Jo alku lehdillä kuvataan, kuinka Käärme petti Adamin ja Eevan. Ja näin synti petti heidät. Tuon lankeemuksen kautta synti tuli maailmaan.
Kyllä. Käärme petti Aadamin ja Eevan.
Ja aivan samoin synti petti aikanaan Paavalin,
ja tämä kuoli hengellisesti aivan samoinkuin Aadam
sinä päivänä, jona Aadam nielaisi synnin hedelmän.
Ja näin kävi myös Aadamin ensimmäiselle jälkeläiselle.
Vaikka synti jo oli maailmassa,
ei se vielä ollut päässyt Kainin sisimpään hallitsijaksi,
kun Jumala varoitti Kainia siitä, että sen halu on päästä Kainiin.
Katsotaanpa tarkemmin Kainin tilanne:
Jumala ei ollut ottanut vastaan Kainin uhrilahjaa Herralle.
Aadam oli kertonut Kainille, millainen on sovelias uhrilahja Herralle.
Aabel uskoi sen ja toi soveliaan uhrin Herralle,
mutta Kain oli tuonut sen, mitä itse piti soveliaana.
Ja nyt Kain oli katkera.
Aivan samoin kuin Eevakin,
kun ymmärsi käärmeen puheesta,
että Jumala tahallaan pihtaa
jotakin erityislaatuista tietoa ja asemaa heiltä.
Ja nyt Jumala tuli henkilökohtaisesti varottamaan Kainia siitä,
että synti haluaa päästä Kainiin sisälle,
synti oli jo kainin sydämen ovella kolkuttamassa:
Eikö niin: jos teet hyvin, voit kohottaa katseesi;
mutta jos et hyvin tee, niin väijyy synti ovella,
ja sen halu on sinuun, mutta hallitse sinä sitä!
Siis synti ei ollut vielä päässyt Kainiin sisälle,
vaikka se oli jo maailmassa, jonne se pääsi Aadamin kautta.
Vasta syntiteko avasi oven synnille päästä sisälle Kainiin.
Kain oli nyt aivan saman valinnan edessä
kuin Eeva ja Aadamkin oli ollut.
Totellako Jumalan Sanaa vai ollako tottelematta.
Ja kun Aadam tappoi veljensä,
niin tuon teon myötä synti pääsi Kainiin sisälle.
Ja kun tämä oli tapahtunut,
että synti oli päässyt Kainin sydämen ovesta sisälle,
niin se myös tuntui Kainissa. Kain sanoi:
Syyllisyyteni on suurempi, kuin että sen kantaa voisin.
Tuo syyllisyys ilmaistaan alkutekstin sanalla
avon,
joka tarkoittaa tahallista syntiä, tahallista Jumalan lain rikkomista.
Se on siis syntikäsitteistä kaikkein kauheimpia ellei kauhein.
Esimerkiksi kerran ilmestyy maan päälle tuo "laiton".
Tiedät, kuka hän on. Hän on synnin ruumiillistuma.
Synti on hallitsija, ja nyt Kain oli teollaan
avannut sydämensä oven tuolle hallitsijalle.
Ja kain sanoo, että tämä oli liian raskas kantaa.