Kirjoittaja Aihe: Alistua Jumalan vanhurskauden alle  (Luettu 29496 kertaa)

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #135 : 03.09.16 - klo:05:51 »
Monipuolisesti tätä Jumalan armon alle alistumista on käsitelty. Muutamia viestejä luin alusta.

Joku kirjoittajista arveli että meidän pakanoiden olisi helpompi nöyrtyä Jumalan armosta elämään kuin juutalaisten.

Sama lankeemus meillä kuitenkin on perimässämme. Ei ole helppo tulla Jeesuksen luo parannettavaksi jos todellinen syntien suuruus on itselle kirkastunut.

Mielellään sitä rakentaa jonkunlaisen viikunanlehden eteensä suojaksi ettei koko saastaisuus näkyisi. Ylpeys ei antaisi tulla tyhjänä kerjäläsenä Jeesuksen eteen. Siksi on tämä lukematon joukko konsteja joiden avulla yritämme peittää sen että olrmme ontuvia sokeita ja alastomia Jumalan edessä.

Olemmeko mekin sokeita, kysyivät fariseukset Jeesukselta.

Jeesus vastasi heille: Jos te olisitte sokeita miin teillä ei olisi syntiä, mutta kun te sanotte näkevänne, niin teidän syntinne pysyy.

Maailma on täynnä ihmisiäjotka uskovat näkevänsä paremmin kuin Jumala, mitä heidän rauhaansa sopii. Jumalaakin he neuvovat kuinka tämän tulee toimia. Röyhkeimmät suorastaan käskyttävät Jumalaa. Tee nyt sitä ja tee tuota.

Astu alas ristiltä, niin me uskomme sinuun.

Mies Jeesuksen ristin viereiseltä ristiltä huokaa, muista minua kun tulet valtakuntaasi. Minä roikun tässä ansioni mukaan, sinä et ole mitään pahaa tehnyt.

Hän joka ei suuria odottanut, sa lahjaksi kaiken. Armosta ilman omia ansioitaan.

Ihmiset eivät mielellään puhu tänäänkään, anteeksi minä olin taas niin ahne ja rakastamaton. Minä varastin, minä himoitsin minä valehtelin. Ei puhutaan vaan voitousta ja menestyksestä, ei siitä eytä läteni ovat veressä. Murhasin Jumalani synneilläni.

Armon alle ei ole helppo alistua tänäänkään. Syntiään (sokeuttaan) ei ole helppo tunnustaa. Ei itselleenkään saati toisille. Ei juutalaisen eikä pakanan.

Syntisenä armosta uskoa, on tuo ahdas portti, josta Jeesus puhuu. Alistua armon alle.

Poissa witness

  • Viestejä: 51
  • shots of faith
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #136 : 21.09.16 - klo:09:41 »
Parannus on sanana tosi huono kuvaamaan itse asiaa. Mielenmuutos on jo vähän parempi, mutta ei sekään hyvä ole. Ei myöskään katumus. Yhdellä sanalla ei asiaa ilmeisesti voida suomeksi ilmaista. Mutta mitä oikea parannus sitten on? Voisiko sen sanoa niin, että oikea parannus on Parantajan luokse tulemista ja siinä pysymistä?

Käytän mieluusti ilmaisua 'parannuksen armo'. Sitä on soveliasta rukoilla.

Siinä olotilassa taipuu polvilleen ja ylös saa nousta muuttuneena. Ei välttämättä vaadi kokousolosuhteita, vaan voi tapahtua kahden kesken Jumalan kasvojen alla omassa kammiossa - olipa rappiolla, luopuneena tai muutoin eksyksissä.
Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #137 : 21.09.16 - klo:12:20 »
Valitettavasti tämä maasta tullut osuutemme ei muutu, eikä paholainen muuta tapojaan, vaikka kerran polvistumme, tehtiinpä tuo polvistuminen yksin taikka sakissa.

Jos usko on elävä ja ihmisellä on valvova omatunto, niin hän herää joka aamu taistelukentällä. Heti alkaa kuulumaan vaativia (ajatuksia), "ei ihan tuollaisena, paremmaksi sinun pitäisi tulla, onnistuneemmaksi kilvoituksessasi."

Paholainen alkaa heti aamusta häätämään pois Kristuksen lahjavanhurskautta, ja alkaa määritellä hintaa Kristuksen vanhurskaudelle. Jos omatunto ei ole Jumalan sanan valaisema vaan nukkuu sikeästi, silloin on tietenkin rauha maassa, ihminen on tyytyväinen itseensä ja tekoihinsa. Eikä hän tajua lain hengellisestä puolestakaan mitään. Ei hän koe synniksi, jos rahanhimo ajaa täyttämään lottorivin. Ei hän koe synniksi vaikka seksinhimot jylläävät kehossa ja saavat ihmisen toimimaan pseudoseksin alueella. Ei hän koe syntinä vaikka vihaa lähimmäisiään, hänen vihansa on hänen mielestään oikea ja vihan kohteet ovat hänen vihansa ansainneet.

