Kirjoittaja Aihe: Politiikasta, äänestämisestä ja Jeesuksen seuraamisesta ?  (Luettu 5095 kertaa)

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Kevään vaalit lähestyvät. Oletko valmis äänestämään tai jättämään äänestämättä? Suomessa on vapaus valita, ei vain päätöstä äänestää vaan myös ehdokas jolle äänensä antaa. Tätä kutsutaan demokratiaksi ja sitä se myös on.

Minulta on kysytty sopiiko uskovaisten osallistua politiikkaan ja äänestä? Mielipiteet jakautuvat voimakkaasti. Arvioni mukaan kymmenestä Jeesusta seuraavista (noin) 8 kokee oikeaksi osallistua politiikkaan ja äänestää vaaleissa, 2 ei.

Mitä mieltä puimatanterelaiset olette? Sopiiko Jeesuksen seuraajien osallistua politiikkaan ja äänestää vaiko ei? Voitko perustella kielteistä tai myönteistä näkemystäsi jollain Raamatun kohdalla?

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Ajattelin äänestää molemmissa vaaleissa tänä keväänä.

Itselleni sopii äänestäminen. Muilla on oikeus nähdä sekin asia miten haluavat.

Niin kauan kun uskovainen elää osana tätä yhteiskuntaa ja nauttii sen (poliittisilla päätöksillä tehdyistä) hyödykkeistä, kuten ilmainen koulutus, lasten hammashoidot, iltapäiväkerhot jne., niin itse näen jotenkin tekopyhänä uskoon vetoamalla olla äänestämättä. Tai jos ei tekopyhänä, niin ainakin erittäin ristiriitaisena. Mutta vapaus on olla äänestämättä.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Mitä mieltä puimatanterelaiset olette? Sopiiko Jeesuksen seuraajien osallistua politiikkaan ja äänestää vaiko ei? Voitko perustella kielteistä tai myönteistä näkemystäsi jollain Raamatun kohdalla?

Jer 29:7 …ja harrastakaa sen kaupungin menestystä johon minä olen teidät siirtänyt ja rukoilkaa sen puolesta Herraa sillä sen menestys on teidän menestyksenne.



Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Minulle on päivänselvää, että äänestän.
En ole aina äänestänyt niin kuin olisi minulle itselle edullista, vaan niin kuin olen ajatellut olevan kaupungille tai maalle edullista.


Vanhassa Testamentissa puhutaan jonkun ihmisen asian viemisestä kaupungin porttiin. Se oli paikka, jossa käytiin yhteisön keskustelua, mutta myös jaettiin oikeutta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Muistaaksni olen äänestänyt kaikissa vaaleissa sinä aikana, kun olen ollut äänioikeutettu. Eduskuntavaaleissa olen tehnyt kahden ehdokkaan vaalityötä siinä määrin, että se on todennäköisesti vaikuttanut ehdokkaan läpimenoon. Toinen näistä kuoli jo pari vuosikymmentä sitten, mutta ehti ennen sitä olla useamman kauden eduskunnassa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Ilman muuta äänestän. Toki aivan väärin; konservatiivisia arvoja vaalivaa ehdokasta.

Kaksi kertaa olen ollut (viime kunnallis- ja eduskuntavaaleissa) ollut virkailijana äänestyspaikalla.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Jossakin elämänvaiheessa olin niin omahyväinen (tai laiska) etten äänestänyt.

Viimeisten kahdenkymmenenviiden vuoden aikana olen äänestänyt kaikissa vaaleissa. Yksi poikkeus kyllä oli: pressanvaalit joissa oli toisella kierroksella ehdokkaina Halonen ja Aho. Olin päättänyt äänestää Ahoa, mutta kävellessäni kohti äänestyspaikkaa mielessäni nosti päätään ajatus: se mieshän oli pontevasti viemässä Suomea EU:n jäseneksi, en minä häntä voi äänestää! Ja jätin menemättä äänestyspaikkaan.

Oloneuvos kyseli perusteluja. Ajattelen samoin kuin Paulus: harrastakaa sen kaupungin parasta...

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Mitä mieltä puimatanterelaiset olette? Sopiiko Jeesuksen seuraajien osallistua politiikkaan ja äänestää vaiko ei? Voitko perustella kielteistä tai myönteistä näkemystäsi jollain Raamatun kohdalla?

Jer 29:7 …ja harrastakaa sen kaupungin menestystä johon minä olen teidät siirtänyt ja rukoilkaa sen puolesta Herraa sillä sen menestys on teidän menestyksenne.

Miten tuo liittyy äänestämiseen? Eihän siinä kehoteta muuhun kuin harrastamaan valloitetun kaupungin menestystä ja rukoilemaan Herraa sen puolesta.

Ymmärrän toki, että jos maamme miehitetään -kuten tuo raamatunkohta edellyttää- niin rukoilemme sen kaupungin tai maan puolesta jonne meidät pakkosiirretään. Tulen varmasti tekemään sen ja anomaan armoa miehittäjiltä.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Oloneuvos kyseli perusteluja. Ajattelen samoin kuin Paulus: harrastakaa sen kaupungin parasta...
En tohdi edes kysyä minkä suomalaisen kaupungin parasta äänestämällä etsit?

