Kirjoittaja Aihe: Jeesuksen olemus  (Luettu 856 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Jeesuksen olemus
« : 18.10.20 - klo:19:02 »
Eilen illalla luin Matteus 8:23-34.

Koin että Herra hyvin vahvasti antoi minulle sanat:" Te vähäuskoiset miksi olette pelkureita".

Se oli kuin pelastusrengas hukkuvalle kirjaimellisesti, sillai se vaikutti minuun.
Tajusin, että olin tuijottanut inhimilliseen tilanteeseen ja omiin voimiini siten, että tulin epätoivoiseksi, ettei minusta ole mihinkään tässä tilanteessa.

Tuntui kuin Herra olisi nostanut minut kuten hän nosti Pietarin, joka oli alkanut tuijottamaan aaltoja ja menetti rohkeuden ja alkoi vajoamaan veteen.

Sain samanlaisen turvallisen tietoisuuden, mikä tuli ja auttoi minut pois siitä mihin olin itseni saattanut.

Samalla jotenkin minulle aukeni tai tuli mieleen, että Jeesus on todella on iankaikkinen. Hän on aina ollut ja että hänen olemuksensa ei ole rajoittunut siihen, kun Isän antoi hänelle ruumiin ja hän tuli maailmaan pelastamaan meidät ruumiinsa kuoleman ja ylösnousemisen kautta.

Se oli jotenkin järisyttävävää. Raamatussa ei ole kovin paljon mitä hän oli ennen maailman tuloa. Mutta hän itse kyllä mainitsee siitä evankeliumeissa.

Johannes 8:58ssa hän sanoo" Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut"

Tuota kautta sain muistutuksen, että hengellinen todellisuus on todella totta, ja että Herra vastaa meille, ja meillä on uskovana iankaikkinen elämä.
« Viimeksi muokattu: 18.10.20 - klo:20:03 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeesuksen olemus
« Vastaus #1 : 18.10.20 - klo:19:31 »
Tässä on Jeesuksen toiset sanat hänestä itsestään iankaikkisuudessa jo ennen maailman perustamista:

24. Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.

Pyysin Herralta laulua minkä parhaiten kuvaisi Häntä itseään ja mieleen tuli tämä, en ole laulanut vuosikymmeniin.
https://www.youtube.com/watch?v=C3Q7s99HnyI

Tajusin että se kuvaa minun sieluni tilaa parhaiten. Siinäkin Herra palveli minua. En edes osannut laulun sanoja kuin alun, mutta se tuli mieleen. Loppu on ihan kuin mitä koen nyt.
« Viimeksi muokattu: 18.10.20 - klo:20:25 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Jeesuksen olemus
« Vastaus #2 : 18.10.20 - klo:23:26 »
Jeesus Messiaasta puhutaan tiettävästi Raamatussa ensimmäisen kerran kohdassa 1. Moos. 3: 13-15:

"Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: "Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme petti minut, ja minä söin".
Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.
Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille;
se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."

Tässä on ko. kohdasta selitystä:
"Alkukielessä, hepreassa lauseen sisällöstä nousee mielenkiintoinen persoonanvaihto. Jumala puhuu käärmeelle, joka on Saatanan vertauskuva.
Hän puhuu naisesta, joka hepreassa erotetaan sanan suvusta, joka on luonnollisesti feminiininen.
Seuraavaksi hän viittaa ”ihmiseen”, joka hepreassa on sana ”hän” sisältäen maskuliinisen suvun.
Toisin sanoen Jumala ei viittaa edellä mainitsemaansa naiseen vaan johonkin mieheen.
Tässä kauhun ja tuhon tarinassa vilahtaa siis tuleva Messias, joka kahlitsee Saatanan voiman murskaamalla hänet.
Roomalaiskirjeessä viitataan samaan asiaan Jeesuksen yhteydessä Room. 16:20."

https://www.kansanraamattuseura.fi/sinulle/tutustu_uskoon_ja_raamattuun/raamatun_perusasiat/jeesus_ja_messias-ennustukset

Seuraavan kerran Messiaasta kerrotaan Jumalan puhuessa Moosekselle:

"Silloin Herra sanoi minulle: ’He ovat puhuneet oikein.  Minä annan nousta heille sinun kaltaisesi profeetan heidän veljiensä keskuudesta ja panen sanani hänen suuhunsa.
Hän puhuu heille kaiken, mitä minä käsken hänen puhua. 
Ja jokaisen, joka ei kuule minun sanojani, jotka hän puhuu minun nimessäni, minä vaadin tilille.”
(5. Moos. 18: 17-19)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeesuksen olemus
« Vastaus #3 : 19.10.20 - klo:02:38 »
Kyllä.
Messiaasta annettiin lupauksia ja Messias tuli.
Ja silti Poika on aina ollut.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeesuksen olemus
« Vastaus #4 : 19.10.20 - klo:14:56 »
Mulla oli nimittäin mielessä Hebrealaiskirjeen eka luku, mikä kokonaisuudessaan puhuu Jeesuksesta. Tässä ihan alku:

Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettojen suulla, 2 mutta näinä viimeisinä aikoina hän on puhunut meille Pojassaan, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi ja jonka välityksellä hän myös on luonut maailmat. 3 Poika on Jumalan sädehtivä kirkkaus, hänen olemuksensa kuva, ja hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa sanansa voimalla.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Jeesuksen olemus
« Vastaus #5 : 19.10.20 - klo:15:41 »
Jumalan Poika puhuu tässä Salomon 8. Sananlaskussa:

Eikö viisaus kutsu, eikö ymmärrys anna äänensä kuulua? 
Kukkuloiden laelle, tien viereen, polkujen risteyksiin hän on asettunut. 
Porttien luona, kaupungin portilla, oviaukoista hän huutaa: 
”Teitä minä kutsun, miehet, ihmislapset, kuulkaa minun ääneni. 
Oppikaa, yksinkertaiset, järkevyyttä, te tyhmät, oppikaa ymmärrystä. 
Kuulkaa, minä puhun suurista asioista ja avaan huuleni puhumaan sitä, mikä on oikein. 
Minun suuni tuo julki totuuden, jumalattomuus on huulilleni kauhistus. 
Kaikki sanani ovat vanhurskaita, niissä ei ole mitään kieroa eikä väärää.
Ne kaikki ovat mutkattomia ymmärtävälle, suoria niille, jotka löytävät tiedon.  Ottakaa vastaan minun ojennukseni, älkää hopeaa, ja tietoa mieluummin kuin hienointa kultaa.
Onhan viisaus parempi kuin helmet, eivät mitkään kalleudet vedä sille vertaa.
Minä, viisaus, asun yhdessä järkevyyden kanssa, olen löytänyt tiedon ja harkintakyvyn. 
Herran pelko on pahan vihaamista.
Kopeutta ja ylpeyttä, pahuuden tietä ja kavalaa suuta minä vihaan. 
Minun luonani on neuvo ja neuvokkuus.
Minä olen ymmärrys, minun on voima.  Minun avullani kuninkaat hallitsevat ja ruhtinaat säätävät sen, mikä on oikein.  Minun avullani päämiehet hallitsevat niin myös ylhäiset ja kaikki maan tuomarit.
Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat,
ja ne, jotka minua varhain etsivät, löytävät minut.  Minun luonani on rikkaus ja kunnia, ikivanha varallisuus ja vanhurskaus.
Minun hedelmäni on parempi kuin kulta, kuin puhtain kulta, minun antamani sato parempi kuin parhain hopea. 
Minä vaellan vanhurskauden polkua, keskellä oikeuden tietä,  antaakseni minua rakastaville pysyvän perinnön.
Minä täytän heidän aarrekammionsa. 

Herra omisti minut tiensä alussa, muinaisuudessa, ennen kuin hän oli tehnyt mitään. 
Iankaikkisuudesta minä olen ollut, alusta asti, ennen kuin maata olikaan. 
Ennen kuin oli merten syvyyksiä, ennen runsasvetisiä lähteitä synnyin minä. 
Ennen kuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita synnyin minä,  kun hän ei vielä ollut tehnyt maata eikä mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan. 
Kun hän valmisti taivaat, minä olin siinä, kun hän veti piirin syvyyden ylle, 
kun hän lujitti pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman, 
kun hän asetti merelle sen rajat, etteivät vedet nousisi korkeammalle,
kuin hän oli säätänyt, kun hän vahvisti maan perustukset,
silloin minä olin hänen rinnallaan uskottuna , olin hänen ilonsa päivästä päivään ja iloitsin hänen edessään kaikin ajoin. 
Minä leikin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastuksenani olivat ihmislapset.

Ja nyt, lapset, kuulkaa minua: autuaita ovat ne, jotka noudattavat minun teitäni.  Ottakaa varteen ojennus, niin viisastutte, älkää lyökö sitä laimin. 
Autuas se ihminen, joka kuulee minua, joka valvoo minun ovillani päivästä päivään, vartioi minun ovieni pieliä! 
Joka minut löytää, löytää elämän ja saa osakseen Herran suosion.
Mutta joka eksyy minusta, saa vahingon sielulleen.
Kaikki, jotka minua vihaavat, rakastavat kuolemaa."

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeesuksen olemus
« Vastaus #6 : 19.10.20 - klo:15:56 »
Vautsi! En ole koskaan ennen hahmottanut tuota noin selkeasti kuin nyt, kun luku on tuossa.
« Viimeksi muokattu: 19.10.20 - klo:17:21 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Jeesuksen olemus
« Vastaus #7 : 20.10.20 - klo:16:02 »
Toinen kohta Jeesuksesta iankaikkisuudessa on Joh. 17:5.
"Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.

En yleensä mene mukaan spekulointeihin asioista mistä meille ihmisille ei ole annettu tietoa, mutta eikö Jeesus tuolloin hänkin ollut henki, siis kuten Isä ja Pyhä Henki?

Noissa Johanneksen evankeliumin kohdissa on alaviite myös Johanneksen evankeliumin ekaan lukuun:
Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja katselimme hänen kirkkauttaan, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta."
« Viimeksi muokattu: 20.10.20 - klo:16:09 kirjoittanut sandia »