Kirjoittaja Aihe: Mitä synti on?  (Luettu 10726 kertaa)

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #45 : 23.02.21 - klo:20:27 »
Johanneksen evankeliumin Jeesus sanoo, että usko häneen on Jumalan teko. Usko Jeesukseen kristillisessä mielessä ei ole siis Jeesuksen itsensä mielestä ihmisen vallassa ja kyvyssä, vaikka Jeesus käskeekin toisaalla uskomaan (Mark. 1:15).

Yhteiskunnallisessa mielessä edellytetään, että kun jotain vaaditaan, siihen myös kyetään. Mutta teologisessa mielessä Raamatussa ainakin Paavali näyttää opettavan Roomalaiskirjeessä ja Galatalaiskirjeessä monin kohdin, ettei Jumalan laki tai vaatimus saa aikaan sitä, mitä se vaatii. Ei myöskään imperatiivi uskoa saa aikaan uskoa ihmisestä itsestään käsin ihmisen myötävaikutuksella, vaan tarvitaan ihmisen uudestisyntyminen tai Jumalan teko, että voi uskoa (myös Ef. 2:8,9).

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #46 : 23.02.21 - klo:21:39 »
Niin. Kun on omassa elämässään kokenut uudestisyntymisen, ainakin minä yhäkin ihmettelen sitä kokemusta. Jumalan kutsu oli hyvin voimakas, Jumalan sana puhutteli ja silti kompuroin useita kuukausia sen suhteen suostunko siihen. Tai siis halusin tulla uskoon, mutta toisaalta taistelin tavallaan vastaan. Kokemuksellisesti se tuntui siltä että vihdoin Jumala veti minut siihen tilanteeseen missä en rimpuillut vaan nöyrryin täysin Hänen edessään.

Tämä siis subjektiivisesti koettuna. On helppo tuolta kannalta ymmärtää jopa se, miten tavallaan Raamattu antaa ikäänkuin näennäisesti toisistaan vastakkaisia ajatuksia uudestisyntymästä. Ei se kokemuskaan ollut ainakaan minulla suoraviivainen.

Sitten jälkeenpäin  voi älyllisesti pohtia että kenen vastuulla se on, mutta en tiedä kuinka hedelmällistä se on.
« Viimeksi muokattu: 24.02.21 - klo:01:52 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #47 : 23.02.21 - klo:21:41 »
Sandian kommenttia hiukan sivuten haluaisin mainita, että Jumalahan rakastaa ihmisiä, kateuteen saakka halajaa henkeä jonka Hän on pannut meihin asumaan, ja Jeesuskin sanoi (Snl 8 ):
"Herra loi minut töittensä esikoiseksi... Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä...
silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin,
ihastuksissani olin päivästä päivään
ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin;
leikitsin hänen maanpiirinsä päällä,
ja ihastukseni olivat ihmislapset."

Kysymys ei ole (kuin korkeintaan puoliksi) siitä mitä me teemme tai haluamme, vaan siitä mitä Jumala haluaa.

Niinpä. Raamtussa on todella monipuolisesti esitetty se miten Jumala näkee ihmisen ja mitä hän ihmisestä ajattelee. Se että hän on rakkaus ja hänen hyvyytensä vetää meitä parannukseen ovat todella merkittäviä asioita.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #48 : 01.03.21 - klo:20:45 »
On uskovia, joille tunteet tai "tuntemukset" merkitsevät paljon, liian paljon. Ja on harmillista, että on tunteilevia sananjulistajia, jotka ruokkivat tällaisia tuntemuksia.

Olen itsekin ollut, ja ehkä olen jonkin verran vieläkin, liiaksi tunteiden kautta asioita kokeva. Näen kuitenkin tämän asian "läpi", ja siksi minun on vaikea sietää tunteita manipuloivia puheita ja musiikkia jolla turhan voimakkaasti pyritään vaikuttamaan tunteisiin.

Joillakin julistajilla on tapana käyttää teatraalisia keinoja (esim. Urho Muroma silloin tällöin ja Markku Koivisto Nokian herätyksen aikana joskus puheissaan). Muroman kaltainen puhetapa selittyy mielestäni ainakin osittain Muroman oman ajan vaikutuksesta, mutta nykyäänkin varsinkin karismaattisissa piireissä voi törmätä julistajiin, jotka "liu'uttavat" puheääntä kuin taiteellisesti matalalta korkealle, pitävät dramaattisia taukoja, jonka jälkeen "jylähtävät", jne. Kristillisesti oikeaoppinen sanoma voi olla "tuettuna" edellä mainituin keinoin, mutta ei sen tarvitse olla, ja voi olla, että monia häiritsee itse asiasisältöön keskittymisessä puhujan tunteita liikuttamaan pyrkivä tapa esiintyä.

