Kirjoittaja Aihe: Jeremian kirja  (Luettu 3261 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Jeremian kirja
« : 27.07.20 - klo:18:00 »
Aloin Jesajan ja Ilmestyskirjan jälkeen lukea Jeramian kirjaa. Ollut taas mahtavia lukuhetkiä. Luvut 1-8 kuvaavat erittäin terävästi jumalattoman ihmisen, siis meidän kaikkien ajattelumaailmaa. Ja sitten kuvan asiat eivät mene niinkuin olisimme toivoneet, Jeremian kirjan mukaan ihminen tekee johtopäätöksen, että Jumala petti hänet. :(

Olen ajatellut jossain välissä koota kaikki ne kuvaukset noista luvuista, mitkä juuri kuvaavat sitä mitä ihminen sanoo itsestään ja Jumalasta pääkopassaan.  Ainakin minä huomaan itsessäni yhä kapasiteettiin kaikkeen siihen.

Yhdeksäs luku ei ole yhtään sen mielenkiinnottomampi. Se kuvaa surullisella strategioita mitä ihminen tosi helposti käyttää toinen toistaan kohtaan.

Jae 9:2 on ihan sama mitä itse ajattelen!! Jos muistan jakeen oikein, mutta pitää mennä.....

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #1 : 27.07.20 - klo:19:28 »
Ei kun se olikin Jeremia 9:1, tai no ajatus jatkuu toiseen jakeeseen.

 Olisipa minulla majapaikka autiomaassa!
Silloin voisin jättää kansani,
lähteä pois ihmisten luota.

Kaikki he ovat avionrikkojia,
pettureita koko joukko.
2 -- Heidän kielensä on kuin jännitetty jousi,
aina valmiina valheeseen,
totuudesta he eivät piittaa.
He kulkevat synnistä syntiin,
minusta he eivät tahdo tietää,
sanoo Herra.


Erämaasta majapaikkaa minäkin olen etsinyt viimet vuodet. ::)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #2 : 29.07.20 - klo:17:48 »
Kokosin tänä aamuna ne Jeremian kirjan viidessä ensimmäisessä luvussa kerrotaan mitä israelilaisten päässä liikkui Herrasta. Nuo kaikki ovat Raamatussa lainausmerkillä kuten tuohonkin laitoin.

"En halua palvella sinua!"
“En ole saastainen, en ole juossut baalien perässä”.
“Anna minun olla. Minä rakastan vieraita jumalia, niitä minä haluan seurata.”
Puulle he sanovat: “ Sinä olet isäni” ja kivelle:  “sinä olet minut synnyttänyt”.
“Me juoksemme minne itse haluamme, emme enää palaa sinun luoksesi.”
“Minä olen syytön, kääntyköön Herra viha minusta pois” “En ole syntiä tehnyt”
“Ei hänestä tarvitse välittää! Ei meitä kohtaa mikään onnettomuus.”
« Viimeksi muokattu: 29.07.20 - klo:17:53 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #3 : 29.07.20 - klo:18:14 »
Ja tässä heidän johtopäätöksensä kun asiat alkavat menemään huonoon suuntaan: " Voi, Herra, Jumalamme! Olet pettänyt lupauksesi, jonka annoit tälle kansalle ja Jerusalemille. Sinähän sanoit: 'Teillä on oleva rauha', mutta nyt meillä onkin miekka kurkullamme."

Jeremia 4:10

Jumala on pettänyt heidät. ???

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #4 : 04.08.20 - klo:23:05 »
Aloin Jesajan ja Ilmestyskirjan jälkeen lukea Jeramian kirjaa. Ollut taas mahtavia lukuhetkiä. Luvut 1-8 kuvaavat erittäin terävästi jumalattoman ihmisen, siis meidän kaikkien ajattelumaailmaa. Ja sitten kuvan asiat eivät mene niinkuin olisimme toivoneet, Jeremian kirjan mukaan ihminen tekee johtopäätöksen, että Jumala petti hänet. :(

Olen ajatellut jossain välissä koota kaikki ne kuvaukset noista luvuista, mitkä juuri kuvaavat sitä mitä ihminen sanoo itsestään ja Jumalasta pääkopassaan.  Ainakin minä huomaan itsessäni yhä kapasiteettiin kaikkeen siihen.

