Olemme alusta loppuun asti täysin synnin turmelemia
Olen jyrkästi eri mieltä. Jumalako ei siis voi saada yhdenkään ihmisen elämässä mitään aikaan?
Jos uskovan sydämessä on sekä hyvää että pahaa, niin onko paha aina ehdottomasti
voitolla ja elämäämme määräävä tekijä?
"synnin turmelemia" - onko synti tässä nyt nimityksenä vajavaisuudelle tai
heikkoudelle, jotka ovat eri asia kuin synti? Vai tarkoitatko että teemme isompia
ja pienempiä vääriä tekoja niin paljon, että olemme todella loppuun saakka
täysin turmeltuneita?
Onko siis synti sellainen hieman abstrakti käsite, jolla kuvaamme omaa huonouttamme,
vai onko synti aina jokin yksittäinen teko? Tarkoitan, että mitä sana synti ylipäätään
heprean / kreikan kielessä tarkoittaa, onko meillä ehkä siitä väärä käsitys...
Olivatko vaikkapa apostolit täysin synnin turmelemia? Miten sitten on mahdollista,
että heidän kauttaan tapahtui paljon Jumalan tekoja?
Hurskainkaan ei voi odottaa pelastusta puhtaan vaelluksensa takia
Tässä olen samaa mieltä.
En usko (enää), että ihmisen syntisyys muodostuu yksittäisistä teoista siten, että erittäin hurskas, pyhittymisessään pitkälle edennyt olisi vähemmän syntinen kuin
usein usein lankeileva armonkerjäläinenkään.
Oleellista on se, että ihminen myöntää syntisyytensä, tunnustaa muistissaan olevat yksittäiset synnit, pyytää niitä ristin juurella anteeksi, ottaa vastaan Herran armahduksen- ja haluaa tehdä parannuksen pahasta elämästään.
Jokaisella hyvin hurskaallakin on kuolemaansa asti asioita, jotka hänen on selvitettävä armoalttarilla ja joista on tehtävä parannusta.
Lankeilevalla uskovalla syntejä voi olla hieman enemmän, mutta ei ihmisluonnon turmeltuneisuus ole hänellä sen suurempaa kuin suuresti pyhittyneelläkään.
Jumalan kaltaisekseen luoma olento lankesi aikanaan syntiin.
Miten ihminen voisi tietää, onko Jumalan silmissä suurempi synti se, että lankeileva uskova sortuu parannuspyrkimyksistään huolimatta vielä johonkin helmasyntiinsä,
vai esim. se, että korkea-asteisen hurskauden saavuttanut ajattelee yhden rakkaudettoman, kylmän ajatuksen itseään syntisemmäksi kokemastaan?
Jeesus kärsi ristinkuoleman syntisten ja sairaiden vuoksi.
Hän on luvannut meille lunastuksen synneistä ja parannuksen sairauksistamme.
Missään ei ole kuitenkaan sanottu, että uskova ihminen tulisi elämänsä aikana synnittömäksi.
Hän tulee vain tietoisemmaksi syntisyydestään ja Jeesuksen armon välttämättömyydestä.
Hänestä tulee armahdettu, parannuksen tekoon oikeutettu ihminen.
Eihän Jeesus myöskään paranna kaikkien ihmisten sairauksia ennen kuolemaa, mutta Hän tekee ihmiselle mahdolliseksi kestää vaivansa ja vikansa.