Kirjoittaja Aihe: Ihmisroska  (Luettu 20589 kertaa)

Poissa Jäbä

  • Viestejä: 16
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #15 : 17.09.18 - klo:08:48 »
Minua suututtaa ja surettaa, että Pihlajalinnan Oulun alueen toimitusjohtaja Riikka Moilanen joutui lopettamaan yhtiössä, koska hän oli kutsunut päihdeongelmaisia ja asunnottomia ihmisroskaksi.

Moilanen tunnusti käyttäneensä täysin sopimatonta sanavalintaa, myönsi kiertelemättä pahan virheensä ja pyysi tekoaan kaikilta anteeksi. Vaan ei auttanut Moilasta katuminen eikä useat julkiset anteeksipyynnöt.

Kyllähän anteeksi voi antaa mutta teoilla/ sanoilla on silti aina seuraukset. Jos esim. joku joka on tehnyt useita varkauksia, omaisuusrikoksia, katuu tekojansa ja pyytää anteeksi, ja saakin ehkä anteeksi, mutta kyseisen henkilön pitää silti vastata teoistaan oikeuden edessä, siis joko ehdotonta tai ehdollista vankeutta, koska on yhteiskunnan lain ja järjestyksen ylläpitoon vaikuttavat lait ja systeemit. Moilanen teki väärin ja sillä on seurauksensa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #16 : 17.09.18 - klo:09:47 »
Moilanen avasi Pandoran lippaan. Hän sanoi asiasta kuitenkin vain toisen puolen ja siitä muodostui käsitys, että muut ovat ihmisroskaa, mutta me emme ole. Tosiasiassa kaikki olemme ihmisroskaa, jotka tuhoamme oman elinympäristömmekin. Ihminen on esimerkiksi pahin ongelma luonnon kannalta. Mikään eläin ei sillä tavoin saastuta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #17 : 17.09.18 - klo:15:46 »
Ihminen on oleellisin Jumalan luomisteko.
Siksi Hän haluaa säilyttää ihmisen ikuisesti, siis
tärkeimmän osan eli sielun eli elämän hengen.
Kenenkään sielu eli elämä ei siis ole roskaa,
vaikka ruumis muuttuukin sellaiseksi kuoltaessa.
Ja jossain vaiheessa uskovat saavat uudet ruumiit ja nimetkin.

Mutta ns. luonto, siis eläimet, kasvit ja muut bio-organismit ovat
vain väliaikaisia,
ja asetettu ihmisen hallintavallan alle.
(1. Moos. 9: 1-3)
Maa saastuu vääjäämättömästi ihmisen syntisten tekojen seurauksena.
(Jes. 24:5)

"Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään."
(2. Piet.: 3-7)
   
"Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole."
(Ilm. 21:1)

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #18 : 17.09.18 - klo:16:18 »
Roomalaiskirjeessä kyllä sanotaan näin:

"Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle - ei omasta tahdostaan, vaan alistajan - kuitenkin toivon varaan,
koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen."

Mutta ns. luonto, siis eläimet, kasvit ja muut bio-organismit ovat
vain väliaikaisia,
ja asetettu ihmisen hallintavallan alle.
(1. Moos. 9: 1-3)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #19 : 17.09.18 - klo:16:46 »
Roomalaiskirjeessä kyllä sanotaan näin:

"Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle - ei omasta tahdostaan, vaan alistajan - kuitenkin toivon varaan,
koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen."

Mutta ns. luonto, siis eläimet, kasvit ja muut bio-organismit ovat
vain väliaikaisia,
ja asetettu ihmisen hallintavallan alle.
(1. Moos. 9: 1-3)
Eivät nuo Raamatun jakeet tietenkään ole ristiriidassa keskenään. 
Ihminen on turmeltunut ja muukin luomakunta turmeluksen orjuudessa.
Mutta aikanaan Jumala luon uuden taivaan ja maan.

"Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä
 ja näkevät hänen kasvonsa, ja hänen nimensä on heidän otsissansa.
 Eikä yötä ole enää oleva, eivätkä he tarvitse lampun valoa eikä auringon valoa, sillä Herra Jumala on valaiseva heitä,
ja he hallitsevat aina ja iankaikkisesti."
(Ilm. 22: 3-5)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #20 : 17.09.18 - klo:17:11 »
Moilanen avasi Pandoran lippaan. Hän sanoi asiasta kuitenkin vain toisen puolen ja siitä muodostui käsitys, että muut ovat ihmisroskaa, mutta me emme ole. Tosiasiassa kaikki olemme ihmisroskaa, jotka tuhoamme oman elinympäristömmekin. Ihminen on esimerkiksi pahin ongelma luonnon kannalta. Mikään eläin ei sillä tavoin saastuta.

Kyllä varmaan asian voi noinkin nähdä.

Itse näen tilanteessa ainoastaan tän Moilasen huonon käytöksen. Hän veti sen sanan suoraan siitä että oltiin puhuttu katujen roskaamisesta.  Eikä se ollut ainoastaan tuon sanan käyttö, vaan kyllä se konteksti ja hänen siitä jatkamisensa oli epäkunnioittavaa ja epäasiallista ihmiseltä, joka on julkisessa hallinnossa.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #21 : 18.09.18 - klo:09:24 »
Lyhyesti tähän:
Entinen kansanedustaja lipsautti eliitin ja keskustan arvomaailman julki kun suutahti. Näin se yleensä käy. Kun suutahtaa niin totuus lipsahtaa. Muulloin jaksaa aina näytellä sivistynyttä kauniilla tyhjillä puheilla mutta kun pinna palaa niin totuus tulee ilmi.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #22 : 18.09.18 - klo:17:32 »
Vähän kuin Saara Raamatussa kun kuuli että Jumala sallii hänen tulla raskaaksi.
Hän naurahti ja jäi skeptiseksi Jumalan lupauksen suhteen.
Jumala otti hänet siitä kiinni ja kysyi, että miksi nauroit.
Saara sanoi, että emmä nauranut. Jumala vastasi, että kyllä sä nauroit.

Toisin sanoen, jälkeenpäin on tosi vaikea sanoa, että en mä tarkoittanut mitä sanoin.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #23 : 19.09.18 - klo:14:14 »
Nyt on löytynyt ihminen jolla on pahoja ajatuksia toisista ihmisistä ja huonoa käytöstä muuallakin kuin kotioven takana.
Roskiin joutaa sellaiset ajatukset ja käytökset. Siivotaan syrjään häiritsemästä.
« Viimeksi muokattu: 19.09.18 - klo:14:26 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #24 : 19.09.18 - klo:15:24 »
Ei kai tuosta ollut kyse. Luulin että käymme keskustelua julkisessa roolissa esiintymisestä.
Olen kai jo useamman kerran kertonut tilanteesta missä jouduin edesvastuuseen sanan crap käytöstä. Tosi ilkeä tilanne.
Mutta koska oli kyse tietyssä asemassa käyttäytymisestä, mun ei auttanut muu kuin ottaa täysi vastuu. Ei oikein voinut paeta minnekään. Piti arvioida millä tavalla pääsen nopeimmin selville vesille siinä tilanteessa.

Onneksi en saanut potkuja.

Tekee mieli selittää.
Käytimme sellaista kieltä poikien kanssa ryhmässä, minkä jäsenet olivat nuorisorikollisia. Emme tahallisesti, vaan kun pojat käyttävät sitä kieltä, ryhmään tuli normi että joidenkin katutermien käyttö on osa ryhmämme toimimista. Tai siis homma oli toiminut noin jo vuosikausia.
 Pojat tykkäsivät siitä.  Mutta mutta. Minulta lipsahti sana crap, mikä oli yleisessä käytössä ryhmässä, tilanteessa missä ryhmä oli JO loppunut viisi minuuttia sitten ja keskustelin erään ryhmän jäsenen kanssa hänen yrityksestään vetää minua nenästä ryhmään kuuluvien kotitehtävien suorittamisen suhteen. Hän näytti minulle paperia minkä kertoi sisältävän hänen vastauksensa ryhmätehtäviin. Kävin sen läpi ja totesin, että paperiin oli ikäänkuin kirjoitettu jotain, mutta minkä sisältö oli pelkkää sanasilppua, ilmeisestikin nopeasti tekaistu sivu mikä näytti päällisin puolin asialliselta, mutta mikä EI sisältänyt vastauksia tai edes vastausyrityksiä kotitehtävän kysymyksiin. Totesin missä mennään ja sanoin "that's crap".