Varmaankin on niin, että monet ihmiset pitävät jotain intohimoisesti julistettua sanomaa uskottavampana kuin jos puhuja olisi täysin keskittynyt vain asiasisältöön ilman nonverbaalisia tai tunteellisia tai teatraalisia tehosteita. Moni psykopaattinen hallitsija on osannut liikuttaa massojen tunteita ja ajatuksia karismalla. Moni on varmaan uskonnollisissa piireissä törmännyt julistajiin, jotka peittävät sanomansa epäilyttävyyden tai onttouden tai mitättömyyden kyvyillään liikuttaa tiettyjen ihmisten tunnemaailmaa äänenkäytöllä, ilmeillä tai karismalla. En tarkoita vain esim. nauruherätyksen julistajia.
« Viimeksi muokattu: 01.03.21 - klo:20:53 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #49 : 02.03.21 - klo:16:14 »
Itse kun tapaan tuon puhetavan, lähden pois.
Jos joku ei osaa puhua normaalisti, niin en koe että mun tarvii jäädä kuuntelemaan.

Poissa pax

  • Viestejä: 1665
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #50 : 20.07.22 - klo:22:32 »
Olen miettinyt synnin syvyyttä, ihminen pyhittyy erittäin huonolla menestyksellä. Itse koen ehkä suurimpana epäonnistumisena tekemättömät asiat jotka koen syntinä Jumalan edessä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #51 : 21.07.22 - klo:13:54 »
Totta. Ihminen pyhittyy melko surkealla menestyksellä. :(
Ajattelen, että se on jo melko hyvä, jos kykenee havahtumaan jossain tilanteessa, että ohhoh, eipäs noi mun ajatukset tuosta ihmisestä niin kovinkaan paljon Jumalan mielen mukaisia olo.
Ainakin sitten voi ne omia ja huomioida mahdollisuuden niiden muuttamiseen.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #52 : 23.07.22 - klo:17:54 »
Lyhyesti:
Synti on ero Jumalasta.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #53 : 24.07.22 - klo:11:35 »
Niille, jotka oikeasti ovat Jeesuksessa ei syntiä ja lankeemuksia enää koskaan lueta syyksi. Se on ihana Evankeliumi, joka on vaikea uskoa. Paavali oli "syntisistä suurin". Sitä nimeä me emme enää voi edes itsellemme omia, vaikka...
Kuitenkin on syntiä, joka on kuolemaksi ja sen puolesta ei tule rukoilla.

Poissa pax

  • Viestejä: 1665
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #54 : 24.07.22 - klo:12:12 »
Syntitietoisuus ihmisessä on hyvä asia, eli tarvitsen Vapahtajaa joka hetki ja silloin ihminen haluaa pysyä valveilla.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #55 : 24.07.22 - klo:14:15 »
Niille, jotka oikeasti ovat Jeesuksessa ei syntiä ja lankeemuksia enää koskaan lueta syyksi. Se on ihana Evankeliumi, joka on vaikea uskoa. Paavali oli "syntisistä suurin". Sitä nimeä me emme enää voi edes itsellemme omia, vaikka...
Kuitenkin on syntiä, joka on kuolemaksi ja sen puolesta ei tule rukoilla.


Oliko VT:ssa jokin asia mihin ei saanut tuoda syntiuhria ?

Onko UT:ssa mainittu jokin asia minkä puolesta ei voi/saa rukoilla ?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #56 : 24.07.22 - klo:20:57 »
Syntitietoisuus ihmisessä on hyvä asia, eli tarvitsen Vapahtajaa joka hetki ja silloin ihminen haluaa pysyä valveilla.

Niin. Se on Pyhän Hengen työtä uskovassa ihmisessä.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #57 : 25.07.22 - klo:12:10 »
No nyt Sandiakin on samaa mieltä, kun Paxin sen oikein sanoi!  ;D

Malakian kysymykseen täytyisi etsiä teologilta vastausta. Tunnetustihan vain Pyhän Hengen pilkka (ei siis ollenkaan usko Jeesukseen Sovittajana) on sellainen asia ainostaan (fariseukset kertomuksessa). Vanhassa Testamentissahan kuoli heti yleensä, jos toi vääränlaisen uhrin tai koski Pyhään yms. Muitakin rangaistuksia tietty tuli.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #58 : 25.07.22 - klo:13:26 »
En ymmärrä mistä puhut.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Mitä synti on?
« Vastaus #59 : 25.07.22 - klo:14:59 »
No niin , sepä se. Minä en opi, että en ymmärrä ja hyväksy karismaatikkoja ollenkaan, vaikka joskus on pakko myöntää, että sellaisillakin voi olla oikea usko.

(Sellaisella ei ole oikeaa uskoa, joka ei usko Jeesuksen sovitustyöhön, täydelliseen, vaan lisää siihen omia tekoja eikä tarvitse armoa aina tai koskaan. On siis langennut armosta eikä voi pelastua, jos ei saa ensin parannuksen armoa siihen kuolemansyntiin.)