Kirjoittaja Aihe: Nuoret lesket  (Luettu 2613 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Nuoret lesket
« : 02.11.19 - klo:20:48 »
Tämä ketju sai alkunsa korinttolaiskirjettä käsittelevästä ketjusta. Ei ollut ihan helppo jakaa -Natanael

Kenet hän noissa korinttolaiskirjeissä tuomitsi luopioksi?
« Viimeksi muokattu: 05.11.19 - klo:22:38 kirjoittanut Natanael »

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #1 : 02.11.19 - klo:20:50 »
Nuo nuoret lesket. Eikö siinä niin lue?
Tai siis se oli siellä Timoteus kirjeessä.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #2 : 02.11.19 - klo:21:55 »
Niin, juu. Ne nuoret lesket olivat Timoteuksen kirjeessä.


« Viimeksi muokattu: 02.11.19 - klo:23:48 kirjoittanut sandia »

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #3 : 03.11.19 - klo:07:24 »
Lemmikki viittaa tuossa leski-asiassaan siis 1.Tim.5 kirjeeseen. Siinä puhutaan erilaisista leskistä, ja siitä minkälainen on oikea leski: hän rukoilee Jumalaa yötä päivää, ja osoittaa elämässään hurskautta, sen sijaan hekumoitseva (leski) on eläessään kuollut. Sellaisia kehoitetaan menemään uudelleen naimisiin. (jae 14)

Minä olen käsittänyt sen jotenkin niin että luettelossa on ollut kyse ehkä jostain seurakunnan tärkeisiin tehtäviin valittavista ihmisistä. Ja että fokus näillä nuorilla leskillä on kääntynyt enemmän lihallisiin ja turhiin asioihin jolloin hengellinen kuolema on uhkana. Siksi heille on parempi avioitua ja keskittyä perheen hoitamiseen.


Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #4 : 03.11.19 - klo:10:24 »
Lemmikki viittaa tuossa leski-asiassaan siis 1.Tim.5 kirjeeseen. Siinä puhutaan erilaisista leskistä, ja siitä minkälainen on oikea leski: hän rukoilee Jumalaa yötä päivää, ja osoittaa elämässään hurskautta, sen sijaan hekumoitseva (leski) on eläessään kuollut. Sellaisia kehoitetaan menemään uudelleen naimisiin. (jae 14)

Minä olen käsittänyt sen jotenkin niin että luettelossa on ollut kyse ehkä jostain seurakunnan tärkeisiin tehtäviin valittavista ihmisistä. Ja että fokus näillä nuorilla leskillä on kääntynyt enemmän lihallisiin ja turhiin asioihin jolloin hengellinen kuolema on uhkana. Siksi heille on parempi avioitua ja keskittyä perheen hoitamiseen.

Kyllä minäkin sen näin ymmärsin. Ja siksi se sopii kaikkii joiden fokus siirtyy lihallisiin. kyse ei siis ollut pelkästään leskeydestä.

Mutta millä tuomiovallalla saa sanoa että naimisiin haluaminen on uskosta luopumista ja sitten kuitenkin toisaalla käskee menemään naimisiin. eli ristiriitaista.
Jos tämä otettaisiin Jumalan Sanana niin kaikkia maallisiin fokusoivia ihmisiä tulisi siis kohdella samoin. Mutta heille annetaankin kunnia koska tuovat niin paljon rahaa seurakuntaan. Eli koko srk valitsee myös joka asiassa mitä tottelee ja mitä ei.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #5 : 03.11.19 - klo:11:36 »
No siitä naimisiin haluamisesta taisi tulla heille ykkösasia, mikä ei itsessään ole väärin vaan jopa suositeltavaa. Eli se pääasian vaihtuminen painaa, ei avioon haluaminen.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #6 : 03.11.19 - klo:13:30 »
No siitä naimisiin haluamisesta taisi tulla heille ykkösasia, mikä ei itsessään ole väärin vaan jopa suositeltavaa. Eli se pääasian vaihtuminen painaa, ei avioon haluaminen.

Eli täytyy osata lukea rivien välistä ja tietää että tuo käsky koskee vain niitä jotka sydämessään vaihtavat uskon keskiöstä pois ja laittavat keskiöön jonkin muun asian.

Pointti siis on että joku tietää mitä on sydämessä. Mutta miten Paavali tietää mitä on nuoren lesken sydämessä. Tai miten nykyseurakunta tietää mitä on minun sydämessä kun osaavat niin yleisesti pitää minua halpa-arvoisena? Näkyykö se naamasta?
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #7 : 03.11.19 - klo:20:28 »
Kirkossa ollessani ja Raamattua lukiessani tuli mieleen, että eihän Raamattu opeta, että Paavali oli synnitön.
En ota kantaa siihen, lasketteliko Paavali omia negatiivisia asenteitaan nuoriin leskiin, vai oliko hän neuvomassa  seurakuntalaisia käytännön tilanteessa.