Kun omatunto herää, alkavat synnit polttamaan ja tuntumaan pahalta. Tässä yhteydessä moni pelastusta kaipaava syntinen lähteekin sitten fiksaamaan elämäntapojaan, yrittäen tällä tavalla lepyttää vihaista Jumalaa. Pahimmillaan tästä seuraa vuosikymmenien tie ahkerana omavanhurskauden rakantajana. Kun tällainen ihminen katselee toisia ihmisiä, niin heidän tekonsa näyttävät omiin tekoihn verrattuna tosi mustilta ja kamalilta.

Valvova kristitty joutuu toetemaan Paavalin tavoin, minä olen syntisistä suurin. Ta kuten kuningas Daavid totesi Naatanille omantuntonsa herättyä: Totisesti minä olen kuoleman oma.

Portti on ahdas ja tie kaita. Ei ole helppoa mennä Jeesuksen eteen syntisenä ja tunnustaa publikaanin tavoin, Jumala armahda minua syntistä. Armon alle alistuminen ei ole koskaan helppoa sellaiselle joka JUmalan sanan valossa tuntee syntinsä. SE tekee ihmisen pieneksi. Mutta siellä missä synti on tullut suureksi, siellä armo on tullut ylenpalttiseksi. Hallelujaa kiitos Jeesus.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #138 : 21.09.16 - klo:13:51 »
Olipa itseeni sopivasti sanoitettu edellinen viesti.Paholainen istuu aamulla sängyn vieressä valmiina,että pääsee räkyttämään.Armo ei ole ihmisluonnolle helposti omaksuttava totuus.Joku meissä haraa aina vastaan ja ainakin minä aikani kuuntelen vihollisen juttuja.Välillä uupumukseen asti.On se niin ovela ja vetää juuri oikeasta narusta.Mistä kummasta se tietää heikot kohtani ja ampuu aina maaliin.En ole luovuttamassa,koska ole saanut maistaa,että Herra on hyvä.Vain Hän!

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #139 : 21.09.16 - klo:14:05 »
Kiitos ullamaija todistuksen sanastasi. Pidämme aivan kuin kaksin käsin kiinni Kristuksesta, joka on meitä niin rakastanut, että antoi itsensä teurasuhriksi kaikkien syntiemme sovitukseksi.

1. Piet. 1:8   Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, ...

... häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,
1. Piet. 1:9   sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.

1. Piet. 1:10   Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,
1. Piet. 1:11   ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta.

1. Piet. 1:12   Ja heille, koska he eivät palvelleet itseänsä, vaan teitä, ilmoitettiin se, mikä nyt on teille julistettu niiden kautta, jotka taivaasta lähetetyssä Pyhässä Hengessä ovat teille evankeliumia julistaneet; ja siihen enkelitkin halajavat katsahtaa.

***) 1. Piet. 1:13   Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #140 : 21.09.16 - klo:14:42 »
1. Piet. 1:13   Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.

Kuinka osuva ilmaus tuo onkaan. Kun joku on täysi, niin se tarkoittaa, ettei siihen voi lisätä mitään. Käytännössä on kuitenkin vaikeaa luottaa siihen, että armoon voi laittaa täyden toivon.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #141 : 21.09.16 - klo:18:26 »

***) 1. Piet. 1:13   Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.

Mikä merkitys on noilla raamatunkohdan eteen kirjoittamillasi tähdillä [kuten yllä ***) 1. Piet. 1:13...]. Oletko poiminut kohdat jostain kirjasta vai mistä on kysymys?

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #142 : 21.09.16 - klo:19:07 »
Kolme tähteä on. Huomionarvoinen, kristinuskossa ja kristityn uskon kilvoittelussa keskeinen opinkohta.

Henkilökohtainen merkintä, ja teksti kopioitu v. 33/38 raamatunkäännöksestä.
« Viimeksi muokattu: 21.09.16 - klo:19:14 kirjoittanut evlutkristitty »

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #143 : 21.09.16 - klo:19:25 »
Kolme tähteä on. Huomionarvoinen, kristinuskossa ja kristityn uskon kilvoittelussa keskeinen opinkohta.

Henkilökohtainen merkintä, ja teksti kopioitu v. 33/38 raamatunkäännöksestä.

