Kirjoittaja Aihe: Lain noudattaminen ja vapaus laista  (Luettu 23643 kertaa)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #30 : 05.12.15 - klo:16:40 »
Länsimaalaisen ihmisen ja uskovan suurimpia ongelmia tuntuu olevan uskon mysteerin ja armonvaraisuuden hyväksyminen.
Olemme liian tee-se-itse -henkistä väkeä. Kiikaroimme uskoa, sen syntymistä, siinä elämistä ja sen vaikutuksia omien länsimaisien "demokratiakäsityksiemme" läpi. Mielestämme Jumalakin toimii siten kuten olisi meille mieluista ja tuttua. Olemme unohtaneet sen, että Jumala ei ole rajoittunut käsityskykymme ja muka-loogisiuksiemme viidakkoon.

Vaikka olenkin aika evankeliumikeskeinen näkemyksissäni, niin peräänkuuluttaisin myös mysteerin hyväksymistä. Hyväksy, älä selitä.
« Viimeksi muokattu: 05.12.15 - klo:16:59 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #31 : 05.12.15 - klo:18:29 »
Tuossa kohtaa sanat ovat selvät mielestäni hyvin selvät:
"Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen"


Siis minut on myyty synnin alaisuuteen.
Mutta ei se vielä kerro, kuka kävi kauppaa synnin kanssa.

Mutta kun jatkan Paavalia lainaten, että
synti petti minut, niin asia on päivän selvä.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #32 : 05.12.15 - klo:18:49 »
Kyllä menee selittämiseksi ja oman opin perusteella viilaamiseksi. Mikään ei tarkoitaan sitä mitä siinä lukee.
Sinut on myyty. Myynti tapahtui syntiinlankeemuksessa. Ei silloin kun teit syntiä tai tajusit mitä synti on.

Mutta tämä on melko turhaa keskustelua, koska "ihmisen valintojen bunkkeri" on väkevä muuri. Siinä bunkkerissa kyhjöttävillä on mielestäni hyvin alkeellinen ja pinnallinen käsitys synnistä.

En silti kiellä keskustelua. Tietyltä osin itse jätän sen väliin.

Sen lisään vielä, että syntiset teot, ajatukset ja asenteet ovat sen myynnin seurausta, eivät syy.
« Viimeksi muokattu: 05.12.15 - klo:18:55 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #33 : 05.12.15 - klo:23:11 »
Mice on oikeassa. Synti on kuin emakko, joka porsii poikasia.
Poikasia listimällä luulemme voittavamme synnin, ja sokeudesamme emme näe isoa emakkoa, joka niitä tekee.

Me olemme syntisiä, ja teemme siksi syntiä. Emme ole syntisiä, koska teemme syntiä.
Meissä asuu synti. Kaikki ajatuksemme, motiivimme, monet asiat joita emme edes näe lähtee synnin alku juuresta.

Pinnalliseen synti käsitykseen kuuluu syntiluettelot, joista sitten tehdään parannusta.
Tämän luullaan kelpaavan Jumalallekin.
Vasta Pyhän Hengen koulussa ihminen opii tuntemaan oman itsensä., kun verhot ihmisen sielunmailman edestä siirretään syrjään.
Verhot jotka tavallisesti pitävät syrjässä ihmisen sisältä nousevan hulluuden, epäilykset, himot, unet, järjestystä järkyttävät tuhoisat voimat.

Jos teidän valonne on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys ? kysyi Jeesus.
Kun joutuu katsomaan myös omaan sisäiseen pimeyteensä ja vasta siellä seisoessaan voi havaita havaita Valon olevan pimeyttä voimakkaampaa.
Kun on joutunut kohtaamaan oman pimeytensä (=synnin) , näkee vasta Jumalan valon voittavan pimeyden. Käsittää Jumalan armon syvyyden, Kristuksen sovitustyö saa edes hetkisen välähtää kirkkaana edessä.

Syntiinlankeemuksessa meidät myytiin synnille. Koko maa tuli kirouksen alaiseksi, ja meidät ajettiin pois Jumalan kasvojen edestä.
Syntisenä synnymme, ja syntisinä kuolemme. Kuitenkin Kristuksen sovitustyön tähden meissä on Pyhän Hengen sinetti. Uuden elämän siemen. Sen kanssa elämme pyhinä ja pahoina.
Toivossa odotamme luvattua maata, jossa syntiä ei enää ole, eikä kuolemaa. Ja kaikki kyyneleemme pyyhitän kerran pois.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #34 : 06.12.15 - klo:10:36 »
Tuossa kohtaa sanat ovat selvät mielestäni hyvin selvät:
"Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen"


Siis minut on myyty synnin alaisuuteen.
Mutta ei se vielä kerro, kuka kävi kauppaa synnin kanssa.

