Noissa kohdissa on yksinkertaisempaa neuvoa vihasta.
Se oli yksi syy mikä pysäytti. Ja sitten toisen ihmisen parjaaminen, mikä lie sama kuin toisen selän takana puhuminen, on selvästi Jumalan tahtoa ja olemusta vastaan.
6
. Älä liiku panettelijana kansasi keskellä äläkä vaani lähimmäisesi verta. Minä olen Herra.Olen seurannut käyttäytymistä, missä ihminen tuon jakeen kuvaamalla tavalla juuri "liikkuu" panettelijana. Etsii erilaisia keskustelumahdollisuuksia lukuisten ihmisen kanssa ja käyttää niitä tilanteita toisten parjaamiseen. Se on ikäänkuin urheilumuoto.
Raamatussa se siis tuomitaan.
Kun olin tuollaisen kohteena viime vuonna näihin aikoihin, satuin löytämään seuraavan sitaatin netistä:
I Dont Care if People Talk S**t about Me, I Was Raised To Flush S**t Down The Toilet Not Play With It.
Minusta se on tosi hyvä
Suomeksi jotenkin että, "en välita, jos ihmiset puhuvat "ulostetta" minusta, minut kasvatettiin laskemaan se alas vessanpöntöstä, ei leikkimään sillä.
Sitten vihasta. Raamatussa siis on:
31. Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.Mikä lie on Raamatunkin hyväksymä vihastuminen, se ei ole tuota mikä tuossa jakeessa kuvataan. Se ei siis ole huutoa, herjausta, kiivastumista, katkeruutta..
Tuosta VTn kohdasta: 17.
Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet joutuisi hänen tähtensä syynalaiseksi.
18.
Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra.Tuo loppu on vaikuttava. MIksi ei tule pitää vihaa? Koska Herra niin sanoi.