Kirjoittaja Aihe: Onko uskoni kuollutta?  (Luettu 15194 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko uskoni kuollutta?
« Vastaus #75 : 14.06.14 - klo:18:51 »
Käsititte Pauluksen kanssa tekstini aivan päinvastaisesti kuin olin sen tarkoittanut.

En minä ole sitä mieltä, että Jeesuksen opetukset olisivat ristiriitaisia jne.
Puhuin foorumille muodostetusta linjasta.

Jeesus opetti johdonmukaisesti lakia. Esim. Matt. 19:16-22. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, Jeesus asetti "riman" niin korkealle, että ihminen ymmärtäisi, ettei yllä siihen, mitä laki edellyttää.

Jeesus opetti myös evankeliumia johdonmukaisesti. Evankeliumi ei rakenna mitään ihmisen itsensä varaan, vaan ensin on tultava köyhäksi, janoiseksi ja nälkäiseksi. Vain sellaiset ravitaan (Matt. 5:3, 6).

Jos opetus poikkeaa viimeksimainitusta, se ei ole enää kristillistä. Toivon, että foorumi säilyy kristillisenä ja että näiden kahden ero tulee täällä jatkossakin kyllin kirkkaasti esille ja että mitään konsensusta näiden kahden vastakkaisen "opetuksen" välille ei edes rakkauteen vedoten pääse syntymään.
« Viimeksi muokattu: 14.06.14 - klo:18:52 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Onko uskoni kuollutta?
« Vastaus #76 : 14.06.14 - klo:19:18 »
Tällä foorumilla on ilmiselvästi sellainen toivomus,
että osallistujien uskon tuleekin olla kuollutta,
että kaikkien pitää suhtautua Raamattuun epäilevästi,
uskoa väitteisiin, että Jeesus opettaa keskenään ristiriitaisia evankeliumeja ja
että seurakunnat ovat turhia ja vain harhaoppien levittäjiä.

Sanot väärin. Jeesus ei opettanut itsensä kanssa ristiriitaisesti eikä evankeliumikaan ole ristiriitaista. Jeesus puhui evankeliumin lisäksi selvää lakia eikä sitä saa sekoittaa evankeliumiin. Raamatun tulkintoihin tulee suhtautua kriittisesti. New age, ihmiskeskeisyys ja erilaiset hömpötykset ovat jo tunkeutuneet myös vapaiden suuntien seurakuntien opetukseen.
Käsititte Pauluksen kanssa tekstini aivan päinvastaisesti kuin olin sen tarkoittanut.

En minä ole sitä mieltä, että Jeesuksen opetukset olisivat ristiriitaisia jne.
Puhuin foorumille muodostetusta linjasta.
Nyt en ymmärrä. Foorumin säännöt eivät millään tavalla ohjaa tuollaiseen ristiriitaisuus ajatteluun esmes Jeesuksen puheissa. Ehkä minun ei tarvitse ymmärtääkään.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Onko uskoni kuollutta?
« Vastaus #77 : 14.06.14 - klo:21:36 »
Tällä foorumilla on ilmiselvästi sellainen toivomus,
että osallistujien uskon tuleekin olla kuollutta,
että kaikkien pitää suhtautua Raamattuun epäilevästi,
uskoa väitteisiin, että Jeesus opettaa keskenään ristiriitaisia evankeliumeja ja
että seurakunnat ovat turhia ja vain harhaoppien levittäjiä.

Sanot väärin. Jeesus ei opettanut itsensä kanssa ristiriitaisesti eikä evankeliumikaan ole ristiriitaista. Jeesus puhui evankeliumin lisäksi selvää lakia eikä sitä saa sekoittaa evankeliumiin. Raamatun tulkintoihin tulee suhtautua kriittisesti. New age, ihmiskeskeisyys ja erilaiset hömpötykset ovat jo tunkeutuneet myös vapaiden suuntien seurakuntien opetukseen.
Käsititte Pauluksen kanssa tekstini aivan päinvastaisesti kuin olin sen tarkoittanut.