Yhdeksäs luku ei ole yhtään sen mielenkiinnottomampi. Se kuvaa surullisella strategioita mitä ihminen tosi helposti käyttää toinen toistaan kohtaan.

Jae 9:2 on ihan sama mitä itse ajattelen!! Jos muistan jakeen oikein, mutta pitää mennä.....
Minusta profeetta Jeremian kutsumus oli kuin käänteinen kuva Mooseksen tehtävästä. Temppelin tuhoutuminen, ja kansan joutuminen pois omasta maastaan herätti kansan hengellisen hädän. Oliko Jumala unohtanut Aabrahamille, Iisakille, Jaakobille ja Daavidille antamansa lupaukset?

Babyloniaan joutuminenhan oli kuin paluu takaisiin Egyptiin. Ensin Mooses oli johdattanut kansan pois Egyptin orjuudesta palvelemaan Jumalaa, mutta profeetta Jeremia ilmoitti kansan joutuvan uudelleen orjuuteen (Jer.2:5-6 ja Jer.2:11).

Kuningas Salomon rakennuttaman temppelin tuhoon oli syynä Salomon lähteminen lukuisten vaimojensa taivuttelemana palvelemaan epäjumalia (1.Kun.11:4-1-13). Siksi Jumala repäisi rikki Salomon valtakunnan hyljäten Salomon temppelin, ja luvattuun maahan istutettu Juudan kansa revittiin irti sekä pakotettiin uudelleen vieraan ikeen alle.

Uuden testamentin valossa katsottuna profeetta Jeremia itki kansan syntien tähden (Jer.9:11, Jer.13:17 ja Jer.14:17). Samoin Jeesus itki nähdessään Jerusalemin paatumuksen (Luuk.19:41). Profeetta Jeremia profetoi Jerusalemin ja temppelin tuhoamisen (Jer.26:6 ja Jer.26:12). Kristus ilmoitti temppelin ja sen uhripalveluksen loppumisen sekä ilmoitti temppelin lopullisen täyttymyksen kuolemassaan ja ylösnousemuksessaan (Mark.14:58 ja Joh.2:19 sekä Joh.2:21).

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #5 : 09.08.20 - klo:15:12 »
Minulta jäi luvusta 9 kertominen, vaikka innostuin siitä yhtä paljon kuin aikaisemmista luvuista.
Luku 9 puolestaan kuvaa tosin hyvin ihmisten suhtautumista toisiinsa. Siis miten synti kierouttaa ajattelua ja käyttäytymistä toisiin ihmisiin.

Siinä on aluksi se että olisipa minulla majapaikka autiomaassa. Ihan sama kuin minä ! Kaipaan myös voida yöpyä autiopaikassa. Nyt meillä on se truck camper juuri siinä mielessä. :) Jos Herra suo, pääsen vielä erämaahan yöpymään ja ihailemaan sitä luonto 24 h.

Laitan tähän listan niitä ominaisuuksia mitä Jeremia 9ssä on ihmisistä, siis meistä.

heidän kielensä on kuin jännitetty jousi, aina valmiina valheeseen, totuudesta he eivät piittaa.
veli pettää veljeään viekkaasti,
ystävä parjaa ystäväänsä takanapäin,
kaikki he pettävät toisiaan,
heidän kielensä on tottunut valheeseen,
vääryyttä he tekevät, eivät pysty kääntymään,
sortoa sorron päälle,
petosta petoksen päälle.

Siis melko kieroa toimintaa toinen toista kohtaan.



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #6 : 18.08.20 - klo:16:01 »
Vähän monologiaa tää juttu, mutta kun tekee mieli kertoa. :P

Jeremiasta löytyy myös sellainen teema, että israelilaiset ikäänkuin näennäisesti käyttäytyivät ajoittain hengellisesti ja profeettojakin oli, mutta Jumala näki koko homman valheellisuuden. Siis se ikäänkuin näytti oikeelta, mutta, mutta...
Mm. luvussa 14.

