Minä en säilytä mitään läppärissä.
Mitä tarkoitat? Sitäkö, ettei siellä ole mitään tiedostoja, sähköposteja jne? Minulla on valtaisa määrä tietoa kahdessa läppärissä, mutta sitten kumpaakin varten on ulkoiset kovalevyt, joille ajoittain siirrän tiedostoja.
Nykyisin minulla ei enää ole paljoakaan korvaamattomia tiedostoja. Toisin oli silloin, kun tarvitsin tietonetta päivittäin työssäni. Siitä on kuitenkin jo yli 5 vuotta, eikä sen aikaiset ohjelmat enää toimi näissä koneissa. Joskus niitä tiedostoja tarvitsisin vielä, mutta ei se enää onnistu.
Mulla on muuten vielä kaksi Mac G5 -tietokonetta, joissa olisi paljonkin tärkeitä tiedostoja, mutta toinen kone niistä alkaa pelottavasti kuumenemaan. Toisessa koneessa on jotain muuta vikaa eikä silläkään pysty enää avaamaan vanhoja ohjelmia. En oikein tiedä, miksi niitä säilytän. Ehkä siksi, että ilmestyisi lähipiiriin joku nörtti, joka saisi ne toimimaan. Mutta osia niihin on lähes mahdoton saada.
Kaikki omat koneeni ovat vuodesta 95 olleet Macceja, vanhin konekin (Performa) on tallessa ja luultavasti toimii jotenkin, mutta en osaa sen tiedostoja enää siirtää mihinkään. Vuosiin en ole edes yrittänyt sillä mitään tehdä. Vähän sama juttu on v. 98 ostetussa Power G3:ssa. Se oli eka nettikoneeni. Siinä toimii vielä vanhat ohjelmat, mutta en saa niitäkään enää siirrettyä mihinkään.