Kirjoittaja Aihe: Uskonnollisuus  (Luettu 12865 kertaa)

Poissa Peace In Rest

  • Viestejä: 13
Vs: Uskonnollisuus
« Vastaus #30 : 19.04.17 - klo:18:16 »
Uskonnollisuuskortti on kokenut inflaation.

Pyrin olemaan aika varovainen luokittelemaan mitään määrättyjä ilmiöitä ja uskonelämän muotoja "uskonnollisiksi" negatiivisessa mielessä. Toki Raamattu on sekä sisäisen että ulkoisen uskonelämän perusta, se osoittaa tien jota kulkea Jumalan yhteydessä. Mutta kaiken minkä voi tehdä ulkonaisesti oikein, voi tehdä vääristä vaikuttimista. Kaiken mikä ulkoisesti näyttää "elävältä uskolta", voi todellisuudessa olla uskonnollisuutta. Ja toisaalta taas sellainen mikä ulospäin saattaa vaikuttaa "uskonnolliselta", voi todellisuudessa olla aitoa uskonelämää.

Käsitän "uskonnollisuuden" tarkoittavan käytännössä ulkokultaisuutta. Koitetaan omavoimaisilla teoilla jäljitellä jotain sellaista toimintaa, minkä mielletään olevan hengellistä. Se voi yhtälailla olla lipun piiskaamista ja kielillä huutamista, kuin kynttilöiden sytyttelemistä ja isämeidän mutisemista. Muodot eivät sinällään tee asiasta uskonnollista, vaan se ettei vaikuttimena ole Pyhä Henki vaan oma liha.

Näkisin että uskonnollisuuskorttia käyttävät useimmiten uskonnolliset, jotka ärsyyntyvät omaa uskonnollisuuttaan vastaan sotivasta uskonnollisuudesta. Aidosti hengellisellä ihmisellä ei ole tarvetta yrittää vakuutella kenenkään uskonnollisuudesta. Terveellä tavalla silloin ei toisten asiat niin paljon kiinnosta. Enemmän kiinnostaa heidän sielunsa, eikä sitä voiteta uskonnollisuuskorttia pelaamalla.

Ifa

  • Vieras
Vs: Uskonnollisuus
« Vastaus #31 : 19.04.17 - klo:18:23 »
Peace in rest, kiitos. Osasit sanoa ytimekkäästi.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskonnollisuus
« Vastaus #32 : 19.04.17 - klo:19:00 »
En ole eri mieltä. Yritin kuitenkin ottaa kantaa juuri siihen, miten uskonnollisuus-termiä käytetään nykyisin toisten uskovien leimaamiseen ja hiljentämiseen. Tiedän, että on olemassa kuollutta uskonnollisuutta. Se lähtee aina ihmisen sydämestä, eikä ole riippuvainen muodoista. Se voi tulla ilmi näennäisesti vapaamuotoisena toimintana tai jäykän muodollisena, riippuen yhteisöstä ja sen yksilöistä jne. Jokainen ihminen on pohjimmiltaan uskonnollinen minun. Siis käsitykseni mukaan.

Itse en näe sitä uskonnollisena toimintana, että otetaan kantaa esim. äärikarismaattisuuden ilmiöihin. Sen takana on - tai ainakin pitäisi olla - huoli ihmisten hengellisestä tilasta ja seurakuntien suunnasta.

Minua siis kiinnostaa se väärin perustein uskonnolliseksi leimaaminen. Ja samaa "leimaamiskulttuuria" tunruu olevan liikkeellä muutenkin ympäri maailmaa. Kun argumentit loppuvat alkaa huuto ja leimojen lyönti.

En ole edes erityisen tuohtunut siitä, jos joku pitäisi vaikka minua uskonnollisena ihmisenä. Minua kiinnostaa kuitenkin se, että miksi se joku niin ajattelisi. Sitäkin yritin pohtia.

Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskonnollisuus
« Vastaus #33 : 19.04.17 - klo:19:07 »
Sain aikoinaan armeijasta mielestäni erittäin hyvän todistuksen. Todistuksessa sanottiin mm., että olen uskonnollismielinen. Jossain muussa yhteydessä tuosta sanasta olisi voinut loukkaantua, mutta pidin sitä siinä yhteydessä hyvin myönteisenä ilmaisuna.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Peace In Rest

  • Viestejä: 13
Vs: Uskonnollisuus
« Vastaus #34 : 19.04.17 - klo:20:57 »
Itse en näe sitä uskonnollisena toimintana, että otetaan kantaa esim. äärikarismaattisuuden ilmiöihin.

