Kirjoittaja Aihe: Lopun aika  (Luettu 22474 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Lopun aika
« : 28.09.16 - klo:22:35 »
Väki on foorumilla vaihtunut ja toivoisin, että löytyisi uusia näkökulmia viimeisiä aikoja koskevaan keskusteluun.

Poimin keskustelun alustamiseksi vanhan viestini.

Minulle on opetettu, että
- uskovat temmataan ennen vihan aikaa Karitsan häihin ja Pyhä Henki lähtee seurakunnan mukana
- vihan ajasta voidaan pelastua vain marttyyri kuoleman kautta <- tuo tarkoittaisi, että ihmiset pelastuisivat oman verensä kautta eivätkä Jeesuksen

- juutalaiset havahtuvat vihan aikana ja ottavat vastaan Jeesuksen

- uskovat hallitsevat maailmaa tuhannen vuotta ennen viimeistä tuomioita <- tuo tarkoittaisi joko, että ne temmatut uskovat joutuisivat elämään toisen kerran maan päällä (ja kokemaan toisen kerran paholaisen tekoja) tai vaihtoehtoisesti osa uskovista olisi temmattuina ja osa (erityisesti juutalaiset) maan päällä hallitsemassa uudessa Jerusalemissa.

- paholainen pääsee aikojen lopulla vielä kerran villitsemään kansoja  <- tuo tarkoittaisi, että 1000v.:n valtakunnan hallinta ei oikein onnistu uskovilta.


Tuo kokonaisuus tuntuu nykyään tosi oudolta ja sekasotkulta.
Tällä hetkellä oikeastaan epäilen kaikkea lopun ajoista (aiemmin) opetettua, eikä minulla ole selkeää kokonaisnäkemystä lopun aikojen tapahtumista.


Jos jotain pitäisi sanoa siitä, miten uskon lopun ajan tapahtumien olevan se on tämä:

Uskovat ovat täällä maan päällä aivan loppuun asti, kunnes Jeesus tulee vain yhden kerran eikä ole olemassa mitään erityistä 1000v. rauhan valtakuntaa. Tämän aikakauden lopussa on tuomio ja sitten luodaan uudet taivaat ja uusi maa.

Pedon merkkiä kantavat jo nyt ne, jotka eivät usko Jeesukseen ja, joilla ei siis ole Jeesuksen merkkiä eli Pyhän Hengen sinettiä.


Lainaus käyttäjältä: Matt. 24:37
Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.

Nooan päivinä ne, jotka menivät arkkiin pelastuivat. Ne, jotka eivät menneet, hukkuivat.
Ei vedenpaisumuksen jälkeen ollut enää muita elossa kuin Nooan perhekunta.
Kun Jeesus tulee yhden ainoan kerran, hän pelastaa omansa eikä ole olemassa enää muita pelastuksia ja toisia Nooan arkkeja.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Lopun aika
« Vastaus #1 : 28.09.16 - klo:22:57 »
Tällaisia kysymyksiä olen vuosien varrella ja viime aikoina miettinyt:

Miksi tämän ajan sanomalehtien sivut ja uutiset väkisin tungetaan Raamattuun?
Mitä hyötyä olisi Ilmestyskirjasta, jos se koskettaisi lähinnä vain sitä ihmiskuntaa, joka on jäänyt tänne Jeesuksen noudettua uskovaiset?
Miksi Raamattu keskittyisi monella sivulla ja monessa kirjassa vain yhteen sukupolveen aikojen lopulla?
Miten juutalaisille voisi olla erilainen pelastustie? Tai pakanoille? Tapahtuen marttyyriyden kautta.

Pietarin sanojen mukaan viimeiset ajat alkoivat helluntaina. Miksi sitä ei oteta todesta?

Mikä se sellainen tuhatvuotinen rauhan valtakunta olisi, jossa on juuri koettu ydinsota?
Uutta maata ei luoda moneen kertaan.
Kun on katsonut tämän ajan luonnonkatastrofien seurauksia, ei 1000v. rauhan valtakunta tunnu ollenkaan uskottavalta vielä pahempien katastrofien jälkeen.

Miksi peräkkäisissä jakeissa tai jopa saman jakeen sisällä osa käsitetään kirjaimellisesti ja osa kuvainnollisesti?

Miten on mahdollista, että sen jälkeen kun pakanoiden luku on tullut täyteen ja uskovat on temmattu pois, tulisi ketään enään uskoon, vaikka luku on jo täysi?

