Kirjoittaja Aihe: Pyhä Henki  (Luettu 62377 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #120 : 24.02.14 - klo:11:47 »
Olen joskus taannoin kirjoitellut Ristin Voiton mielipidepalstalle jostakin asiasta ja Jaakko Romu otti kantaa samaan asiaan. Mielestäni olimme samoilla linjoilla, ja pidän "Romu-pappia" yhtenä raittiimmista helluntaiveljistä. Tuo levitointi tuntui minustakin oudolta, voi olla, että Jaakolla ei ollut mitään tekemistä ilmiön kanssa.


Kyllä uskon, että voit tällaisella huitaisulla lukea itsesi Jaakko Romun rintamaan, eli antaa kuvan, että olisit "samoilla linjoilla" hänen kanssaan. Kuitenkin asiassa on sellainen falski kohta, että itse asiasta ei ole tietoakaan. Ja vaikka olisi tietoakin, niin kaikki voi olla kaikkien kanssa jollakin aidatulla alueella "samaa mieltä" ja siellä aitauksessakin vain valikoidusti.

Kuinka paljon Jaakko Romu on sinulle vain Jaakko ja että ikäänkuin voit uida hänen lausuntoihinsa ja miedontaa niiden sanomaa lausumalla että "minustakin tuntuu oudolta".

Tunnen Jaakko Romun niin paljon, etten lorottelisi lantrinkia niihin tosiasiallisiin kertomuksiin. Hän on elännyt ihmeistä ihmeisiin. Jaakko tässä haastattelussa mainitsi, että tapaus jota lievästi laimensit, ei ole ollut julkista kerrottavaa aikaisemmin. Nyt hän sen kymmenien vuosien kuluttua kertoi. Kaikella on aikansa.

Jaakko ei ole pyhimys. Sitä ei ole myöskään Luther eikä Wilkerson. Eikä meistä kumpikaan. Jokaisen jäljiltä löytyy jotain, mikä olisi pitänyt jättää sanomatta. Se tosiasia pitäisi tunnustaa. Monessa kohden me kaikki hairahdumme, kirjoittaa Jaakob.

Joidenkin ihmisten kanssa voi olla enemmän samaa mieltä kuin joidenkin muiden. Kun olen Romu-papin kirjoituksia lukenut, niin olen pääosin niihin voinut yhtyä. Minusta on vain hyväksi, että voimme edes joissakin asioissa olla samassa rintamassa, tärkeää on kuitenkin sekin, että puhumme myös niistä asioista, joissa emme ole samaa mieltä. Jos arviointi edellyttäisi arvioijan virheettömyyttä, et voisi lainkaan arvioida minua, enkä minä Sinua. Eikä kukaan muukaan ketään.

Katsotaan asioita omalta kantiltamme, ja puhutaan avoimesti. Ehdotan kuitenkin, että siitä huolimatta ei riidellä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #121 : 24.02.14 - klo:12:22 »

En ajattele että pyhityksestä palkitaan armolahjoilla, Jumala jakaa niitä omilleen voimaksi ja seurakunnan rakennukseksi. Jokainen varmaan sydämessään on kiitollinen lahjoista joita on saanut, eikä niitä ole annettu piiloitettavaksi.

Juu ei niitä annetakaan palkkioksi, mutta olen nähnyt uskovia, jotka esiintyvät mielellään äänekkäästi kielillä puhuen, jotta heidät huomataan- jopa naiset, vaikka Raamattu kehoittaa heitä olemaan hiljaa (1. Kor. 14:34)

Tästä on puhuttu ennenkin. Jo lähemmä puoli vuosisataa sitten William Uotinen sanoi, että lapsetkin esittelevät saamiaan lahjoja hyvin mielellään.
« Viimeksi muokattu: 24.02.14 - klo:12:25 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Saldo

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #122 : 24.02.14 - klo:17:39 »
Olen joskus taannoin kirjoitellut Ristin Voiton mielipidepalstalle jostakin asiasta ja Jaakko Romu otti kantaa samaan asiaan. Mielestäni olimme samoilla linjoilla, ja pidän "Romu-pappia" yhtenä raittiimmista helluntaiveljistä. Tuo levitointi tuntui minustakin oudolta, voi olla, että Jaakolla ei ollut mitään tekemistä ilmiön kanssa.