Aiemman viestini linjan mukaisesti sanon tähänkin, että se voi olla sitä, mutta voi myös olla olematta. Automaattisesti se ei sitä ole. Riippuu pitkälti vaikuttimista ja motiiveista.

Uskoisin että lähes jokainen vetää mielessään jonkunlaiset rajat jonka ulkopuolista toimintaa pitää lihallisena, varmaan todella harvassa ihmiset jotka ihan oikeasti sydämessään hyväksyvät kaiken, vaikka sanoisivatkin niin tekevänsä. Ehkä suurin ongelma tähän liittyen on, että usein ei osata käsitellä erimielisyyksiä ja keskustella niistä rakentavasti ja toista kunnioittavasti.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskonnollisuus
« Vastaus #35 : 20.04.17 - klo:15:17 »
Itse en näe sitä uskonnollisena toimintana, että otetaan kantaa esim. äärikarismaattisuuden ilmiöihin.

Aiemman viestini linjan mukaisesti sanon tähänkin, että se voi olla sitä, mutta voi myös olla olematta. Automaattisesti se ei sitä ole. Riippuu pitkälti vaikuttimista ja motiiveista.

Juu, otinkin vaikuttimet huomioon tuossa kirjoituksessani. Lainaamasi pätkä jatkui:
Lainaus
Sen takana on - tai ainakin pitäisi olla - huoli ihmisten hengellisestä tilasta ja seurakuntien suunnasta.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskonnollisuus
« Vastaus #36 : 04.02.22 - klo:10:50 »
Kuunneltiin eilen illalla Jukka Norvannon raamattutuntia, missä hän käsitteli Matt. 25. lukua ja siellä kertomusta viisaista ja tyhmistä neitsyeistä ja jälkimmmäisten öljykriisistä. Aiheesta on paljon kirjoitettu, yksi kirjoitus tuli mieleen, koska siinä on erikoinen tulkinta asiasta.

Mainittu kirjoitus on parin vuosikymmenen takaa ja löytyy kirjasta Uskonto vai Evankeliumi?, sivulta 84 alkaen: http://www.kristitynfoorumi.fi/UskvaiEvank.pdf

Siinä oleva tulkinta on jossain määrin erikoinen, siksi siitä olisi syytä keskustella. Koko kirjakin on luettavissa netissä osoitteessa: kristitynfoorumi.fi

Kirjan kirjoittaja ei edusta mitään erillistä kirkkokuntaa tai hengellistä liikettä, joten kirjasta voi löytyä ajatuksia, jotka ovat monelle vieraita.
« Viimeksi muokattu: 04.02.22 - klo:12:10 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Uskonnollisuus
« Vastaus #37 : 04.02.22 - klo:11:59 »
 :) Olen joskus lukenut. Täytyypä kerrata!  Hyvä!

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Uskonnollisuus
« Vastaus #38 : 06.02.22 - klo:19:06 »
En lukenut, mutta mietin asiaa näistä kymmenestä neitsyestä. Monenlaista selitystä on ollut asian tiimoilta, itse putkiaivona ajattelen että viisaita on ne joilla on sydän Jeesuksen veri puhdistanut, eli elävät anteeksiannossa ja Pyhä Henki asuu ihmisessä, tyhmät niitä joilla ehkä vain uskonnollinen kokemus, uskotaan että esim Jumala on mutta eletään vieraana hänelle.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Uskonnollisuus
« Vastaus #39 : 06.02.22 - klo:20:44 »
Sain aikoinaan armeijasta mielestäni erittäin hyvän todistuksen. Todistuksessa sanottiin mm., että olen uskonnollismielinen. Jossain muussa yhteydessä tuosta sanasta olisi voinut loukkaantua, mutta pidin sitä siinä yhteydessä hyvin myönteisenä ilmaisuna.

Minusta joskus aikoinaan työkaveri sanoi että olen vakavamielinen. ;D