Jos uskovat temmataan Jeesusta vastaan, minne sen jälkeen mennään?
Jos lähden vieraitani vastaan tuonne isomman tien varteen, tullaan meille. Ei siis mennä heille.


Miten on mahdollista,  että olisi 1000v. Valtakunta,  jos aikaa ei enää ole?

Lainaus käyttäjältä: Ilm.10:
5 Ja enkeli, jonka minä näin seisovan meren päällä ja maan päällä, kohotti oikean kätensä taivasta kohti
6 ja vannoi hänen kauttansa, joka elää aina ja iankaikkisesti, hänen, joka on luonut taivaan ja mitä siinä on, ja maan ja mitä siinä on, ja meren ja mitä siinä on, ettei enää ole oleva aikaa,
7 vaan että niinä päivinä, jolloin seitsemännen enkelin ääni kuuluu hänen puhaltaessaan pasunaan, Jumalan salaisuus käy täytäntöön sen hyvän sanoman mukaan, jonka hän on ilmoittanut palvelijoillensa profeetoille.


Uskovat ovat Jumalan temppeli ja heissä on Jumalan merkki, Pyhän Hengen sinetti.
Miksi temppeli, johon antikristus asettuu, olisi joku kivinen rakennus Jerusalemissa ja pedon merkki joku tekninen vimpain? Eikö tuokin temppeli tietenkin ole ei-uskovat ja merkkinä toisenlainen sinetti.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Lopun aika
« Vastaus #2 : 28.09.16 - klo:23:14 »
Mihin unohtuu nämä?:

Lainaus
Jos te tulette uskottomiksi, niin minä hajotan teidät kansojen sekaan;
mutta jos te palajatte minun tyköni, noudatatte minun käskyjäni ja seuraatte niitä, niin vaikka teidän karkoitettunne olisivat taivaan ääressä, minä heidät sieltäkin kokoan ja tuon heidät siihen paikkaan, jonka minä olen valinnut nimeni asuinsijaksi'.

Kun katso menoa nyky-Israelissa, sen kansa pitäisi hajottaa välittömästi em. jakeen perusteella.


Lainaus
23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!

Pakanat oksastetaan tuon mukaan öljypuuhun.
Millä perusteella juutalaisille olisi joku muu tie pelastua kuin tulla uudelleen oksastetuiksi?
Jos ja kun muuta tietä ei ole, en näe mitään muuta mahdollisuutta kuin,  että tämän aikakauden loppu tulee yhtaikaa pakanoille ja juutalaisille.
Juutalaiset katsovat ihan yhtäaikaa, siis jo tässä ajassa ja samalla tavalla kuin pakanatkin 'häneen, jonka ovat lävistäneet'


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Lopun aika
« Vastaus #3 : 28.09.16 - klo:23:47 »
Jos pidetään mielessä,  että uskovaiset ovat Jumalan temppeli, niin mitä tässä tapahtuu?

Lainaus käyttäjältä: 2.Tess.2
3 Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,

4 tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala.


Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Lopun aika
« Vastaus #4 : 29.09.16 - klo:00:45 »
Mihin unohtuu nämä?:

Lainaus
Jos te tulette uskottomiksi, niin minä hajotan teidät kansojen sekaan;
mutta jos te palajatte minun tyköni, noudatatte minun käskyjäni ja seuraatte niitä, niin vaikka teidän karkoitettunne olisivat taivaan ääressä, minä heidät sieltäkin kokoan ja tuon heidät siihen paikkaan, jonka minä olen valinnut nimeni asuinsijaksi'.

Kun katso menoa nyky-Israelissa, sen kansa pitäisi hajottaa välittömästi em. jakeen perusteella.


Lainaus
23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!

Pakanat oksastetaan tuon mukaan öljypuuhun.
Millä perusteella juutalaisille olisi joku muu tie pelastua kuin tulla uudelleen oksastetuiksi?
Jos ja kun muuta tietä ei ole, en näe mitään muuta mahdollisuutta kuin,  että tämän aikakauden loppu tulee yhtaikaa pakanoille ja juutalaisille.
Juutalaiset katsovat ihan yhtäaikaa, siis jo tässä ajassa ja samalla tavalla kuin pakanatkin 'häneen, jonka ovat lävistäneet'

