Kirjoittaja Aihe: Kolme neuvoa  (Luettu 6141 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #30 : 21.09.18 - klo:22:18 »
Liiallista kiltteyttä taitaa olla se, että yrittää miellyttää kaikkia. Eikä pysty sanomaan juuri mihinkään asiaan "ei", koska kokee että toinen loukkaantuu siitä.

Juu jotenkin tuonne päin.
Ja se jatkuu sitten, että JOS minä olen kiltti, NIIN ihmiset on mulle kivoja.
Ja jos sitt näin ei olekaan, ihminen kauhistuu, uhriutuu jne.jne.

Ihmiseen on melko pitkälti iskostunut ajatus, että jos teen hyvää, siitä seuraa hyvää itselleni. Ja jotenkin on sitten selitettävä itselle, jos havainnot eivät näytä tukevankaan tätä ajattelumallia.
Tuokin iskostuminen taitaa perustua tähän Jeesuksen opetukseen:
"Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat."  (Matt. 7:12)

Eipä tuossa sanota, että kun teet kaiken minkä tahdot lähimmäisten tekevän itsellesi, lähimmäisesi vastaavat samalla tavalla.
Mutta Jeesus antaa siinä kuulijalleen standardin tämän käyttäytymiselle.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #31 : 21.09.18 - klo:22:28 »
Heh, juuri juttelin sattumalta lähes tuosta teemasta erään nuoren kanssa. Sanoin, että entäs sitten jos äiskä silti on negatiivinen sulle vaikka yrität parhaasi. On niin paljon muita syitä yrittää rakentaa omaa elämäänsä.

Tässä yksi lempilauseeni:

"The way for a young man to rise is to improve himself in every way he can, never suspecting that anybody wishes to hinder him."

 Abraham Lincoln
Read more at: https://www.brainyquote.com/quotes/abraham_lincoln_389067

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #32 : 21.09.18 - klo:22:40 »
Liiallista kiltteyttä taitaa olla se, että yrittää miellyttää kaikkia. Eikä pysty sanomaan juuri mihinkään asiaan "ei", koska kokee että toinen loukkaantuu siitä.

Juu jotenkin tuonne päin.
Ja se jatkuu sitten, että JOS minä olen kiltti, NIIN ihmiset on mulle kivoja.
Ja jos sitt näin ei olekaan, ihminen kauhistuu, uhriutuu jne.jne.


Mä ajattelen, ettei useimpia ihmisiä kiinnosta oikeasti toiset ihmiset ollenkaan.

Jos joku yrittää olla jollain tavalla enemmän kiva, hän todennäköisesti yrittää kohta myydä jotain, pyytää kohta jotain tai jotenkin muuten pyrkii hyötymään.

Sellaiset ihmissuhteet, joissa toista pidetään arvokkaana vain hänen itsensä vuoksi  ovat lottovoittoja.

Liian paljon on tullut luotettua ihmisiin ja heidän vilpittömyyteensä.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #33 : 21.09.18 - klo:22:48 »

3. Älä ole niin kiltti.



Tätä olen kuullut paljon. En väitä etteikö sellaista olisi, mutta olen kuullut sitä myös sellaisilta ihmisiltä, jotka eivät ole kilttejä olleet ikinä. Lähinnä häijyjä ja osanneet piilottaa sen ns. kilttiydeksi ja edelleen puhuvat, että ovat vähän uhreja, koska ovat liian kilttejä.

Suoruuden pelkoa monella se on.

Enkä nyt tarkoita sandiaa. Tuo kiltteys on vähän samanlainen muoti-ilmiö "psykologisissa piireissä", kuin joskus oli narsismi. Kaikki naiset ovat liian kilttejä ja kaikki miehet narsisteja. Joo-o...

Mulle sanottiin :" älä ole liian kiltti".
Mun oma äiti ekaks .
Sitten myöhemmin 2 usalaista miespuolista työkaveria
Eivätkä he tarkoittaneet mitään kyseenalaista sillä.

