Kirjoittaja Aihe: Laulujen teologia  (Luettu 5655 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #15 : 31.01.14 - klo:19:45 »
Olen myös ihmetellyt joskus, miksi uusissa ja uudehkoissa heng. lauluissa on
saman toistamista moneen kertaan ja yhä uudelleen ja taas ja vielä kertaalleen ja
jälleen sama ja vielä ja vielä.

Olisiko niin, että kaikki on jo niin moneen kertaan sanottu, että enää ei keksitä
uutta?

En ole vieläkään toipunut virsikirjauudistuksesta, joka tapahtui kai -90-luvulla.
Eräs naisrunoilija sai yhtäkkiä vallan muunnella melkein kaikki ikivanhat virret
mieleisikseen.
Kaikki lempivirteni väännettiin aivan oudoiksi.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #16 : 31.01.14 - klo:19:46 »

Nykylaulut toistoineen rehellisesti sanottuna ärsyttävät minua ja tulee turhautunut olo.  :-\

Samaan tapaan sanoo moni muu.
Milloinkohan laulujen valitsijat ymmärtävät laittaa pisteen tilanteelle?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #17 : 31.01.14 - klo:20:07 »

Nykylaulut toistoineen rehellisesti sanottuna ärsyttävät minua ja tulee turhautunut olo.  :-\

Samaan tapaan sanoo moni muu.
Milloinkohan laulujen valitsijat ymmärtävät laittaa pisteen tilanteelle?

Onkohan niin, että laulujen "uudistaminen" olisi taloudellisesti tuottavaa? Eli äänitteitä saa kaupaksi, jos on "uutta tulkintaa" ja jos on joku julkkis esittämässä.

Olen tykönäni miettinyt sitä, millä tavoin saisi aikaan uudistuksen, jossa kaikki olisi kohdallaan ja laulut väärentämättömiä.

Muuten, torontolaisuus oli vedenjakaja tässä asiassa lähes 20 vuotta sitten. Siitä alkoi kuorojen ja vanhojen hengellisten laulujen alasajo. Ne edustivat silloin vallalle päässeen käsityksen mukaan uskonnollisuutta, josta oli päästävä eroon. Olin silloin vielä kuorossa mukana ja näin kuinka uudistuksiin hurahtaneet nuoret suorastaan pelleilivät kuorolaulujen aikana.
« Viimeksi muokattu: 31.01.14 - klo:20:11 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #18 : 29.05.14 - klo:00:59 »
Tässä Nuoren seurakunnan veisukirjasta* vanha tuttu reipas yhteislaulu tällä kertaa aika räväkkänä sovituksena. Tässä laulussa on aina häirinnyt se kertosäkeistön kohta, jossa lauletaan, että "anna mun tieltä joskus harhaan horjahdella". Ei kai sitä tieltä pois horjahtelua erikseen tarvitsisi pyytää? ::)
Arvelisin, että sanavalintoihin on vaikuttanut se, että sanat on vaan pitänyt saada sopimaan riimeihin. Sehän on yleensäkin noissa laulunsanoissa ongelmana, että ei voi aina valita itse asiaan sopivinta sanaa vaan on valittava sellainen sana, joka sopii riimeihin. Siinä sitten se sanoma vähän kärsii.

"Anna mun etsiä"
Sanat ja sävel Pekka Ruuska

http://www.youtube.com/watch?v=Kv_U2ceCbZY

______________________________________

* http://matteuspentti.files.wordpress.com/2012/11/nsv_web.jpg


« Viimeksi muokattu: 29.05.14 - klo:01:20 kirjoittanut Tarck Aili J.A. »


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #20 : 06.05.18 - klo:14:10 »
Tuo laulu on mielestäni sekä epäuskoisten laulu että opillisesti hyvin kyseenalainen.

Pyhä Henki on jo tullut, ei häntä tarvitse maanitella enää tulemaan. Ap.t.2
Uskovissa on jo Pyhä Henki Rooma.8:9
Pyhä Henki ei tule eikä mene kaiken aikaa, vaan pysyy uskovassa. 1.Joh.2:27
Pyhä Henki ei ole tunne tai vain voimavaikutus, vaan jumaluuden Persoona, jolla on kyky tehdä ja toimia. Esim. Joh.14:26, 16:8, 23, Ef.4:30
Luuk.2:26, Ap.t.13:2

Pyhä Henki on läsnä siellä missä uskovat kokoontuvat. Matt.18:20
Ainakin kokousilmoituksissa lukee usein 'vapaa pääsy'
Miksi ihmeessä Pyhää Henkeä rukoillaan tulemaan?
Raamattu ei opeta rukoilemaan Pyhää Henkeä.