Ei juutalaisilla ole jotain toista pelastustietä kuin pakanoilla. Opetetaanko jossain niin (en kyllä yllättyisi siitäkään nykyistä menoa katsellessani)? Ensimmäisenä helluntaipäivänä evankeliumia Messiaasta julistettiin juutalaisille ja tuossa saarnassa tehtiin heille selväksi pelastuksen tie. Pietari sanoi: "Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa [kuin Jeesuksessa]; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä, ihmisille annettua, jossa meidän pitää pelastua" (Apt. 4:12, ei tainut olla siitä ensimmäisestä saarnasta, mutta selväksi tehdään juutalaisille, että autuus saavutetaan uskomalla Messias-kuninkaaseen joka on Jeesus). Juutalaisilla on kyllä meihin pakanasyntisiin nähden etuuksia (ja sekös joitakin jurppii), mutta ei mitään etuuksia pelastuskysymyksessä (ellei sellaiseksi lueta heidän kääntymystään kansakuntana aikojen lopulla, mutta kovin vähäiseksi tuo ylpeä niskurikansa silloin on käynyt Jumalan ankarien kuritus- ja rangaistustuomioiden tähden).

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Lopun aika
« Vastaus #5 : 29.09.16 - klo:10:30 »
Mihin unohtuu nämä?:

Lainaus
Jos te tulette uskottomiksi, niin minä hajotan teidät kansojen sekaan;
mutta jos te palajatte minun tyköni, noudatatte minun käskyjäni ja seuraatte niitä, niin vaikka teidän karkoitettunne olisivat taivaan ääressä, minä heidät sieltäkin kokoan ja tuon heidät siihen paikkaan, jonka minä olen valinnut nimeni asuinsijaksi'.

Kun katso menoa nyky-Israelissa, sen kansa pitäisi hajottaa välittömästi em. jakeen perusteella.


Lainaus
23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!

Pakanat oksastetaan tuon mukaan öljypuuhun.
Millä perusteella juutalaisille olisi joku muu tie pelastua kuin tulla uudelleen oksastetuiksi?
Jos ja kun muuta tietä ei ole, en näe mitään muuta mahdollisuutta kuin,  että tämän aikakauden loppu tulee yhtaikaa pakanoille ja juutalaisille.
Juutalaiset katsovat ihan yhtäaikaa, siis jo tässä ajassa ja samalla tavalla kuin pakanatkin 'häneen, jonka ovat lävistäneet'

Ei juutalaisilla ole jotain toista pelastustietä kuin pakanoilla. Opetetaanko jossain niin (en kyllä yllättyisi siitäkään nykyistä menoa katsellessani)? Ensimmäisenä helluntaipäivänä evankeliumia Messiaasta julistettiin juutalaisille ja tuossa saarnassa tehtiin heille selväksi pelastuksen tie. Pietari sanoi: "Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa [kuin Jeesuksessa]; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä, ihmisille annettua, jossa meidän pitää pelastua" (Apt. 4:12, ei tainut olla siitä ensimmäisestä saarnasta, mutta selväksi tehdään juutalaisille, että autuus saavutetaan uskomalla Messias-kuninkaaseen joka on Jeesus). Juutalaisilla on kyllä meihin pakanasyntisiin nähden etuuksia (ja sekös joitakin jurppii), mutta ei mitään etuuksia pelastuskysymyksessä (ellei sellaiseksi lueta heidän kääntymystään kansakuntana aikojen lopulla, mutta kovin vähäiseksi tuo ylpeä niskurikansa silloin on käynyt Jumalan ankarien kuritus- ja rangaistustuomioiden tähden).

Jos ajatellaan, että juutalaiset kääntyvät kansakuntana ennen Jeesuksen toista tulemusta, ok.
Varmaankin kaikki uskovat toivovat niin.
Viimeisen ajan herätyksestä kerrotaan täällä 2.Sam.6:11
Siitäpä sitten miettimään tarkoittaako tuo juutalaisia vai islamilaista maailmaa. Tapahtuma on kuitenkin valheherätyksen jälkeinen.


Yleisesti vallalla oleva oppi on kuitenkin se, että
- ensin uskovat temmataan (yhdessä tai useammassa erässä riippuen puhujasta)
- jäljelle jäävät voivat pelastua vain marttyyrikuoleman kautta
- juutalaiset jäävät tempauksesta, mutta kääntyvät lopulta Jeesuksen puoleen.
- juutalaiset evankelioivat maailman

Tuo kertomus varioituu sen mukaan ajatellaanko Jeesuksen tulevan ennen vaivan aikaa, keskellä seitsemän vuoden jaksoa vai vihan ajan päätteeksi.

Noin ajatellaan aika yleisesti vapaissa suunnissa ja ilmeisesti lut.kirkon karismaattisessa siivessä.