Vaikka nämä ihmiset paastoavat, minä en kuule heidän valitustaan; vaikka he uhraavat polttouhreja ja ruokauhreja, he eivät saa minua leppymään. Miekalla, nälällä ja rutolla minä teen heistä lopun."

13 Minä vastasin: "Mutta Herra, Jumalani, profeetathan puhuvat heille näin: 'Ette tule näkemään miekkaa ettekä nälänhätää, sillä Herra antaa teille pysyvän onnen tässä maassa.'" 14 Herra sanoi minulle: "Silkkaa valhetta julistavat profeetat minun nimissäni! Minä en ole heitä lähettänyt, en ole antanut heille tehtävää enkä puhunut heille. Valhenäkyjä, tyhjiä ennustuksia ja petollisia kuvitelmiaan he teille julistavat. 15 He ovat ennustaneet minun nimissäni, vaikka minä en ole lähettänyt heitä, ja sanoneet, ettei miekka eikä nälänhätä tule tähän maahan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #7 : 18.08.20 - klo:16:09 »
Sitt joku keksi että jos laitetaan Jeremia rukoileen meidän puolesta, niin ehkä Jumala tekee ihmeen ja pelastaa meidät. Mutta oma sydän jäi kovaksi. Jeremia 21:2.

Sinänsä kekseliästä porukkaa. ???

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #8 : 04.09.20 - klo:17:33 »
Mulla olisi niin hirveän paljon kirjoitettavaa taas Jeremiasta. En oikein tiedä mitä tehdä tällä kirjoitusinnollani. En halua pitää monologia puimatantereella, mutta sitten pitäisi keksiä jokin toinen paikka koota ajatuksiani. Kirjaakin olen ajatellut kirjoittaa, mutta ei ihmiset taida oikein kirjoja enää lukea. Painaisikohan KL mun kirjan. ??? Voisihan sitä tehdä ekaksi kirjoituksen ja sitten tarjota. Ehkä teen niin.

Laitoin FBhen suljetun ryhmän jotta siellä voisi kirjoitella vapaammin omia ajatuksia kun ei ihmiset oikein keskustele mistään FBsta, enkä itsekään halua täyttää profiilia siten että kaverit kokee että paasaan heille. Ellei tekisi toista profiilia ihan sitä varten. Onhan siellä muillakin enemmän kuin yksi profiili.

Mutta siis ajatuksia Jeremiasta. Päätin laittaa sen nopeammin omin sanoin, siis mitä olen lukenut viime päivinä, tulee ehkä lyhyempi.

1. Jeremia napisi Herralle kovaa kohtaloaan, ja minua on kauan puhutellut se miten Jumala vastasi Jeremialle.
Sentähden, näin sanoo Herra: "Jos sinä käännyt, niin minä sallin sinun kääntyä, ja sinä saat seisoa minun edessäni. Ja jos sinä tuot esiin jaloa, et arvotonta, niin sinä saat olla minun suunani. He kääntyvät sinun tykösi, mutta sinä et käänny heidän tykönsä.

2. Jeremiassa on yllättävän paljon vääristä profeetoista. Jeremia 23ssa alkaa. Jae 14:Mutta Jerusalemin profeetoissa minä olen nähnyt kauhistuksia: aviorikosta ja valheessa vaeltamista; he vahvistavat pahantekijäin käsiä, niin ettei kukaan käänny pois pahuudestansa. He ovat minun edessäni kaikki kuin Sodoma, ja kaupungin asukkaat kuin Gomorra.  Jeremialla oli melko rankka jotos yhden väärän profeetan kanssa. Luku 28. Sitten siellä oli Uria, joka kyllä puhui Jumalan mielenmukaisesti, mutta hän alkoi PELÄTÄ ihmisiä ja pakeni ja sitä kautta murhattiin.  :(

3. Minusta onyvin mielenkiintoista se, että Jumala halusi kansan nöyrtyvän sortajan, siis Babylonian edessä!! Herra selvästi sanoi että ainoa tapa pelastua on nöyrtyä pahan edessä, minkä Jumala on sallinut. Sitä kautta Herra ajallaan nostaa!! Toi on hirveän iso juttu.



