Kirjoittaja Aihe: Omat jutut  (Luettu 7476 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Omat jutut
« Vastaus #105 : 21.09.19 - klo:15:46 »


Soltero, riita johtuu siitä, ettei ymmärrä Raamatun asemaa, joka on ainut yli kaikkea autkoriteetti ja vielä tässä maailmassa ainut autkoriteetti.

Kyse on aina Raamatun asemasta, joka on toisille päivänselvää ja ymmärrettävää, mutta toisille ei. Siksi on tärkeintä evankelioida lukemattomille ihmisille oman äidinkielen mukaan ja johdatetaan heitä samaan pelastavaan uskotilaan ja Jumala kasvattaa heitä Hänen asettaman opettajan kautta samaan pelastavaan uskotilaan. Raamatussa sanotaan, että Herraa ylistetään maailman omilla kielillä ymmärrettävästi.
Mitähän tarkoitat?
Uskoville vapaakirkkolaisille suomalaisille Raamattu on ainoa auktoriteetti,
samoin kuin uskoville kansanlähetysläisille tai lestadiolaisille.
He ylistävät Herraa suomen kielellä (useimmiten).
Ja he evankelioivat ei-uskovia ja haluavat opastaa heitä pelastavaan uskon tilaan samalla  kielellä.
Kuitenkin heidän kielenkäytössään ja Raamatun joidenkin kohtien korostuksissaan on eroja, koska he ovat omaksuneet eri herätyslikkeet.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Omat jutut
« Vastaus #106 : 21.09.19 - klo:15:47 »
Kalvinistit pitävät Raamatun järjestelmällistä opetusta erittäin tärkeänä. He saattavat opettaa Raamattua jae jakeelta.
Luterilainen kirkko tunnetaan yleisesti sanan kirkkona.



Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #107 : 21.09.19 - klo:15:48 »
Soltero, vastasin sinun edelliseen kommenttiin.


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #108 : 21.09.19 - klo:15:52 »

Esitän esimerkkiä ja toivottavasti minua ymmärretään oikein, mitä tarkoitan.

Jos luetaan Raamattua nojautuen Raamatun ulkopuoliseen käsitteeseen esimerkiksi sakramentaaliseen vesikasteeseen, joka ei pohjaudu Raamattuun, niin haetaan tukea Raamatusta sakramentaaliselle vesikasteelle. Juuri tätä tarkoitan, koska ei ymmärretä Raamatun asemaa, koska sydämen lähtökohde on vain ulkopuolinen käsite ja se on hänelle auktoriteetti, - ei Raamattu.

Ymmärretäänkö, mitä tarkoitan?   :D


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #109 : 21.09.19 - klo:16:00 »

Natanael, olisi kysyttävää. Onko täällä aiemmin keskusteltu ihmisviisaudesta ja Jumalan voimasta? Missä osiossa?
Haluaisin kans lukea sitä.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Omat jutut
« Vastaus #110 : 21.09.19 - klo:16:03 »
Todennäköisesti sinulla on vähintää viisi Raamatun ulkopuolista käsitystä, joita et itse tunnista.

Jokaisella on omista lähtökohdistaan johtuen enemmän ja vähemmän vääriä käsityksiä Raamatusta.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #111 : 21.09.19 - klo:16:04 »
Todennäköisesti sinulla on vähintää viisi Raamatun ulkopuolista käsitystä, joita et itse tunnista.

Jokaisella on omista lähtökohdistaan johtuen enemmän ja vähemmän vääriä käsityksiä Raamatusta.

Voisitko kertoa, mitkä ne viisi käsitystä on?  :D


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Omat jutut
« Vastaus #112 : 21.09.19 - klo:16:11 »

Esitän esimerkkiä ja toivottavasti minua ymmärretään oikein, mitä tarkoitan.

Jos luetaan Raamattua nojautuen Raamatun ulkopuoliseen käsitteeseen esimerkiksi sakramentaaliseen vesikasteeseen, joka ei pohjaudu Raamattuun, niin haetaan tukea Raamatusta sakramentaaliselle vesikasteelle. Juuri tätä tarkoitan, koska ei ymmärretä Raamatun asemaa, koska sydämen lähtökohde on vain ulkopuolinen käsite ja se on hänelle auktoriteetti, - ei Raamattu.

Ymmärretäänkö, mitä tarkoitan?   :D
Vesikaste on raamatullinen ilmiö,
ja se on myös sakramentaalinen eli pyhä toimitus.

Hyvin monet uskovat, jotka antavat Raamatulle korkeimman kirjallisen
auktoriteetin aseman,
löytävät sieltä opetusta uskovien kasteesta.
Yhtä monet löytävät perustelun vauvakasteelle.

Kun nuori tai aikuinen tulee uskoon, hän omaksuu
sen hengellisen liikkeen näkemykset esim. kasteesta, ehtollisesta, Hengellä täyttymisestä ja henkikasteesta,
jonka piirissä uskoontulo ja alkuopetus on tapahtunut.
Useimmat eivät vaihda käsityksiään myöhemminkään,
koska eivät näe siihen syytä.



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Omat jutut
« Vastaus #113 : 21.09.19 - klo:16:11 »
Todennäköisesti sinulla on vähintää viisi Raamatun ulkopuolista käsitystä, joita et itse tunnista.

Jokaisella on omista lähtökohdistaan johtuen enemmän ja vähemmän vääriä käsityksiä Raamatusta.

Voisitko kertoa, mitkä ne viisi käsitystä on?  :D

Vähintään viisi.
Sinulle on jo usea täällä kommentoinut seurakuntakäsityksestäsi. Lue ketjut.

