Kirjoittaja Aihe: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä  (Luettu 53617 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #15 : 26.01.14 - klo:20:41 »
Minä olen kuullut puheen vanhemman veljen näkökulmasta, valitettavasti en muuta siitä muista kuin että oli tosi hyvä puhe.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #16 : 26.01.14 - klo:20:46 »
Pastori sai aikaan antoisan puheen,
vaikka aiheena oli umpikaluttu tuhlaajapoika-vertaus.

Monta puhetta ja saarnaa olen kuullut tuosta aiheesta, mutta en muista kuulleeni sellaista, missä olisi perin juurin käsitelty vanhemman veljen tilannetta sitä taustaa vasten, että isä puhui vanhemmalle veljelle leppeästi ja hänet(kin) hyväksyen. Puheissa vanhempi veli yleensä nähdään vähemmän myönteisestä näkökulmasta.
Vanhempi veli oli ollut aina kuuliainen ja ahkera.
Hän oli siksi itseoikeutettu saamaan palkkioksi isänsä hyvyyden.
Hänen moraalinen närkästymisensä tuhlaajaveljen takaisintulosta on kai siis ymmärrettävää.

Saldo

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #17 : 29.01.14 - klo:00:09 »
Vanhempi veli oli ollut aina kuuliainen ja ahkera.
Hän oli siksi itseoikeutettu saamaan palkkioksi isänsä hyvyyden.
Hänen moraalinen närkästymisensä tuhlaajaveljen takaisintulosta on kai siis ymmärrettävää.

Vanhemman veljen kuuliaisuus isäänsä kohtaan ja yleinen kunnollisuutensa ei ole halveksittava asia. Sitä ei kuitenkaan voida esitellä Isän edessä tekona autuutukseen. Se "toimii" täydellisesti tässä ajassa ja on yhteisöllisellisesi rakentavaa.
Jumalan edessä me olemme kaikki ansiottomia, kaikkemme menettäneitä, niin nuoret kuin vanhemmat veljetkin. Kumpikin tulee Isän luo sellaisenaan kuin on, esittelemättä omia ansioitaan.

Vanhemman veljen ymmärtäjiksi on ilmoittautunut esim. Suomessa kirkollinen, yhteiskunnallisia asioita hoitava uskonnollinen ja uskovien taho. Ei kauan sitten, kun luin toiselta keskustelupalstalta, kuinka "he" ovat niitä, joiden yhteydessä elävät vanhemmat veljet ja tämä taho näkee tärkeäksi kiinnittää huomio heihin.
Tässä Jeesuksen vertauksessa on avattu tie kaikkein epäonnistuneimmallekin. Tuhlaajapojan ilmestyminen seurakuntayhteyteen häiritsee monia.  Olen itse aikoinani joutunut rukoilemaan rakkautta näitä kaikkensa menettäneitä kohtaan. Minulla sitä rakkautta ei ollut eikä ole. Kuitenkin Jumala ensin varusti minut kyvyllä sietää heitä ja kun Jeesus tuli heidän sisimpäänsä Hänen kuvansa alkoi näkyä.
Jos sanoisin, että viime aikoina olen monen tuhlaajapojan kanssa rukoillut, kurottautunut yhdessä Armonistuinta kohti, niin siinä ei ole minun ominaisuuksistani kysymys. Vanhempia veljiä harvemmin kohtaa "sellaisenaan", heidätkin tulisi tavoittaa.

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #18 : 02.02.14 - klo:13:15 »
Terveisiä aeurakunnasta. Olin pyhäkoulu vuorossa.  Voi miten ihania ja suloisia ne pienet ovat ja miten ottavat innolla vastaan kun kerrotaan Raamatun kertomuksia. Ja miten järkeviä ja kypsiä ajatuksia ystävyydestä alle 5 vuotiailla..siinä aikuinenkin hiljenee.
Lapsityöhön kannattaa satsata!

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #19 : 02.02.14 - klo:15:16 »
Tuhlaajapojan ylikorostaminen on yleistä liikkeissä jossa liikkeen sankareiksi nostetaan entiset ammatti ja taparikolliset. Monihan niistä on vaihtanut yhden riippuvuuden toiseen. Joskus heidän hyväksikäyttäminen onnistuu, joskus ei. Ilkka puhakan kirjassa "mitä silmät ei nää" kerrotaan eräästä klinusta joka tuli uskoon ja pääsi saarnaajaksi, mutta jonka luonnehäiriö ei parantunut.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #20 : 02.02.14 - klo:16:53 »
Tuhlaajapojan ylikorostaminen on yleistä liikkeissä jossa liikkeen sankareiksi nostetaan entiset ammatti ja taparikolliset. Monihan niistä on vaihtanut yhden riippuvuuden toiseen. Joskus heidän hyväksikäyttäminen onnistuu, joskus ei. Ilkka puhakan kirjassa "mitä silmät ei nää" kerrotaan eräästä klinusta joka tuli uskoon ja pääsi saarnaajaksi, mutta jonka luonnehäiriö ei parantunut.
Miksi teet uskovat ja heidän kokemuksensa naurunalaisiksi?
Miksi vedät kaiken lokaan?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #21 : 02.02.14 - klo:17:02 »
Miksi teet uskovat ja heidän kokemuksensa naurunalaisiksi?
Miksi vedät kaiken lokaan?

