Kirjoittaja Aihe: Ajatusta eritysherkkyydestä  (Luettu 1067 kertaa)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Ajatusta eritysherkkyydestä
« : 25.08.19 - klo:18:53 »


Moi, olen itse erityisherkkä kristitty. Erään uskovan kanssa keskustellessani hän sanoi oikein, että hän sanoi näin:
Minä uskon että erityisherkkyys on tarkoituksella luotu ominaisuus... osa Jumalan luonnetta Hänen suunnitelmaan ja käytettäväksi itsen ja lähimmäisen parhaaksi...

Tässä maailmassa herkkyys on monesti heikkous, mutta kun kuljen Jeesuksen kanssa, herkkyyteni kääntyy voimaksi, lujuudeksi ja suoraselkäisyydeksi ja ihmeellinen rauha on se mikä minulla on kun olen Hänen kanssaan!



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajatusta eritysherkkyydestä
« Vastaus #1 : 25.08.19 - klo:19:48 »
Minullekin on sanottu etta olen erityisen herkka. Eras proffa taalla sanoi, etta olen "exquisitely sensitive".

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajatusta eritysherkkyydestä
« Vastaus #2 : 25.08.19 - klo:20:11 »
Ollessani 21v Jumalan rakkaus kosketti minua erityisella tavalla. Rukouksessa sain ikaankuin ymmarryksen ,etta on okei olla herkka. Koin itsestani jotenkin hapeaa. Tuon jalkeen en kokenut itsestani hapeaa herkkyyden takia. Se kokemus jotenkin vahvisti minua.

Luulen etta en ole enaa niin herkka. Olen vahvistunut vuosien varrella. Olen itse asiassa melko tiukka ja paksunahkainen.
« Viimeksi muokattu: 25.08.19 - klo:21:17 kirjoittanut sandia »

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ajatusta eritysherkkyydestä
« Vastaus #3 : 26.08.19 - klo:10:42 »
Minäkin luulen että liika herkkyys on jotain mistä Jumala haluaa parantaa.
Se voi olla aika rankkaa itkeä jokaisen ampiaisen kuolemaa kun ensin on itse sen tappanut.  :-[
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ajatusta eritysherkkyydestä
« Vastaus #4 : 26.08.19 - klo:13:30 »
"Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä."


Tämä on varmasti tuttu Raamatun paikka kaikille. Mielestäni se sopii oikein hyvin tämänkin aiheen tutkisteluun.
Kun Jumala on valinnut erityisen herkän ihmisen, niin kyseinen ihminen voi olla erityisen kestävä ja luja jossain hänelle annetussa tehtävässä. Ei siis omassa voimassaan, vaan Jumalan voimassa. Jumalan voima ei tule täydelliseksi inhimillisessä vahvuudessa ja kovuudessa. Juuri siksi meidän on hyvä ymmärtää oma heikkoutemme.

Toissa viikonloppuna Laukaan Kristus-juhlilla Jouko Nieminen opetti juuri tuosta, kuinka maailmassa ja Jumalan valtakunnassa asiat usein aivan toisin päin. Se mitä maailma ihailee on palkkansa jo saanut. Ja kääntäähän tämän maailman ruhtinaskin kaiken päälaelleen, niin ei ole ihme että ihmisten lihallisessa mielessäkin asiat niin ymmärretään.

Jumalan maailmassa sen sijaan asiat ovat toisin: Heikoissa väkevä, kuolemasta elämä ja uskaltaisin sanoa että herkissä luja.


Ihmisroska

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ajatusta eritysherkkyydestä
« Vastaus #5 : 26.08.19 - klo:13:35 »
Kiitos Mice.
Varsinkin tuo halpasukuista ja halveksittua on kovin tuttua ja lähes joka päiväistä. Mutta se aiheuttaa pelkoa jos sitä joutuu kokemaan myös uskovien "ystävien" taholta. Silloin väkisin rupeaa pelkäämään, että Jumalakin on hyljännyt.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ajatusta eritysherkkyydestä
« Vastaus #6 : 26.08.19 - klo:13:38 »
Monesti on nähnyt seurakunnissa kuinka herkät laitetaan syrjään vaikka Henki kauniisti toimisi heidän kauttaan. Tilalle laitetaan vetävämpi puhuja tai ylistyksen vetäjä.
Sellainen herkkä voi joutua todelliseen kurjuuteen itsensä kanssa kun ei ymmärrä miksi srk halveksi häntä. (Tämä ei nyt liity minuun vaikka usein puhunkin itsestäni passiivissa)
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ajatusta eritysherkkyydestä
« Vastaus #7 : 26.08.19 - klo:13:40 »
Siksi toivoisin että palstan erikoisiin kirjoittajiin suhtauduttaisiin kärsivällisesti.  :-\
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ajatusta eritysherkkyydestä
« Vastaus #8 : 26.08.19 - klo:14:25 »
Siksi toivoisin että palstan erikoisiin kirjoittajiin suhtauduttaisiin kärsivällisesti.  :-\

