Kirjoittaja Aihe: Uutiset, plokien kommentointia, lehtijutut ym.  (Luettu 4577 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Uutiset, plokien kommentointia, lehtijutut ym.
« Vastaus #30 : 19.08.23 - klo:19:23 »
Juu. Jeesus kuvaa ihmisen,  joka pyysi omaa velkaansa anteeksi toiselta ja sai. Sitten kuitenkin tämä velan anteeksisaanut  armottomasti kynii toisen joka oli hänelle  puolestaan velkaa. Minua tuo puhuttelee tosi paljon. Eikö sen pitäisi tukkia meidän suu toisten tuomitsemisesta.

Herra on havainnollistanut tätä minulle siten, että olen joutunut jonkun ilkeyden kohtaaksi ja näen selvästi mistä lähtökohdasta tämä toinen ihminen olettaa voivansa painaa minut täysin alas. Kun sitten olen tuominnut tuollaisen käyttäytymisen, alan nähdä, että minussa on kyky ja taipumus ihan samaan ja olen myös tehnyt sitä.

Itse asiassa Paavali sanoo asian suoraan täysin yleistämällä sen kaikkiin ihmisiin (niin olen sen tulkinnut). Hän kirjoittaa muistaakseni Roomalaiskirjeessä:"sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja."

Poissa Korpima

Vs: Uutiset, plokien kommentointia, lehtijutut ym.
« Vastaus #31 : 21.08.23 - klo:14:30 »
Tämä toisten tuomitseminen kietoutuu minusta hieman hankalasti siihen, että omat synnit pitäisi kuitenkin huomioida ja tunnistaa. Tuntuu että sama arviointiprosessi on käynnissä, joskin omat synnit on varmasti vaikeampi nähdä kuin muiden (malka silmässä). Joskus pitäisi muistaakseni myös raamatullisesti ojentaa toisia - tai ainakin kaitsijoiden. Samoin tuomareilla on vaikea virka, jossa todella tulee tuomita ihmisiä.

Raamatun kohdassa sanotaan että (1. Kor. 6:2):

Lainaus
Ettekö tiedä, että pyhät tulevat kerran olemaan maailman tuomareina? Jos te saatte tuomita maailmaa, ettekö muka kelpaa tuomareiksi vähäpätöisissä asioissa?
Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitäkin – kuinka emme sitten voisi ratkaista tämän elämän asioita? (https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/1CO.6)

Samoin maailman hyvää ja pahaa pitäisi arvioida - siis siinä mielessä ainakin, ettei tekisi itse pahaa. Tai vaikka kirkon ympäristössä, jos ottaa kantaa vaikkapa moderneihin kiistakysymyksiin. Juuri tuli mieleen avioero, kun sellainen tuli vastaan yhdessä tekstissä - pitäisikö kurtistella kulmia (hyi, hyi!), vai peukalo pystyyn ja sanoa "tsemppiä, kyllä se siitä!" "Lakihenkisyys" vs. rakkaudellinen sormien läpi katselu.

Tavallaan helpointahan olisi vain keskittyä rakkauteen ja tsemppaavaan optimismiin. Mutta kyllä varmasti joskus joutuu ja kannattaa ottaa tiukasti kantaa: "tämä on väärin, ei näin, tästä tulee tuomio". Rakkaus ja totuus (tai tuomio) voivat olla joskus hankalia yhdistää täydellisesti. Jumalan tuomio on oikea ja täydellinen, mutta miten ihmisen tulisi arvioida ja ajatella asioista (omien ja muiden)? Epätäydellisyyttä on kuitenkin maailma täynnä, silti esimerkiksi oikeusjärjestelmäkin suitsii pahaa tuomioiden avulla.

Lisäys: löysin täältä ketjun tuomitsemisesta (http://puimatanner.net/index.php?topic=1304.msg55394), jossa oli myös linkki pitkähköön opetukseen. Täytynee tutustua paremmin.
« Viimeksi muokattu: 21.08.23 - klo:14:59 kirjoittanut Korpima »