Itse alan kallistua sellaiseen ajatteluun, että ajat Raamatussa kulkevat kolmessa eri tasossa ja ajat ovat symbolisia.
Tuhat vuotta on jotain täydellistä. Seitsemän on täydellisyyden luku ja puolet siitä on 3,5. 42 kuukautta on vuosina 3,5.

Tuhatvuotinen rauhan valtakunta on menossa jo nyt taivaasssa ja uskovien sydämessä.
Ahdistuksen aika on jo nyt menossa uskoville.
Vihan aika on jo nyt menossa uskomattomille.


Mitä näistä pitäisi ajatella?:

"Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta."

"Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

"Sillä tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti, meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia."



-

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Lopun aika
« Vastaus #6 : 29.09.16 - klo:11:11 »
Jostain syystä - en tiedä mistä - nämä lopun ajat ja erilaiset mielipiteet ja spekulaatiot niistä, eivät ole minua milloinkaan isosti jaksaneet kiinnostaa. Ehkä siksi olen "jämähtänyt" vain kristinuskon keskeisimpiin kysymyksiin.

Luettuani tuon edellisen Knutin kirjoituksen, tuli ajatus, että saattaisin vieläkin kiinnostua niistä.

(Saattaa olla, että kiinnostumattomuuteni on johtunut lapsuudessa saatuihin ikäviin kokemuksiin, kun aivan kyllästymiseen saakka lopun aikojen kuvauksilla "mässäiltiin".)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Lopun aika
« Vastaus #7 : 29.09.16 - klo:11:35 »
Jokaisen ihmisen henkilökohtaisen lopun aika on koko ajan menossa. Ilmestyskirja ei ole mikään erillinen kirja Jumalan ilmoituksessa. Samoista asioista kirjoitetaan jo Danielin kirjassa, n 700 vuotta ennen nykyisen ajanlaskumme alkua. Myös evankeliumeissa kirjoitetaan samoista asioista.

Ilmestyskirja stimuloi aivan valtavasti ihmisten mielikuvitusta. Ilmestyskirjasta on kirjoitettu tuhatmäärin mielikuvitustarinoita. Ongelma on vain silloin, jos ihmiset alkavat oikeasti uskomaan tällaisiin tarinoihin. Esim. kiliasmi on vain ihmisten mielikuvituksissa syntynyt tarina.

Tuhatvuotinen valtakunta kuvaa näet aikaa Jeesuksen taivaaseen astumisen ja toisen tulemuksen välillä. Siis uuden testamentin aikaa.

kiliasmi (< kreik.), millennialismi, Johanneksen ilmestykseen perustuva usko tuhatvuotiseen valtakuntaan, apokalyptinen käsitys, jonka mukaan Jumalan täyttä herruutta maailmassa edeltää osin maallinen, osin ylimaallinen välitila. Usk. kiliasmia edustavat mm. adventistit, Jehovan todistajat ja mormonit.

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Lopun aika
« Vastaus #8 : 29.09.16 - klo:11:49 »
kiliasmi (< kreik.), millennialismi, Johanneksen ilmestykseen perustuva usko tuhatvuotiseen valtakuntaan, apokalyptinen käsitys, jonka mukaan Jumalan täyttä herruutta maailmassa edeltää osin maallinen, osin ylimaallinen välitila. Usk. kiliasmia edustavat mm. adventistit, Jehovan todistajat ja mormonit.
Lisätään jatkoksi vielä, että kiliasmi on ollut melko normatiivinen oppi vapaissa suunnissa. Jonkin verran kiliastista ajattelua taitaa esiintyä luterilaisissa herätysliikkeissäkin.

Lainaus käyttäjältä: evlutkristitty
Ilmestyskirja stimuloi aivan valtavasti ihmisten mielikuvitusta. Ilmestyskirjasta on kirjoitettu tuhatmäärin mielikuvitustarinoita.
Itse olen kallistunut Ilmestyksen historiallisen, tai pitäisikö sanoa jonkinlaisen historiallis-futuristisen tulkinnan kannalle (pelkän) futuristisen sijaan.

Mielestäni kuitenkin varsinaisen eskatologian rakentamiseen riittävät sinänsä Jeesuksen opetukset ja apostolien kirjeet UT:ssa.



Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Lopun aika
« Vastaus #9 : 29.09.16 - klo:13:09 »
Jees-mies on uskon yrimessä.

Sinänsä ihan mielenkiintoista tutkia ilmestyskirjan tekstejä. On valtava kokemus kuvitella itseni kanssa Kristusta ylistävää joukkoa, jonka lukumäärää kukaan ei osannut laskea.

