Kirjoittaja Aihe: Viisi eri kastetta  (Luettu 30150 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #15 : 01.08.14 - klo:15:08 »
Jos katsotaan toista Vanhan Testamentin esikuvaa, Jordanin ylitystä, huomataan, että kansa kulki (myös pienet lapset) Jordanin yli ennen (sydämen) ympärileikkausta.

Rehellisyyden nimessä on sanottava ja muistettava, että israelilaiset ottivat kivet Jordanista ja veivät ne Gilgaliin ympärileikkauksen paikalle.
Se kertoo, että Jordanin ylitys pitää samaistaa ympärileikkaukseen tai päin vastoin.
Käytännössähän olisi ollut mahdotonta suorittaa ympärileikkausta keskellä Jordanin uomaa, vaikka se sillä hetkellä kuiva olikin.

Voi tietysti esittää kysymyksen, miksi israelilaisia ei ympärileikattu ennen Jordanin ylitystä.
Niin olisi mielestäni pitänyt tehdä, jos Raamattu olisi baptistisen kastetavan kannalla.

Ihan noin historiallisesti ajatellen, Joosuan kehoitus ympärileikata kansa Jerikon lähettyvillä oli aivan järjetön.
Kuka nykyinen sotapäällikkö käskisi tehdä niin juuri ennen taistelua? Kaikki miehethän olivat silloin taistelukelvottomia.

Tuon tapahtuman järjettömyys vahvistaa asioiden tapahtumajärjestystä eli ensin Jordanin yli ja sitten vasta ympärileikkaus.

Tietenkin voi kyseenalaistaa, kertooko Jordanin ylitys ollenkaan vesikasteesta yhtään mitään.


Lainaus käyttäjältä: Joos.3:13
Niin pian kuin papit, jotka kantavat Herran, kaiken maan Herran, liitonarkkia, laskevat jalkansa Jordanin veteen, katkeaa Jordanin vesi, ylhäältä päin virtaava vesi, juoksussaan ja pysähtyy roukkioksi.

Liitonarkki on Jeesuksen esikuva ja Jordanin ylitys kertoo siitä, kuinka Jeesuksen kautta tie taivaaseen on auki Aadamista alkaen.

Lainaus käyttäjältä: Joos.3:
14 Kun kansa sitten lähti liikkeelle teltoistaan mennäksensä Jordanin poikki, liitonarkkia kantavien pappien käydessä kansan edellä,
15 ja niin pian kuin liitonarkin kantajat tulivat Jordanille ja liitonarkkia kantavien pappien jalat painuivat rantaveteen, niin vaikka Jordan koko elonleikkuuajan on tulvillaan yli kaikkien äyräidensä,
16 pysähtyi ylhäältä päin virtaava vesi ja seisoi yhtenä roukkiona hyvin kaukana Aadamin luona, sen kaupungin, joka on Saaretanin vieressä; ja se vesi, joka virtasi alaspäin Aromereen, Suolamereen, hävisi kokonaan. Niin kansa kulki virran yli Jerikon kohdalta.
17 Ja Herran liitonarkkia kantavat papit seisoivat alallaan kuivalla pohjalla keskellä Jordania, kaiken Israelin kulkiessa kuivaa myöten, kunnes koko kansa oli ehtinyt kulkea Jordanin yli.

Se Luvatusta maata erottava tekijä oli vesi ja se virtasi maailman syvimpään paikkaan Suolamereen heti, kun liitonarkki oli pappien kantamana Jordanissa.

« Viimeksi muokattu: 01.08.14 - klo:15:27 kirjoittanut KnutL »

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Kaste Pyhässä Hengessä
« Vastaus #16 : 01.08.14 - klo:16:00 »
Lainaus
En taida viitsiä jatkaa vesikasteesta tässä ketjussa.


Minäkään en haluaisi tässä ketjussa kovin paljon keskittyä juuri vesikasteeseen,
en ainakaan tyyliin:
lapsikaste vastaan aikuiskaste.

Minua ei ole kastettu vauvana
(näin minulle on kerrottu, muistikuvaa minulla ei ole),
joten minulle oli itsestäänselvyys, että minä menin ja kastatin itseni,
kun Jeesukseen uskovaksi olin tullut.

Lainaus
Pyhän Hengen kasteessa (pilven kautta) tapahtunut erottuminen

Ymmärrätkö niin,
että kaste pilvessä on sama asia kuin kaste Pyhässä Hengessä?

Minä ymmärrän kasteen Pyhässä Hengessä
olevan eri tapahtuman kuin uudestisyntymisen Hengestä.

Eli Israel oli jo jonkin aikaa vaeltanut Pyhän Hengen pilven alla,
hengittänyt sitä ja siinä, ennenkuin Israel tuli Punaisen meren ääreen.
Ja vasta sitten oli vuorossa kaste meressä.

