En minäkään ole kuullut, mutta katsoin, että sellaisia on olemassa?
No, jos se on älypuhelin, niin voin heti sanoa, että et älykkäänäkään pysty itse aluksi sen kanssa toimimaan etkä edes vaihtamaan.
Sinulla täytyy olla osaava ja rehellinen tukihenkilö, jonka kanssa menet operaattorisi puheille. Nähdäkseni tarvitset aluksi uuden liittymän ja mietinnän millainen on edullisinta ottaa yhdessä tietokoneesi kanssa. Joudut nähdäkseni myös miettimään, miten huononevan kuulosi ja näkösi kanssa on viisainta. Monella on jo lisätarvikkeita ja siirtyminen jopa takaisin peruspuhelimiin. Jos sinulla on kaikki nyt OK, toimisin niillä enkä siirtyisi koskaan älykännykkään. Jos on vielä alle 90, voi kuitenkin harkita.
Älykännykällä voi saada ilmaisia puheluita ulkomaille Whattsapp ja muita asennettavia sellaisia. Tietokoneellesi kannattaa ottaa myös ilmainen Skype tai vastaava, jolla voit soittaa myös ilmaiseksi ulkomaille. Pankkitunnukset ovat myös älypuhelimessasi helposti ja kaikki maksaminen tavallaan helpottaa, mutta on vanhana hermostuttavaa.
Suosittelen siis luotettavaa, osaavaa tukihenkilöä. (Lapsesi, lapsenlapsesi, naapurisi, kunnan tukihenkilö.)
Siirryin älykännykkään jo töissä 66 vuotiaana. Hermot ovat mennyt monta kertaa ja on edelleen välillä vaikeaa, kun ei ymmärrä kaikkea.
Suuret kiitokset Stiinalle vaivannäöstä. Ajattelen kuitenkin lähteä yksinkertaisinta tietä, mutta en tiedä, onko se paras. Minulla on noita tietäviä lähiomaisia, joista monet osaisivat auttaa, jo olisivat tässä lähellä. Yksi lapsenlapseni oli töissä jonkin aikaa DNA:lla. Häneen tukeutuisin mielelläni, jos hänellä olisi aikaa ja olisi lähellä.
Tuossa luettelossasi oli monia hyviä asioita, mutta haluaisin edetä helpoimman kautta. Minulla ei ole juurikaan tarvetta ulkomaan puheluille, vain veli asuu Ruotsissa. Emme ole silti kovin läheisiä toisillemme, koska hän on selvästi tehnyt pesäeroa uskon asioihin. Vaimonkin veli asuu Ruotsissa ja vaimo hoitaa yhteydet häneen.
Jos saisin itselleni selväksi välttämättömät perusasiat, niin voisin mennä yksin Elisaan, olenhan ollut Saunalahti-Elisan asiakas jo kymmeniä vuosia. Ajattelin kartoittaa ne välttämättömät asiat, joista voin aloittaa. Ne ovat: Puhelimella soittaminen ja puheluihin vastaaminen. Samoin tekstiviestien laatiminen, lähettäminen ja vastaanottaminen. Jos nämä perusasiat ovat hallinnassa, niin lisätietoa voinee sitten pikkuhiljaa hankkia.
Raha-asiat ovat olleet siten hallinnassa, että olen vain yhden pankin asiakas, jonka pankkikorti minulla on, sillä hoituu maksaminen kaupassa. Laskut maksan tietokoneella eikä siinäkään ole mainittavia ongelmia. Käteistäkin saan nostettua kortilla.
Minulla on ollut kuulolaite jo 6-7 vuotta, puhelimessa ollessa siitä on ainoastaan haittaa. Skype minulla oli joitakin vuosia sitten, mutta en tarvinnut sitä paljoakaan, joten se jäi.
Ensimmäisen tietokoneen hankin v. 1995 ja vuonna 1998 ostin uudemman, jolloin aukeni myös nettiyhteys. Sittemmin kiinnostuin lähinnä kristillisistä keskustelufoorumeista, jossa olin melko aktiivinen. Taisin joka foorumilla olla vanhin, jotkut muistavat seniorikansalaisen tai seniorin. Puimiksellakin taidan olla vanhin. Siihen liityin melko alussa (19.10.2013). Voinen tehdä semmoisen paljastuksen, että viime kuussa siirryin yhdeksännelle vuosikymmenelle, joten joudutte minua sietämään vielä ehkä muutaman vuoden.