Amen!  :)

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Ajatusta eritysherkkyydestä
« Vastaus #9 : 21.09.19 - klo:18:49 »


Moi, olen itse erityisherkkä kristitty. Erään uskovan kanssa keskustellessani hän sanoi oikein, että hän sanoi näin:
Minä uskon että erityisherkkyys on tarkoituksella luotu ominaisuus... osa Jumalan luonnetta Hänen suunnitelmaan ja käytettäväksi itsen ja lähimmäisen parhaaksi...

Tässä maailmassa herkkyys on monesti heikkous, mutta kun kuljen Jeesuksen kanssa, herkkyyteni kääntyy voimaksi, lujuudeksi ja suoraselkäisyydeksi ja ihmeellinen rauha on se mikä minulla on kun olen Hänen kanssaan!

Minussa ja Sinussa rupattelija  on paljon samaa. Olemme molemmat erityisherkkiä. Olen aistinut Sinusta sen. Erityisherkkyydessä on hyvät ja huonot puolet.

Arkielämässä erityisherkät usein kuormittuvat muita helpommin ja kokevat niin iloiset kuin surullisetkin asiat muita voimakkaammin.

Erityisherkkyydestä on kirjoitettu kirjoja ja tehty dokumentteja. Erityisherkille on myös oma yhdistys olemassa.

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Ajatusta eritysherkkyydestä
« Vastaus #10 : 21.09.19 - klo:22:18 »
Tiede selittää erityisherkkyyden evoluution kautta, että ihmiskunta on tarvinnut ja tarvitsee erityisherkkiä selviytyäkseen. Heillä on jopa oraakkelimaisia kykyjä varoittaa ihmiskuntaa erinäisistä asioista mm. ympäristökatastrofeista jne...

Mielestäni se on hölynpölyä.

Erityisherkillä on kyllä tiettyjä kykyjä, mutta se ei ole evoluution ansiota vaan lahja Jumalalta.
« Viimeksi muokattu: 21.09.19 - klo:22:23 kirjoittanut Janne »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Ajatusta eritysherkkyydestä
« Vastaus #11 : 22.09.19 - klo:09:54 »


Moi, olen itse erityisherkkä kristitty. Erään uskovan kanssa keskustellessani hän sanoi oikein, että hän sanoi näin:
Minä uskon että erityisherkkyys on tarkoituksella luotu ominaisuus... osa Jumalan luonnetta Hänen suunnitelmaan ja käytettäväksi itsen ja lähimmäisen parhaaksi...

Tässä maailmassa herkkyys on monesti heikkous, mutta kun kuljen Jeesuksen kanssa, herkkyyteni kääntyy voimaksi, lujuudeksi ja suoraselkäisyydeksi ja ihmeellinen rauha on se mikä minulla on kun olen Hänen kanssaan!

Minussa ja Sinussa rupattelija  on paljon samaa. Olemme molemmat erityisherkkiä. Olen aistinut Sinusta sen. Erityisherkkyydessä on hyvät ja huonot puolet.

Arkielämässä erityisherkät usein kuormittuvat muita helpommin ja kokevat niin iloiset kuin surullisetkin asiat muita voimakkaammin.

Erityisherkkyydestä on kirjoitettu kirjoja ja tehty dokumentteja. Erityisherkille on myös oma yhdistys olemassa.

Janne, sinä ensin mainitsit olevasi erityisherkkä tuossa jossain keskustelupalstassa, niin minä olin täysin yllättynyt, että sinäkin myös erityisherkkä olet.  :D

Kiva tietää sinun erityisherkkyytesi.  ;)

No jokaisen eri uskovan kautta sain aina yhden ainoan saman profetian, siinä on aina sama yksi Raamatun kohta. Koska Jumala tietää minun erityisherkkyyteni. Myöhemmin huomasin, että suoraselkäisyyteni tuli Hänen profetian mukanaan.  :D

Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; älä arkana pälyile, sillä minä olen sinun Jumalasi; minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä. [Jes. 41:10]