Tapahtumat, jotka tulisi ensisijaisesti käsitellä siellä missä ovat syntyneetkin, käsitellään keskustelufoorumeilla. Jos ei sitten sielläkään voi käsitellä, niin Huitsin nevadassa. Toivotaan, että edes foorumeilla käsittely voi jatkua, ettei tarvitse perustaa uutta Huitsia. Vanha ei nimittäin toimi, koska pitäjä on kyllästynyt uhkailuihin.

http://huitsinnevada.info
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #22 : 02.02.14 - klo:17:09 »
Miksi teet uskovat ja heidän kokemuksensa naurunalaisiksi?
Miksi vedät kaiken lokaan?

Tapahtumat, jotka tulisi ensisijaisesti käsitellä siellä missä ovat syntyneetkin, käsitellään keskustelufoorumeilla. Jos ei sitten sielläkään voi käsitellä, niin Huitsin nevadassa. Toivotaan, että edes foorumeilla käsittely voi jatkua, ettei tarvitse perustaa uutta Huitsia. Vanha ei nimittäin toimi, koska pitäjä on kyllästynyt uhkailuihin.

http://huitsinnevada.info
Ymmärrän.
Minä olen sitten väärällä foorumilla.

Nytkin olisin mielelläni kertonut hienosta tilaisuudesta, joka meillä oli tänään helluntaiseurakunnassa.
Se olisi sopinut ainakin tämän ketjun otsikkoon.
« Viimeksi muokattu: 02.02.14 - klo:17:14 kirjoittanut Soltero »

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #23 : 02.02.14 - klo:17:12 »
Nyt moden ominaisuudessa sanon tähän väliin että pidetään nyt hieman rajaa tuolla negatiiviselle kirjoittelulle..ketjun aiheena terveisiä seurakunnasta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #24 : 02.02.14 - klo:17:19 »
Nyt moden ominaisuudessa sanon tähän väliin että pidetään nyt hieman rajaa tuolla negatiiviselle kirjoittelulle..ketjun aiheena terveisiä seurakunnasta.

Mennäänkö raamatulliselle linjalle, vai linjalle, jossa kaikki näyttää pelkästään hyvältä?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #25 : 02.02.14 - klo:17:21 »
Yritetään pitää ketjut asialinjalla, erikseen ne ketjut joissa voidaan kirjoittaa kriittisesti asioista jotka sitä vaativat. Sitä tässä nyt ajan takaa.. :D

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #26 : 02.02.14 - klo:17:32 »
Soltero, mielellään lukisimme terveisesi.  :)

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #27 : 02.02.14 - klo:18:29 »
Olin tänään kuoron mukana laulamassa ehtoollistilaisuudessa.
Hyvä saarna oli ainakin.

Lydia

  • Vieras
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #28 : 02.02.14 - klo:18:53 »
Mitä te lauloitte?

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Seurakunnasta terveisiä ja toiminnastasi siellä
« Vastaus #29 : 02.02.14 - klo:19:04 »
Tuhlaajapojan ylikorostaminen on yleistä liikkeissä jossa liikkeen sankareiksi nostetaan entiset ammatti ja taparikolliset. Monihan niistä on vaihtanut yhden riippuvuuden toiseen. Joskus heidän hyväksikäyttäminen onnistuu, joskus ei. Ilkka puhakan kirjassa "mitä silmät ei nää" kerrotaan eräästä klinusta joka tuli uskoon ja pääsi saarnaajaksi, mutta jonka luonnehäiriö ei parantunut.
Miksi teet uskovat ja heidän kokemuksensa naurunalaisiksi?
Miksi vedät kaiken lokaan?
Kyllähän tämä kirjoitus on jatkoa tuossa yllä alkaneeseen keskusteluun miten muut näkevät tuhlaajapoikakertomuksen. Miksi ei saa tuoda tavallisen siivosyntistä elämää viettäneen riviseurakuntalaisen ihmetystä kuinka meille tuodaan roolimalleiksi uskoontulleet ammatti ja taparikolliset. Tuo klinu ja puhakka on luterilaisia, joten tämä ei kohdistunut mitenkään sinulle rakkaaseen seurakuntaan.
http://www.kristillinenkirjakauppa.fi/index.php?sid=30003&tuoteid=9991
Pahoitteluni myös puhakan puolesta.