Kiitos veli vastauksestasi.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #144 : 21.09.16 - klo:21:22 »
Jos tulee puhetta vanhurskauttamisesta Jehovan todistajien kanssa, he aika pian kaivavat esille Jaakobin kirjeen kohdan. Ja painottavat tekojen osuutta sitä kautta:

"Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta"(Jaak.2)

Ja äkkiseltään Jaakoppi näyttäisi puhuvan toisin kuin Paavali, joka opetaa mm:

"Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja"
"Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi"
"Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja"

Onko Jaakob ristiriidassa Paavalin kanssa? Miten sovittaisimme nuo yhteen?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #145 : 21.09.16 - klo:21:52 »
Onko Jaakob ristiriidassa Paavalin kanssa? Miten sovittaisimme nuo yhteen?

Rov. Matti Väisänen kirjoittaa tästä asiasta kirjassaan Hänen tekonsa. Otan kirjasta ainoastaan lyhyen lainauksen:
"Historiallisen tilanteen erilaisuudesta johtuen Paavali korostaan uskoa, joka johtaa hyviin tekoihin, ja Jaakob puolestaan tekoja, jotka ovat seurauksia uskosta. Paavali ja Jaakob katselevat samaa asiaa, mutta eri näkökulmilta. Paavali puhuu lain tekoja vastaan; Jaakob puhuu uskon tekojen puolesta."

Kirjassa on muitakin hyviä oivalluksia, joten suosittelen sen hankkimista: Kustantaja Uusi tie, v. 1989
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #146 : 21.09.16 - klo:23:31 »
Nimenomaan näin kun Paulus kirjoitti, ts. siteerasi Matti väisästä.

Tässä yllä on hienosti todistettu useammakin todistajan kautta uskonvanhurskaudesta.

Silloin nekin ihmiset joilla on korkea vaatimustaso itseensä ja elämäänsä nähden, ja takana paljon pettymyksiä omissa odotuksissaan, saavat toivon mukaan kokea sydämissään sen kuinka köyhille julistetaan evankeliumia. Minäkin, niin monessa puuttuvainen ja kilvoituksessani heikosti menestyvä saan panna täyden toivoni siihen armoon jonka Jumala Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa on meille suonut, sovittamalla kaikki syntimme Golgatan ristillä. Ja vielä kuollutkin minun puolestani, ettei minun tarvitse kuolla syntieni rangaistuksena vaikka olisi sen ansainnut teoillani ja laiminlyönneilläni.

Eikä tässä vielä kaikki, sillä uskosta vanhurskas saa elää, kuolema ei häntä enään vallitse. Komantena päivänä Jeesus nousi ylös kuolleista. Ja me jotka olemme hänen kuolemaansa kastetut, saamme myös hänen kanssaan nousta ylös kuolleista.

Room. 8:33   Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa.

Room. 8:34   Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.

Room. 8:35   Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?
Room. 8:36   Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina."

Room. 8:37   Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut.

Room. 8:38   Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
Room. 8:39   ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #147 : 21.09.16 - klo:23:58 »
Jos tulee puhetta vanhurskauttamisesta Jehovan todistajien kanssa, he aika pian kaivavat esille Jaakobin kirjeen kohdan. Ja painottavat tekojen osuutta sitä kautta:

"Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta"(Jaak.2)

Ja äkkiseltään Jaakoppi näyttäisi puhuvan toisin kuin Paavali, joka opetaa mm:

"Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja"
"Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi"
"Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja"

Onko Jaakob ristiriidassa Paavalin kanssa? Miten sovittaisimme nuo yhteen?

Vaikka siteeraamasi Jaakobin kirjeen kohta antaa selvästi ymmärtää, että usko yksin ei riitä yksilön vanhurskaaksi tulemiseen tai tuomionkestävyyteen Jumalan (tuomioistuimen) edessä, niin jos otamme Jaakobin kirjettä laajemmin esille, niin kohdassa 2:10 hän toteaa, että se, joka pitää koko lain, mutta on edes yhdessä kohtaa vajaa, on syyllinen joka kohdassa, ja kohdassa 3:2 hän sanoo, että monessa kohden me kaikki rikomme. Molemmissa jakeissa on sama verbi alkutekstissä, verbi, joka tarkoittaa lain rikkomista. KR 1938 -käännöksen "rikkoo" (2:10) ja "hairahdumme" (3:2) sisältävät siis saman verbin ptaioo = kompastua, rikkoa, tehdä syntiä. Jos siis Jaakob oli samaa mieltä kuin Paavali siinä, että lain noudattamisen kautta ihminen ei voi pelastua, koska laki vaatii ihmiseltä ehdotonta täydellisyyttä (katso siis 2:10 ja myös 3:2, jossa jälkimmäisessä jakeessa hän toteaa meidän kaikkien jatkuvasti rikkovan monessa kohden, sillä ptaioo on preesensissä kohdassa 3:2), niin silloin voimme todeta, että Jaakobin ja Paavalin välillä ei ole ristiriitaa, vaikka Jaakobin kirjeen toisen luvun kohta näyttäisi olevan ristiriidassa Paavalin opetuksen kanssa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #148 : 23.09.16 - klo:19:57 »
Itse olen lähtenyt pohtimaan tuota Jaakobin kirjeen kohtaa kauempaa. Isommasta asiayhteydestä. Jaakob ottaa esimerkiksi Aabrahamin. Aabrahamin historiasta tiedämme, että hänet luettiin uskon kautta vanhurskaaksi vuosikymmeniä ennen koetusta Iisakin uhraamisesta.