Sillä seurauksella, että poika käytti sitä minua vastaan ja valitti äidilleen että Sandia sanoi hänelle crap.
Lähin kolleegani ja työnohjaajani tuli sanomaan mulle että Sandia we have a problem.
 Kauhistuin luonnollisesti tilannetta ja tajusin että minun pitää kohdata tämä äiti ja pyytää anteeksi. Onneksi saatoin kertoa hänelle sananvalintani kontekstin, ja ONNEKSI äiti ei ollut sellainen tyyppi joka tykkäsi käyttää sitä kouluamme vastaan ja asia selvisi sillä yhdellä istunnolla.


« Viimeksi muokattu: 19.09.18 - klo:16:12 kirjoittanut sandia »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #25 : 19.09.18 - klo:16:23 »
No tarkoituksella liioittelin ja vedin mutkia suoraksi. Jostain syystä heikkoudessani sieppaa välillä ja ei malta olla sanomatta. Minua vaivaa moilaslaisuus ja kärsin sen seurauksista. Päästelen kaikenlaista välillä, mitä kadun tai sitten en.

Lisäys: edelleen olen sitä mieltä, että yhden moilasen möläytys ei ole edes uutisen arvoinen asia. En kuulu rikkaisiin menestyjiin, vaan lähempänä olen sitä jengiä mihin se yks moilanen viittasi. Ei harmita silti yhtään, että joku niin sanoi. Toisia harmittaa ja se sallittakoon. Onhan asiasta tehty jo rikosilmoituskin jonkun asunnottoman toimesta, jota se sana oli riipaissut. Itse haluaisin elää mieluummin sellaisessa yhteiskunnassa, missä saisi olla väärää mieltä ja sanoa tyhmästikin, kuin sellaisessa missä kyttäämällä kytätään ihmisten vääriä sanomisia ja lopulta myös vääriä ajatuksia. No, sellaista ei tule, mutta saahan sitä haaveilla.
« Viimeksi muokattu: 19.09.18 - klo:16:32 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #26 : 19.09.18 - klo:16:44 »
Eihän kukaan estä meitä sanomasta tyhmästikin. Yleensä me ihmiset suollamme juuri sitä minkä näemme hyväksi siinä tilanteessa. Joskus seuraukset eivät vaan oo kivoja. Kun niillä muillakin on oikeus sanoa mitä tahtovat. Ihan hyvin minunkin tilanteessa olisi voinut käydä siten, että äiti tekee julkisen valituksen, että siellä työntekijät kiroilevat avuttomille lapsille.

Itse asiassa niin kävikin parin vuoden sisällä tuosta. Mutta kyse ei ollut minun tapauksestani.  Eikä kyse ollut kiroilusta .Täysin valheellinen juttu meni uutisiin.

Eli siinä tulee sellainen viidakkotaistelumentaliteetti. Sitähän tapahtuu vaikka kuinka paljon.

Eli jos ei muu kontrolli pelaa, niin ehkä sitten itsesuojeluvaisto.
« Viimeksi muokattu: 19.09.18 - klo:16:59 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #27 : 19.09.18 - klo:17:08 »
Nykyään reagoidaan äärimmäisen nopeasti ja kiivaasti, jos joku sanoo (tai on sanonut 30 vuotta sitten) jotakin arvostelevaa homoista, mustaihoisista tai naisista.
Tällainen henkilö grillataan välittömästi tiedotusvälineissä,
ainakin Espanjassa, ja myös Suomessa.

Siksi on tasapainottavaa, että vaihteeksi vastuuseen joutuu yhteiskunnassa oikeasti heikoilla olevia vähättelevä ja loukkaava henkilö.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #28 : 19.09.18 - klo:17:58 »
Ei tasapainota minun elämää. Ihan yhtä epätasapainoiselta tuntuu.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ihmisroska
« Vastaus #29 : 19.09.18 - klo:19:02 »
En ymmärrä nykyisen muodissa olevaa sanoista loukkaantumista.

Niin kauan kuin Afrikassa on valtiot Niger ja Nigeria on hassua, ettei voi puhua neekereistä.

Aika moni uskovainen on saanut kuulla olevansa hihhuli tms. vaan mitäpä se haittaa, vaikka sanoja luulisi pitävän ja osoittavan muille noin ilmaisten pitävän esim. minua taikauskoisena ja vähä-älyisenä. Sehän on sen vähä-älyisen sanojan ongelma mitä hän minusta ajattelee tai on ajattelematta, eikä minun ongelmani. Ei se minua loukkaa.