Miten persoonaa tahdotaan enemmän?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #21 : 06.05.18 - klo:16:02 »
"Ja minä olen rukoileva Isää, ja Hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän luonanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maalma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe Häntä eikä tunne Häntä, mutta te tunnette Hänet, sillä Hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne." Joh, 14:16-18.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #22 : 07.05.18 - klo:08:49 »
Tuo laulu on mielestäni sekä epäuskoisten laulu että opillisesti hyvin kyseenalainen.

Pyhä Henki on jo tullut, ei häntä tarvitse maanitella enää tulemaan. Ap.t.2
Uskovissa on jo Pyhä Henki Rooma.8:9
Pyhä Henki ei tule eikä mene kaiken aikaa, vaan pysyy uskovassa. 1.Joh.2:27
Pyhä Henki ei ole tunne tai vain voimavaikutus, vaan jumaluuden Persoona, jolla on kyky tehdä ja toimia. Esim. Joh.14:26, 16:8, 23, Ef.4:30
Luuk.2:26, Ap.t.13:2

Pyhä Henki on läsnä siellä missä uskovat kokoontuvat. Matt.18:20
Ainakin kokousilmoituksissa lukee usein 'vapaa pääsy'
Miksi ihmeessä Pyhää Henkeä rukoillaan tulemaan?
Raamattu ei opeta rukoilemaan Pyhää Henkeä.

Miten persoonaa tahdotaan enemmän?
En tiedä mikä srk tuo on, mutta ainakin hellarit etsivät henkeä. Eli tavoittelevat tunnekokemuksia. Viime vuonna yhdessä hellarien kokouksessa, jossa olin, oli aivan asiallinen ja hyvä puhe ja muukin meininki oli ok.

Yksi kuulija kommentoi, että "oli kuiva kokous". Hyvä kiteytys perusongelmasta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #23 : 07.05.18 - klo:09:09 »
Tuo laulu on mielestäni sekä epäuskoisten laulu että opillisesti hyvin kyseenalainen.

Pyhä Henki on jo tullut, ei häntä tarvitse maanitella enää tulemaan. Ap.t.2
Uskovissa on jo Pyhä Henki Rooma.8:9
Pyhä Henki ei tule eikä mene kaiken aikaa, vaan pysyy uskovassa. 1.Joh.2:27
Pyhä Henki ei ole tunne tai vain voimavaikutus, vaan jumaluuden Persoona, jolla on kyky tehdä ja toimia. Esim. Joh.14:26, 16:8, 23, Ef.4:30
Luuk.2:26, Ap.t.13:2

Pyhä Henki on läsnä siellä missä uskovat kokoontuvat. Matt.18:20
Ainakin kokousilmoituksissa lukee usein 'vapaa pääsy'
Miksi ihmeessä Pyhää Henkeä rukoillaan tulemaan?
Raamattu ei opeta rukoilemaan Pyhää Henkeä.

Miten persoonaa tahdotaan enemmän?
En tiedä mikä srk tuo on, mutta ainakin hellarit etsivät henkeä. Eli tavoittelevat tunnekokemuksia. Viime vuonna yhdessä hellarien kokouksessa, jossa olin, oli aivan asiallinen ja hyvä puhe ja muukin meininki oli ok.

Yksi kuulija kommentoi, että "oli kuiva kokous". Hyvä kiteytys perusongelmasta.

Ei ollut hellarien srk.

Myös hellarit ja muut karismaattiset pitävät Pyhää Henkeä jumaluuden kolmantena persoonana.
Toisaalta uskotaan ihan pyhäkoulusta lähtien, että Jeesus tulee Pyhän Henkensä kautta ihmisen sydämeen asumaan.

Sitten kuitenkin jostain kummasta syystä rukoillaan hänen tulemistaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #24 : 07.05.18 - klo:17:04 »
Sitten kuitenkin jostain kummasta syystä rukoillaan hänen tulemistaan.

Joskus pitäis rohkaista mielensä ja ihan pokkana kysyä, että eikö täällä ole yhtään uskovaista. Sitten vois viitata vaikka tuohon Room. 8:9.  ;D
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #25 : 07.05.18 - klo:18:15 »
Tuo laulu on mielestäni sekä epäuskoisten laulu että opillisesti hyvin kyseenalainen.

Pyhä Henki on jo tullut, ei häntä tarvitse maanitella enää tulemaan. Ap.t.2
Uskovissa on jo Pyhä Henki Rooma.8:9
Pyhä Henki ei tule eikä mene kaiken aikaa, vaan pysyy uskovassa. 1.Joh.2:27
Pyhä Henki ei ole tunne tai vain voimavaikutus, vaan jumaluuden Persoona, jolla on kyky tehdä ja toimia. Esim. Joh.14:26, 16:8, 23, Ef.4:30
Luuk.2:26, Ap.t.13:2

Pyhä Henki on läsnä siellä missä uskovat kokoontuvat. Matt.18:20
Ainakin kokousilmoituksissa lukee usein 'vapaa pääsy'
Miksi ihmeessä Pyhää Henkeä rukoillaan tulemaan?
Raamattu ei opeta rukoilemaan Pyhää Henkeä.