Kirjoitin ihan tarkoituksella, että en tarkoittanut sinua.
Ihmisroska

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #34 : 21.09.18 - klo:22:53 »
Halusin jatkaa keskustelua. Joten jatkoin keskustelua.
« Viimeksi muokattu: 21.09.18 - klo:22:59 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #35 : 21.09.18 - klo:23:02 »
Liiallista kiltteyttä taitaa olla se, että yrittää miellyttää kaikkia. Eikä pysty sanomaan juuri mihinkään asiaan "ei", koska kokee että toinen loukkaantuu siitä.

Juu jotenkin tuonne päin.
Ja se jatkuu sitten, että JOS minä olen kiltti, NIIN ihmiset on mulle kivoja.
Ja jos sitt näin ei olekaan, ihminen kauhistuu, uhriutuu jne.jne.


Mä ajattelen, ettei useimpia ihmisiä kiinnosta oikeasti toiset ihmiset ollenkaan.

Jos joku yrittää olla jollain tavalla enemmän kiva, hän todennäköisesti yrittää kohta myydä jotain, pyytää kohta jotain tai jotenkin muuten pyrkii hyötymään.

Sellaiset ihmissuhteet, joissa toista pidetään arvokkaana vain hänen itsensä vuoksi  ovat lottovoittoja.

Liian paljon on tullut luotettua ihmisiin ja heidän vilpittömyyteensä.

Joo tää juttu aukesi mulle joskus 10 vuotta sitten tilanteessa missä koin olevani niiiin verisesti haavoittunut. Olin täydellinen "oman hyvyyteni" ja "toisen pahuuden" uhri.
Tajusin että olin juuri toiminut noin. Rupesi huvittamaan kun tajusin että omasta povesta löytyi toi itsekeskeinen ajattelu.  Auttoi paranamisessa huomattavasti.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #36 : 21.09.18 - klo:23:10 »
Halusin jatkaa keskustelua. Joten jatkoin keskustelua.

Hyvä.

Nykyisin törmää paljon ns. voimaantuneisiin naisiin jotka kokevat aidosti olevansa oikealla asialla piruillessaan miehille ja miehisyydelle. Onneksi kaikki eivät ole sellaisia. Mutta aika selvästi "henkii" sitä.

Jumalan järjestys tahdotaan rikkoa. Pelastuksen suhteen Kristuksessa ei ole miestä, eikä naista, mutta tässä ja nyt on. Mies ja nainen.

Ihmisroska

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #37 : 21.09.18 - klo:23:10 »
Ei kai uskovan kuitenkaan pidä sumeilematta omaksua maallisten ihmisten käytöstapoja ja suhtautumista toisiin ihmisiin?
Oman selustan suojaaminen, omista oikeuksista kiinni pitäminen ja kunnioituksen vaatiminen itseään kohtaan ovat itsestäänselvyyksiä useimmille.
Mutta Uusi Testamentti ei opeta sellaista.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #38 : 21.09.18 - klo:23:15 »
Ei kai uskovan kuitenkaan pidä sumeilematta omaksua maallisten ihmisten käytöstapoja ja suhtautumista toisiin ihmisiin?
Oman selustan suojaaminen, omista oikeuksista kiinni pitäminen ja kunnioituksen vaatiminen itseään kohtaan ovat itsestäänselvyyksiä useimmille.
Mutta Uusi Testamentti ei opeta sellaista.

Tuossahan juuri siteerasit Jeesusta siitä miten uskovan motiivit toista ihmistä kohtaan tulisi olla hyvinkin empaattinen. Siis ottaa opiksi siitä miten itse haluaa tulla kohdelluksi ja sitten kohtelee toisia sillä tavalla.

Toisaalta Jeesus oli hyvin tiukka mm. fariseuksille ja sanoi suoraan että osoitatte epäkunnioitusta minua kohtaa. Jossain evankeliumeissa se on. Ja hän myös vastasi fariseuksille usein siten että heille meni jauhot suuhun. Ja sitten Jeesuksesta kerrotaan että hän jätti heidät.  Siis käveli pois siitä tilanteesta.