Kyllä uskon, että voit tällaisella huitaisulla lukea itsesi Jaakko Romun rintamaan, eli antaa kuvan, että olisit "samoilla linjoilla" hänen kanssaan. Kuitenkin asiassa on sellainen falski kohta, että itse asiasta ei ole tietoakaan. Ja vaikka olisi tietoakin, niin kaikki voi olla kaikkien kanssa jollakin aidatulla alueella "samaa mieltä" ja siellä aitauksessakin vain valikoidusti.

Kuinka paljon Jaakko Romu on sinulle vain Jaakko ja että ikäänkuin voit uida hänen lausuntoihinsa ja miedontaa niiden sanomaa lausumalla että "minustakin tuntuu oudolta".

Tunnen Jaakko Romun niin paljon, etten lorottelisi lantrinkia niihin tosiasiallisiin kertomuksiin. Hän on elännyt ihmeistä ihmeisiin. Jaakko tässä haastattelussa mainitsi, että tapaus jota lievästi laimensit, ei ole ollut julkista kerrottavaa aikaisemmin. Nyt hän sen kymmenien vuosien kuluttua kertoi. Kaikella on aikansa.

Jaakko ei ole pyhimys. Sitä ei ole myöskään Luther eikä Wilkerson. Eikä meistä kumpikaan. Jokaisen jäljiltä löytyy jotain, mikä olisi pitänyt jättää sanomatta. Se tosiasia pitäisi tunnustaa. Monessa kohden me kaikki hairahdumme, kirjoittaa Jaakob.

Joidenkin ihmisten kanssa voi olla enemmän samaa mieltä kuin joidenkin muiden. Kun olen Romu-papin kirjoituksia lukenut, niin olen pääosin niihin voinut yhtyä. Minusta on vain hyväksi, että voimme edes joissakin asioissa olla samassa rintamassa, tärkeää on kuitenkin sekin, että puhumme myös niistä asioista, joissa emme ole samaa mieltä. Jos arviointi edellyttäisi arvioijan virheettömyyttä, et voisi lainkaan arvioida minua, enkä minä Sinua. Eikä kukaan muukaan ketään.

Katsotaan asioita omalta kantiltamme, ja puhutaan avoimesti. Ehdotan kuitenkin, että siitä huolimatta ei riidellä.

On totta, että suhtauduit armeliaammin Jaakko Romuun kuin yleensä helluntaisaarnaajiin. En pidä  erityisenä taitona olla "avoin" tavallasi. Tällainen tylytys siksi, kaikista löytyy kielteistä uuvuttavaa jauhamista. Uskon, että olet saannut toteuttaa tätä näkyäsi täällä ja muuallakin vuosikausia. Eli en sinuna valittaisi.

Tämä ketju on otsikolla "Pyhä Henki". 
On luvattu Pyhän Hengen kaste ja se lupaus täyttyi helluntaina Jerusalemissa, aikoinaan. Siitä lähtien ovat parannuksen tehneet, uudestisyntyneet, saanneet vastaanottaa tuon "bonuksen", Voiman Korkeudesta. Siis jo profetiat, mm. Hesekiel ja Jeremia, erittelivät kivisydämen vaihdon lihasydämeen, eikä silloin ole kysymys Jooel'in ennustuksesta, jossa on lupaus, että Jumala vuodattaa Henkensä sydämen vaihtaneille.  Kaikissa näissä vaikuttaa sama Henki. - Pyhän Hengen kaste ei kompensoi uudestisyntymistä Pyhästä Hengestä eikä uudestisyntyminen Hengestä kompensoi kastetta Pyhässä Hengessä.

