Kirjoittaja Aihe: Lain ja evankeliumin erottamisesta  (Luettu 37638 kertaa)

Charlotte

  • Vieras
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #30 : 26.10.13 - klo:21:55 »
Tuli huojentunut olo :D

Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen.

Ja tosiaan, jos ne hyvät teot itse huomaisi, niin ehkä niistä helposti alkaisi itse kerskua.
 

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #31 : 06.12.13 - klo:10:25 »
"Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille…" Room. 3:19

Kristityn ei pitäisi tehdä Laista ongelmaa itselleen.
Jos hänessä elää uusi mieli ja uusi henki, kyllä Laki täyttyy siinä ihan Kristuksen lahvanhurskauden sivutuotteena.

Ei kristityn elämään kuulu Laki, vaan Jeesus Kristus.
Jos kristitty kovin pohtii Lakia, hänessä elää, ei Jeesus, vaan Mooses.

Tässä olen suunnilleen samaa mieltä vaikka en varmasti tarkkaan tiedä mitä kirjoittaja oikeasti sanoo tai haluaa sanoa. Ihmiset kun usein käyttävät sanoja ihan  miten haluavat olematta oikeasti  mitään mieltä.

Mielestäni siis lain tekevät ongelmaksi myös ne jotka tässäkin ketjussa phuvat kovasti armon puolesta.

Minä en ollenkaan ymmärrä mitä mieltä pitäisi olla "asioista" oli ne asiat sitten laki tai armo.

Miksi kukaan ei puhu niin kuin tuntisi Jeesuksen?

Eikö tuo kehoitus "koetelkaa oletteko uskossa, onko Jeesus keskellänne, muuten ette koetusta kestä".
Eikö tuo kehoitus tarkoita nimenomaan koettelemaan onko Jeesus keskellämme?
Mutta tässä väitellään vaan siitä onko laki tai armo keskellämme.  :(

Esineet , asiat eivät pelasta vaan Henkilö pelastaa.

Siksi Jeesus sanoo "ellette luovu kaikesta MINUN tähteni ette voi olla opetuslapsiani".
Mielestäni välillä kuulostaa että Jeesus (tuo armon tuoja) on itse vaativampi kuin laki oli.

Laissa riitti että tuotiin uhri ja sen jälkeen tekivät mitä huvitti. Mutta nyt "laki on kirjoitettuna meidän sydämiin" että noudattaisimme kaikessa Jeesuksen tahtoa.
Kun Jumalan sana on sydämessä teemme Jumalan tekoja "kuin itsestään" kun toimimme tuon sydämen mukaan.

Mutta kovasti välillä ikään kuin eksytetään itseäkin sanomalla itselle "ei tämä haittaa jos nyt vähän olen vilpillinen" jne.

Jos vältän aviorikosta tai varastamista niin onko se itsen parantelua pelastusta varten?

Luterilainen armo sanoo rikollisellekin "ei se mitään, kaikki on valmista".
Mutta Jeesus sanoo rikolliselle "tee parannus niin syntisi pyyhitään pois".

Siinä on pieni ero joka ei aina ilmene kun hienosti puhutaan tai kirjoitellaan armosta ja laista.

Se että Jumala on jonkun lakihenkisen sydäntä koetuksilla pehmentänyt armolliseksi ei vaikuta mitään muiden pelastumiseen armosta tai siihen mitä Jumala keneltäkään vaatii.

jos lakihenkisen sydän on pehmennyt armolliseksi se tarkoittaa vain että "hän täyttää lain joka sanoo älä tuomitse".

Eipä haittaa jos teillä on samanmielisyyttä ajatuksen juoksussanne mutta iste koen aika pelottavaksi Jeesuksen
vaatimukset joskus ja erityisesti ihmettelen ihmisiä jotka uskaltavat Hänen sanansa mitätöidä olankohautuksella ja selittää itselleen "turvaudun vain armoon".

Ei armo ole erillään Jeesuksesta.

Se on vähän sama kuin turvaisi poliisiin jolla ei ole aikomustakaan partioida sinun kylälläsi.

Ei voi turvata asioihin joita kyseisellä henkilöllä ei ole aikomustakaan tehdä. Kyllä pitäisi ensin ottaa selvää henkilöltä mikä on Hänen aikomuksensa.

Jos Jeesus ei ole keskellämme niin ei Hän tietenkään silloin mitään puhu.
Olisiko siis aiheellista koetella onko Jeesus keskellämme?
Vai uskotella vain ja luottaa että kyllä tässä koetuksista selvitään eksytysten syövereissä?

No, minä en uskalla kyllä luottaa omaan erinomaisuuteeni eksytyksen syövereissä.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #32 : 06.12.13 - klo:10:30 »
Etsin netistä tietoa teko-opista ja törmäsin Concordian julkaisuun, missä on kirjoituksia hyvistä teoista:

http://concordia.fi/second/2013/10/11/1616/

"Luterilainen tunnustus opettaa, että hyvät teot eivät ole ansio tai syy, jolla olisi osuutta vanhurskauttamisessa, vaan että hyvät teot ovat vanhurskauttamisen seuraus. Hyvät teot kuuluvat siis pyhitykseen. Ne ovat pelastuksen hedelmä, eivät sen juuri."