Tässä yksi jae, missä Jeesus otti esille toisen aggressiivisuuden itseään kohtaan.
Jeesus vastasi hänelle: "Jos minä pahasti puhuin, niin näytä toteen, että se on pahaa; mutta jos minä puhuin oikein, miksi minua lyöt?"

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #39 : 21.09.18 - klo:23:18 »
Ihmisille ovat tärkeitä hyvin erilaiset vaikuttimet ja syyt.

Minulle vähemmän tärkeää eri tilanteissa, erityisesti töissä, ei ole se tykkänkö jostain vai en tai onko joku minulle kiva vai ei, vaan se mikä on oikein.
Minun oikeani ei tietenkään ole aina toisen oikea tai vastoin päin.
Tietenkin on kiva, jos on mukavaa.

Viime viikkoina olen taistellut itseni kanssa toiminko erään ihmisen kanssa niin kuin hän ansaitsisi liike-elämän kovien lakien mukaan vai säälinkö, vaikka tuo ihminen sättii päin naamaa ja yrittää kampittaa.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #40 : 21.09.18 - klo:23:43 »
Ei kai uskovan kuitenkaan pidä sumeilematta omaksua maallisten ihmisten käytöstapoja ja suhtautumista toisiin ihmisiin?
Oman selustan suojaaminen, omista oikeuksista kiinni pitäminen ja kunnioituksen vaatiminen itseään kohtaan ovat itsestäänselvyyksiä useimmille.
Mutta Uusi Testamentti ei opeta sellaista.

Tuossahan juuri siteerasit Jeesusta siitä miten uskovan motiivit toista ihmistä kohtaan tulisi olla hyvinkin empaattinen. Siis ottaa opiksi siitä miten itse haluaa tulla kohdelluksi ja sitten kohtelee toisia sillä tavalla.

Toisaalta Jeesus oli hyvin tiukka mm. fariseuksille ja sanoi suoraan että osoitatte epäkunnioitusta minua kohtaa. Jossain evankeliumeissa se on. Ja hän myös vastasi fariseuksille usein siten että heille meni jauhot suuhun. Ja sitten Jeesuksesta kerrotaan että hän jätti heidät.  Siis käveli pois siitä tilanteesta.

Tässä yksi jae, missä Jeesus otti esille toisen aggressiivisuuden itseään kohtaan.
Jeesus vastasi hänelle: "Jos minä pahasti puhuin, niin näytä toteen, että se on pahaa; mutta jos minä puhuin oikein, miksi minua lyöt?"
Jeesus vastusti Jumalana fariseuksia, koska heidän opetuksensa ei ollut aitoa Jumalan lakia, vaan ihmisten laatimia sääntöjä.
Hänellä oli Jumalana oikeus vaatia kuunioitusta itseään kohtaan niiltä, jotka väittivät edustavansa Jumalan määräyksiä, mutta eivät niitä itse kunnioittaneet.

Mutta Jeesus ei opettanut, että Häntä aidosti seuraavat ihmiset vaatisivat itselleen kunnioitusta ja arvonantoa.
Siksi Hän opetti toisen posken tarjoamisesta ja tyytymisestä väheksyttynä olemiseen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #41 : 22.09.18 - klo:00:36 »
Mielestäni Jeesus ei vaatinut kunnioitusta, vaan ainoastaan totesi että toinen käyttäytyi epäkunnioittavasti ja sanoi sen suoraan. En usko että teen väärin jos teen samoin. Se on eri asia kuin yrittää vaatia toista kunnoittamaan minua. En tiedä miten se onnistuisi. Saattaisi alkaa tulla rumihia tai jotain.
 
Jos alkaisin vaatimaan että joku kunnioittaa minua ja taistelemaan sen puolesta, oletan että silloin tekisin tuota mitä Jeesus neuvoi olemaan tekemättä: tehdä pahalle vastarintaa.

Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'.
39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.


