Kirjoittaja Aihe: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.  (Luettu 52513 kertaa)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #150 : 05.03.19 - klo:22:08 »
Muuttaisitko kristilliselle asuinalueelle?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suunnittelija-kertoo-mita-uusi-kristillinen-asuinalue-pitaa-sisallaan-aluetta-suunniteltu-jo-20-vuotta-kristillisyys-luo-yhteenkuuluvuuden-tunnetta/7310876#gs.tnjPLjE5
En muuttaisi. Siellä voisi eläminen käydä pitemmän päälle vaikeaksi. Tiedän sen, kun vähän mietin omaa "loistavaa" kristillisyyttäni.

Jeesus ei käskenyt eikä mitenkään suositellut tuossa mielessä erottautumista maallisesta yhteiskunnasta.

Eihän tuossa puhuta mitään mistään yhteiskunnasta erottautumisesta.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #151 : 06.03.19 - klo:13:19 »
Muuttaisitko kristilliselle asuinalueelle?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suunnittelija-kertoo-mita-uusi-kristillinen-asuinalue-pitaa-sisallaan-aluetta-suunniteltu-jo-20-vuotta-kristillisyys-luo-yhteenkuuluvuuden-tunnetta/7310876#gs.tnjPLjE5

En muuttaisi. Viime kesänä muutimme tähän asuntoon mitä remppasin ja näin on hyvä :)

En koe millään tavalla ongelmalliseksi elää monenlaisten ihmisten seassa. Jostain syystä kokisin ahdistavammaksi "kristillisen asuinalueen". Heti mieleeni nousee ajatus jonkinlaisesta lahkoutumisesta ja sisäisestä valvonnasta.
« Viimeksi muokattu: 06.03.19 - klo:13:26 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #152 : 06.03.19 - klo:17:10 »
Jostain syystä kokisin ahdistavammaksi "kristillisen asuinalueen". Heti mieleeni nousee ajatus jonkinlaisesta lahkoutumisesta ja sisäisestä valvonnasta.
Samma här.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #153 : 07.03.19 - klo:07:20 »
Piti ihan lukea tuo artikkeli uudestaan, jäikö minulla jotain siitä huomaamatta.

Mutta luettuani sen uudestaan, heräsi ajatus että onkohan täällä luettu sitä aika rankasti omien ennakko-oletusten kautta. Kun minä luin, että asuinalue-hankkeen ideana ja motiivina on:

- aikaansaada ja ylläpitää yhteenkuuluvuuden tunnetta
- helpottaa käytännön arjen lähimmäisen palvelemista
- helpottaa seurakunnan toimintaan osallistumista
- tätä kaikkea erityisesti liikkumarajoitteisten vanhusten osalta

En löytänyt artikkelista edes vivahteita minkään ”superkristillisyyden”, yhteiskunnasta erottautumisen, lahkoutumisen tai sisäisen valvonnan osalta. Äänessä ollut henkilö vaikutti minusta täysin päinvastaiselta.

Minusta tuo on aivan loistava idea. Itse en tosin sinne muuttaisi, koska tykkään asua näin että lähin naapuri on 500 metrin päässä metsikön takana :)

Mutta siunausta hankkeelle toivotan!

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #154 : 07.03.19 - klo:13:31 »
En minäkään löydä artikkelista sellaista.

Silti olen sitä mieltä mitä olen. Ihminen on ihminen. Suhtaudun hyvin epäluuloisesti tuollaiseen hankkeeseen ja se on täysin oma ongelmani.
Ihmisroska

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #155 : 07.03.19 - klo:17:13 »
Suljetuilla yhteisöillä on tapana epäonnistua. Ongelmia alkaa tulla sisältä päin. En minäkään uskaltaisi asua tuollaisella asuinalueella.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #156 : 07.03.19 - klo:18:13 »
Ei tuo nyt mitenkään suljetulta vaikuta :D Luulen että asiasta tietämätön ei tule mitenkään erottamaan tuota kristilliseksi asuinalueeksi.

