Kirjoittaja Aihe: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)  (Luettu 91238 kertaa)

Poissa sininen

  • Viestejä: 13
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #75 : 24.05.15 - klo:10:45 »
Luin kirjan Kasvokkain Jeesuksen kanssa, jonka päähenkilö on Samaa Habib. Kirja kertoo muslimitytöstä, joka lopulta varttuu vahvaksi kristityksi. Hän jopa kuoli kerran ja kohtasi Jeesuksen. Kirja on täynnä rohkeutta ja Jumalan ihmeitä. Kirjastossa kyseinen kirja oli lainassa+varauksia joten ostin sen kirjakaupasta itselleni että sen voin lukea. Suosittelen tutustumaan tähän kirjaan. 

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #76 : 24.05.15 - klo:11:42 »
Olen lukenut myös tuon Jukan; Hyväosainen. Tarvitsisi varmaan lukea taas, niin jäisi turhat marinat vähemmälle.
Olisi niin paljon kiitettävää siitä mitä on. Kiitollisuus on rikkaus, jos osaa sitä kokea.

Hyllyä siivotessani löysin allaolevan tekstin, joka olisi hyvä lukea vaikka joka päivä:


KUINKA ONNEKAS OLETKAAN…

"Jos sinulla on ruokaa jääkaapissa, vaatteet ylläsi, katto pääsi päällä ja paikka, missä nukkua, olet rikkaampi kuin 75 prosenttia maailman ihmisistä.

Jos sinulla on rahaa pankissa ja kukkarossa sekä muutama ylimääräinen kolikko lippaassa, kuulut maailman väestön kahdeksan prosentin rikkaan joukkoon.

Jos heräsit terveempänä kuin sairaampana, olet onnekkaampi kuin ne miljoonat, jotka eivät selviä tästä viikosta hengissä.

Jos et ole kokenut pelkoa sota-alueella, vankilan yksinäisyyttä, kidutuksen tuskaa tai nähnyt nälkää, olet saanut enemmän kuin 500 miljoonaa muuta ihmistä.

Jos voit mennä kirkkoon tai hengelliseen kokoukseen ilman pelkoa häirinnästä, pidätyksestä tai kuolemasta, olet onnekkaampi kuin kolme miljardia muuta ihmistä.

Jos vanhempasi elävät ja ovat edelleen naimisissa keskenään, kuulut todella harvinaisten ihmisten joukkoon.

Jos voit tarttua jotakuta kädestä, halata tai koskettaa olalle, olet niitä harvoja, jotka tarjoavat eheyttävää kosketusta.

Jos luet tämän viestin, olet saanut yltäkylläisesti, sillä kaksi miljardia ihmistä maailmassa ei osaa lukea.

Tuntematon ajattelija
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #77 : 24.05.15 - klo:12:48 »
Luin kirjan Kasvokkain Jeesuksen kanssa, jonka päähenkilö on Samaa Habib. Kirja kertoo muslimitytöstä, joka lopulta varttuu vahvaksi kristityksi. Hän jopa kuoli kerran ja kohtasi Jeesuksen. Kirja on täynnä rohkeutta ja Jumalan ihmeitä. Kirjastossa kyseinen kirja oli lainassa+varauksia joten ostin sen kirjakaupasta itselleni että sen voin lukea. Suosittelen tutustumaan tähän kirjaan.

Sattuu olemaan lainassa tuo kirja, en ole vaan vielä aloittanut. Ensin sai vaikutelman että siinä keskitytään vaan ihmekokemuksiin joten tartuin kirjaan hieman epäröiden. Varmaan mielenkiintoista luettavaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #78 : 24.05.15 - klo:13:02 »
Luin kirjan Kasvokkain Jeesuksen kanssa, jonka päähenkilö on Samaa Habib. Kirja kertoo muslimitytöstä, joka lopulta varttuu vahvaksi kristityksi. Hän jopa kuoli kerran ja kohtasi Jeesuksen. Kirja on täynnä rohkeutta ja Jumalan ihmeitä. Kirjastossa kyseinen kirja oli lainassa+varauksia joten ostin sen kirjakaupasta itselleni että sen voin lukea. Suosittelen tutustumaan tähän kirjaan.

Sattuu olemaan lainassa tuo kirja, en ole vaan vielä aloittanut. Ensin sai vaikutelman että siinä keskitytään vaan ihmekokemuksiin joten tartuin kirjaan hieman epäröiden. Varmaan mielenkiintoista luettavaa.