Mutta kun jatkan Paavalia lainaten, että
synti petti minut, niin asia on päivän selvä.

Mice ja Pökkelö tuolla jo vastasivatkin miten meidät on myyty synnin alaisuuteen. Noihin perusteluihin on helppo yhtyä.

Paavali sanoo synnin pettäneen "hänet". Siinäkö Paavali olisi siis "myynyt" itsenä synnin alaisuuteen?

Aikamoinen vaikuttaja tuo synti. Ja minkälaisessa vuorovaikutuksessa se on lain kanssa. "synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme - -  kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja - - kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta"

Mistä se synti tuli joka petti Paavalin?
« Viimeksi muokattu: 06.12.15 - klo:10:40 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #35 : 06.12.15 - klo:10:47 »
Myynti tapahtui syntiinlankeemuksessa.


Kyllä, juuri näin.
Kun tein syntiä, minä kuolin.

Ja Raamattu sanoo, että minä olen
tehnyt syntiä nuoruudesta asti.
Ensin minä olin elävä.
Sitten synti petti minut ja tappoi (Room 7:11 AS).

Kun Aadamin lailla nielaisin synnin hedelmän,
synti tuli minun sisimpääni.

kuten yhden ihmisen kautta synti tuli mailmaan
ja synnin kautta kuolema,
siten kuolema on tullut kaikkiin ihmisiin,
koska kaikki ovat syntiä tehneet. (Room 5:12)


Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #36 : 06.12.15 - klo:11:12 »
"Kun Aadamin lailla nielaisin synnin hedelmän, synti tuli minun sisimpääni"

Jos jatketaan tuosta, niin osaatko sanoa miksi, miten, milloin se tapahtui omalla kohdallasi?

Ja miksi kaikki, aivan kaikki, nielaisevat? Miksi yksikään ei onnistu sitä välttämään, vaikka olisi niin paljon varoituksia ja varoittavia esimerkkejä?



"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #37 : 06.12.15 - klo:14:18 »
En tiedä kannataako tuosta kauhean paljon pidemmälle jatkaakaan. Vai olisko parempi vain todeta ja tunnustaa erimielisyys tuossa niin perustavan laatuisessa asiassa. Muutama sana vielä tuosta.

Olemmekohan ymmärtäneet Paavalia oikein, jos ajattelemme tulevamme tai tulleemme syntisiksi vasta sitten kun teemme syntiä kuten Aadam?

"Yhden ihmisen rikkomuksen tähden monet ovat tosin kuolleet"
"yhden ihmisen rikkomus on koitunut kaikille ihmisille kadotustuomioksi"
"yhden ihmisen tottelemattomuuden vuoksi monet ovat tulleet syntisiksi"
"Me tiedämme, että laki on hengellinen mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaiseksi"

Meidän luonnollinen ymmärryksemme haraa helposti vastaan. Ja on valmis sanomaan:"Sehän on epäreilua!" Ehkä Jumala kuitenkin tietää meitä paremmin. Mikä on oikeudenmukaista, reilua. Mikä sopii Jumalan suunnitelmaan.

Eihän sekään ole luonnollisen oikeudentajun mukaan reilua, että Jeesus kärsii meidän syntimme tähden. Sana rististä on Paavalin mukaan "hullutusta" luonnollisen järjen kannalta. Eikä sitä voi luonnostaan edes ymmärtää. Sillä tavalla Jumala on kuitenkin ilmoittanut järjestäneensä pelastuksen.

Yhden lankeemus ja Yhden kuuliaisuus. Siinä on pelastuksen suuret linjat.

"Jumala on näet sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi"
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #38 : 06.12.15 - klo:16:16 »
Myynti tapahtui syntiinlankeemuksessa.


Kyllä, juuri näin.
Kun tein syntiä, minä kuolin.

Ja Raamattu sanoo, että minä olen
tehnyt syntiä nuoruudesta asti.
Ensin minä olin elävä.
Sitten synti petti minut ja tappoi (Room 7:11 AS).