En minä ole sitä mieltä, että Jeesuksen opetukset olisivat ristiriitaisia jne.
Puhuin foorumille muodostetusta linjasta.
Nyt en ymmärrä. Foorumin säännöt eivät millään tavalla ohjaa tuollaiseen ristiriitaisuus ajatteluun esmes Jeesuksen puheissa. Ehkä minun ei tarvitse ymmärtääkään.
Olisi ehkä hyvä edes yrittää ymmärtää, mistä puhun tekstissäni nro 68,
koska se liittyy käsittääkseni suuresti siihen,
miksi aika iso aktiivisista uskovista foorumilaisista on lähtenyt pois.

Taisto

  • Vieras
Vs: Onko uskoni kuollutta?
« Vastaus #78 : 14.06.14 - klo:22:11 »
Ajattelin seuraavanlaista Jumalan vaikuttamista Fil 2:13

"sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi."

Voiko tuonlaista Jumalan vaikuttamista vastustaa vai onko ne niitä asioita mitkä vaan tapahtuu, tavalla tai toisella?
Jos Jumala vaikuttaa meissä tahtomisen (jossakin käännöksessä sanotaan että Jumala tekee meidät halukkaiksi),
niin miten sitä voi vastustaa? Siis jos Jumala vaikuttaa niin, että me itse haluamme tehdä jotakin?
« Viimeksi muokattu: 14.06.14 - klo:22:57 kirjoittanut Taisto »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko uskoni kuollutta?
« Vastaus #79 : 14.06.14 - klo:22:48 »
Olisi ehkä hyvä edes yrittää ymmärtää, mistä puhun tekstissäni nro 68,
koska se liittyy käsittääkseni suuresti siihen,
miksi aika iso aktiivisista uskovista foorumilaisista on lähtenyt pois.

Katsotaan kirjoitustasi tarkemmin:
Lainaus
Tällä foorumilla on ilmiselvästi sellainen toivomus,
että osallistujien uskon tuleekin olla kuollutta,
että kaikkien pitää suhtautua Raamattuun epäilevästi,
uskoa väitteisiin, että Jeesus opettaa keskenään ristiriitaisia evankeliumeja ja
että seurakunnat ovat turhia ja vain harhaoppien levittäjiä.

Erittäin karsaasti katsotaan sitä, joka kertoo elävästä uskostaan Jeesukseen,
pitää Raamattua ehdottomana auktoriteettina ja on tyytyväinen
omaan seurakuntaansa. Miksi näin on?

Tuo on nyt semmoista tekstiä, ettei siitä kannata edes pahastua. En voi tunnistaa itseäni noista lihavoiduista, tuskin kukaan muukaan. Voi olla, että täällä on eri käsityksiä siitä, mikä on elävää uskoa ja eri tulkintoja Jeesuksen opetuksista. Ja kuten olen ennenkin sanonut, niin sanon sen taas: Raamattu on lukemattomien harhaoppien lähde. Siksi tarvitaan tietoa siitä, mikä on oikea ja aito kristillinen oppi. Se on täysin muuta kuin jotain mutua.

On tosiasia, että kristillisissä piireissä on aika laajalti tapana omaksua jokin tietty oppi ja pitää sitä totuutena ja sulkea silmät kaikelta muulta, ettei vain vakaumus horjuisi. Asenne sulkee pois muut vaihtoehdot. En tietenkään voi kerskua sillä, että joka kohdan tietäisin oikein ja siksi olenkin asennoitunut niin, että uskon toistaiseksi tietyllä tavalla (vaikka se ei sopisi jonkun muun ajatteluun) ja jos perustellusti osoitetaan, että olen väärässä, niin olen valmis muuttamaan käsitystäni.