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Oloneuvos kyseli perusteluja. Ajattelen samoin kuin Paulus: harrastakaa sen kaupungin parasta...
En tohdi edes kysyä minkä suomalaisen kaupungin parasta äänestämällä etsit?
Mikä siinä sinua niin pelottaa, jos haluan äänestämällä yrittää vähäsen vaikuttaa kotikunnan tai maakunnan tai kotimaan asioihin?  :D

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Oloneuvos kyseli perusteluja. Ajattelen samoin kuin Paulus: harrastakaa sen kaupungin parasta...
En tohdi edes kysyä minkä suomalaisen kaupungin parasta äänestämällä etsit?
Mikä siinä sinua niin pelottaa, jos haluan äänestämällä yrittää vähäsen vaikuttaa kotikunnan tai maakunnan tai kotimaan asioihin?  :D

Nooh, vähän hymyssä suin tuon kyllä kirjoitin. Tuota raamatunpaikkaa Jer. 29:7 ei pidä irrottaa kontekstistaan. Koko luku oli kirjoitettu juutalaisille, jotka elivät pakkosiirtolaisuudessa Baabelissa. Jeremia sai hädin tuskin pitää henkensä tuollaisen neuvon annettuaan (ottakaa vaimoja, rakentakaa taloja, istuttakaa puutarhoja jne.). Jeremia neuvoi siis oman kansansa jäseniä jotka elivät miehitysvallan alla.

Palataan asiaan. Ko. raamatunpaikka ei lienee liity äänestämiseen eikä tuohon aikaan pakkosiirtolaisuudessa elävät käyneet vaaliuurnilla (jos ylipäätään kukaan). Tein aloituksen kysyäkseni muiden kirjoittajien mielipidettä vaaliasiassa. Erityisesti minua kiinnostaisi tietää onko jollakin äänestämään menevällä tai siitä kieltäytyvällä Raamatun sanasta joku kohta johon tukeutuu.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Elia käski Baalin pappeja ja sanoi: "Valitkaa sonneista toinen"

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Muistelen, että eritoten helluntailaiset suhtautuivat aikoinaan kielteisesti äähestämiseen ja politiikkaan. Aikoinaan pohdin tätä kysymystä js tulin siihen tulosekseen, että äänestäminen on kansalaisvelvollisuus, eihän uskovaisetkaan voi lähteä yhteiskunnan ulkopuolelle. Jos olemme vastaanottamassa yhteiskunnalta jotain hyvää, niin totta ihmeessä meidän on mahdollisuuksien mukaan edistettävä oikeudenmukaisuutta parhaan kykymme mukaan, samalla vastustamme jumalattomuutta myös yhteiskunnassa. Tarkemmin ajatellen uskovien osallistumattomuus on pohjimmiltaan pelkkää hurskastelua.

Helluntailiikkeessä alkoi tapahtua muutosta, kun helluntailiikkeeseen kuuluva Toimi Kankaanniemi tuli valituksi eduskuntaan Kristillisen liiton edustajana.

Tässä lisätietoa asiasta: https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/helluntailaisten-pitka-tie-poliittiseen-osallistumiseen/
« Viimeksi muokattu: 19.01.19 - klo:18:15 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Entisaikaan monet helluntailaiset olivat taustaltaan työläisiä, monet jopa kommunisteja.
Uskoontultuaan he eivät voineet äänestää entistä puoluetta ja Jumalan olemassa olon kieltäviä edustajia.
Sellaisella taustalla Suomen kristillinen liitto tuntui liian oikeistolaiselta ja oppineelta. Puolue perustettiin professori Paavo Päivänsalon kodissa.
Työläiselle mullikkapuolueen äänestäminen saattoi sekin olla liian iso hyppäys entiseen.


Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Oloneuvos kyseli perusteluja. Ajattelen samoin kuin Paulus: harrastakaa sen kaupungin parasta...
En tohdi edes kysyä minkä suomalaisen kaupungin parasta äänestämällä etsit?
Mikä siinä sinua niin pelottaa, jos haluan äänestämällä yrittää vähäsen vaikuttaa kotikunnan tai maakunnan tai kotimaan asioihin?  :D

Nooh, vähän hymyssä suin tuon kyllä kirjoitin. Tuota raamatunpaikkaa Jer. 29:7 ei pidä irrottaa kontekstistaan. Koko luku oli kirjoitettu juutalaisille, jotka elivät pakkosiirtolaisuudessa Baabelissa. Jeremia sai hädin tuskin pitää henkensä tuollaisen neuvon annettuaan (ottakaa vaimoja, rakentakaa taloja, istuttakaa puutarhoja jne.). Jeremia neuvoi siis oman kansansa jäseniä jotka elivät miehitysvallan alla.

Palataan asiaan. Ko. raamatunpaikka ei lienee liity äänestämiseen eikä tuohon aikaan pakkosiirtolaisuudessa elävät käyneet vaaliuurnilla (jos ylipäätään kukaan). Tein aloituksen kysyäkseni muiden kirjoittajien mielipidettä vaaliasiassa. Erityisesti minua kiinnostaisi tietää onko jollakin äänestämään menevällä tai siitä kieltäytyvällä Raamatun sanasta joku kohta johon tukeutuu.

Rajoittuuko mielestäsi siis jonkin kaupungin parhaaksi harjoittaminen ainoastaan tilanteeseen, jos siellä on pakkosiirtolaisuudessa?
Minusta tuo jae mihin Paulus viittasi sopii tähän yhteyteen.