Olet siis jossain vaiheessa ollut synnitön?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #39 : 06.12.15 - klo:18:46 »
Minä synnyin tähän maailmaan elävänä sieluna.
Ja sitten aikanaan synnin pettämänä minä kuolin.
Mutta sitten minä synteihini kuollut
synnyin uudesti ylhäältä Hengestä.

Kysymykseen siitä, milloin minä nielaisin synnin hedelmän,
en nyt varmuudella osaa sanoa.
Mutta mielessäni on yksi tilanne,
jossa jo aivan varmasti tiesin tehneeni väärin.
Olin kansakoulun ... ehkä toisella luokalla,
kun minä eräässä tilanteessa nolasin itseni,
ja pelastaakseni kasvoni kerroin opettajalle valkoisen valheen.
Puhuin totta - ja kuitenkin valhetta.




Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #40 : 06.12.15 - klo:19:04 »
Minä synnyin tähän maailmaan elävänä sieluna.
Ja sitten aikanaan synnin pettämänä minä kuolin.
Mutta sitten minä synteihini kuollut
synnyin uudesti ylhäältä Hengestä.

Kysymykseen siitä, milloin minä nielaisin synnin hedelmän,
en nyt varmuudella osaa sanoa.
Mutta mielessäni on yksi tilanne,
jossa jo aivan varmasti tiesin tehneeni väärin.
Olin kansakoulun ... ehkä toisella luokalla,
kun minä eräässä tilanteessa nolasin itseni,
ja pelastaakseni kasvoni kerroin opettajalle valkoisen valheen.
Puhuin totta - ja kuitenkin valhetta.

Olen seurannut omien ja lastenlasten elämää ja selvästi olen havainnut sen, että lapsi on syntinen jo luonnostaan, sitä taitoa ei tarvitse oppia eikä opetella. Syntisyys tulee esille siinä vaiheessa, kun oma tahtokin. Kaikkein hankalimpana olen kokenut tämän syntisyyden erään perheen sisarusten kohdalla, kun toinen oli n. 2-vuotias ja toinen siinä 3-4. Siinä sai olla koko ajan "sydän syrjällään" ja vahtia, ettei se vanhempi tönäise nuorempaa rappuja alas.

Lestadiolaiset ovat sitä mieltä, että jokainen lapsi syntyy maailmaan Jumalan lapsena. Olen heidän kanssaan samaa mieltä ja lisäisin vielä sen, että kastamattomanakin. Ja Jeesus sanoo, että meidän tulisi tulla olla lasten kaltaisia. Onko jokin ristiriita siinä, että lapsi on syntinen ja kuitenkin samalla Jumalalle otollinen? Mielestäni ei ja perustelen sen sillä, että lapselle ei lueta hänen syntiään syyksi. Hän on siis samassa asemassa kuin kuka tahansa uskova.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #41 : 07.12.15 - klo:17:44 »
Kun nyt keskustelemme ketjun otsikon mukaan lain noudattamisesta,
niin on selvää, ettei sikiö,
vastasyntynyt vauva tai pienokainen tiedä mitään laista.
Lakia voi rikkoa vasta, kun on tullut tietoiseksi siitä.

Esimerkiksi Psalmin 51 aiheena on Daavidin syntiinlankeemus.
Tuo psalmi kertoo siitä, kuinka Daavid tuli synnin pettämäksi
ja teki aviorikoksen Batseban kanssa.
Siis Daavid siitti synnissä
eli teki syntiä, kun siitti lapsen toisen miehen vaimolle.
Tästä synnistä Daavid on tuon psalmin kirjoittanut.
Siitä kuinka hän teki synnin - aviorikoksen - Batseban kanssa.

Ja sitten hän toteaa,
että hän itsekin on saanut alkunsa siittämistilanteessa,
johon liittyi synti [avon = tahallinen Jumalan lain rikkominen].

Kalamoskin on synnissä siitetty.
Nimittäin minun isäni ja äitini eivät olleet vielä mies ja vaimo,
kun minut siitettiin.
Ja tuon synnin - Jumalan lain rikkomisen tähden -
heidät erotettiin seurakunnasta määräajaksi, joka venyi hirvittävän pitkäksi.

Mutta ei minuun syntiä ole siirretty siittämistilanteessa.
Sitä tuo ilmaisu Psalmissa 51 ei tarkoita.
Minä olin viaton äidin kohdussa ja vielä syntymisen jälkeenkin,
ja olin siis elävä sielu siihen asti, että tein väärän valinnan, kun
synti petti minut, ja minä kuolin.


Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #42 : 08.12.15 - klo:21:49 »
Ei ihminen ole syntinen siksi, että tekee syntiä, vaan hän tekee syntiä siksi, että on syntinen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #43 : 08.12.15 - klo:21:58 »
Kuulehan Kalamos !

Nyt on kyllä synti käsitys melkolailla hukassa.
Tuo mitä kirjoitat on luonnollisen ihmisen päättelyä omista lähtökohdista.
Sana opettaa aivan toisin.

Jo alku lehdillä kuvataan, kuinka Käärme petti Adamin ja Eevan. Ja näin synti petti heidät. Tuon lankeemuksen kautta synti tuli maailmaan. Koko maa joutui synnin turmelemaksi ja kirouksen alaiseksi, Maa kasvaa orjan tappuroita ja ohraketta, vaikka sitä ei synti "petä". Eläimet tappavat toisaan ravinnokseen, ja meidän nykyiset kotilemmikkimme kissat, jopa tappamisen ilosta. Näin ei ollut ennen syntiinlankeemusta.

Me olimme jokainen ihminen ensimmäisen Aadamin kupeissa, kun synti petti hänet. Tästä jo Jopo mainitsikin Paavalin opetuksesta aiemmassa viestissään.
 
En tiedä kannataako tuosta kauhean paljon pidemmälle jatkaakaan. Vai olisko parempi vain todeta ja tunnustaa erimielisyys tuossa niin perustavan laatuisessa asiassa. Muutama sana vielä tuosta.

Olemmekohan ymmärtäneet Paavalia oikein, jos ajattelemme tulevamme tai tulleemme syntisiksi vasta sitten kun teemme syntiä kuten Aadam?

"Yhden ihmisen rikkomuksen tähden monet ovat tosin kuolleet"
"yhden ihmisen rikkomus on koitunut kaikille ihmisille kadotustuomioksi"
"yhden ihmisen tottelemattomuuden vuoksi monet ovat tulleet syntisiksi"
"Me tiedämme, että laki on hengellinen mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaiseksi"

Meidän luonnollinen ymmärryksemme haraa helposti vastaan. Ja on valmis sanomaan:"Sehän on epäreilua!" Ehkä Jumala kuitenkin tietää meitä paremmin. Mikä on oikeudenmukaista, reilua. Mikä sopii Jumalan suunnitelmaan.

Eihän sekään ole luonnollisen oikeudentajun mukaan reilua, että Jeesus kärsii meidän syntimme tähden. Sana rististä on Paavalin mukaan "hullutusta" luonnollisen järjen kannalta. Eikä sitä voi luonnostaan edes ymmärtää. Sillä tavalla Jumala on kuitenkin ilmoittanut järjestäneensä pelastuksen.

Yhden lankeemus ja Yhden kuuliaisuus. Siinä on pelastuksen suuret linjat.

"Jumala on näet sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi"



Jokainen meistä on lähtenyt Aadamin kupeista ja näin jokainen on osallinen synnistä. Synti tuli ennen lakia, joka lisättiin vasta jäljestäpäin, kuten Sana opettaa.
Lain tehtävä on tukkia meidän jokaisen suu Jumalan pyhyyden edessä, ja näyttää meidät syntiseksi.
Laki näyttää syntimme todeksi ja ajaa meidät Jeesuksen Kristuksen luo armo lähteelle.
Toisen Aadamin luo, joka pelasti meidät ensimmäisen Aadamin rikomuksesta.

Jokainen lapsi syntyy synnissä siitettynä Aadamin jälkeläisenä. Ja tuo synti alkaa näyttää itseään heti kun oma tahto alkaa nostaa päätään.
Synnin siemenet on jo meidän sisällämme. Lapsi ei ole vain vastuussa teoistaan Jumalan edessä. Sikäli hän on "viaton".

David lankesi kyllä haureuteen, mutta missä sanotaan Davidin syntyneen "syrjähypyn" tuotoksena ?
Sanoessaan, että hänet on synnissä siitetty. David tarkoittaa nimenomaan ymmärtävänsä Raamatun mukaisen opetuksen.
Hän on syntynyt syntiseen sukuun ? Aadamin siemenestä osallinen.

Daavid ymmärsi Jumalan Pyhän Hengen valaisemana oman syvän syntisyytensä. Koko sen olemuksen. Ei vain sen lankeamisen. Ensin haureuteen ja sitten murhaan.
Vaan koko olemuksensa turmeluksen, synnin tähden. Siksi Hän tarvitsi Jumalaa armahtajakseen.