Se on iso periaate, enkä tiedä osaanko soveltaa sitä ollenkaan omassa elämässä.

Mutta kyllä toinen toisensa kunnioittaminen on kristillinen hyve. Paavali neuvoo kilpailemaan toinen toisemme kunnioittamisessa.


« Viimeksi muokattu: 22.09.18 - klo:01:21 kirjoittanut sandia »

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #42 : 22.09.18 - klo:07:36 »
Olen huomannut itsessäni ja monessa muussa sellaisen taipumuksen että määrittelee muut omien tunnekokemusten kautta, eli alitajuisesti olettaa että muut on samanlaisia ja ottaa asiat samalla lailla kuin itse. Kun ei kuitenkaan voi nähdä toisen pään sisään ja olla ihan varma mitä se ajattelee, mutta itsestä vaan tuntuu että asiat on niin. Sitä näkee asiat aina sen oman sisäisen maailman kautta. Masentunut negatiivisesti, rakastunut vaaleanpunaisesti. Ja kumpikin on varmoja vakaumuksessaan. Kun on vihaa sydämessä, ei voi nähdä mitään hyvää toisessa. Ihminen on sillätavalla sokea.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #43 : 22.09.18 - klo:13:01 »
Mielestäni Jeesus ei vaatinut kunnioitusta, vaan ainoastaan totesi että toinen käyttäytyi epäkunnioittavasti ja sanoi sen suoraan. En usko että teen väärin jos teen samoin. Se on eri asia kuin yrittää vaatia toista kunnoittamaan minua. En tiedä miten se onnistuisi. Saattaisi alkaa tulla rumihia tai jotain.
 
Jos alkaisin vaatimaan että joku kunnioittaa minua ja taistelemaan sen puolesta, oletan että silloin tekisin tuota mitä Jeesus neuvoi olemaan tekemättä: tehdä pahalle vastarintaa.

Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'.
39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
40 ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
41 ja jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
42 Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.


Se on iso periaate, enkä tiedä osaanko soveltaa sitä ollenkaan omassa elämässä.

Mutta kyllä toinen toisensa kunnioittaminen on kristillinen hyve. Paavali neuvoo kilpailemaan toinen toisemme kunnioittamisessa.

Mielestäni tuo vuorisaarnan kohta ei ole ihan yksiselitteinen.
Minkälaisesta vastustettavasta pahasta Jeesus puhui?
Tai mitä hän tarkoitti vastarinnalla?
Puhutaanko tuossa fyysiselle väkivallalle alistumista tai pitäisikö alistua kynnysmatoksi?

Paavali:

... että te pysytte samassa hengessä ja yksimielisinä taistelette minun kanssani evankeliumin uskon puolesta, vastustajia missään kohden säikähtämättä;

2 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

Pietari:
Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee.


Kun katsoo tarkasti noita Matteuksen jakeita, niin siinä lukee oikealle poskelle lyömisestä. Oletan, että silloinkin suurin osa porukasta oli oikeakätisiä.
Oikeakätinen tinttaisi vasempaan poskeen, jos tuossa tarkoitettaisiin väkivaltaa.

Vasempaan poskeen voi lyödä vain kämmenselällä. Tuo jae tarkoittaakin seemiläisessä kulttuurissa halventamista. Lyöjä asettui lyötyä kohtaan ylempään asemaan.
Tarkoittiko Jeesus sitä, että pitäisi ruveta nöyristelemään posken kääntämisellä?
Mielestäni tarkoitus on päinvastainen.
Kääntämällä posken lyöty tekee lyöjästä typeryksen sen asemesta, että löisi fyysisesti takaisin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kolme neuvoa
« Vastaus #44 : 22.09.18 - klo:20:06 »
Viittaat tuossa hengelliseen taisteluun. Olen mielestäni oppinut että hengellisen taistelun tärkein taktiikka on juuri olla itse taistelematta pahaa vastaan.. Ihmisen viha eikä kosto tee oikein.
Jeesus voitti pahan totaalisesti siten että alistuin Isän tahdolle.