Reijo Telarannan sivuilla sanotaan näin:

Kirjan lopussa toteutuu Samaan pitkäaikainen unelma: päästä opiskelemaan Amerikkalaiseen raamattukouluun.

Tämä on jossain määrin huolestuttavaa, kun tietää, että Amerikassa on raamattukouluja "joka lähtöön". Kirjan sanomaan en sinänsä voi ottaa kantaa kirjaa lukematta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #79 : 04.06.15 - klo:17:51 »
Olen näinä aikoina miettinyt kristillistä kirjaa yleensä. Päteeköhän siinä sama sääntö, kuin puheissakin? Eli mitä laajempi esitys on, sitä enemmän siitä löytyy vaikeasti ymmärrettäviä asioita, ja jopa sellaista mikä ei pidä paikkaansa. Minua on hämmentänyt tämä asia jo pitkään, koska ns. raitis julistajakin menee liian usein harhaan.

Tietenkin on eroja julistajien välillä, toiset ovat tarkempia kuin toiset.

Mutta ajatellaan puhujaa, jolle annetaan etukäteen puheaikaa esim. 10 minuuttia ja hän voi valmistella puheensa etukäteen. Silloin joutuu olemaan hyvin tarkka siinä, mitä sanoo, ja siksi puhe on tiivistettävä pääasiaan. Mutta jos on käytettävissä esim. tunti, niin siihen mahtuu monenlaista.

Mielestäni nämä havainnot pätevät myös kirjoihin ja muihin kirjoituksiin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #80 : 04.06.15 - klo:21:42 »
Joo. Hartauskirjojakin kun kootaan, niin niihin saattaa päätyä tekstejä ajalta, jotka tekijä on vielä kovin lain alaisena ymmärtänyt hengellisyyden.
Esimerkiksi lukiessani Hallesbyn päivä hartauskirjaa, oli sekaisin lainvaatimuksia ja vanhemman iän kirkas evankeliumin sanoma.

Päivähartauskirja lukemistona on nyt aamuisen Sanan luvun yhteydessä Roseniuksen "Elämän leipää".
Paksu kirja, paljon opetusta, mutta joukossa hyvin syvällistä opetusta hengellisestä elämästä.
Todella siunaavaa luettavaa kirjassa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #81 : 04.06.15 - klo:22:05 »
Joo. Hartauskirjojakin kun kootaan, niin niihin saattaa päätyä tekstejä ajalta, jotka tekijä on vielä kovin lain alaisena ymmärtänyt hengellisyyden.
Esimerkiksi lukiessani Hallesbyn päivä hartauskirjaa, oli sekaisin lainvaatimuksia ja vanhemman iän kirkas evankeliumin sanoma.

Päivähartauskirja lukemistona on nyt aamuisen Sanan luvun yhteydessä Roseniuksen "Elämän leipää".
Paksu kirja, paljon opetusta, mutta joukossa hyvin syvällistä opetusta hengellisestä elämästä.
Todella siunaavaa luettavaa kirjassa.

Roseniukselle taisi käydä köpelösti vanhemmalla iällään. Joku vuosi sitten innostuin hänen kirjastaan Tie rauhaan ja olin jo tohkeissani, että kirjasta pitää saada pian uusintapainos. Luin vähän yli puolen välin ja kirja kävi niin lakihenkisesi ettei pahemmasta väliä. Juttelin asiasta P-O Malkin kanssa ja yllätys se oli hänellekin, kun oli pitänyt Roseniusta evankelisen uskon miehenä (kuten Aapeli Saarisalon Rosenius-kirjassa sanotaan). P-O tutki sittemmin asiaa ja tuli ilmeiseksi, että kirja oli koottu Roseniuksen eri aikoina kirjoittamista artikkeleista. Ikävä vain, että Roseniukselle tuli vasta vanhemmalla iällä tämä lakihenkisyysvaihe. Ei ole tietoa, jatkuiko niin loppuun aati. Tuskinpa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #82 : 04.06.15 - klo:23:45 »
Joo. Hartauskirjojakin kun kootaan, niin niihin saattaa päätyä tekstejä ajalta, jotka tekijä on vielä kovin lain alaisena ymmärtänyt hengellisyyden.
Esimerkiksi lukiessani Hallesbyn päivä hartauskirjaa, oli sekaisin lainvaatimuksia ja vanhemman iän kirkas evankeliumin sanoma.

