Onkohan tämä jokin uusi oppi, vai onko tätä ollut kautta aikain,
että on sama asia saada uudestisyntymässä Pyhä Hengen todistus
lapseksi ottamisesta ja Pyhän Hengen täyteys/-kaste?
Ihan oikeasti ajattelet, että 1900-vuotta suurin osa kristittyjä ei olisi saanut Pyhän Hengen kastetta?
Sehän tarkoittaisi sitä, että he eivät kuulu ruumiiseen.
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Kun tästä ensimmäisiä kertoja kuulin, en ensiksi meinannut ollenkaan
ymmärtää, mitä tuolla tarkoitetaan ja mitä väitetään, sillä mielestäni
Jumalan Sana on tässäkin kohden niin kovin yksinkertainen ja selkeä,
jos emme tee itse sinne mitään lihan päätelmiä, vaan uskomme Sanan
niin, kuin se on kirjoitette.
Siitä voi olla montaa mieltä ketkä tuollaisia tekevät.
Raamattu puhuu hyvin selvästi Pyhän Hengen sinetistä ja lapseuden
Hengestä ja erillisestä armolahjana saatavasta Pyhän Hengen
täyteydestä / kasteesta.
Minun mielestäni Raamattu puhuu samanaikaisesti saatavasta Pyhän Hengen sinetistä, lapseuden Hengestä ja Pyhän Hengen kasteesta.
Vaellukseen liittyvästä Pyhän Hengen täyteydestä tai Kristuksen täyteydestä puhutaan niiden kohdalla, jotka ovat jo saaneet Pyhän Hengen kasteen.
Missäs olen ilmaissut ajattelevani, että; "Ihan oikeasti ajattelet, että 1900-vuotta suurin osa kristittyjä ei olisi saanut Pyhän Hengen kastetta?"
En minä tiedä, kuinka paljon on niitä, jotka eivät ole saaneet Pyhän Hengen kastetta.
Minusta Raamattu selkeästi erittelee uudestisyntymässä saadun lapseuden Hengen ja Hengen sinetin ja sitten erikseen puhuu Pyhän Hengen kasteesta ja Pyhällä Hengellä täyttymisestä.
Olen samaa mieltä Helenan kanssa, että ei minuakaan häiritse, jos yleisessä keskustelussa käytetään kumpaakin kastetta ja täyttymistä samasta asiasta,
sillä luulen jokaisen kuitenkin ymmärtävän, että noita sanoja käytettäessä
on kysymys eri tapahtumasta, kuin uudestisyntymässä saadusta lapseuden
Hengestä tai Pyhän Hengen sinetistä.
Mutta jos halutaan halkoa hiuksia, niin näkisin Pyhällä Hengellä kastamisen
olevan sen hetken, kun ensimmäisen kerran täytymme (huom. tuossakin kohden kuitenkin puhutaan täyttymisestä) Pyhällä Hengellä ja sen jälkeen voimme
uudelleen ja uudellen tulla täytetyiksi Pyhällä Hengellä, saada niin sanotusti
kulkea uimavesissä.
Eli ei Helenan näkemys mielestäni ole mikään uusi ja ihmellinen "viides
helluntailainen" näkemys asiasta.
Valitan KnutL, mutta en suostu käyttämään tuota esittämääsi "kaavaa"
nimityksistä, koska se on vähintäänkin harhaanjohtava.
edit: Viestini livahti äsken jostain syystä lähtemään ilman lupaa ja keskeneräisenä.