niin mä kans haluaisin vielä kertoa jos sopii.

Niin, ennen sitä että Kristus ilmestyi mulle Hänen ollessaan Sanana, menin suoraan makuuhuoneeseen ja lankesin polvistumaan sängynpäädyn eteen ja sitten huomasin että Raamattu oli sängyn päällä.

Ja avasin Raamattua ja luin Raamattua, teksteissä luettiin ihan selvästi; 'Älä juokse kokeneen uskovan perään'. Suljin Raamatun ja mulla pää kallistui sänkyyn päin.

Sen jälkeen halusin lukea vielä uudelleen samat tekstit mutta en ole vielä löytänyt mitään Raamatusta. Yritin etsiä löytämättä. Mietin ihmetellen mihin tekstit; 'älä juokse kokeneen uskovan perään' on kadonnut. Sitten oivalsin että Pyhä Henki taisi kirjoittaa sen mulle Raamatun kautta.  :D

Siksi halusin kysyä yhteisymmärryksen kannalta, mitä "ilmestys" määrittelee. Haluaisin kysyä ymmärrätkö mitä tarkoitan "ilmestyksellä"? 

sananvalo

• Vieras
« Vastaus #5 : 05.05.24 - klo:22:36 »
Mikä on kommentaariraamattu? Se näyttää olevan otsikko, mutta ei tule selväksi mihin sillä viittaat.

Ostin kristillisestä kirjakaupasta. https://www.kristillinenkirjakauppa.fi/tuote/sana-elamaan-kommentaariraamattu/

Lainaus
Sukella syvemmälle Raamattuun!

Sana elämään -kommentaariraamattu on uusien sukupolvien Raamattu ja selitysteos kaikille, jotka haluavat syventää raamatuntuntemustaan. Teos perustuu Raamattu Kansalle -käännökseen, joka on yksi 2000-luvulla julkaistuista kokonaisista suomenkielisistä raamatunkäännöksistä.

Kommentaari tarjoaa ainutlaatuisen lukukokemuksen ja luotaa syvälle Jumalan sanaan. Käytännönläheiset kommentaariviitteet johdattavat soveltamaan Raamattua omaan elämään. Havaintokartat, kaaviot, henkilöprofiilit, pikahakemistot ja sanahakemistot antavat tukea niin itsenäiseen raamatunopiskeluun kuin saarnatekstin valmistamiseen.

Kommentaariraamattu sisältää:

– Yli 30 000 risti- eli rinnakkaispaikkaviitettä

– Yli 20 000 kommentaariviitettä ja raamatuntekstin alaviitettä, jotka selittävät ja opettavat sekä ohjaavat ja motivoivat soveltamaan Raamattua omaan elämään

– Yli 5 000 lukemista ohjaavaa ja helpottavaa otsikkoa ja rakennekaaviota

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #6 : 05.05.24 - klo:22:38 »
Korintolaiskirjeessä Paavali mainitsee, että uskova voi saada seurakunnassa "ilmestyksen".
Rohkenin käyttää sanaa ilmestys kertoessani niistä kokemuksista juuri seurakunnassa, rukouspiirissä, kun sain ikäänkuin niin selvän opetuksen/ymmärryksen Raamatun kohdasta.

Olen täysin valmis sanomaan, että kokemukseni EIVÄT olleet Paavalin mainitsemia ilmestyksiä. :)

Eli tietoisesti otin riskin käyttäessäni tuota Raamatun termiä kokemukselleni.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #7 : 05.05.24 - klo:22:39 »

Ostin kristillisestä kirjakaupasta. https://www.kristillinenkirjakauppa.fi/tuote/sana-elamaan-kommentaariraamattu/

Lainaus
Sukella syvemmälle Raamattuun!

Sana elämään -kommentaariraamattu on uusien sukupolvien Raamattu ja selitysteos kaikille, jotka haluavat syventää raamatuntuntemustaan. Teos perustuu Raamattu Kansalle -käännökseen, joka on yksi 2000-luvulla julkaistuista kokonaisista suomenkielisistä raamatunkäännöksistä.

Kommentaari tarjoaa ainutlaatuisen lukukokemuksen ja luotaa syvälle Jumalan sanaan. Käytännönläheiset kommentaariviitteet johdattavat soveltamaan Raamattua omaan elämään. Havaintokartat, kaaviot, henkilöprofiilit, pikahakemistot ja sanahakemistot antavat tukea niin itsenäiseen raamatunopiskeluun kuin saarnatekstin valmistamiseen.

Kommentaariraamattu sisältää:

– Yli 30 000 risti- eli rinnakkaispaikkaviitettä

– Yli 20 000 kommentaariviitettä ja raamatuntekstin alaviitettä, jotka selittävät ja opettavat sekä ohjaavat ja motivoivat soveltamaan Raamattua omaan elämään

– Yli 5 000 lukemista ohjaavaa ja helpottavaa otsikkoa ja rakennekaaviota

Okei kiitos selvityksestä.  :) Ehkä toiset lukijat olivat tietoisia tuosta , mutta itse en tiennyt enkä oikein sitten tiennyt mihin ketjussa viitataan.