Päivähartauskirja lukemistona on nyt aamuisen Sanan luvun yhteydessä Roseniuksen "Elämän leipää".
Paksu kirja, paljon opetusta, mutta joukossa hyvin syvällistä opetusta hengellisestä elämästä.
Todella siunaavaa luettavaa kirjassa.

Roseniukselle taisi käydä köpelösti vanhemmalla iällään. Joku vuosi sitten innostuin hänen kirjastaan Tie rauhaan ja olin jo tohkeissani, että kirjasta pitää saada pian uusintapainos. Luin vähän yli puolen välin ja kirja kävi niin lakihenkisesi ettei pahemmasta väliä. Juttelin asiasta P-O Malkin kanssa ja yllätys se oli hänellekin, kun oli pitänyt Roseniusta evankelisen uskon miehenä (kuten Aapeli Saarisalon Rosenius-kirjassa sanotaan). P-O tutki sittemmin asiaa ja tuli ilmeiseksi, että kirja oli koottu Roseniuksen eri aikoina kirjoittamista artikkeleista. Ikävä vain, että Roseniukselle tuli vasta vanhemmalla iällä tämä lakihenkisyysvaihe. Ei ole tietoa, jatkuiko niin loppuun aati. Tuskinpa.

Peltolan Olalla on omilla sivuillaan paljon Roseniusta tarjolla. En ole tarkemmin Roseniukseen tutustunut, mutta on jotenkin surullista jos laki "mahdollisuuksineen" nousee pintaan juuri iän karttuessa. Elän ehkä vähän toiveajattelussa, kun olen halunnut uskoa, että evankeliumi-ihmiset tulisivat entistä riippuvaisemmiksi Kristuksen armosta.
Ihmisroska

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #83 : 05.06.15 - klo:06:58 »
Nyt kuulisin erittäin mielelläni perusteet ja määritelmät lakihenkisyydelle. Esiintyykö se suoraan sanottuna, vai painotuksina, pelastuksen ehtona vai pyhityksen korostamisena? Onhan Raamatussakin lakia, mutta ei lakiin sidottua henkeä. Helposti kuulee tuon sanan lakihenkinen, ja silloin aina herää uteliaisuus perusteista ja tulkinnasta. Kiitos etukäteen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #84 : 05.06.15 - klo:12:00 »
Nyt kuulisin erittäin mielelläni perusteet ja määritelmät lakihenkisyydelle. Esiintyykö se suoraan sanottuna, vai painotuksina, pelastuksen ehtona vai pyhityksen korostamisena? Onhan Raamatussakin lakia, mutta ei lakiin sidottua henkeä. Helposti kuulee tuon sanan lakihenkinen, ja silloin aina herää uteliaisuus perusteista ja tulkinnasta. Kiitos etukäteen.

Tulit jälleen erittäin tärkeään kysymykseen, kiitos. Tätä lain ja evanekliumin jännitettä on sivuttu monissa eri keskusteluissa, esim. tässä: http://puimatanner.net/index.php?topic=528.0

Tuohon tummennettuu vastaisin, että lakihenkisyyttä esiintyy noilla kaikilla tavoilla. On syytä erottaa toisistaan kaksi eri asiaa: Laki ja lakihenkisyys. Paavali kirjoittaa, että laki on hengellinen, vanhurskas ja pyhä. Laki on siis muuttumaton, lisäksi se on kirjoitettu jokaisen ihmisen sydämeen. Pahinkin rosvo tietää, että jos joku ottaa hänen omaansa ilman lupaa, niin se on väärin.

Laki on ehdoton, se ei salli lipsumisia. Siksi ainoaksi toivoksi jää Kristus, joka täytti lain viimeistä piirtoa myöten. Jos ajatellaan niin, että sittenhän voidaan tehdä mitä tahansa, niin asia on täydellisesti väärinymmärretty. Lain rikkominenhan merkitsee paluuta lain alaisuuteen. Johannes kirjoittaa, että synti on laittomuus (1. Joh. 3:4).

Laki koskee ainoastaan lain alaisia (Room. 3:19-21). Päästäksemme tästä lain hirmuvallasta meidän on jatkuvasti pysyttäydyttävä armon alla. Silloin armo kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden, kuten Paavali kirjoittaa Tiitukselle (Tiit. 2:11-14). Tämä jännite lain ja evankeliumin välillä on elinikäinen prosessi. Luther sanoo todelliseksi teologian tohtoriksi sellaista, joka tämän asian hyvin hallitsee. Ei niitä taida monta olla.