« Viimeksi muokattu: 04.09.20 - klo:17:39 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #9 : 04.09.20 - klo:18:57 »
Olisi minullakin monia asioita, joita on tullut mieleen Jeremian kirjaa lukiessani.
Mutta luen Raamattua aina uudelleen alusta loppuun.
Olen juuri Laulujen laulussa ja aloittamassa Jesajaa.
Siksi on hankalaa hypätä yhtäkkiä Jeremiaan.
Tietysti luen päivittäin muitakin raamatunkohtia kuin vuorossa olevaa ja teen vertailuja viittausten ym. perusteella.
Silti Raamatun kirjojen järjestyksellä on kokonaisuuden kannalta merkitystä,
joten Jeremiaan syvennyn taas aikanaan.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #10 : 05.09.20 - klo:00:51 »
Juu luen samalla tavalla. Aina ikäänkuin eka kertaa.

Tuossa yllä mainitsemani kohdat puhuttelevat minua hyvin paljon. Ensinnäkin Jumala sanoi Jeremialle, että sä pystyt parempaan kuin tuohon, ja Herra odotti myös parempaa Jeremialta.
Toisekseen se on todella suuri totuus, että sorron edessä Jumalan oman on todella viisasta nöyrtyä. Siinä on hengellisen voiton salaisuus. Niin Jeesuskin voitti saatanan. Filistelaiskirjeessä on siitä todella vakuuttava kuvaus. Kun nöyrtyy tilanteessa kuin tilanteessa, Herra voi toimia ja anamme hänelle mahdollisuuden olla HERRA omassa elämässämme. Se peloittaa inhimilliseltä kannalta, mutta se on uskon askel.

Sitten ne profeetat. Valheprofeettoja ilmestyi varsinkin tilanteiden ollessa vaikeita. He lupasivat hyvää tuosta vaan ja käyttäytyivät ikäänkuin Herran profeetat, mutta puhuivat valhetta. Ei ihme että vastaavia esiintyy nytkin.

« Viimeksi muokattu: 05.09.20 - klo:05:58 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #11 : 28.09.20 - klo:16:49 »
Wow, luin taas vahvaa settiä Jeremiasta.
Luin muistaakseni luvusta 38. Jeremia sai profetian kuningas kansalle, että että jos he eivät  suostu lähtemään Jerusalemista he kuolevat. Ainoa tapa selvitä hengissä oli suostua valloittajan valtaan. Taisin kirjoittaa jos tästä. Mutta seuraavat tapahtumat olivat puhuttelevia.

Jotkut tyyppivät raivostuivat Jeremialle ja vaativat kuninkaalta tappaa hänet. Kuningas suostui heidän vaatimukseensa ja Jeremia heitettiin kaivoon.  Siellä ei ollut vettä, tiedä häntä oliko hänen tarkoituksensa upottaa hänet kaivoon. Mutta Jeremia upposi osaksi liejuun kaivon pohjalla. Tosi rankka paikka. Tarkastin. He todella halusivat tappaa Jeremian. Eivät ilmeisesti tienneet että se kaivo oli tyhjä.

Siellä oli kuitenkin etiopialaissyntyinen mies, Ebed-Melek nimeltään, joka jostain syystä ei halunnut Jeremialle käyvän noin pahasti, ja hän lähetti kuninkaalle sanan miten oli käynyt. Jeremia vedettiin kaivosta pois muistaakseni Sidkian käskystä ja hän jäi vankilan pihalle vangiksi. On siinä tietty helpompi kuin kaivossa.

Sidkia muistaakseni halusi kuullakin mitä Jeremialla oli Herralta ja siis kuuli vakavan varoittavan profetian.

Jonkun ajan kuluttua Babylonia sitten hyökkäsi Jerusalemiin. Kuningas Sidkia joutui katselemaan kun hänen kaikki poikansa tapettiin! Hänet vietiin vankina pois Jerusalemista. Ja hänen silmänsä puhkaistiin. Herra voi joskus varoittaa todella vaikeista tilanteista.