Meillä on luultavasti täysin eri käsitykset siitä, mikä johti joukkopakoon. En kuitenkaan voi uskoa siihen, että poistuminen olisi tapahtunut ilman sitä edeltävää keskinäistä neuvonpitoa. Käytetyllä tavalla saa lähdön näyttämään dramaattisemmalta. Mutta kunhan aika joutuu, saamme todennäköisesti tänne keskustelijoita, jotka ovat valmiita tarkistamaan myös omia käsityksiään. Puimatanner (kuten jo nimikin ilmaisee) on siihen mielestäni sopiva foorumi.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Onko uskoni kuollutta?
« Vastaus #80 : 14.06.14 - klo:23:13 »
Olisi ehkä hyvä edes yrittää ymmärtää, mistä puhun tekstissäni nro 68,
koska se liittyy käsittääkseni suuresti siihen,
miksi aika iso aktiivisista uskovista foorumilaisista on lähtenyt pois.

Katsotaan kirjoitustasi tarkemmin:
Lainaus
Tällä foorumilla on ilmiselvästi sellainen toivomus,
että osallistujien uskon tuleekin olla kuollutta,
että kaikkien pitää suhtautua Raamattuun epäilevästi,
uskoa väitteisiin, että Jeesus opettaa keskenään ristiriitaisia evankeliumeja ja
että seurakunnat ovat turhia ja vain harhaoppien levittäjiä.

Erittäin karsaasti katsotaan sitä, joka kertoo elävästä uskostaan Jeesukseen,
pitää Raamattua ehdottomana auktoriteettina ja on tyytyväinen
omaan seurakuntaansa. Miksi näin on?

Tuo on nyt semmoista tekstiä, ettei siitä kannata edes pahastua. En voi tunnistaa itseäni noista lihavoiduista, tuskin kukaan muukaan. Voi olla, että täällä on eri käsityksiä siitä, mikä on elävää uskoa ja eri tulkintoja Jeesuksen opetuksista. Ja kuten olen ennenkin sanonut, niin sanon sen taas: Raamattu on lukemattomien harhaoppien lähde. Siksi tarvitaan tietoa siitä, mikä on oikea ja aito kristillinen oppi. Se on täysin muuta kuin jotain mutua.

On tosiasia, että kristillisissä piireissä on aika laajalti tapana omaksua jokin tietty oppi ja pitää sitä totuutena ja sulkea silmät kaikelta muulta, ettei vain vakaumus horjuisi. Asenne sulkee pois muut vaihtoehdot. En tietenkään voi kerskua sillä, että joka kohdan tietäisin oikein ja siksi olenkin asennoitunut niin, että uskon toistaiseksi tietyllä tavalla (vaikka se ei sopisi jonkun muun ajatteluun) ja jos perustellusti osoitetaan, että olen väärässä, niin olen valmis muuttamaan käsitystäni.

Meillä on luultavasti täysin eri käsitykset siitä, mikä johti joukkopakoon. En kuitenkaan voi uskoa siihen, että poistuminen olisi tapahtunut ilman sitä edeltävää keskinäistä neuvonpitoa. Käytetyllä tavalla saa lähdön näyttämään dramaattisemmalta. Mutta kunhan aika joutuu, saamme todennäköisesti tänne keskustelijoita, jotka ovat valmiita tarkistamaan myös omia käsityksiään. Puimatanner (kuten jo nimikin ilmaisee) on siihen mielestäni sopiva foorumi.
Oikea kristillinen oppi löytyy vain Raamatusta.
Sitä pitää lukea yksin hiljaisuudessa rukoillen Herralta yliluonnollista viisautta ymmärtää lukemansa oikein.
Kysymyshän on uskon eikä tietämisen asioista.
Harhaoppeja syntyy nimenomaan niin, että Raamattua luetaan ihmisviisauteen turvaten, pohtimalla mielessään erilaisia selitysmalleja ja tulkintoja yksittäisistä Sanan kohdista.

Olen muuttanut monia omia näkemyksiäni uskossaoloaikanani, vuodesta 1969.
Mm. käsitykseni useista luterilaisen kirkon opetuksista ja käytännnöistä on muuttunut kielteiseksi hitaasti vuosikymmenien aikana, ja olen kokenut Herran johdattaneen minua helluntaiherätyksen piiriin.

Puimatantereella en ole vielä törmännyt mihinkään sellaiseen hengelliseen opetukseen, joka olisi saanut minua muuttamaan nykyistä hengellistä elämääni ja siirtymään nykyisestä johonkin toiseen seurakuntayhteyteen.
Yhtään hengellistä ja raamatullista perustelua en ole täällä lukenut, joka olisi saanut minua epäilemään sitä Raamatusta ilmenevää Kristuksen oppia, johon uskon.
Olen ainoastaan havainnut järkipäätelmiä ja jopa suoranaisia provokatiivisia saivarteluja.

Mitään yhteisestä päätöksestä syntynyttä dramaattisuuteen tähtäävää joukkopakoa ei foorumilta ole tapahtunut, vaan monet ovat tehneet henkilökohtaisen ratkaisunsa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Onko uskoni kuollutta?
« Vastaus #81 : 14.06.14 - klo:23:30 »
Kommentit suomi24:lla osoittavat etten aivan suotta huomautellut hurskastelusta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Onko uskoni kuollutta?
« Vastaus #82 : 15.06.14 - klo:05:41 »
Oikea kristillinen oppi löytyy vain Raamatusta.

Niin löytyy. Ja monta väärää.

Lainaus
Sitä pitää lukea yksin hiljaisuudessa rukoillen Herralta yliluonnollista viisautta ymmärtää lukemansa oikein.

Kanssasi eri näkemykseen tulleet lukevat Raamattua väärin?

Lainaus
Kysymyshän on uskon eikä tietämisen asioista.

Tiedän, että uskon. Uskon, että tiedän. Raamattu puhuu valtava paljon tiedosta, tietämisestä, ymmärryksestä ja ymmärtämisestä. Ei usko ole ristiriidassa näiden kanssa.


Lainaus
Harhaoppeja syntyy nimenomaan niin, että Raamattua luetaan ihmisviisauteen turvaten, pohtimalla mielessään erilaisia selitysmalleja ja tulkintoja yksittäisistä Sanan kohdista.

Harhaopit syntyvät nimenomaan siten, että "lyödään lukkoon" joitakin asoita ja suljetaan ymmärrys niiltä asioilta, jotka ovat ristiriidassa omaksutun kanssa ja siitä, että pelätään tietoa (jota saattaisi olla jopa niillä, jotka ajattelevat kanssasi eri tavoin). Harhassakin voi olla vilpittömästi.

Lainaus
Olen muuttanut monia omia näkemyksiäni uskossaoloaikanani, vuodesta 1969.
Mm. käsitykseni useista luterilaisen kirkon opetuksista ja käytännnöistä on muuttunut kielteiseksi hitaasti vuosikymmenien aikana, ja olen kokenut Herran johdattaneen minua helluntaiherätyksen piiriin.

Minäkin olen joutunut muuttamaan näkemyksiäni uskossaoloaikana, mutta olen monessa asiassa päätynyt kanssasi päinvastaisiin käsityksiin. Olen kokenut tämän Herran johdatuksena.

Lainaus
Puimatantereella en ole vielä törmännyt mihinkään sellaiseen hengelliseen opetukseen, joka olisi saanut minua muuttamaan nykyistä hengellistä elämääni ja siirtymään nykyisestä johonkin toiseen seurakuntayhteyteen.

En minäkään ole sellaiseen vielä törmännyt.


Lainaus
Yhtään hengellistä ja raamatullista perustelua en ole täällä lukenut, joka olisi saanut minua epäilemään sitä Raamatusta ilmenevää Kristuksen oppia, johon uskon.

Jos uskot, että Jeesus puhui ainoastaan evankeliumia, kannattaa tarkistaa, onko käsitys oikea.

Lainaus
Olen ainoastaan havainnut järkipäätelmiä ja jopa suoranaisia provokatiivisia saivarteluja.