Mutta tuolla osiossa Laki ja Evankeliumi on tästä paljon hyvää luettavaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #85 : 05.06.15 - klo:20:52 »
Nyt kirjoitan mutu tuntumalla. Käsittääkseni Rosenius oli loppuunsa saakka evankelinen. Roseniuksenkin kirjoja on koottu hänen toimittamansa lehden kirjoituksista.
Silloin on mahdollista, kuten monen munkin (Hallesby esimerkkinä jo oli), että kirjoituksiin on otettu tekstejä ajalta, jolloin laki on ollut pinnalla.
Vaikka itse henkilölle on evankeliumi on kirkastunut, niin kirjojen myöhemmät toimittajat ovat sotkeneet tekstejä sekaisin kirjan täytteeksi.
Elikkä toimittaja ei ole osannut erottaa lakia ja evankeliumia.

Raamattu sanoo Jumalan pyhittävän meidät ja Kristus on pyhityksemme.
Tässäkin on itselle konkursin paikka, kun tajuaa ettei lihallinen ihminen itseänsä voi pyhittää.
Lahja vanhurskaus ja lahjaa on pyhityskin. Kun sielullinen yritys lakkaa, kuten Herra Jeesus sanoo ilman minua ette mitään voi. Vain näin voimme olla Jumalan käytössä, jos olemme Hänen varassaan.
Heikkoina syntisinä, joissa on aarre saviastioissa. Astia on pyhä tuon aarteen vaikutuksesta.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #86 : 05.06.15 - klo:21:32 »
Nyt kuulisin erittäin mielelläni perusteet ja määritelmät lakihenkisyydelle. Esiintyykö se suoraan sanottuna, vai painotuksina, pelastuksen ehtona vai pyhityksen korostamisena? Onhan Raamatussakin lakia, mutta ei lakiin sidottua henkeä. Helposti kuulee tuon sanan lakihenkinen, ja silloin aina herää uteliaisuus perusteista ja tulkinnasta. Kiitos etukäteen.

Tulit jälleen erittäin tärkeään kysymykseen, kiitos. Tätä lain ja evanekliumin jännitettä on sivuttu monissa eri keskusteluissa, esim. tässä: http://puimatanner.net/index.php?topic=528.0

Tuohon tummennettuu vastaisin, että lakihenkisyyttä esiintyy noilla kaikilla tavoilla. On syytä erottaa toisistaan kaksi eri asiaa: Laki ja lakihenkisyys. Paavali kirjoittaa, että laki on hengellinen, vanhurskas ja pyhä. Laki on siis muuttumaton, lisäksi se on kirjoitettu jokaisen ihmisen sydämeen. Pahinkin rosvo tietää, että jos joku ottaa hänen omaansa ilman lupaa, niin se on väärin.

Laki on ehdoton, se ei salli lipsumisia. Siksi ainoaksi toivoksi jää Kristus, joka täytti lain viimeistä piirtoa myöten. Jos ajatellaan niin, että sittenhän voidaan tehdä mitä tahansa, niin asia on täydellisesti väärinymmärretty. Lain rikkominenhan merkitsee paluuta lain alaisuuteen. Johannes kirjoittaa, että synti on laittomuus (1. Joh. 3:4).

Laki koskee ainoastaan lain alaisia (Room. 3:19-21). Päästäksemme tästä lain hirmuvallasta meidän on jatkuvasti pysyttäydyttävä armon alla. Silloin armo kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden, kuten Paavali kirjoittaa Tiitukselle (Tiit. 2:11-14). Tämä jännite lain ja evankeliumin välillä on elinikäinen prosessi. Luther sanoo todelliseksi teologian tohtoriksi sellaista, joka tämän asian hyvin hallitsee. Ei niitä taida monta olla.

Mutta tuolla osiossa Laki ja Evankeliumi on tästä paljon hyvää luettavaa.