Itse kuitenkin noudatan hyväksi havaitsemaani oppia: Parempi yksin kuin huonossa seurassa. Ja viihdyn erittäin paljon yksin :)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #157 : 07.03.19 - klo:18:16 »
Ei tuo nyt mitenkään suljetulta vaikuta :D Luulen että asiasta tietämätön ei tule mitenkään erottamaan tuota kristilliseksi asuinalueeksi.

Itse kuitenkin noudatan hyväksi havaitsemaani oppia: Parempi yksin kuin huonossa seurassa. Ja viihdyn erittäin paljon yksin :)

Tarkoitin suljetulla sitä, että  pitää täyttää kriteeri asuakseen siellä.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #158 : 07.03.19 - klo:18:21 »
Ei tuo nyt mitenkään suljetulta vaikuta :D Luulen että asiasta tietämätön ei tule mitenkään erottamaan tuota kristilliseksi asuinalueeksi.

Itse kuitenkin noudatan hyväksi havaitsemaani oppia: Parempi yksin kuin huonossa seurassa. Ja viihdyn erittäin paljon yksin :)

Tarkoitin suljetulla sitä, että  pitää täyttää kriteeri asuakseen siellä.

Aa okei. Minä kyllä haluaisin että naapurit täyttäisivät tietyt kriteerit jos joutuisin asumaan niin ahtaasti että naapureita näkyisi joka päivä. Elämää hankaloittavat idiootit eivät olisi tervetulleita. Ja eiköhän jokainen rehellisesti toivoisi tätä samaa :D

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #159 : 07.03.19 - klo:18:22 »
Suljetuilla yhteisöillä on tapana epäonnistua. Ongelmia alkaa tulla sisältä päin. En minäkään uskaltaisi asua tuollaisella asuinalueella.

Mistähän tuo käsitys tuli, että kyseessä olisi "suljettu" yhteisö? En huomannut sellaista, että olisi kuuluttava johonkin tiettyyn seurakuntaan. Ei kai se sen kummempaa ole, kuin että asutaan "kristityssä" maassa. Arvelen, että muslimit eivät hakeudu asumaan kristillisellä alueella. Eipä silti, joidenkin muslimien kanssa on helpompaa keskustella perimmäisistä kysymyksistä kuin "kristittyjen" kanssa.

Jos tuollainen yhteisö sitoutuu tiukasti johonkin "lahkoon", niin sanon "kiitos ei".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #160 : 07.03.19 - klo:18:23 »
Ei tuo nyt mitenkään suljetulta vaikuta :D Luulen että asiasta tietämätön ei tule mitenkään erottamaan tuota kristilliseksi asuinalueeksi.

Itse kuitenkin noudatan hyväksi havaitsemaani oppia: Parempi yksin kuin huonossa seurassa. Ja viihdyn erittäin paljon yksin :)

Tarkoitin suljetulla sitä, että  pitää täyttää kriteeri asuakseen siellä.

Aa okei. Minä kyllä haluaisin että naapurit täyttäisivät tietyt kriteerit jos joutuisin asumaan niin ahtaasti että naapureita näkyisi joka päivä. Elämää hankaloittavat idiootit eivät olisi tervetulleita. Ja eiköhän jokainen rehellisesti toivoisi tätä samaa :D

Niin. Entä jos se johtaisi kriteereiden sekamelskaan....

Mielestäni historia on osoittanut vakuuttavalla tavalla, että joko juttu menee siihen, että koko homma hajautuu sisäisiin ristiriitoihin tai sitten nousee yksilöitä jotka ottavat ne kriteerien määrittelemiset omiin käsiinsä.