Miten persoonaa tahdotaan enemmän?

En ole ns. uuden ylistys kannattaja todellakaan, se ahdistaa minua monesti, tai riippuu vähän. Minua ei häiritsisi tämmöiset laulun sanat. Siinähän varmasti tarkoitetaan vain lopulta, että pyhähenki vaikuttaisi voimallisesti meissä ja voisi vaikuttaa vaikka armonlahjojen kautta.
Sinulle Natanael tuskin löytyy seurakuntaa kun olet liian oikeaoppinen vaikka ymmärrän tuskasi kyllä. Minuakin häiritsee jotkut asiat mutta eipä parempaakaan ole ja riitelemään ei kannata ruveta...paitsi että en käy ollenkaan tällä hetkellä missään.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #26 : 07.05.18 - klo:19:43 »
Miten Pyhä Henki voisi vaikuttaa voimallisesti, jos ei edes uskota häneen persoonana?
No, tietenkin Jumala voi.

Oikeasti noissa laulujen teksteissä ja piireissä muutenkin haetaan tunnekokemuksia.

Entäpä jos Jumala tahtoo, että uskova ei nimenomaan saa sellaisia tunnekokemuksia, vaan löytää tukevampaa pohjaa elämälle?

Minä olen elänyt oman karismaattisen kauteni, vaikka kaatumiset eivät ole olleet minun lajini, olen nähnyt sitä maailmaa jostain muulta kantilta ihan liikaa.

Tilanne on nyt vähän sellainen, että näkee monen kulkevan kuin pillipiiparin perässä heikoille jäille.
Mikä on paras ratkaisu?
-huutaa ja varoittaa
-mennä etsimään pelastusrenkaita
-vaihtaa itse maisemaa ja ajatella, ettei vastuu ole minun

Aika usein käy niin, että myöhemmin tapaa muitakin, jotka ovat häippäisseet samankaltaisista syistä.
En koe tehtäväkseni perustaa uutta seurakuntaa kyydistä pudonneille.

Olen nähnyt liian monta ylistelijää toisenlaisessa maisemissa, suurissa ongelmissa, muutaman jopa itsemurhan partaalla.
Väitän, että minäkeskeinen uskonnollisten tunnelmien hakeminen on "erittäin hyvä" pohja sellaiselle.


Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #27 : 07.05.18 - klo:20:53 »
Olen pitkälti samaa mieltä kanssasi. Mutta missä tavallisissa seurakunnissa ei uskota persoonalliseen Pyhään Henkeen? Näitä ylistyslauluja olemme joitain laulaneet osa on ihan hyviäkin. Mielestäni ongelmat joskus näissä on siinä että viedään turhan paljon aikaa sanalta ja rukoukselta. Kerrankin eräs vetäjä sanoi, että otetaan tää sana pois alta nopeasti, että päästään ylistelemään. Kyllähän suututti vaikken ollutkaan uskossa ollit hirveän kauaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #28 : 07.05.18 - klo:21:07 »
Niissä paikoissa ei uskota, joissa lauletaan em. laulua.

Tai tätä:

SATEET LÄHETÄ, VUODATA HENKESI
TULI LANGETKOON, KANSAS PARANNA,   VUODA YLLENI.


Tai tätä:

Kasta mua Hengellä helluntain (HL129)
Oi, tullos Henki helluntain (HL137)
Oi, vuodata Henkesi sydämeeni (HL139)
Suo, Herra, Sun Henkesi tulla (HL143)
Suo Hengen tulla päällemme kuin ennen (HL144)


Voihan joku tietysti ajatella, että Pyhä Henki tulee ja menee, mutta sekin on vastoin Raamatussa ilmoitettua.


Olen kyllä jo tottunut siis, että ihmiset uskovat kahteen vastakkaiseen käsitykseen yhtä aikaa.
Toisin sanottuna, asiaa ei ajatella. Riittää, että se tuntuu hyvältä tai että saadaan joku kokemus.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Laulujen teologia
« Vastaus #29 : 08.05.18 - klo:21:11 »
Kuten Paulus jo viittasikin. Jokaisella uudestisyntyneellä uskovalla on Pyhä Henki.
Pyhä Henki kirkastaa meille Jeesusta Kristusta, eikä toisinpäin.

Aikamme karismaattiisuus menee "Elämys/kokemus/fiilis" pohjalta.

Fiilisten sijaan tarvitsisimme pikemminkin alttiutta palvella. Tarvitsijoita olisi, jos vain löytäisimme lahjan palvella.