Kiitos huolellisesta vastauksesta. Tässä vaiheessa hieman nolona sanon että asettelin kysymyksen huolimattomasti. Minua kiinnosti lakihenkisyyden vaikutelma nimenomaan Roseniuksen kirjassa. Itsekin olen hänen kirjojaan jonkun verran lukenut, ja olen pitänyt häntä hyvin evankelisena ja maltillisena, Kristuskeskeisenä miehenä. Siksi kiinnosti kovasti tietää missä muodossa lakihenkisyys on havaittavissa, onko se ilmaistu suoraan vai luettavissa rivien välistä painotuksina. En ole koskaan kuullut puhuttavan hänestä lakihenkisenä, siitä ihmetys. Vaikka ihminenhän hänkin oli, kaikki on mahdollista.

Pökkelö voi olla oikeassa tuossa, hänen kirjoituksiaan on tietääkseni koottu eri ajoilta. Sitä en tiedä missä vaiheessa hänelle on armo kirkastunut.

Ei vastauksesi varmasti hukkaan mennyt silti, hyvä näitä on kerrata.

« Viimeksi muokattu: 05.06.15 - klo:21:34 kirjoittanut NanoK »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #87 : 05.06.15 - klo:22:05 »
Minua kiinnosti lakihenkisyyden vaikutelma nimenomaan Roseniuksen kirjassa. Itsekin olen hänen kirjojaan jonkun verran lukenut, ja olen pitänyt häntä hyvin evankelisena ja maltillisena, Kristuskeskeisenä miehenä. Siksi kiinnosti kovasti tietää missä muodossa lakihenkisyys on havaittavissa, onko se ilmaistu suoraan vai luettavissa rivien välistä painotuksina. En ole koskaan kuullut puhuttavan hänestä lakihenkisenä, siitä ihmetys. Vaikka ihminenhän hänkin oli, kaikki on mahdollista.

Vastaukseni jäi hieman torsoksi johtuen siitä, etten päässyt enää korjaamaan tekstiä enkä lisäämään mitään. Ilmeisesti Elisan verkossa oleva häiriö "paukahti" juuri silloin päälle.

Mutta otan tähän lainauksen Roseniuksen kirjasta "Tie rauhaan" (sivut 148-148):

"Jos tahdot saada iankaikkisen elämän, sisäisen ihmisesi täytyy saada ravintoa. Jos sinulla ei ole aikaa lukea Jumalan Sanaa, niin sinun on otettava itsellesi aikaa, tapahtukoon se sitten yöllä tai päivällä. Sillä vain yksi on tarpeen! Jos et voi tehdä näin, niin voimme etukäteen sanoa, että et kerran pelastu. On aivan sama jos heti lakkaat ajattelemasta taivasta. Jos olisit vankilassa etkä pääsisi käsiksi Jumalan sanaan, Jumala voisi kyllä säilyttää sinut ilman sitä. Mutta ei nykyisessä tilanteessasi."

Tekisi mieli laittaa tuohon korostuksia ja huomautuksia, mutta olkoon nyt ilman. Miltä kuulostaa?

Mielestäni rov. Matti Väisänen selvittää lain ja lakihenkisyyden eroa oivallisesti kirjassaan Hänen tekonsa. Otan vain lyhyen lainauksen:

"Lain ja lakihenkisyyden ero tulee näkyviin silloin, kun on kysymys siitä, voiko ihminen täyttää lain vaatimukset. Jumala sanoo laissaan: 'Sinun tulee täyttää tämä, mutta sinä et voi etkä tahdo.' Lakihenkisyys sanoo sen sijaan: 'Sinun tulee täyttää laki ja sinä voit myös niin tehdä.' Pitämisen velvollisuus sisältää myös mahdollisuuden ja kyvyn. Lakihenkisyys 'avaa' ihmiselle mahdollisuuden päästä Jumalan yhteyteen ja elää Jumalan yhteydessä omin voimin. Pelastus ja pyhitys rakentuvat lakihenkisyydessä ihmisen itsensä varaan. Siinä laki esitetään pelastus- ja / pyhitystienä."

