Kirjoittaja Aihe: Kristillinen apologetiikka ja Jumalan ilmoitus  (Luettu 1199 kertaa)

JPK

  • Vieras
Kristillinen apologetiikka ja Jumalan ilmoitus
« : 13.12.16 - klo:17:45 »
Apologetiikka - tässä käytettynä on: erityisesti kristinuskon järjestelmällistä puolustamista. Sana tulee kreikankielen απολογια (apologia) sanasta, joka tarkoittaa hyökkäyksen kohteena olevan näkökannan puolustamista.Jumalan olemassa olon yleiseen ilmoitukseen liittyen, usein argumentit jaetaan seuraavasti:

(1) Ontologia
eli Jumalan olemassa olon argumentti [absoluuttisen-oleminen]
Lainaus
Jes. 43:10 "Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule."

(2) Kosmologia
eli Jumalan olemassa olo kaiken alkuunpanijana ("primal-mover") [elämän-lähtökohta]
Lainaus
1Moos. 1:1 "Alussa loi Jumala taivaan ja maan."

(3) Teleologia
eli Jumalan luomistyön päämäärän todisteellisuus [elämän-muotorakenne]
Lainaus
Room. 1:20 "Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa.."

(4) Oikeus/moraalikäsite
eli Jumalan asettama laki ihmisyydessä, ihmisen omassa tunnossa [elämän-moraalirakenne]
Lainaus
Room. 2:14-15 "Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - "

Nämä neljä lähtökohtaa ovat mielestäni hyvä viitekehys, aloittaa apologeettinen esitys, raamatullisesta ilmoituksesta - koskien Jumalaa - esim. ateismia vastaan (ateismi = Jumalan olemassa olon totaalinen kieltäminen)

Tieteessä (sen havainnointi pohjaisessa maailmankatsomuksessa) nyt ainakin kahdella alueella on avauduttu näkemään (jossain määrin) Jumalan olemassa olon todenperäisyyttä.

(1) astronomia - maailmankaikkeuden alku sekä syntyminen, ja sen aikamääreellisyys (laajeneminen ja sen loppuminen).
(2) molekyylibiologia - etenkin DNA, eli solujen geneettinen ja tiedollinen materiaali.

Itse argumentoin, että evolutionistinen maailmankatsomus on myös ihmiskunnan moraalisen rappeutumisen tie, sillä kuten on todettu.

Lainaus
Discovery Institute [Seattle, WA] vuonna 2016 on tehnyt mielipidetutkimuksen Yhdysvalloissa evuoluutio-opin tuhoavista ajatusmalleista suhteessa ihmisarvoon sekä sen ainutlaatuisuuteen.

Tutkimuksen mukaan:
(1) 43% amerikkalaisista ovat sitä mieltä, että
> evoluutio ei osoita mitään erityisarvoa, millekään elävälle olennolle


(2) 45% amerikkalaisista ovat sitä mieltä, että
> evoluutio osoittaa, että ihmisellä ei ole mitään olennaista eroa muusta eläinkunnasta


>> Eniten näitä tukivat:
(1) ateistit > 69% (2) agnostikot > 60% (3) 18-29 vuotiaat > 51%

Tutkimuksen mukaan
(1) 55% amerikkalaisista ovat sitä mieltä, että
> evoluutio osoittaa, että moraalinen tietoisuus on kehittynyt omassa muodossaan, pitkällä aikajaksolla, ja erilaisissa olosuhteissa


>> Eniten näitä tukivat:
(1) ateistit > 71% (2) agnostikot > 68% (3) 18-29 vuotiaat > 58%

Richard Weikart sanoo kirjassaan "The Death of Humanity: And the Case for life": "Sitten Darwinistisen teorian esiin nousemisen, johtavat tiedemiehet ja ajattelijat ovat väittäneet, että ihmiskunta on vain osa eläinkuntaa, ja että moralismi kehittyi perustuen selvitymisvaistoihin, mitä tämä uusi tutkimus osoittaa, on kuinka vakuuttaviksi nämä teoriat ovat tulleet nyky-yhteiskunnassamme."

Ehkä tästä aiheesta voisi avautua rakentavaa keskustelua.

« Viimeksi muokattu: 13.12.16 - klo:17:55 kirjoittanut JPK »