Katsot saivarteluksi ja järjenpäätelmiksi omista käsityksistäsi poikkeavat ajatukset.

Lainaus
Mitään yhteisestä päätöksestä syntynyttä dramaattisuuteen tähtäävää joukkopakoa ei foorumilta ole tapahtunut, vaan monet ovat tehneet henkilökohtaisen ratkaisunsa.

Tuskinpa uskot tuohon itsekään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Onko uskoni kuollutta?
« Vastaus #83 : 15.06.14 - klo:08:31 »
Ajattelin seuraavanlaista Jumalan vaikuttamista Fil 2:13

"sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi."

Voiko tuonlaista Jumalan vaikuttamista vastustaa vai onko ne niitä asioita mitkä vaan tapahtuu, tavalla tai toisella?

Jos tämä Jumalan "tahdottaminen" olisi totta ja toimisi, ei olisi harhaopettajia, ei lahkoja ei syntiä uskovilla.
Eli voi vastustaa, kuten Pietari ja Joonas ja hhmm mahdollisesti, "kaikki" isät vanhasta liitosta. tähän pieni varaus.
______________

Se että Jumala ei saa omaan tahtoaa läpi, on sitten toinen juttu.
eli Jos Jumala ei saa lopulta omaan tahtoaan, "tekemistä ja tahtomista" toimimaan, niin mitä Jumala tekee ?
Tappaa ja tuhoaa kaikki ?
vedenpaisuminen ja ilmestyskirjan tuomiot.

eli Jumala kyllä tahtoo että Hänen vaikuttama tahto ja tekeminen tapahtuisi, mutta ihminen on siinäkin välissä.

se että Jumala vaikuttaa "tasa-laatuista" uskoa joko on pohja ja perus, on totta, ainakin omassa elämässä, sillä usein en halua tulla ja lukea tahi olla yhteydessä.
ei olen pakosta Jumala seurassa ja kieltäydyn, ÄLÄ sinä tee kuten minä vaan kuten sanon palvelemasta !
Jos pelastus on yksin ja vain armosta, eli ilman tekoja ja ansiota, pelastun, jos on pakko tehdä myös työtä pellolla, on pelastus heikoilla, eli omien tekojen ansio eli saastaiset vaatteet.

NO en tiedä mitä Jumala lopulta suunnittelee minulle, mutta se ei näytä hyvältä.
se ei ole että Jumala tekee pahaa minulle, mutta se on ja tuntuu itselläni pahalta.

Oma tulevaisuuden suunnitelma oli "lähellä" sitä Jumalan suunnitelma A.ta mutta Jumalan todellinen ? suunnitelma on itselleni vielä salassa.
Mutta se mitä en saa ja se mitä saan, on erikoista, eli en saa mitään mikä on tästä maailmasta oli se hyvää tahi pahaa.
mutta, voin tutkia vain itseäni eli mitä leipää eli ravintoa Jumala antaa, se ei ole teille mutta se on makeaa kuin hunaja mutta karvasta !
eli nyt taas kehun itseäni, älä sinä tee sitä, sillä jos et tiedä mitä teet, olet aina viisaan Salomonin ymmärryksen perusteella..... hhmmm. no sama se.

eli Kirjoitukset avautuvat eli kuvittelen ? tahi sitten oikein on että "näen" eri.asioiden taakse eli mitä ja miksi !
en tiedä mitä tämä on ja, no sama se.
eli Jumalan tahto on esillä ja mutta kuka sitten jaksaa tehdä sen.
Herralla oli pilvin pimein enkeleitä apuna.

itse koen olevani yksin ja kaivossa jossa nyt on pätsi sammunut :)
no lisää kahvia....

eli ihmisellä ei ole vapaata tahtoa.
kuten oli ja saattaa olla veli venäläisen kanssa, minulla on oikeus valita yhdestä.
ja vain yhdestä.
jos saisin elää oman tahtoni mukaan olisin Pattayalla !
Mutta Jumala ei salli.