Ja tämän takia, Jumala sanoi Davidin sydämen olevan hänelle mieleinen. Koko syvän syntisyytensä tunnustavana ja Jumalan Armoon turvaavana.

Huomaa Kalamos !
Farsieukset, jotka tekivät täyttä totta Jumalan lain täyttääkseen. He elivät Jumalalle koko sydämestään.
Silti he saivat kovimmat sanat Jeesukselta, eikä suinkaan julkisyntiset.
Julkisyntiset näkivät syntisyytensä. Fariseukset luulivat kelpaavansa oman kilvoittelunsa kautta Jumalalle.
He eivät tarvinneet Jumalaa eikä Armoa, koska olivat omasta mielestään synnistä vapaita.

Ohut opetus synnistä, ja sen koko turmiovallasta näkyy aikamme kristityissä. He luulevat ihmisen pystyvän elämään ja pyhittymään Jumalalle kelpaavaksi.
Ja näin he katselevat omia töitään tehdessään "parannusta"

Oikea parannus on maailman vaikein asia ihmiselle. Turvata yksin Jeesukseen Kristukseen oman itsensä katselemisen sijasta.


« Viimeksi muokattu: 08.12.15 - klo:22:03 kirjoittanut Pökkelö »

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Lain noudattaminen ja vapaus laista
« Vastaus #44 : 11.12.15 - klo:18:59 »

Jo alku lehdillä kuvataan, kuinka Käärme petti Adamin ja Eevan. Ja näin synti petti heidät. Tuon lankeemuksen kautta synti tuli maailmaan.


Kyllä. Käärme petti Aadamin ja Eevan.
Ja aivan samoin synti petti aikanaan Paavalin,
ja tämä kuoli hengellisesti aivan samoinkuin Aadam 
sinä päivänä, jona Aadam nielaisi synnin hedelmän.

Ja näin kävi myös Aadamin ensimmäiselle jälkeläiselle.
Vaikka synti jo oli maailmassa,
ei se vielä ollut päässyt Kainin sisimpään hallitsijaksi,
kun Jumala varoitti Kainia siitä, että sen halu on päästä Kainiin.

Katsotaanpa tarkemmin Kainin tilanne:

Jumala ei ollut ottanut vastaan Kainin uhrilahjaa Herralle.
Aadam oli kertonut Kainille, millainen on sovelias uhrilahja Herralle.
Aabel uskoi sen ja toi soveliaan uhrin Herralle,
mutta Kain oli tuonut sen, mitä itse piti soveliaana.

Ja nyt Kain oli katkera.
Aivan samoin kuin Eevakin,
kun ymmärsi käärmeen puheesta,
että Jumala tahallaan pihtaa
jotakin erityislaatuista tietoa ja asemaa heiltä.
 
Ja nyt Jumala tuli henkilökohtaisesti varottamaan Kainia siitä,
että synti haluaa päästä Kainiin sisälle,
synti oli jo kainin sydämen ovella kolkuttamassa:

Lainaus
Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi;
mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella,
ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!


Siis synti ei ollut vielä päässyt Kainiin sisälle,
vaikka se oli jo maailmassa, jonne se pääsi Aadamin kautta.
Vasta syntiteko avasi oven synnille päästä sisälle Kainiin.

Kain oli nyt aivan saman valinnan edessä
kuin Eeva ja Aadamkin oli ollut.
Totellako Jumalan Sanaa vai ollako tottelematta.

Ja kun Aadam tappoi veljensä,
niin tuon teon myötä synti pääsi Kainiin sisälle.
Ja kun tämä oli tapahtunut,
että synti oli päässyt Kainin sydämen ovesta sisälle,
niin se myös tuntui Kainissa. Kain sanoi:

Lainaus
Syyllisyyteni on suurempi, kuin että sen kantaa voisin.


Tuo syyllisyys ilmaistaan alkutekstin sanalla avon,
joka tarkoittaa tahallista syntiä, tahallista Jumalan lain rikkomista.
Se on siis syntikäsitteistä kaikkein kauheimpia ellei kauhein.
Esimerkiksi kerran ilmestyy maan päälle tuo "laiton".
Tiedät, kuka hän on. Hän on synnin ruumiillistuma.
Synti on hallitsija, ja nyt Kain oli teollaan
avannut sydämensä oven tuolle hallitsijalle.
Ja kain sanoo, että tämä oli liian raskas kantaa.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.