Entä jos ei havaitse elämässään hyviä tekoja, eikö ole silloin ymmärtänyt evankeliumia oikein? Eikä sen takia ole voimaa hyvien tekojen tekemiseen?

Pelastus ei riipu ymmärtämisestä vaan siitä että ihminen syntyy uudesti ylhäältä.

Jos ihminen on syntynyt uudesti ylhäältä hänessä asuu Jeesuksen henki ja hän siksi tekee Jeesuksen tekoja.

Jotkut julistavat "evankeliumia" siten että haluavat puhua ihmiset ympäri ymmärtämään mistä uskossa on kyse. Sitten ihmiset valitsevat tuon kulttuurin ja sen ajatusmallit. heille uskotellaan että nyt sitten kun ymmärrätte niin olette vaan sillen itsestään syntyneet ylhäältä jne.

Mutta jos ei Jeeuksen henki ole oikeasti tullut ihmiseen niin hän ei ole syntynyt uudesti ylhäältä vaikka kuinka olisi oppinut oikean ajattelutavan. Silloin ei ole voimaa eikä kummemmin haluakaan tehdä vanhurskaita tekoja.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #33 : 06.12.13 - klo:10:38 »
Pyydän anteeksi että mulla on jotenkin täysin avuton kirjallinen ulosanti.  :(

En oikeasti ole niin tyhmä kuin kirjoituksesta saa vaikutelman. Itse en tod näk jaksaisi lukea pitkään tuollaista tekstiä  :-\

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #34 : 06.12.13 - klo:11:18 »
Koska en halua kuulostaa lakihenkiseltä mietiskelin tuossa kahvitauolla miten selittäisin tätä.

Mieleeni tuli omakohtainen kokemus joka vaivaa vieläkin.

Kun olin paremmin palkatussa työssä (en ole koskaan tienannut edes 2000€/kk) niin usein satuin lukemaan Raamatusta
varoitusta tulevasta taloudellisesta ahdingosta ja siitä ettei pidä olla mitään kenellekään velkaa.
No, minä en ottanut sitä varoitusta todesta vaan omahyväisesti ajattelin "kyllä tässä ehtii maksella velat ja säästää ennen kuin tuo toteutuu".  Pyyhin siis mielestäni Raamatun varoitukset vaikka selvästi koin "piston sydämessäni". sain siis tavallaan valehdeltua itseni harhaan. "Kyllä Jumala armahtaa" jne.

No, kun jouduin työttömäksi ja olin sitä pitkään enkä nykyäänkään tienää edes normaalia palkkaa niin mietin
kuinka kauan tässä "köyhyyden rangaistuksessa" joudun kitumaan. En siis kestänyt koetusta koska en kuunnellut varoituksia.

En luule olevani enemmän tai vähemmän Jumalalle kelvollinen mutta luulen että olisin edes vapaampi jos olisin kuunnellut Jumalan Sanan ohjetta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #35 : 06.12.13 - klo:12:00 »
Mielestäni siis lain tekevät ongelmaksi myös ne jotka tässäkin ketjussa phuvat kovasti armon puolesta.

Lain tekevät ongelmaksi ne, jotka sekoittavat lain ja evankeliumin toisiinsa. Se merkitsee kummankin vesittämistä.

"Oikea tieto lain ja evankeliumin erotamisesta ei ole ainoastaan ihana valo koko Raamatun oikeaan ymmärtämiseen, vaan Raamattu on ilman tätä tietoa myös suljettu kirja ja jää siksi" (C.F.G. Walther: Laki ja evankeliumi).
« Viimeksi muokattu: 06.12.13 - klo:12:04 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #36 : 06.12.13 - klo:12:42 »
Mielestäni siis lain tekevät ongelmaksi myös ne jotka tässäkin ketjussa phuvat kovasti armon puolesta.

Lain tekevät ongelmaksi ne, jotka sekoittavat lain ja evankeliumin toisiinsa. Se merkitsee kummankin vesittämistä.

"Oikea tieto lain ja evankeliumin erotamisesta ei ole ainoastaan ihana valo koko Raamatun oikeaan ymmärtämiseen, vaan Raamattu on ilman tätä tietoa myös suljettu kirja ja jää siksi" (C.F.G. Walther: Laki ja evankeliumi).

niin ja jostain syystä ne jotka väittävät tietävänsä mitä on oikea armo eivät sitä koskaan selitä Raamatun mukaisesti tai ymmärrettävästi.

Sinä puhut armon puolesta mutta hyväksyt eksyttäjät kuten kirkkauden levittäjät jotka sanovat määrävänsä Jumalan ilmestymisestä , miksi uskoisin puhettasi armosta ja et varoita eksyttöjistä vaan joapa hyväksyt heidät.

Aikaisemmin ihmettelin suuresti tätä :

Matteus 7:
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Nyt kun näen nämä touhut en enää ihmettele.