Kokemuksesta tiedän mitä on tulla uskoon, vastaanottaa Jeesus Pyhän Hengen kautta asumaan sisimpään. Kokemus oli kohdallani mullistava. Sen jälkeen toteutui kohdallani, että Jumala puki minut Voimallaan korkeudesta, josta Hän antoi merkin. En väheksy kielillä puhumista, mutta se, ei minusta itsestäni- kumpuava voima ja halu todistaa ja lähestyä ihmistä, jota Jumala jo on lähestynyt, on minulla jokapäiväinen todistus sellaisesta, minkä olen saannut Ylhäältä. On muitakin voimavaikutuksia, Pyhän Hengen lahjoja. Kaikki lahjat ei ole näytöksiä varten, vaan palvelua Seurakunnassa. Kun ne toimii, se on ilmeistä siinä laajuudessa, kun sillä on merkitystä. Vieraat kielet koen enemmän merkitykselliseksi itselle. Ne on rukousta Pyhässä Hengessä ja usein edeltää profetian sanomaa.

Uskon, että on tärkeää, ettemme kukaan lähtisi Jerusalemista ennenkuin saamme Voima Korkeudesta.  Jos lähdemme omia aikojamme, työmme muodostuu esimerkiksi "avoimeksi keskusteluksi" ja "romupappien" ruttujen oikomiseksi, oli niitä paljon tai ei juuri ollenkaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #123 : 24.02.14 - klo:18:58 »
On totta, että suhtauduit armeliaammin Jaakko Romuun kuin yleensä helluntaisaarnaajiin. En pidä  erityisenä taitona olla "avoin" tavallasi. Tällainen tylytys siksi, kaikista löytyy kielteistä uuvuttavaa jauhamista. Uskon, että olet saannut toteuttaa tätä näkyäsi täällä ja muuallakin vuosikausia. Eli en sinuna valittaisi.

Miksi ne, jotka kaikkein eniten puhuvat Pyhästä Hengestä ja väittävät tuntevansa Hänet, ovat kaikkein tylyimpiä? Heillä on mielestään oikea "rakkaus" ja oikeus puhua asiasta, koska muut ovat tietämättömiä. Joudun väkisinkin ajattelemaan sitä, että kysymys on jostain muusta hengestä. Eräällä foorumilla vuosia sitten tämä asia tuli varsin selkeästi esille.

Olen tätä varsin kummallista asiaa pohtinut paljon ennen näitä foorumeja, mutta erityisesti 90-luvulla torontolaisuuden aikoina. Suuret joukot h-seurakuntien ja v-kirkon saarnaajia ja muita johtajia uskoi, että ko. meininki oli Pyhän Hengen työtä. Kyseessä oli kuitenkin toinen henki, joka ei ollut kovin hienotunteinen, vaan paljasti itsensä sekä minulle että joillekin muille. Eräs sisar kertoi kokemuksestaan ko. hengestä, jonka vaikutuksesta hän sai erityisen vihan isäänsä kohtaan. Minulle kävi kerran niin, että tapasin tuttavani eräässä toimistossa, jossa molemmat asioimme. Hän oli saanut toronton hengen, minä en ja hän tiesi sen. Emme olleet tavanneet pitkiin aikoihin ja menin häntä ystävällisesti tervehtimään. Mutta siinä tilanteessa tämä henkilö suorastaan raivostui minulle. Olin aivan hämmentynyt.