1.Moos.15:"Katso taivaalle ja lue tähdet, jos ne taidat lukea." Ja hän sanoi hänelle: "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä." Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi"

1.Moos.17:6:
"Aabraham oli yhdeksänkymmenen yhdeksän vuoden vanha, kun hänen esinahkansa liha ympärileikattiin"

Siis jo ennen Iisakin syntymää.
1.Moos.17:19:
"Niin Jumala sanoi: "Totisesti, sinun vaimosi Saara synnyttää sinulle pojan, ja sinun on pantava hänen nimekseen Iisak, ja minä teen liittoni hänen kanssaan iankaikkiseksi liitoksi hänen jälkeläisillensä"

Paavali painottaa sitä, että Aabraham oli uskon kautta vanhurskas jo ennen ymärileikkausta, eli jo ennen Iisakin syntymää.

Room.4.11:
"Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskon vanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna"

Iisak pystyi jo itse kantamaan uhraamiseen tarvittavat puut Jumalan koetellessa Aabrahamia. Siis vuosikymmeniä Aabrahamin vanhurskaaksi lukemisen jälkeen.

Jaakobin kirjeessä keskeisenä tarkoituksena näyttää olevan opettaa, että usko Jumalaan ei voi olla vaikutamatta jollain tavalla käytännössä. Muuten usko olisi kuollut. Jaakobilla on siis keskeisenä aiheena elävä usko ja kuollut usko. Paavalilla käsittelyssä usko ja teot suhteessa vanhurskauttamiseen.

Paavalin todistelu ottaa huomioon myös historian. Koska laki on annettu yli 400 vuotta sen jälkeen kun Aabraham on jo luettu uskon kautta vanhurskaaksi, laki ei ole voinut saada sitä aikaan. Eikä siis myöskään niin, että hänet olisi vanhurskautettu vasta suostuttuaan uskonsa seurauksena Jumalalta tulleeseen suureen koetukseen. Hänet oli vanhurskautettu ennen sitä.

Gal.3:17:
"Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta
"
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Alistua Jumalan vanhurskauden alle
« Vastaus #149 : 23.09.16 - klo:21:19 »
Jos tulkintamme, jonka mukaan Jaakobin ja Paavalin välillä ei ole ristiriitaa, on oikea, niin Jaakobin kirjeen kohta 2:24 tulisi ehkä väärinkäsitysten välttämiseksi suomentaa: "Ihminen osoittautuu vanhurskaaksi teoista, eikä vain uskosta." Itse asiassa KR 1992 -käännös sisältää jo kyseisen tulkinnan: "Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella." Alkutekstissä Jaak. 2:24 -kohdan "tulla vanhurskaaksi" sisältää saman verbin kuin esim. Paavalin kirjeen kohta Room. 4:5 = dikaiooo. Kyseisellä verbillä on oikeudellinen merkitys Gyllenbergin sanakirjan mukaan: "Oikeudellisen ratkaisun perusteella todeta tai julistaa vanhurskaaksi" (lainaus Rafael Gyllenbergin Uuden testamentin kreikkalais-suomalaisesta sanakirjasta). Gyllenbergin mukaan "sana esiintyy erityisesti Paavalin kirjeissä, mutta kiistanalaista on, merkitseekö se hänellä vanhurskaaksi julistamista vai vanhurskaaksi tekemistä vai molempia samalla kertaa."

Nykyinen kirkkoraamattumme on valinnut ymmärtää Room. 4:5 -kohdan verbin dikaiooo kontekstissaan vanhurskaaksi tekeminen -merkityksessä, sillä se kuuluu (ilmeisesti Aimo T. Nikolaisen päätöksestä): "Jos taas jollakulla ei ole ansioita mutta hän uskoo Jumalaan, joka tekee jumalattoman vanhurskaaksi, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi" (Room. 4:5). Tällainen käännös on sopusoinnussa roomalaiskatolisen vanhurskauttamisopin kanssa. Kun taas vanhempi kirkkoraamattumme sisältää toisenlaisen käännöksen, joka on forenssisen vanhurskauttamisopin mukainen tai antaa mahdollisuuden forenssiseen tulkintaan, sillä kohta kuuluu: "Mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi."