Kirjoittaja Aihe: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)  (Luettu 91127 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #225 : 18.10.17 - klo:16:15 »
Muistui mieleen rov. Tuure Vapaavuoren kirja: Valkoisena noitana Hanjassa. On jo kauan kun olen sen lukenut, mutta mieleen jäi kuitenkin, että kirjaa kannattaa suositella varsinkin niille, jotka ovat sitä mieltä, että "pakanat" ovat onnellisia pakanuudessaan ilman, että heitä häiritään kristinuskolla.

Tästä kannattaa kuunnella pikku äänite:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/11/12/lahetyssaarnaaja-kertoo-lapsille-afrikan-pakanoista-ja-poppamiesten
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #226 : 01.11.17 - klo:19:10 »
Iltahartaudessa muisteltiin Liisa Eerikintytärtä, joka Pyhäinpäivänä joutui sielunhätään lukiessaan Arthur Dentin Totisen kääntymisen harjoitusta paimenessa ollessaan. Hetken mielijohteesta googlasin teoksen, ja sehän löytyikin netistä näköispainoksena. On kyllä hankala lukea näköispainosta- fraktuura ja vanha kieli, vielä 136 sivua.
https://archive.org/stream/1850TotisenKaantymisenHarjoitus/1850KaantymisenHarjoitus#page/n0/mode/2up

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #227 : 01.11.17 - klo:20:26 »
Iltahartaudessa muisteltiin Liisa Eerikintytärtä, joka Pyhäinpäivänä joutui sielunhätään lukiessaan Arthur Dentin Totisen kääntymisen harjoitusta paimenessa ollessaan. Hetken mielijohteesta googlasin teoksen, ja sehän löytyikin netistä näköispainoksena. On kyllä hankala lukea näköispainosta- fraktuura ja vanha kieli, vielä 136 sivua.
https://archive.org/stream/1850TotisenKaantymisenHarjoitus/1850KaantymisenHarjoitus#page/n0/mode/2up

On tosiaan hankala lukea, vaikka fraktuuraa olenkin oppinut lukemaan. Joskus olen tuota Dentin kirjaa silmäillyt ja kovin lakihenkiseksi sen mieltänyt. Otin pienen otteen kirjasta ja jo se mielestäni vahvistaa sen, mitä edellä sanoin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #228 : 05.11.17 - klo:17:05 »
Tilasin parisen viikkoa sitten netistä kirjan, joka ei ole mitenkään hengellinen, ellei siksi katsota sitä, että kirja käsittelee petosta, joka hakee vertaistaan ihan globaalistikin. Kirja on nimeltään Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus. Olen vasta vähän alusta lukenut kirjaa, mutta se on tehnyt jo suuren vaikutuksen. Kirjan sanoma kolahti minuun siksikin, että olin kuolla pari vuotta sitten lääkkeeseen, jolla oli tarkoitus hoitaa kohonnutta verenpainetta.

Mainoksessa kirjan suositushinnaksi oli merkitty 40 €. Vertailua tekemällä löysin netistä tiedon, että Adlibris myy kirjaa hintaan 12,00 € lähetyskuluineen. Tilattuani tuotteen, jouduin tekemisiin Klarna-nimisen firman kanssa. Se hoiti kaikki vaiheet viimeisen päälle hienosti. Sekä Adlibris että Klarna lienevät samaa ruotasalaista firmaa ja täytyy tunnustaa, että siellä hallitaan kaupanteon kaikki vaiheet. Maksoin tuotteen etuajassa ja tänään tuli vielä kiitos suorituksen perillemenosta. Jäi semmoinen mieli, että voin jotain ostaa sieltä jatkossakin ja suositella kauppaa myös muille. Tuo mainitsemani kirja kannattaa hankkia hyllyynsä.

Kannattaa käväistä lukaisemassa täällä kirjan taustaa:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014090718638829_ul.shtml
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #229 : 26.12.17 - klo:22:15 »
En vieläkään tullut lukeneeksi Arthur Dentiä, mutta sen sijaan joulun pyhien aikana tulin lukeneeksi englanniksi "from Convent to Pentecost". http://christianhospitality.org/wp/?page_id=2398  Nettiversiona. Järkyttävää luettavaa, mitä kidutuskammioita katoliset luostarit ovat mahtaneet olla. Sitä ihmisen paatuneisuuden ja pahuuden määrää on vaikea kuvitella. Kidutusta toisensa perään, järjettömiä rangaistuksia, murhia, lapsenmurhia ja pappien hyväksikäyttämiä nunnia.  Kirjan nunna pääsi 22vuoden vankeuden jälkeen pakenemaan luostarista, kääntyi helluntailaiseksi ja kiersi kertomassa tarinaansa.

Tässä yksi esimerkki kirjaimellisesti hyvin haudatusta salaisuudesta, kun kaivauksissa löydettiin kat. orpokodin tontilta 800 lapsen ruumiit. https://yle.fi/uutiset/3-9491670

Eksyin lukemaan kirjaa jonkin youtube-linkin perusteella. Sitä ennen kerran yöllä kun en saanut unta ja ajatukset rönsyilivät, tulin googlanneeksi sanaa "relic" eli reliikki. Kuvahaulla löytyi (englanniksi) jalokiviin vuorattuja luurankoja, joiden sanottiin olevan alkukirkon pyhiä. Kirjassa mainittiin esimerkki tuosta reliikistä: eräs mies vieraili jossain tietyssä kirkossa Euroopassa, jossa sanottiin olevan Johannes Kastajan pää. Myöhemmin hän löysi toisesta kirkosta kallon jonka myös sanottiin kuuluvan Johannes Kastajalle. Vastaus kysymykseen oli käsittämättömän ontuva ja epäuskottava. Virheen mahdollisuutta ei haluttu siinäkään tilanteessa myöntää.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #230 : 27.12.17 - klo:19:38 »
Aloin jälleen lukea Bo Giertzin kirjaa Roomalaiskirje. Olen lukenut kirjan ennenkin ja tehnyt alleviivauksia. Sanoma tuntuu vievän mukanaan, vaikka en juuri enää muista mitään edellisestä kerrasta. Otan johdannosta lyhyen lainauksen:

"Jos Roomalaiskirje joskus tuntuu nykyaikaisesta lukijasta vieraalta - tai suorastaan tyrmistyttävältä - niin syynä on se, että niin monet elävät tietämättöminä evankeliumin todellisesta sisällöstä. Sitä enemmän on syytä lukea Roomalaiskirje todella paneutuen siihen."

Jos tuo edellä sanottu pitää paikkansa, niin edessä on jälleen mielenkiintoinen lukukokemus.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #231 : 14.01.18 - klo:12:10 »
Netissä ei ole kovinkaan paljoa kristillistä kirjallisuutta ilmaiseksi luettavana johtuen siitä, että kristilliselläkin kirjalla on yleensä "kopiraitit" eli joku saa joka kirjasta rahaa. Yhdestä kirjasta haluaisin kommentteja ja kritiikkiäkin. Kirja löytyy täälläkin ammoin pahamaineisena pidetyltä Kristityn foorumin sivustolta osoitteesta: http://www.kristitynfoorumi.fi/UskvaiEvank.pdf

Olen lukenut ko. kirjan useampaan kertaan, ja pääosin yhdyn siinä esitettyihin ajatuksiin. En kuitenkaan toistaiseksi aio kommentoida kirjaa, mikä johtuu siitä, että tunnen kirjoittajan ehkä paremmin kuin täällä kukaan toinen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #232 : 15.01.18 - klo:20:06 »
Tuttu mies minullekin ja kaikki kirjaset muistaakseni lukenut. Toimitti aikanaan myös "Pieni lauma" lehteä.
Se oli Aitomaan kristityn foorumin kanssa tärkeä. Kovasti kaupattiin karismaattisuutta ja joku kaihersi vastaan.
Vertasin siihen opetukseen KF & ja "Pieni lauma" opetusta, ja kas.... huomasin näiden kahden vastavirtaan uivan opetusten pitävän yhtä Sanan kanssa. Lievosta ja Aitomaata on minun, ja monen muunkin kiittäminen "hengissä selviämisestä".
Rohkeita miehiä molemmat !

Poissa KeNi

  • Viestejä: 45
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #233 : 15.01.18 - klo:21:24 »
Kyseisen kirjan minäkin olen aikoinaan lukenut. Ja sellainen muistikuva ko. kirjasta on, että pystyin hyvin allekirjoittamaan sen ajatukset. Kyseisen kirjan viesti yhdessä muutamien muiden kirjojen, luentojen, seminaarien, keskustelujen, omien kamppailujen ja kipulujeni jne. kanssa on varmaan palvellut eräänlaisena uudelleen asemoimisena, uudenlaisen suhteen luomisena mm. ns. äärikarismaattisiin ja kunnianteologisiin aineksiin, joihin omankin ns. hengellisen matkani aikana olen väistämättä törmännyt..Toisaalta em. tekijät ovat toisaalta yhä syvenevässä määrin vakuuttaneet minut Ristinteologiasta..Ja erästä rukousta haluan toistaa, (vaikka toisaalta välillä pelkään rukoillakin sitä) mm. siitä syystä, että saisin säilyttää ko. vakuuttuneisuuteni ja päästä syvemmälle ihmeelliseen Ristin salaisuuteen:

Ps. 139:23-24"Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
. Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle."

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #234 : 02.02.18 - klo:18:48 »
Tuli jälleen tarvetta silmäillä erästä kirjaa, josta täällä on jo aiemminkin keskusteltu. Kysymys on tanskalaisen lakimiehen(?) Poul Madsenin kirjoittamasta kirjasta Hengen vapauteen. Nimiösivulla on teksti Galatalaiskirjeen tutkistelua. Kustantaja Uusi tie 1978. Kannattaa hankkia itselle, jos sen jostain vielä onnistuu saamaan. Itse olen lukenut sen useampaan kertaan ja aina se on tuoretta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #235 : 02.02.18 - klo:22:25 »
Tilasin juuri muutaman Madsenin kirjan Luther divarista. Todella hyvää opetusta.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #236 : 11.04.18 - klo:19:45 »
Kun elokuvaa "Murtumaton" esiteltiin televisiossa, aihe tuntui kiinnostavalta koska se oli selviytymistarina ja perustui tositapahtumiin. Ajattelin pitkään että haluan nähdä sen. Sitten joku aika sitten se tuli televisiosta, mutta ei juuri tehnyt vaikutusta. Taustatiedoista selvisi että päähenkilö oli koettelemuksistaan selvittyään kärsinyt post-traumaattisesta stressireaktiosta ja sortunut juomaan, kunnes tuli uskoon Billy Grahamin kokouksessa.

Kirjakin löytyi kirjastosta, ja kaikki pisteet menee tarinan kerronnan suhteen kirjalle 1-0. Louis Zamperini oli Olympiatason juoksija joka taisteli toisessa maailmansodassa ilmavoimissa Japania vastaan. Ystävänsä kanssa he selviytyivät monesta ahdingosta, viikkojen merihädästä ja kauhuista Japanilaisella vankileirillä. Elämäkin tuli luvattua Jumalalle vaarasta pelastumisen vaihtokauppana. Ja hän pelastui, ei vaan kerran vaan monta kertaa -vaikka uskonasiat olivat aivan tuntemattomia. Rukouksetkin hädässä oli opittu elokuvista, mutta ne tulivat vilpittömästä mielestä. Lautalla pelastusta odottaessaan ja toisen kerran vankilan sellissä hän kuuli jonkinlaista taivaallista laulua ja sai siitä lohtua ja toivoa. Johdatus kyllä tuntuu olevan tapahtumissa mukana, varsinkin kun tietää loppukäänteen. Tuskin maltan odottaa että pääsen sinne asti. (Laura Hillenbrand- Murtumaton)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #237 : 12.04.18 - klo:19:31 »
Täällä on toisaalla mainittu John MacArthur, pastori, opettaja ja kirjailija. Minulla on kirja: Evankeliumi Jeesuksen mukaan, jonka kirjoittajaksi on mainittu John F. MacArthur, Jr. Tietääkö kukaan, onko kyse vain yhdestä ja samasta miehestä, vai onko näitä kaksi, esim. isä ja poika?

Olen lukenut joskus tuon em. kirjan (ehkä kokonaan?) ja tehnyt siihen lukuisia merkintöjä marginaaliin. Useimmin yhdyn sanottuun, mutta on myös sellaisia kohtia, joissa ajattelen toisin.

Asiaan saattaisi tulla enemmän valaistusta, jos saisi selville, onko kyse yhdestä ja samasta henkilöstä.


Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #238 : 12.04.18 - klo:20:19 »
Tässä juniori itse:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/John_MacArthur

Hän on seniorin poika
The son of Jack MacArthur (born in Calgary, Alberta)[8] and Irene Dockendorf
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/John_MacArthur

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #239 : 12.04.18 - klo:20:22 »
Ostin kirjan nimeltä Exodus Case.
Tosi mielenkiintoista historiikkia, tosin nyt menossa vasta sivu 39

https://www.amazon.com/Exodus-Exodus-Commentary-Mt-Pharaoh-Exodus-Egyptian-History-Hardcover/dp/8772477083

Hommasin kirjan tämän videon innoittamana

http://www.tv7.fi/vod/player/10287/