Minulla on ollut (ja on edelleen) ilo tuntea monia uskovia, jotka eivät juurikaan puhu lahjoistaan eikä kokemuksistaan. Mutta heistä kumpuaa ilo, rauha ja rakkaus, jotka eivät ole tästä maailmasta.
« Viimeksi muokattu: 24.02.14 - klo:20:03 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #124 : 24.02.14 - klo:19:28 »
Tästä ketjusta on siirretty harhaoppikeskustelua toiseen ketjuun.
Jatkan jakamista ehkä vielä toiseenkin ketjuun vähän myöhemmin, kun näen miten keskustelu jatkuu -KnutL



http://puimatanner.net/index.php?topic=343.0
« Viimeksi muokattu: 24.02.14 - klo:19:38 kirjoittanut KnutL »

Saldo

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #125 : 24.02.14 - klo:21:20 »
On totta, että suhtauduit armeliaammin Jaakko Romuun kuin yleensä helluntaisaarnaajiin. En pidä  erityisenä taitona olla "avoin" tavallasi. Tällainen tylytys siksi, kaikista löytyy kielteistä uuvuttavaa jauhamista. Uskon, että olet saannut toteuttaa tätä näkyäsi täällä ja muuallakin vuosikausia. Eli en sinuna valittaisi.

Miksi ne, jotka kaikkein eniten puhuvat Pyhästä Hengestä ja väittävät tuntevansa Hänet, ovat kaikkein tylyimpiä? Heillä on mielestään oikea "rakkaus" ja oikeus puhua asiasta, koska muut ovat tietämättömiä. Joudun väkisinkin ajattelemaan sitä, että kysymys on jostain muusta hengestä. Eräällä foorumilla vuosia sitten tämä asia tuli varsin selkeästi esille.

Olen tätä varsin kummallista asiaa pohtinut paljon ennen näitä foorumeja, mutta erityisesti 90-luvulla torontolaisuuden aikoina. Suuret joukot h-seurakuntien ja v-kirkon saarnaajia ja muita johtajia uskoi, että ko. meininki oli Pyhän Hengen työtä. Kyseessä oli kuitenkin toinen henki, joka ei ollut kovin hienotunteinen, vaan paljasti itsensä sekä minulle että joillekin muille. Eräs sisar kertoi kokemuksestaan ko. hengestä, jonka vaikutuksesta hän sai erityisen vihan isäänsä kohtaan. Minulle kävi kerran niin, että tapasin tuttavani eräässä toimistossa, jossa molemmat asioimme. Hän oli saanut toronton hengen, minä en ja hän tiesi sen. Emme olleet tavanneet pitkiin aikoihin ja menin häntä ystävällisesti tervehtimään. Mutta siinä tilanteessa tämä henkilö suorastaan raivostui minulle. Olin aivan hämmentynyt.

Minulla on ollut (ja on edelleen) ilo tuntea monia uskovia, jotka eivät juurikaan puhu lahjoistaan eikä kokemuksistaan. Mutta heistä kumpuaa ilo, rauha ja rakkaus, jotka eivät ole tästä maailmasta.

Tällaisia esimerkkejä elävästä elämästä kertyy, mutta edustavat mielestäni vain sillan alla virtaavaa vettä, eli elämää puutteellisten ihmisten kanssa.
Puutteita ei korvaa, saatikka korjaa Pyhän Hengen kaste, vaan kysymys on Hengen hedelmistä, joita yhteys Kristukseen tuottaa.
Itse ymmärrän Pyhän Hengen kasteen merkityksen halussamme todistaa Jeesuksesta ei-uskoville. Sen halun sain, mutta se ei tehnyt minua paremmaksi uskovaksi, vaikka tunsin kykeneväni ja haluavani lähestyä ihmisiä kaikissa arkisissa tilanteissa, ja mikä ihmeellisintä he myös lähestyivät minua. En pidä tätä minään erikoisuutena kohdallani muihin verrattuna. Samaa voimaa "potevat" muutkin seurakunnassani, nykyisessä ja aikaisemmassa.

