Puimatanner > Seurakunta

Azusa-kadun herätys

(1/29) > >>

Natanael:

Ketju katkaistu omaksi aiheekseen. -Lydia


--- Lainaus käyttäjältä: Soltero - 25.05.14 - klo:14:17 ---Mielenkiintoinen päiväkokous tänään, kun Jouko Ruohomäki esitteli juuri valmistunutta väitöskirjaansa Suomen helluntailiikkeen historiasta.

Hän kertoi laajasti Azusa-kadun herätyksestä ja varsinkin sen välittymisestä Suomeen  Thomas Barrattin kautta sekä liikkeen alkuvaiheista Suomessa.

Hän toi esiin Barrattin muitakin ideoita kuin Pyhällä Hengellä kastamisen, joista Suomessa ei innostuttu.
Mm. hänen näkemystään pyhityksen kokemisesta ei ole Suomessa omaksuttu.
Ruohomäen mielestä pyhitysasiaa pitäisikin uudelleen tarkastella.

--- Lainaus päättyy ---
Mainitsiko hän mitään sen suuntaista, että aiheesta olisi tulossa kirja? Toivottavasti. Kun olen lueskellut Barrattin (muiden kirjoittamia) elämänkertoja, olen tullut siihen tulokseen, että hän tuli vasta Ameriikan reissullaan uskoon. Sitä ennen hän oli innokas raittiusaatteen kannattaja ja innokas uskonnollisten asioiden eteenpäin viejä. Ameriikkaan hän lähti hakemaan rahoja kirkon rakentamiseen. Barratt puhui kohdalleen tapahtuneesta sydämen puhdistumisesta ja ajattelen, että juuri se hetki oli kun hän tuli uskoon. Alunperin Barrat ajatteli, että ko. hetki oli se hetki, jolloin hän sai Pyhän Hengen kasteen, mutta eräät hänen ystävänsä saivat taivuteltua hänet siihen ajatukseen, että se hetki olikin joitakin päiviä tai viikkoja myöhemmin saatu kielilläpuhumisen lahjan saamispäivä.

Soltero:
Ruohomäen väitöskirja on myynnissä.

Barratt oli käsittääkseni uskossa jo ennen menoaan New Yorkiin, koska hän toimi Norjassa metodistikirkon saarnaajana.
Mutta tutustuttuaan Los Angelesissa alkaneeseen helluntailiikkeeseen hän menetti kiinnostuksensa raja-aitojen erottamiin erilaisiin kirkkojärjestelmiin.

Hengen palo oli hänelle tärkeintä saatuaan Pyhän Hengen kasteen - eivät enää uskonnolliset järjestelmät.

Natanael:

--- Lainaus käyttäjältä: KnutL - 25.05.14 - klo:14:32 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Soltero - 25.05.14 - klo:14:17 ---Mielenkiintoinen päiväkokous tänään, kun Jouko Ruohomäki esitteli juuri valmistunutta väitöskirjaansa Suomen helluntailiikkeen historiasta.

Hän kertoi laajasti Azusa-kadun herätyksestä ja varsinkin sen välittymisestä Suomeen  Thomas Barrattin kautta sekä liikkeen alkuvaiheista Suomessa.

Hän toi esiin Barrattin muitakin ideoita kuin Pyhällä Hengellä kastamisen, joista Suomessa ei innostuttu.
Mm. hänen näkemystään pyhityksen kokemisesta ei ole Suomessa omaksuttu.
Ruohomäen mielestä pyhitysasiaa pitäisikin uudelleen tarkastella.

--- Lainaus päättyy ---
Mainitsiko hän mitään sen suuntaista, että aiheesta olisi tulossa kirja? Toivottavasti. Kun olen lueskellut Barrattin (muiden kirjoittamia) elämänkertoja, olen tullut siihen tulokseen, että hän tuli vasta Ameriikan reissullaan uskoon. Sitä ennen hän oli innokas raittiusaatteen kannattaja ja innokas uskonnollisten asioiden eteenpäin viejä. Ameriikkaan hän lähti hakemaan rahoja kirkon rakentamiseen. Barratt puhui kohdalleen tapahtuneesta sydämen puhdistumisesta ja ajattelen, että juuri se hetki oli kun hän tuli uskoon. Alunperin Barrat ajatteli, että ko. hetki oli se hetki, jolloin hän sai Pyhän Hengen kasteen, mutta eräät hänen ystävänsä saivat taivuteltua hänet siihen ajatukseen, että se hetki olikin joitakin päiviä tai viikkoja myöhemmin saatu kielilläpuhumisen lahjan saamispäivä.

--- Lainaus päättyy ---
Barrattin ajatuksena ei ollut perustaa uutta seurakuntaa. Suomessa helluntaiherätyksen syntyyn vaikutti voimakkaasti Gerhard Olsen-Smidth, joka kehoitti uskovia lähtemään seurakunnistaan. Ensin sodan, sittemmin julkitulleen homoutensa vuoksi Gerhard joutui lähtemään ulkolaisena Suomesta. Kaksi muuta osallista jäi ja he tai ainakin toinen heistä vaikuttivat helluntaiherätyksessä omalla sarallaan voimakkaasti. Tuon homojutun vuoksi helluntailiikkeen historia ja synty on laitettu Barrattin ja muutaman muun nimiin. Barratt ja Olsen-Smidth eivät olleet opillisesti samaa mieltä, mutta käsiini saamani dokumentit eivät ole kertoneet mistä oli kysymys - ainoastaan sen, että he olivat eri mieltä. Veikkaan, että kysymys oli pyhityksestä.

Soltero:
Juu, pyhityksestä oli kysymys.

Onneksi jokainen voi itse lukea Raamatusta, mitä pyhitys omalla kohdalla tarkoittaa.
Siihenkään ei tarvita mitään ihmisten laatimia oppeja.

Silti ne asiat, joita olen aiheesta kuullut helluntaiseurakunnissa, ovat yhtäpitäviä Raamatusta omaksumiini näkemyksiin.
Luterilaisella puolella en muista koskaan kuulleeni kenenkään puhuvan henkilökohtaisesta pyhityksestä.

Natanael:

--- Lainaus käyttäjältä: Soltero - 25.05.14 - klo:14:38 ---Ruohomäen väitöskirja on myynnissä.

Barratt oli käsittääkseni uskossa jo ennen menoaan New Yorkiin, koska hän toimi Norjassa metodistikirkon saarnaajana.
Mutta tutustuttuaan Los Angelesissa alkaneeseen helluntailiikkeeseen hän menetti kiinnostuksensa raja-aitojen erottamiin erilaisiin kirkkojärjestelmiin.

--- Lainaus päättyy ---
Täytyypä harkita ostamista. Niitä on monessa muussakin kirkossa monenlaista enemmän ja vähemmän harrasta pappia, jotka eivät ole uskossa. Tiesin kyllä hänen taustansa.
--- Lainaus ---Hengen palo oli hänelle tärkeintä saatuaan Pyhän Hengen kasteen - eivät enää uskonnolliset järjestelmät.

--- Lainaus päättyy ---
Näin kerrotaan. Barrat kannatti allianssia eli hän ei tosiaankaan ajanut minkään uuden srk:n perustamista. Mentyään kasteelle baptistikirkossa, tuli välirikko moneen suuntaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta