Kirjoittaja Aihe: Rahan käyttö on syntiä  (Luettu 18935 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: poistoon
« Vastaus #75 : 03.06.16 - klo:10:11 »
Menen aivan sanattomaksi vaivojasi ajatellessa. Minä kun olen muka ollut vakavassa operaatiossa, jossa sydämeen laitettiin kone*, joka pitää pulssin riittävän korkeana. No, ihmetekniikkaa sekin, ilman sitä tuskin tässä paljoakaan enää kirjoittelisin. Pulssin mennessä kovin alas siitä seuraa tajunnan menetys. Sairaalassa alin mitattu arvo oli 32 kertaa minuutissa, mutta silmämääräisesti monitori näytti, että olisi ollut jopa 23. Niin tai näin, nyt alin pulssi on koneen ansiosta 55. Oli 60, mutta valitin lääkärille, että sydän pompottelee liian häiritsevästi öisin ja hän alensi lukemaa ja hyvä niin.

Taidamme olla täällä jatkoajalla, muutama vuosikymmen sitten tällaisten vaivojen kanssa ei olisi kauan eletty. Mitähän mahdamme tehdä näillä lisäpäivillä? Jospa Herramme saisi meistä enemmän otetta niin että voisimme olla osaltamme enemmän Hänen käytössään kuka milläkin tavalla.

*Eihän sitä konetta sydämeen laitettu, vaan rintaan sydämen yläpuolelle. Piuhat on sitten työnnetty sinne sydämen sisällä oleviin suoniin ja niitä ei ilmeisesti oteta milloinkaan pois.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: poistoon
« Vastaus #76 : 03.06.16 - klo:10:41 »

Taidamme olla täällä jatkoajalla, muutama vuosikymmen sitten tällaisten vaivojen kanssa ei olisi kauan eletty. Mitähän mahdamme tehdä näillä lisäpäivillä? Jospa Herramme saisi meistä enemmän otetta niin että voisimme olla osaltamme enemmän Hänen käytössään kuka milläkin tavalla.

Tottahan se on, ettei siihen "vanhaan hyvään aikaan" (jota joskus haikailen) oltaisi enää hengissä, eli jossain mielessä ollaan sentään menty parempaankin suuntaan kuten nyt näissä lääketieteen osaamisissa.

Tuo olikin hyvä kysymys: "Mitähän mahdamme tehdä näillä lisäpäivillä?" Sanon totuuden, että minulla ei ole aavistustakaan! Usein tuntuu siltä, että tämä elämä taisi nyt olla tässä. Sitten joskus hiipii mieleen ajatus, että valmistetaanko vielä johonkin? Toisinaan vaan voimat ovat niin lopussa että toivoisi jo pääsevänsä kotiin, sillä sinne minä olen Jumalan armosta matkalla. "Minun vanhurskauteni on taivaassa, Jumalan oikealla puolella ja siksi sydämeni on levollinen". Meidän pelastuksemme ja perille pääsemisemme ei ole minkään uskonsuunnan tai kirkkokunnan varassa vaan paljon varmemmalla pohjalla, nimittäin elävän Jumalan varassa, joka on armollinen. Tämä älköön väistykö mielistämme. Olen tykästynyt tuohon Jaakon käännöksen (Jesaja 45:22) kohtaan: "Katsokaa Minuun ja pelastukaa" tai oikeastaan "Katsokaa Minuun ja olette pelastetut" ["Look unto me, and be ye saved"].

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: poistoon
« Vastaus #77 : 03.06.16 - klo:12:06 »
Tuo olikin hyvä kysymys: "Mitähän mahdamme tehdä näillä lisäpäivillä?" Sanon totuuden, että minulla ei ole aavistustakaan! Usein tuntuu siltä, että tämä elämä taisi nyt olla tässä. Sitten joskus hiipii mieleen ajatus, että valmistetaanko vielä johonkin ?.

Tuota lihavoitua olen usein pohtinut. Voimansa tunnossa olevia evankeliumin julistajia tapaa silloin tällöin kaduilla, siis niitä vihaisen näköisiä, punanaamaisia, tuuleen huutavia miehiä. En voi mitenkään samaistua näihin ja ajattelenkin, että mahtavatkohan lainkaan edistää evankeliumin asiaa, vai onko vaikutus täysin päinvastainen, jolloin kuulijoista tulee immuuneja itse asialle? Samaa ajattelen myös naisista, joilla on raamatunjae valmiina lähes joka asiaan ja jotka "rukoilevat joka aika".

Onko tarkoitus, että meistä tulee uskonnollisia automaatteja, joilta saa vastauksen joka kysymykseen? Tuskin. Muistuu jälleen mieleen Kaarlo Syväntö Israelissa, jossa ei saanut julistaa evankeliumia. Kaarlolta kysyttiin, miten hän sitä työtä tekee niissä olosuhteissa. Kaarlo vastasi, että vastaa, kun kysytään. Ja lisäsi, että pitää elää niin, että kysytään.

Kysynkin, että miten näissä olosuhteissa voisimme elää siten, että meiltä tullaan kysymään?

Ehkä vastaus näihin pohdintoihin on "olla vähässä uskollinen". Eli lakataan ajattelemasta suuria ja eletään päivä kerrallaan luonnollisina ja omana itsenämme.
« Viimeksi muokattu: 03.06.16 - klo:12:20 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: poistoon
« Vastaus #78 : 05.06.16 - klo:08:13 »
Kyllä veljillä on ja on ollut monenlaisia ongelmia sydämen kanssa. Pysäyttävää luettavaa. Oloneuvokselle toivotan Jumalan armoa ja siunausta tuleviin operaatioihin ja koetuksiin. Samoin Paulukselle ja Pökkelölle jaksamiseen.

Miten luonnollisena sitä terveyttään pitää silloin kun kaikki on hyvin. Ilman että muistaa siitä useinkaan kiittää. Ihan nolottaa. Ja ihmeellisiä asioita nykyään voidaan lääkärien käsien kautta tehdä. Vaikka kaikki on lopulta Jumalan varassa. Jopa päämme hiuksetkin luetut. Tosin Jumala pääsee minun kohdalla siinä kohtaa aika vähällä..

Suurimmasta sydämen operaartiosta kerrotaan Hes. 11 ja 36 luvuissa:

"Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä poistan kivisydämen heidän ruumiistansa ja annan heille lihasydämen, niin että he vaeltavat minun käskyjeni mukaan ja noudattavat minun oikeuksiani ja pitävät ne; ja he ovat minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa"

"Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen. Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne"
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: poistoon
« Vastaus #79 : 05.06.16 - klo:10:20 »
Kiitos armon ja siunauksen toivotuksestasi Jopo. Aloin kirjoittaa Sinulle vastausta jo yhdeksän jälkeen, mutta juuri ennen, kun sain sen valmiiksi se lähti bittiavaruuteen hihan osuttua tietokoneen kiinteään hiireen. Yritin palauttaa erinomaisen hyvää kirjoitustani mutta ei onnistunut. Pitänee säätää tuo varmistuskopiointi hiukan tiheämmälle aikavälille. Tahdon kuitenkin palata noihin Hesekielin kirjan kohtiin, joista mainitsit. Ne ovat eräitä minulle kaikkein merkittävimpiä raamatunpaikkoja ja lisäksi olen saanut pakanana elää ne todeksi. Palaan kun saan enempi puhtia eli sisua - nyt on hetken puhti poissa ja suomalainen sisukin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: poistoon
« Vastaus #80 : 24.07.16 - klo:21:02 »
Kun tässä on nyt sydämestä puhuttu, niin on syytä mainita, että tähän ikään mennessä sydämeni on lyönyt noin 3 miljardia kertaa! Paljon se on ehtinyt. Pienestä elämä on kiinni, silti moni kuvittelee olevansa jokin suuri…
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa pax

  • Viestejä: 1698
Vs: poistoon
« Vastaus #81 : 24.07.16 - klo:21:39 »
Täällä puhutaankin vakavista asioista, toivotan Jumalan siunausta Oloneuvoksen leikkaukseen.
Ja hyvää vointia kaikille muillekin joilla on sairauksia rasitteena.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: poistoon
« Vastaus #82 : 24.07.16 - klo:21:44 »
Jatkoajalla se minäkin olen ollut.
Monta kertaa on tullut mieleen, että parempi olisi ollut silloin jo 70-luvulla lähteä.
Monta tuskaa olisi jäänyt kokematta ja monta syntiä tekemättä.

Poissa pax

  • Viestejä: 1698
Vs: poistoon
« Vastaus #83 : 24.07.16 - klo:22:04 »
Minulla taisi lähtö olla lähellä kun sain nuorena häkämyrkytyksen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: poistoon
« Vastaus #84 : 24.07.16 - klo:23:12 »
Minulla taisi lähtö olla lähellä kun sain nuorena häkämyrkytyksen.

Olen pikkupoikana ollut kaksi kertaa äärimmäisen lähellä kuolemaa. Muistan hyvin nämä hetket vieläkin. Oli siskoni kanssa uimassa tuolloin vielä uimataidottomana. Polskuttelin laiturin päässä ja otteeni irtosi laiturista. Painuin ehkä 2-3 kertaa pinnan alle ja muistan, kuinka sisäisessä maailmassani "kuului" laulu: "Vain yksin Jeesus hän mulle riittävi."Erityisesti jäi mieleen säkeistö: "On luonain hän, kun jätän tämän maan ja Isän kotiin muutan ihanaan." Siinä vaiheessa siskoni huomasi hätäni ja veti minut ylös.

Toinen tapaus oli, kun leikkikaverillani, naapurin pojalla oli dynamiittinalli, vaikka en sitä heti uskonut, koska se oli sen verran murjottu. Kaveri laittoi nallin koivun rungossa olevaan tuohenkäppyrään ja ryhtyi kuumentamaan sitä tulitikulla. Nalli nokeentui, mutta ei räjähtänyt. Sitten laitoimme nallin kiven päälle ja ryhdyimme paiskimaan sitä pienemmällä kivellä. Yht'äkkiä nalli räjähti hirvittävällä pamauksella, korvat menivät lukkoon ja pieniä siruja lensi siinä määrin, että ainakin minun jalkani vuosivat verta laajalti polven alapuolelta. Kumpikin lähti juoksemaan kotiin itku kurkussa. Minä menin metsän reunassa olevaan saunaan, enkä uskaltanut puhua vanhemmilleni tapahtuneesta milloinkaan.
« Viimeksi muokattu: 11.12.22 - klo:17:34 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Rahan käyttö on syntiä
« Vastaus #85 : 14.08.16 - klo:21:29 »
Daavidin Huone (Jusurunin Tiikeri):
"Haluan aidosti, että nämä kaikki koetellaan ja täten: tämä itse koettelu jo opettaa meitä kaikkia, tutkimaan opetuksia ja harjaannumme, tunnistamaan oikean ja väärän eron.

Jos opetus on väärä, niin miksi minua ei opeteta? Tämä on jokaisen veljen velvollisuus: aina ja joka tilanteessa, toista veljeä nuhdella ja käännyttää hänet, jos tavataan harhaoppia"


Tuollainen nöyrä asenne kuulostaa hyvältä.

Noita profetioiksi kutsuttuja kirjoituksia on koeteltukin näillä palstoilla. Ehkä selvimpiä tällä palsatalla "rahan käyttö on syntiä". Mielestäni täällä on monin tavoin osoitettu otsikossa mainittu ja siihen liittyvät perustelut kestämättömiksi Raamatun valossa. Niihin ei liene aihetta palata tässä yhteydessä.

Täällä on siis pyritty tekemään niin kuin tuossa yo. lainauksessa toivotaan. Olisiko kirjoittajan johtopäätösten aika?

Käytäntöhän on meille usein kauniita hurskaita teorioitamme kovin paljon vaikeampi.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)