Kiitos edelleen hyvästä pohdinnastasi Jopo!
Asia on todellakin ratkaisematta ja jää suureen Tuomiopäivään. Raamattu puhuu vähän ja vaikeasti näistä tuonpuoleisista asioista ja tuntuu moni asia kärsimyksessä epäoikeudenmukaiselta ja erittäin pahalta, että tekisi mieli sanoa Jumalallekin, että "pidä tunkkisi", mutta Jeesus Jumalalle ei pysty sitä sanomaan, on vain luotettava niin kuin olet sinäkin huomannut ja itkettävä Kolmiyhteisen Jumalamme käsiin.
--------------------
Kirjoitan vapaasti muistin (huonon) varassa mitä Raamatusta voi asiaan löytää:
- Jeesus puhuu vertauksissaan usein helvetistä ja kadotuksesta sekä kaikkien pelastumattomuudesta, joten näin on; ovat kuitenkin vertauksia eikä kirjaimellisesti voi lukea.
- Vanhasta Testamentista irtoaa, että Henki palajaa Jumalan luokse, mutta ilman tietoisuutta olemassaolosta.
- Jeesuksen vertauksessa "Rikas mies ja Lasarus" ehkä selvimmin kerrotaan, että sekä sielu, että henki ovat tietoisuudessa joko Abrahamin helmassa tai Tuonelassa kärsimässä. Abrahamin helma on kristityille sama kuin Paratiisi Jeesuksen kanssa.
- Paavali tahtoo olla kuoltuaan aina Kristuksen kanssa.
- Jeesus sanoo, että Häneen uskovat eivät ikinä kuole. (Ruumis kyllä kuolee ja mätänee, mutta sielu ja henki siis elää tietoisesti.)
- Sekä Raamatussa, että nykyisinkin on mahdollista olla tekemisissä vainajahenkien kanssa. (Sitä ei tule mitenkään tehdä, mutta se ei kiellä niiden olemassaoloa, kuningas Saul sun muut spiritistit).
- Tuomiopäivänä kaikkien ylösnousemus (toinen ylösnousemus), on vähän vaikea, saavatko kaikki siis ylösnousemusruumiinkin, ennen lopullista tuomiota?
- (On tulkintaa, että lopulta kaikki sittenkin pelastuvat rangaistuksen jälkeen ja taas Paavalilta, että evankeliumia kuulemattomat ilman omaa syytään, kuolevat kuten eläimet ilman sielua ja henkeä?)
- Kärsivien lasten pelastuminen on myös kysymysmerkki. Siksi luterilaiset kastavat myös hätäkastavat lapsensa, että varmasti pääsevät Taivaaseen, koska kristilliseen kasteeseen liittyy varma lupaus, (se on suuri lohtu mihin uskossa saa tarttua).
- Uudessa luomisessa ei enää ole kärsimystä niin ei voi olla enää helvettiäkään, se on "palanut poroksi". Kaikki entinen on mennyt.
Oma johtopäätökseni: jo nyt Jeesuksen omat kuoltuaan nauttivat Paratiisista. Samoin muut kuolleet ovat tietoisessa tilassa, kärsien ansaitun rangaistuksen tekojensa mukaan ilman armoa. Myös Paratiisissa olevat tuomitaan oikein, mutta heitä ei Tuomita, vaan saavat siis armosta, Kristuksen tähden olla myös Tuomionpäivänä vapaat ja pelastuneet.
(Kaikki tulee ilmi totuudessa ja on tehtävä tili.)