Toistan: jokaisella on vääriä käsityksiä.
Olisi omituista, jos uskova sanoisi uskovansa vääriin oppeihin. Eikö se ole niin, että ko. hetkellä hän pitää omaa käsitystänsä oikeana ja Raamattuun perustuvana, mutta silti voi todeta jonain päivänä ymmärtäneensä väärin.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #114 : 21.09.19 - klo:16:15 »
Todennäköisesti sinulla on vähintää viisi Raamatun ulkopuolista käsitystä, joita et itse tunnista.

Jokaisella on omista lähtökohdistaan johtuen enemmän ja vähemmän vääriä käsityksiä Raamatusta.

Voisitko kertoa, mitkä ne viisi käsitystä on?  :D

Vähintään viisi.
Sinulle on jo usea täällä kommentoinut seurakuntakäsityksestäsi. Lue ketjut.

Toistan: jokaisella on vääriä käsityksiä.
Olisi omituista, jos uskova sanoisi uskovansa vääriin oppeihin. Eikö se ole niin, että ko. hetkellä hän pitää omaa käsitystänsä oikeana ja Raamattuun perustuvana, mutta silti voi todeta jonain päivänä ymmärtäneensä väärin.

Amen. Koska sydämen lähtökohde on aina Jumalan Sana, niin tällä tavalla otetaan jatkuvasti rakkautta totuuteen, niin myöhemmin huomaa erehtyneensä jossain Raamatun opetuksessa ja lopultakin totuus vie perille pelastukseen. Tärkeintä sydämen asenteen tulisi olla aina avoin ja tutkivin mielin voidakseen ottaa jatkuvasti rakkautta totuuteen.

Mitä tarkoitat seurakuntakäsitteelläni?


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #115 : 21.09.19 - klo:16:21 »


Natanael, muistaakseni yhdyit minun seurakuntakäsitteeseeni.  ??? ::)


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #116 : 21.09.19 - klo:16:30 »

Esitän esimerkkiä ja toivottavasti minua ymmärretään oikein, mitä tarkoitan.

Jos luetaan Raamattua nojautuen Raamatun ulkopuoliseen käsitteeseen esimerkiksi sakramentaaliseen vesikasteeseen, joka ei pohjaudu Raamattuun, niin haetaan tukea Raamatusta sakramentaaliselle vesikasteelle. Juuri tätä tarkoitan, koska ei ymmärretä Raamatun asemaa, koska sydämen lähtökohde on vain ulkopuolinen käsite ja se on hänelle auktoriteetti, - ei Raamattu.

Ymmärretäänkö, mitä tarkoitan?   :D
Vesikaste on raamatullinen ilmiö,
ja se on myös sakramentaalinen eli pyhä toimitus.

Hyvin monet uskovat, jotka antavat Raamatulle korkeimman kirjallisen
auktoriteetin aseman,
löytävät sieltä opetusta uskovien kasteesta.
Yhtä monet löytävät perustelun vauvakasteelle.

Kun nuori tai aikuinen tulee uskoon, hän omaksuu
sen hengellisen liikkeen näkemykset esim. kasteesta, ehtollisesta, Hengellä täyttymisestä ja henkikasteesta,
jonka piirissä uskoontulo ja alkuopetus on tapahtunut.
Useimmat eivät vaihda käsityksiään myöhemminkään,
koska eivät näe siihen syytä.

Haluaisin rauhanomaisesti kommentoida ja sanoa, että muissa foorumeissa ratkaistaan aina henkilöt sen mukaan, miten heidän asiat vaikuttaa. Sinä olet ainoa vaikuttava henkilö täällä foorumissa ja sinä vaikutat melkein kaikkiin asioihin, niinkuin sinulla olisi valta niihen, mutta et anna tilaa Raamatun tuntemisen rinnalla.

Siksi pyrin välttämään sitä keskustelun aihetta, koska tärkeintä on keskinäinen rauha ja yhteinen rakentuminen Raamatun tuntemisen rinnalla.

Viimeksi sanoin sinulle, että oli hienoa tutustua sinuun ja ehdin oppia tuntemaan sinua tämän foorumin kautta, mutta hämmästyin, että sinä tulkitsit kirjoitustani, että olisin vihollinen sinulle ja olin ihmeissäni.

Haluaisin uudelleen kysyä sitä samaa kysymystä, mikä keskustelutoverina olen sinulle?



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Omat jutut
« Vastaus #117 : 21.09.19 - klo:16:33 »


Natanael, muistaakseni yhdyit minun seurakuntakäsitteeseeni.  ??? ::)

En ihan. Viesteissäsi on paavolamaista käsitystä ainoasta oikeasta eurakuntamallista.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #118 : 21.09.19 - klo:16:36 »


Natanael, muistaakseni yhdyit minun seurakuntakäsitteeseeni.  ??? ::)

En ihan. Viesteissäsi on paavolamaista käsitystä ainoasta oikeasta eurakuntamallista.

Johtuuko se, että sinulla on olkinukke-ongelma, jolla näet minua ja pidät minua paavolaisemana uskovana?
Harmittaa kyllä tämä vääränlainen kuva minusta. Tähän asti yritin omaperäisesti kirjoittaa ilman sitä paavolaista mallia.

Saisinko kysyä, tiedätkö olkinukke-jutun, mitä se tarkoittaa? Sopiiko laittaa tänne wikipedia olkinukesta, jos sinulle sopii.






Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Omat jutut
« Vastaus #119 : 21.09.19 - klo:16:44 »


Natanael, ymmärrän, että foorumin kautta on vaikea nähdä minua, millainen uskova olen tämän foorumin takana. Toivon itse, että tämän foorumin kautta minuun tutustuttaisiin oikealla tavalla ja minua nähtäisiin oikein tavoin, millainen ihminen olen.