Mutta se mikä kaiken tän keskellä oli ihmeellistä, että Herra pelasti etiopialaisen miehen, Ebed-Melekin, hengen, joka oli auttanut Jeremiaan kun Jeremia oli heittänyt kaivoon.

Hänestä kirjoitetaan, ETTÄ
HÄN TURVAUTUI HERRAAN, HÄN PELASTUI!!

Eli Ebed Melek oli sydämessään kääntynyt Jumalan puoleen!
« Viimeksi muokattu: 28.09.20 - klo:17:11 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #12 : 29.09.20 - klo:17:56 »
Tässä Jumalan lähettämä sana Ebed-Melekille:
Mene nubialaisen Ebed-Melekin luo ja kerro hänelle: Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Nyt minä annan toteutua sen, mitä olen tästä kaupungista puhunut: se ei pelastu, vaan tuhoutuu! Saat nähdä sen omin silmin, kun tuhon päivä tulee. 17 Mutta sinut minä pelastan sinä päivänä, sanoo Herra. Et joudu niiden käsiin, joita pelkäät. 18 Koska olet turvautunut minuun, minä pelastan sinut, niin ettet kaadu miekkaan vaan säilytät henkesi. Tämän minä, Herra, lupaan."

Jännä, kaiken sen tuhon ja tuomion keskellä Herralla on aikaa keskittyä yhteen ihmiseen ja pelastaa se joka häneen turvautuu!

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #13 : 01.10.20 - klo:17:51 »
Tässä jännä toinen yksityiskohta Jeremia 39:10ssä.

Babylonialaiset tuhosivat Jerusalemia hirvittävästi, ja veivät suuren osan kansaa pakkosiirtolaisuuteen, mutta sitten joukko köyhiä jätettiin paikoilleen ja heille jopa annettiin viinitarhoja ja peltopalstoja!

Babylonialaiset polttivat kuninkaan palatsin ja Jerusalemin asukkaiden talot sekä repivät maahan kaupungin muurit. 9 Sen jälkeen henkikaartin päällikkö Nebusaradan vei pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan kaikki Jerusalemin jäljellä olevat asukkaat: sekä ne, jotka olivat jääneet kaupunkiin, että ne, jotka olivat karanneet babylonialaisten puolelle. 10 Mutta osan köyhistä, niistä, joilla ei ollut mitään omaisuutta, Nebusaradan jätti Juudaan, ja hän antoi heille viinitarhoja ja peltopalstoja.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Jeremian kirja
« Vastaus #14 : 01.10.20 - klo:19:51 »
Tässä jännä toinen yksityiskohta Jeremia 39:10ssä.

Babylonialaiset tuhosivat Jerusalemia hirvittävästi, ja veivät suuren osan kansaa pakkosiirtolaisuuteen, mutta sitten joukko köyhiä jätettiin paikoilleen ja heille jopa annettiin viinitarhoja ja peltopalstoja!

Babylonialaiset polttivat kuninkaan palatsin ja Jerusalemin asukkaiden talot sekä repivät maahan kaupungin muurit. 9 Sen jälkeen henkikaartin päällikkö Nebusaradan vei pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan kaikki Jerusalemin jäljellä olevat asukkaat: sekä ne, jotka olivat jääneet kaupunkiin, että ne, jotka olivat karanneet babylonialaisten puolelle. 10 Mutta osan köyhistä, niistä, joilla ei ollut mitään omaisuutta, Nebusaradan jätti Juudaan, ja hän antoi heille viinitarhoja ja peltopalstoja.
Nebukadnessar oli tuossa ilmeisesti Pahan asialla.
Jumalahan oli monta kertaa varoittanut, että kukaan ei saa jäädä Juudaan,
vaan Hän lupasi hyvän tulevaisuuden vain niille, jotka lähtevät pakkosiirtolaisuuteen.
Baabelin vankeus oli paitsi kuritusta, myös puhdistava toimenpide syntisille juutalaisille.
Siitä kieltäytyvät olivat huonoja viikunoita, jotka jäivät puhdistumatta ja ilman armoa.
Jeremia 24 kertoo tästä.