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #88 : 05.06.15 - klo:23:47 »

Mielestäni rov. Matti Väisänen selvittää lain ja lakihenkisyyden eroa oivallisesti kirjassaan Hänen tekonsa. Otan vain lyhyen lainauksen:

"Lain ja lakihenkisyyden ero tulee näkyviin silloin, kun on kysymys siitä, voiko ihminen täyttää lain vaatimukset. Jumala sanoo laissaan: 'Sinun tulee täyttää tämä, mutta sinä et voi etkä tahdo.' Lakihenkisyys sanoo sen sijaan: 'Sinun tulee täyttää laki ja sinä voit myös niin tehdä.' Pitämisen velvollisuus sisältää myös mahdollisuuden ja kyvyn. Lakihenkisyys 'avaa' ihmiselle mahdollisuuden päästä Jumalan yhteyteen ja elää Jumalan yhteydessä omin voimin. Pelastus ja pyhitys rakentuvat lakihenkisyydessä ihmisen itsensä varaan. Siinä laki esitetään pelastus- ja / pyhitystienä."
Onpa hyvin kuvattu lain ja lakihenkisyyden ero!

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #89 : 06.06.15 - klo:07:30 »
Minua kiinnosti lakihenkisyyden vaikutelma nimenomaan Roseniuksen kirjassa. Itsekin olen hänen kirjojaan jonkun verran lukenut, ja olen pitänyt häntä hyvin evankelisena ja maltillisena, Kristuskeskeisenä miehenä. Siksi kiinnosti kovasti tietää missä muodossa lakihenkisyys on havaittavissa, onko se ilmaistu suoraan vai luettavissa rivien välistä painotuksina. En ole koskaan kuullut puhuttavan hänestä lakihenkisenä, siitä ihmetys. Vaikka ihminenhän hänkin oli, kaikki on mahdollista.

Vastaukseni jäi hieman torsoksi johtuen siitä, etten päässyt enää korjaamaan tekstiä enkä lisäämään mitään. Ilmeisesti Elisan verkossa oleva häiriö "paukahti" juuri silloin päälle.

Mutta otan tähän lainauksen Roseniuksen kirjasta "Tie rauhaan" (sivut 148-148):

"Jos tahdot saada iankaikkisen elämän, sisäisen ihmisesi täytyy saada ravintoa. Jos sinulla ei ole aikaa lukea Jumalan Sanaa, niin sinun on otettava itsellesi aikaa, tapahtukoon se sitten yöllä tai päivällä. Sillä vain yksi on tarpeen! Jos et voi tehdä näin, niin voimme etukäteen sanoa, että et kerran pelastu. On aivan sama jos heti lakkaat ajattelemasta taivasta. Jos olisit vankilassa etkä pääsisi käsiksi Jumalan sanaan, Jumala voisi kyllä säilyttää sinut ilman sitä. Mutta ei nykyisessä tilanteessasi."

Tekisi mieli laittaa tuohon korostuksia ja huomautuksia, mutta olkoon nyt ilman. Miltä kuulostaa?

Mielestäni rov. Matti Väisänen selvittää lain ja lakihenkisyyden eroa oivallisesti kirjassaan Hänen tekonsa. Otan vain lyhyen lainauksen:

"Lain ja lakihenkisyyden ero tulee näkyviin silloin, kun on kysymys siitä, voiko ihminen täyttää lain vaatimukset. Jumala sanoo laissaan: 'Sinun tulee täyttää tämä, mutta sinä et voi etkä tahdo.' Lakihenkisyys sanoo sen sijaan: 'Sinun tulee täyttää laki ja sinä voit myös niin tehdä.' Pitämisen velvollisuus sisältää myös mahdollisuuden ja kyvyn. Lakihenkisyys 'avaa' ihmiselle mahdollisuuden päästä Jumalan yhteyteen ja elää Jumalan yhteydessä omin voimin. Pelastus ja pyhitys rakentuvat lakihenkisyydessä ihmisen itsensä varaan. Siinä laki esitetään pelastus- ja / pyhitystienä."

On tosiaan yllättävän jyrkästi sanottu Roseniuksen suusta, en olisi odottanut tuollaista tekstiä häneltä. Tosin en ole niin paljon häntä lukenutkaan. Muissakin vanhan ajan teksteissä tuntuu monesti olevan evankeliumin rinnalla laki joka käskee pyhittymään, ja yrittämään kaikkensa -kuten John Bunyanin kirjassa "Taivaaseen juoksija". Asia on mietinnän arvoinen siksikin, että Bunyan kävi aikoinaan hyvin rajun kamppailun oman syntisyytensä kanssa ja oli aivan epätoivon partaalla, ennekuin armo kirkastui ja sai rauhan. Olen ajatellut että nuo raskaiden kamppailujen ihmiset olisivat juurtuneet evankeliumiin syvemmin, ja oppineet tunnistamaan lakihenkisyyden vaarat itsessään.