USAssa on erilaisia asuinalueita, varmaan myös kristillisiä sellaisia....arvelisin.
« Viimeksi muokattu: 07.03.19 - klo:18:33 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #161 : 07.03.19 - klo:18:30 »
Tätä asiaa on jo aiemmin käsitelty osiossa "Missä haluaisit asua? "Esim. vastaus 7.   
http://puimatanner.net/index.php?topic=596.0

Muistui mieleen kokemus entisestä elämästämme Tampereella. Asuimme kerrostalossa, jossa yläpuolellamme ja alapuolellamme asuvat naapurit olivat ystävyksiä. Ja alkoholi näytteli huomattavaa osaa tuossa ystävyydessä. Tuskin edes "nimellisesti" kristityssä yhteisössä sellaista esiintyisi.
« Viimeksi muokattu: 07.03.19 - klo:18:36 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #162 : 07.03.19 - klo:18:39 »
Tätä asiaa on jo aiemmin käsitelty osiossa "Missä haluaisit asua? "Esim. vastaus 7.   
http://puimatanner.net/index.php?topic=596.0

Muistui mieleen kokemus entisestä elämästämme Tampereella. Asuimme kerrostalossa, jossa yläpuolellamme ja alapuolellamme asuvat naapurit olivat ystävyksiä. Ja alkoholi näytteli huomattavaa osaa tuossa ystävyydessä. Tuskin edes "nimellisesti" kristityssä yhteisössä sellaista esiintyisi.

Heittäisin kruunaa tai klaavaa tuosta. Mutta olettaisin että jos alkoholismia esiintyisi, niin se ehkä yritettäisiin piiloittaa hieman paremmin. Mutta jos on alkoholiongelmia ja suuttumisongelmia, niin kuka sitä tietää. Ei se paikkaa katso.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #163 : 07.03.19 - klo:19:06 »
Lainaus käyttäjältä: sandia
Niin. Entä jos se johtaisi kriteereiden sekamelskaan....

Siksipä kriteerien pitäisi olla joko mahdollisimman tiukat ja selkeärajaiset, tai sitten mahdollisimman ympäripyöreät. Tuossa kristittyjen ghetto -hankkeessa taitaa olla kyse enemmän jälkimmäisestä.

Itselläni olisi tietysti erittäin tiukat ja minun yksinvaltiaana määräämät kriteerit :) Valvoisin toimintaa isoveljen otteella ja heivaisin surutta kaikki vähänkään minun normejani rikkovat pois valtakunnastani :)

Huh, hengästyttää jo ajatuskin, onneksi en ole moisesta kuitenkaan kiinnostunut :D


Lainaus käyttäjältä: sandia
Mielestäni historia on osoittanut vakuuttavalla tavalla, että joko juttu menee siihen, että koko homma hajautuu sisäisiin ristiriitoihin tai sitten nousee yksilöitä jotka ottavat ne kriteerien määrittelemiset omiin käsiinsä.

USAssa on erilaisia asuinalueita, varmaan myös kristillisiä sellaisia....arvelisin.

Arvelisin että taloudelliset realiteetit kuitenkin tuovat Suomen Järvenpäässä määrättyjä paineita siihen, että homma pysyy ihan maan pinnalla. Viisikymmentä asuntoa kun täytyy pitää asuttuna, ei siinä varmastikaan aleta kovin tarkasti kyselemään tai varsinkaan määrittelemään kiinnostuneiden sieluntilaa sen tarkemmin. Olen varma että tuo alue eroaa mistä tahansa muusta kehyskuntien asuinlähiöistä vaan siinä, että se on todennäköisesti keskimääräistä rauhallisempi, ja että siellä on seurakunnan toimintaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #164 : 07.03.19 - klo:19:57 »
Olen varma että tuo alue eroaa mistä tahansa muusta kehyskuntien asuinlähiöistä vaan siinä, että se on todennäköisesti keskimääräistä rauhallisempi, ja että siellä on seurakunnan toimintaa.
Siinäpä se: minkä seurakunnan toimintaa? Vain yhdenkö uskonsuunnan opit tai käytännöt olisivat hyväksyttäviä?