Mutta eihän meidän uskomme perustu Paavaliin vaan Jeesukseen. Paavali oli vain Jeesuksen palvelija ja omien sanojensa mukaan syntinen yhä, vaikka oli pelastunut.

Eli siis ratkaiseva kysymys uskon kannalta on miten Jeesus suhtautui naisiin.
Siitä ei liene valittamista kenelläkään.

Jotenkin päädyin lukemaan osaksi kuulemani perusteella Maria Magdaleenan suhdetta Herraan. Hän seisoi aivan lähellä Herraa jopa silloin kun tämä oli ristillä. Ja hän oli ensimmäinen joka meni takaisin haudalle kolmen päivän päästä ja Jeesus itse ilmestyi hänelle.

Hänellä oli hyvin läheinen suhde Herraan.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #8 : 03.11.19 - klo:22:29 »

En ota kantaa siihen, lasketteliko Paavali omia negatiivisia asenteitaan nuoriin leskiin, vai oliko hän neuvomassa  seurakuntalaisia käytännön tilanteessa.

Mutta eihän meidän uskomme perustu Paavaliin vaan Jeesukseen.

Tuosta on enää lyhyt matka siihen, että Paavalin kirjoitukset eivät olisikaan kaikilta osin Jumalan sanaa.

Noinhan veljenikin papiksi opiskellessaan saatiin uskomaan Helsingin teologisessa tiedekunnassa, menetti lopuksi uskonsa Raamattuun 4 vuotta teologiaa opiskeltuaan, opiskeli sitten 5 vuotta psykologiaa ja terapeutiksi ja hänellä on nyt vastaanotto Hämeenlinnassa. Minun oma veljeni joka vuosikymmeniä sitten johdatti minut Jeesuksen luokse.

Paavalia vastaan on taisteltu vuosisadat ja pyritty tekemään hänen apostolin virkansa mitättömäksi. Mitä pidemmälle lopunaika etenee sen voimakkaammin antikristilliset voimat pyrkivät mitätöimään Paavalin apostolisen viran. Milloin hänet pyritään osoittamaan mielisairaaksi, milloin homoseksuaaliksi, milloin luopioksi jne. Kaiken perimmäinen tarkoitus on mitätöidä Jumalan armon evankeliumi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #9 : 04.11.19 - klo:04:24 »
Olen samaa mieltä. Esitin tuon ajattelun vain siinä mielessä, että jos loukkaantuu Paavalin opetukseen tuossakin ja olettaa sen olevan naisten sorsimistä, niin on todella astunut alueella missä päättää itse minkä hyväksyy, minkä ei Raamatusta.

Tosin käytännössä kyllä uskovat useinkin nipistävät jotain pois Raamatun kokonaisilmoituksesta. Ehkä sitä itsekään hoksaamatta. Aika paljonkin. Oikeutamme vaikka loukkaavan epäystävällisen käyttäytymisen itsellemme,vaikka se on ihan varmasti Paavalin opetuksia vastaan. Eli on melko helppo tuomita toisia huomaamatta että itsekin teen kompromisseja Jumalan sanan suhteen.

Mulla ei ole ongelmaa Paavalin neuvon suhteen missä hän erotteli nuoret lesket ja jo varttuneessa iässä olevat yksinäiset lesket, JA hänhän myös erotteli kolmannen ryhmän missä jo joko tässä ketjussa tai muualla mainitsin: sellaiset vanhemmat lesket joilla on jälkeläisiä jotka voivat tukea heitä.
« Viimeksi muokattu: 04.11.19 - klo:04:45 kirjoittanut sandia »

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #10 : 04.11.19 - klo:12:08 »
Kirkossa ollessani ja Raamattua lukiessani tuli mieleen, että eihän Raamattu opeta, että Paavali oli synnitön.
En ota kantaa siihen, lasketteliko Paavali omia negatiivisia asenteitaan nuoriin leskiin, vai oliko hän neuvomassa  seurakuntalaisia käytännön tilanteessa.

Mutta eihän meidän uskomme perustu Paavaliin vaan Jeesukseen. Paavali oli vain Jeesuksen palvelija ja omien sanojensa mukaan syntinen yhä, vaikka oli pelastunut.

Eli siis ratkaiseva kysymys uskon kannalta on miten Jeesus suhtautui naisiin.
Siitä ei liene valittamista kenelläkään.

Jotenkin päädyin lukemaan osaksi kuulemani perusteella Maria Magdaleenan suhdetta Herraan. Hän seisoi aivan lähellä Herraa jopa silloin kun tämä oli ristillä. Ja hän oli ensimmäinen joka meni takaisin haudalle kolmen päivän päästä ja Jeesus itse ilmestyi hänelle.