Koen hyvin ristiriitaisena kantaasi, että helluntalaiset, joilla olisi sama kokemus kuin minulla edustaisivat  väärää henkeä. Torontolaisuuskosketuksesi ei edusta ilmiötä terveessä nk. helluntaiseurakunnassa. Kommenttisi tulvii anonyymejä vihjauksia ja viitteitä kokemuksiisi "jonkun" helluntaisaarnaajan, helluntaivanhimman tai muuten-vaan- helluntalaisen eriskummalisuuksiin.

Yleisesti ottaen arvostelen kykyäsi nähdä esimerkiksi Jaakko Romun "levitointeja" vääränä.  On toinen asia mikä niissä on poissa täysin oikesta, mutta esimerkiksi Jaakon kokemusten perkaaminen on kyseenalaista.



Helena

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #126 : 12.03.14 - klo:15:35 »
Onko sinulla kokemus Pyhästä Hengestä?
Tässä voi kertoa kokemuksia joissa olet jollakin tavoin kokenut itse tietoisesti Pyhän Hengen toimintaa, hänen läsnäoloa kohdallasi, armolahjat mukaan lukien tietysti. Aihe on laaja..

Kerran olin seurakunnan rukouskokouksessa ja pastori sanoi, että kokee nyt voimakkaasti, että olemme vain hiljaa Herran edessä. Siinä hiljaa ollessa Herra ilmestyi hiljaisena tuulen hyminänä Pyhässä Hengessä. Se oli murtavaa, seurakunta sananmukaisesti itki syntejä, teki parannusta ja sai anteeksi. Kukaan ei puhunut, kukaan ei laulanut. Ihmiset vain siunasivat toisiaan rukouksessa.

Toisen kerran Pyhä Henki mursi minut tavallista yhteislaulua laulettaessa. Laulun sanoma oli kuin minulle kirjoitettu. En voinut pidättää kyyneleitä ja vieressäni istunut nainen laittoi kätensä olkapäälleni ja siunasi minua. Oli virvoittava tilanne.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #127 : 12.03.14 - klo:16:42 »
Yleisesti ottaen arvostelen kykyäsi nähdä esimerkiksi Jaakko Romun "levitointeja" vääränä.  On toinen asia mikä niissä on poissa täysin oikesta, mutta esimerkiksi Jaakon kokemusten perkaaminen on kyseenalaista.

Jos arvostelet minun kykyäni arvostella jotakuta, niin etkö syyllisty itse samaan "syntiin"? Toisekseen ei tarvitse lainkaan olla teologian tohtori nähdäkseen vaikka Wilkersonin tai Lutherin opetuksissa epäraitista. Nähdäkseni jokaisella Jumalan lapsella on oikeus arvioida opetukset. Ja suorastaan velvollisuus siihen. Ja välittämättä vähääkään siitä, että joku pitää sitä sopimattomana.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #128 : 20.03.14 - klo:09:38 »
Muistan isäni kertomuksen 90-luvulta seurakunnassa kokemastaan. Hän oli lentänyt penkiltä lattialle jonkun matkan päähän. Hän ei epäillyt vähääkään, etteikö se olisi ollut Pyhästä Hengestä. Ei se ollut ainoastaan tuo näkyvä asia, mitä hänelle tapahtui, vaan ennen muuta kyse oli Pyhän Hengen kosketuksesta, joka näkyi muutoksena hänen arkielämässään.

Silloin elettiin torontolaisuuden huippuaikaa. Leikillisesti hän totesikin, että nyt tuli toronto koettua minunkin kohdallani. Hän oli niitä ihmisiä, jotka eivät juosseet ilmiöiden eikä virtausten perässä. Usein hän totesikin kertomuksiin eri ilmiöistä ym., että vai niin.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #129 : 20.03.14 - klo:09:55 »
Muistan isäni kertomuksen 90-luvulta seurakunnassa kokemastaan. Hän oli lentänyt penkiltä lattialle jonkun matkan päähän. Hän ei epäillyt vähääkään, etteikö se olisi ollut Pyhästä Hengestä.