Otan kyllä enemmän todesta Jeesuksen puheen kuin sinun puheesi.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #37 : 06.12.13 - klo:12:50 »
Sinä puhut armon puolesta mutta hyväksyt eksyttäjät kuten kirkkauden levittäjät jotka sanovat määrävänsä Jumalan ilmestymisestä , miksi uskoisin puhettasi armosta ja et varoita eksyttöjistä vaan joapa hyväksyt heidät.

Sotketkohan nyt Pauluksen johonkin toiseen kirjoittajaan? Laita ainakin lainaus tuollaisesta kirkkauden levittäjien hyväksymisestä Pauluksen teksteistä. Minä en oikein uskoisi tuollaista Pauluksen sanomaksi.

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #38 : 06.12.13 - klo:12:56 »
Sinä puhut armon puolesta mutta hyväksyt eksyttäjät kuten kirkkauden levittäjät jotka sanovat määrävänsä Jumalan ilmestymisestä , miksi uskoisin puhettasi armosta ja et varoita eksyttöjistä vaan joapa hyväksyt heidät.

Sotketkohan nyt Pauluksen johonkin toiseen kirjoittajaan? Laita ainakin lainaus tuollaisesta kirkkauden levittäjien hyväksymisestä Pauluksen teksteistä. Minä en oikein uskoisi tuollaista Pauluksen sanomaksi.

hetkinen ........

Kurjenmiekka

  • Vieras
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #39 : 06.12.13 - klo:13:10 »
vastasin tuolla herääminen-ketjussa ..........

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #40 : 06.12.13 - klo:17:45 »
Sinä puhut armon puolesta mutta hyväksyt eksyttäjät kuten kirkkauden levittäjät jotka sanovat määrävänsä Jumalan ilmestymisestä , miksi uskoisin puhettasi armosta ja et varoita eksyttöjistä vaan joapa hyväksyt heidät.

Arrrrghhh…
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #41 : 06.12.13 - klo:19:37 »
Osiossa "Nuotiolla" käydään tästä samasta aiheesta keskustelua.
Kummassakohan jatkaisi?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #42 : 06.12.13 - klo:19:45 »
Osiossa "Nuotiolla" käydään tästä samasta aiheesta keskustelua.
Kummassakohan jatkaisi?

Toivoisin, että täällä. Aihe on niin tärkeä, että soisin sen näkyvän muillekin kuin kirjautuneille.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #43 : 06.12.13 - klo:20:20 »
Osiossa "Nuotiolla" käydään tästä samasta aiheesta keskustelua.
Kummassakohan jatkaisi?

Toivoisin, että täällä. Aihe on niin tärkeä, että soisin sen näkyvän muillekin kuin kirjautuneille.

Kopsaan tämän Solteron tekstin tänne kokonaisuudessaan, koska siinä on niin tärkeitä asioita:

Lainaus käyttäjältä: Soltero
Pyhittyminen, vanhurskautuminen, kuuliaisuus jne ovat mahdollisia ja toivottavia seurauksia
siitä, että olemme tunnustaneet syyllisyytemme, pyytäneet syntejämme anteeksi ja ottaneet
 armon lahjan vastaan.

Mutta jos alamme punnertautua entistäkin tottelevaisemmiksi ja hurskaammiksi sen
pelossa, että ehkä emme kelpaakaan tällaisenaan Jumalalle, silloin alamme suorittaa
epätoivoista lihanjalostusta.
Luulemme ja toivomme, että Jumala on ehkä vielä hiukan ystävällisempi ja anteliaampi meille, jos
voimme tarjota Hänelle edes hiukan aikaisempaa pyhempää minuuttamme.

Yritämme epätoivoisesti auttaa Jeesusta täydentämällä sitä työtä, jolla Hän ristillä
kertakaikkisesti vanhurskautti meidät.
Puhdistamme vimmatusti lihaamme ja luulemme sen tulevan Jumalalle kelpaavammaksi,
kunhan tarpeeksi pontevasti kiellämme ihmisyytemme ja yritämme muuttua pelkiksi
hengellisiksi olennoiksi.

Käymme jatkuvasti kauppaa Jumalan kanssa:  anna Sinä minulle rauha ja pelastus,
kun minä annan Sinulle uhrautumiseni, pyhittäytymiseni, tottelevaisuuteni ja
lihankuoletustaisteluni.

Kaikki yrityksemme tavalla tai toisella tulla paremmiksi niin, että Jumala hyväksyisi meidät sitten paremmin, on itseasiassa Krituksen työn halveksumista. Joskus Jumala viisaudessaan sallii meidän langeta niin halpamaiseen juttuun, että luulot itsestä karisevat kerralla.

Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, ettei pyhitys olisi mahdollinen. Aito pyhitys on mahdollista, mutta se on aina Jumalan armon seurausta meissä. Itse emme sitä saa aikaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Lain ja evankeliumin erottamisesta
« Vastaus #44 : 06.12.13 - klo:20:28 »
Soltero,
onko ok, että kirjoittamasi teksti tuodaan tuolta piilo-osiolta tänne näkösälle?

Joudun poistamaan sen periaatteen vuoksi tältä puolelta, jos et anna lupaa.
Kirjoituksesi on mielestäni hyvä ja ansaitsi kyllä laajemmankin näkyvyyden.