Kun syventyy tähän taivaalliseen rakastajaan Jeesukseen Kristukseen, joka rakasti minua niin paljon, että antoi henkensä minun puolestani. Maksoi koko syntivelkani ja kärsi kulemanrangaistuksenikin, jonka minä olen synneilläni ansainnut. Ylistys siitä lähtee.

Hallelujaa kiitos Jeesus.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Lopun aika
« Vastaus #10 : 30.09.16 - klo:22:37 »
Mitä hyötyä olisi Ilmestyskirjasta, jos se koskettaisi lähinnä vain sitä ihmiskuntaa, joka on jäänyt tänne Jeesuksen noudettua uskovaiset?
Miksi Raamattu keskittyisi monella sivulla ja monessa kirjassa vain yhteen sukupolveen aikojen lopulla?
Miten juutalaisille voisi olla erilainen pelastustie? Tai pakanoille? Tapahtuen marttyyriyden kautta.

Pietarin sanojen mukaan viimeiset ajat alkoivat helluntaina. Miksi sitä ei oteta todesta?

Uutta maata ei luoda moneen kertaan.

KnutL:llä hyvää pohdintaa, hyviä kysymyksiä!
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Lopun aika
« Vastaus #11 : 30.09.16 - klo:22:55 »
Helluntailaistaustaisena, vaikka jo 80-luvun lopulla erkanin käytännössä sieltä, minulle on tehnyt vaikeaa irrottautua silloisista opituista ajatuksista ja ajatuskuluista.
Oikeastaan kieltäytyin vuosikausia syvemmin ajattelemasta lopun aika aihetta.
Sitten kun monen muun asian tavoin päätin aloittaa puhtaalta pöydältä, monet asiat näyttäytyvät aivan toisin.  Ja kysymyksiä piisaa.

Yllättäen olen huomannut, että luterialaisissa piireissä ajatellaan monessa kohtaa samoin kuin olen itse Raamatusta ymmärtänyt.
Tuo ei tietenkään tarkoita sitä, että absoluuttinen totuus olisi löytynyt.

Eilen löysin tällaisen tekstin, joka vastaa hyvin pitkälti sitä mihin olen päätynyt/kallistumassa pedon merkin suhteen:

http://www.gen.fi/Biblestudy/studydetails.html?id=127

Viimeinen kappale tosin vesittää koko kirjoituksen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Lopun aika
« Vastaus #12 : 30.09.16 - klo:23:07 »

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Lopun aika
« Vastaus #13 : 30.09.16 - klo:23:41 »
Olen ollut aikoinani 3 vuottaa adventtiseurakunnassa. Tämän rohkenen juuri ja juuri tunnustaa. Koska muistaa sieltä lähteville annetut vihjaukset (varoitukset). Siellä tutkittiin ilmestyskirjaa paljon. He löysivät jopa sieltä oman heille annetun sanoman. "Kolmen enkelin sanoma". EGW (Ellen G.White) oli antanut pohjan Ilm. kirjan tulkinnalle. Eikä siitä yleensä virallisissa yhteyksissä poikettu.

Luin ja kuuntelin opetuksia muiltakin suunnilta. Välillä tuntui, että puhuvatkohan nuo eri opettajat enää edes samasta kirjasta? Niin paljon eri suuntiin opetukset meni. Aivan eri svääreissä ja mittakaavoissa.

Ja eräs läheiseni oli varma, että hänellä olisi säkkipukuisen profeetan tehtävä. Ei auttanut vaikka se olisi miten kyseenalaistettu. Mutta se on eri tarina. Sen jälkimaininkeja olen saanut olla hoitamassa ja tukemassa omalta osaltani usean vuoden ajan. Jatkuu edelleen.

Ehkä siksikin olen aika 'väsynyt' Ilmestyskirjan tulkintoihin. Jotain yleisiä periaatteita sieltä toki löytyy. Varoituksia ja rohkaisuakin. Mutta niin paljon vaikeasti tulkittavia yksityiskohtia. Että mieluummin olen vain kuulolla ja seuraan sivusta.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Lopun aika
« Vastaus #14 : 08.10.16 - klo:15:26 »
Löysin meren rannalta kauniin valkoisen hioutuneen kiven.
Kun käänsin sen toisin päin se näytti rumalta. Se ei ollut toiselta puolelta tasainen ja siinä oli mustia läiskiä.

Siinä tuli tämän päivän Raamattutunti minulle.

Saisikohan kiven jo kohta vaihtaa?


Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sille, joka voittaa, minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'