Siinäpä se. Eivätkä sadat seurakuntien johtajatkaan epäilleet, kun menivät mukaan kaikenlaiseen kieriskelyyn. Iloa piiisasi ainakin jonkin aikaa, mutta aikaa myöten myös hedelmät alkoivat näkyä. Nimittäin ne huonotkin, kuten esim. se silmitön viha, mikä kohdistui "muihin".

En väitä kuitenkaan, etteikö joku olisi tullut varjelluksikin.

Olen muuten itsekin "kaatunut" kolme eri kertaa. Tiedän, että siinä vaikutti väkevät voimat, mutta en ole erehtynyt uskomaan, että kyseessä olisi ollut Pyhän Hengen voima.
« Viimeksi muokattu: 20.03.14 - klo:10:00 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #130 : 20.03.14 - klo:10:08 »
No sanotaan nyt vaikka, että kommenttisi ei tehnyt oikeutta sille, mitä kerroin. Isäni kohdalla ei ollut kyse siitä, että mennään sokeasti ja arvioimatta mukaan johonkin. Puhumattakaan siitä, että etsittäisiin erikoisuuksia.

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #131 : 20.03.14 - klo:10:40 »
Onneksi Jumalaa ei rajoita mitkään asiat tässä maailmassa. Hän ei jätä koskettamatta rukoilevaa ja kaipaavaa ihmistä. Häntä ei kahlitse se, vaikka ympärillä olisi tuhatmäärin harhaanmenneitä, pilkkaajia, kieltäjiä, velhoja ja valehtelijoita, vääristelijöitä tai mielestään viisaita. Hän näkee sydämen, joka Häntä etsii.

Luuk. 11
11 Ja kuka teistä on se isä, joka poikansa häneltä pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen,
12 taikka joka hänen pyytäessään munaa antaa hänelle skorpionin?
13 Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #132 : 20.03.14 - klo:11:13 »
Onneksi Jumalaa ei rajoita mitkään asiat tässä maailmassa. Hän ei jätä koskettamatta rukoilevaa ja kaipaavaa ihmistä. Häntä ei kahlitse se, vaikka ympärillä olisi tuhatmäärin harhaanmenneitä, pilkkaajia, kieltäjiä, velhoja ja valehtelijoita, vääristelijöitä tai mielestään viisaita. Hän näkee sydämen, joka Häntä etsii.

Luuk. 11
11 Ja kuka teistä on se isä, joka poikansa häneltä pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen,
12 taikka joka hänen pyytäessään munaa antaa hänelle skorpionin?
13 Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"

Kyllä Jumalallakin on rajoituksensa. Hänen oma sanansa. Kun hän sanoo, että "valvokaa", niin Hän tarkoittaa sitä. Kun Hän varoittaa "älkää eksykö", niin Hän tarkoittaa sitä.

Tuolla ylläolevalla Raamatun kohdalla lyötiin aika rajusti niitä, jotka eivät ottaneet vastaan "toronton siunausta" karvoineen.

Miksi muuten ne, joissa Pyhä Henki jo asuu, pyytävät Pyhää Henkeä tulemaan? Sitä en lainkaan ymmärrä.
« Viimeksi muokattu: 20.03.14 - klo:11:31 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #133 : 20.03.14 - klo:11:47 »
Jumalan sana ei ole tämän maailman asioita.

Helena

  • Vieras
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #134 : 20.03.14 - klo:11:51 »
Onko Pyhään Henkeen viittaavat henki-sanat kirjoitettu aina isolla alkukirjaimella Raamatussa? Esim. Puhutaan voiman, rakkauden ja raittiuden hengestä. Tai kehotetaan: olkaa hengessä palavat.

Mm. mainituissa kohdissa on pieni alkukirjain. Vai vaihteleeko se, joskus kirjoitetaan isolla, joskus pienellä.
« Viimeksi muokattu: 20.03.14 - klo:11:57 kirjoittanut Helena »