Hänellä oli hyvin läheinen suhde Herraan.

Kiitos kun muistutit tuosta.

Täytyy uskoa mieluummin Jeesusta itseään kuin ……

Minä olen yleensä vältellyt noita kirjeitä mutta nyt tahdoin syventyä niihin ja näin siinä sitten kävi  :(

Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #11 : 04.11.19 - klo:12:29 »
SRK:han on kuitenkin toiminut ohjeen mukaan hyljättyään köyhät ja lesket ja työttömät ja sairaat. Joten onhan teidän ilosanomanne sitten vielä voimassa.

Sitä paitsi aloitinhan minäkin tämän puheen juuri siitä että vihdoin ymmärsin miksi srk on minutkin hyljännyt. Minähän en ole kenenkään pastorin leski enkä muullakaan tavalla arvokas joten kuulun juuri siihen listaan joka kuuluukin hyljätä.

Toivotaan että te kuulutte arvokkaampaa listaan ja saatte avun kun teidän vuoronne tulee köyhtyä tai sairastua tai muuten vaan syrjäytyä.

Minun mielestäni tuollainen arvolistojen teko ei ole OSA EVANKELIUMIA.

Jos Paavali lisäsi tekstinsä väliin EVANKELIUMIN JEESUKSESTA niin se ei tarkoita että arvolista on OSA EVANKELIUMIA.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #12 : 04.11.19 - klo:12:40 »
Tämä väittelyhän alkoi aiheesta "nuorten leskien hylkääminen". Koska te niin kovasti arvostatte Raamattua niin te toki olette sitten hyljänneet ne nuoret lesket? Kuinka monta leskeä tunnette? Saako esim One Way auttaa hindulaisia leskiä Intiassa? Hehän eivät ole leskiä pastorin jälkeen!

Minun mielestäni on turha keskustella mistään jakeista jos kuitenkaan kukaan ei niitä noudata vaikka vaatii kovasti niiden arvostusta. Onko se arvostusta ettei niitä noudateta?

Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Noudatatteko tätä? Entä jos sanoisin ettei kukaan tuotakaan noudata? Onko synti sanoa se vai onko synti jättää se noudattamatta?

Anteeksi , oikeastaan minä toimin tyhmästi koska vaadin teitä noudattamaan sanaa, ja se johtuu vain siitä että te vaaditte minua arvostamaan sitä sanaa.

Tokihan voimme tehdä sovinnon ja arvostaa sitä vaikka emme noudata sitä?
Siihenhän nämä "riidat" yleensä kuitenkin päättyy.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #13 : 04.11.19 - klo:12:45 »
Anteeksi mutta yhtäkkiä rupesi tuntumaan että joku vaikuttaa mun kirjoitustyyliin.  ::)

Vielä minä sanon: älköön kukaan luulko minua mielettömäksi; mutta vaikka olisinkin, ottakaa minut mieletönnäkin vastaan, että minäkin saisin hiukan kerskata.
Mitä nyt puhun, kun näin suurella luottamuksella kerskaan, sitä en puhu Herran mielen mukaan, vaan niin kuin mieletön.
Koska niin monet kerskaavat lihan mukaan, niin kerskaan minäkin.
Tehän hyvin suvaitsette mielettömiä, kun itse olette niin mieleviä.
Tehän suvaitsette, että joku teidät orjuuttaa, että joku teidät syö puhtaaksi, että joku teidät saa saaliiksensa, että joku itsensä korottaa, että joku lyö teitä kasvoihin.
Häpeäkseni sanon: tähän me kyllä olemme olleet liian heikkoja. Mutta minkä joku toinen uskaltaa - puhun kuin mieletön - sen uskallan minäkin.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Nuoret lesket
« Vastaus #14 : 04.11.19 - klo:15:49 »
SRK:han on kuitenkin toiminut ohjeen mukaan hyljättyään köyhät ja lesket ja työttömät ja sairaat. Joten onhan teidän ilosanomanne sitten vielä voimassa.

Ei ainakaan Lohjalla luterilainen kirkko ole mainitsemiasi ihmisryhmiä hylännyt. Lisäksi Lohjan työttömät ry jakaa ilmaista ruokaa joka arkipäivä työttömien ruokalassa. Vaatteita annetaan kun niitä saadaan.  Mukana toiminnoissa on vapaehtoisia myös vapaista suunnista.

https://www.lansi-uusimaa.fi/artikkeli/515143-lohjan-tyottomien-jarjestama-lounas-ja-ruokajakelu-muuttavat

JK.1 Muutapas tänne Lohjalle niin ehkä synkistynyt mielesi (lue: katkeruuden myrkyttämä) saa pientä lohtua ja lääkettä lähimmäisten antamasta tuesta.