Ja vasta näiden kummankin kasteen (kaste pilvessä ja kaste meressä)
jälkeen erämaataipaleella tuli eteen se hetki,
jolloin Israel oli kuolemassa janoon,
ja sille avautui Kalliosta vesilähde, ja Israel sai juoda ja täyttyä siitä.
Tämä on mielestäni selvä esikuva kasteesta Pyhässä Hengessä,
jossa astia upotetaan Pyhään Henkeen niin, että se täyttyy Siitä.

 


« Viimeksi muokattu: 01.08.14 - klo:16:03 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kaste Pyhässä Hengessä
« Vastaus #17 : 01.08.14 - klo:16:25 »
Lainaus
En taida viitsiä jatkaa vesikasteesta tässä ketjussa.


Minäkään en haluaisi tässä ketjussa kovin paljon keskittyä juuri vesikasteeseen,
en ainakaan tyyliin:
lapsikaste vastaan aikuiskaste.

Minua ei ole kastettu vauvana
(näin minulle on kerrottu, muistikuvaa minulla ei ole),
joten minulle oli itsestäänselvyys, että minä menin ja kastatin itseni,
kun Jeesukseen uskovaksi olin tullut.


Ehkä oma ajatteluani vesikasteen suhteen kuvaa parhaiten se, että olen tällä hetkellä eri mieltä kaikkien kastekäsitysten suhteen.
Kukaan ei ole pystynyt perustelemaan minulle Raamatulla sitä, miksi pitäisi kastaa.
Itse haluamani ensimmäinen vesikaste tapahtui ollessani vähän toisella kymmenellä, joten se kelpaa sekä luterilaisille että helluntailaisille.
'Ongelmana' on se, että kasteeseen liittyvät perustelut eivät kelpaa itselleni. Nykyisin en siis tiedä mitä siitä pitäisi ajatella.
Jatketaan vesikasteestaa täällä niiden kanssa, jotka haluavat aiheesta keskustella:

http://puimatanner.net/index.php?topic=126.0

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #18 : 01.08.14 - klo:16:47 »
Ymmärrän niin, että uudestisyntymisen yhteydessä saadaan Pyhän Hengen kaste eli henkikaste eli saadaan Pyhän Hengen sinetti.
Olen itse kokenut sen mitä helluntailaisuudessa sanotaan Pyhän Hengen kasteeksi, mutta se teologia kaatui 1.Kor.12:12-13 ja Tiit.3:4-7 edessä.
Kaikki uskovaiset kuuluvat Kristuksen ruumiiseen, vaikka he eivät ole saaneet 'helluntailaista' Pyhän Hengen kastetta.
Helluntailaisuus on antanut siis kielilläpuhumisen armolahjan saamiselle tai muulle hengelliselle kokemukselle väärän nimen.


Tultuaan Refidimiin seurakunnalle tuli jano.

2.Moos.17:1. Sitten kaikki israelilaisten seurakunta lähti liikkeelle Siinin erämaasta ja matkusti levähdyspaikasta toiseen Herran käskyn mukaan. Ja he leiriytyivät Refidimiin; siellä ei ollut vettä kansan juoda.


Jumala ratkaisi seurakunnan jano-ongelman antamalla heille vettä kalliosta.

2.Moos.17:6. Katso, minä seison siellä sinun edessäsi kalliolla Hoorebin luona; lyö kallioon, ja siitä on vuotava vettä, niin että kansa saa juoda." Ja Mooses teki niin Israelin vanhimpain nähden.

Olen kuullut saarnattavan (viimeksi vuonna 2011 erityisesti Pyhän Hengen kastetotuutta esille tuovan puhujan toimesta), että esikuvallisesti tämä ’vettä kalliosta’ kertomus olisi kuvausta Pyhän Hengen kasteesta.

Mielestäni tällöin tehdään väkivaltaa Paavalin antamalle Vanhan Testamentin tulkinnan avaimille, jossa hän sanoo ” saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä”, koska samassa yhteydessä Paavali jatkaa ” ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.” (1.Kor.10).


Jeesus sanoo antavansa vettä, jota juotuaan ei ikinä janoa.

Joh.4:13-14. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".

Hengellisestä kalliosta juominen kertoo siis siitä miten erämaavaelluksemme aikana me saamme ja meidän tulee juoda sitä mitä Kristus antaa juotavaksi. Tuo kertoo siis Kristuksen täyteydestä eli Pyhän Hengen täyteydestä (joka siis ei ole kertaluonteinen Pyhän Hengen kaste)

Pilvi erotti israelilaiset egyptiläisistä jo ennen meren ylitystä. Tällöin siis saatiin Pyhän Hengen kaste.
Se, että israelilaiset kulkivat pilven alla, vahvistaa sitä käsitystä, että Pyhän Hengen täyteys eli Kristuksen täyteys on jatkuvaa eikä mikään yksittäinen kokemus.

Jumalan ratkaisi nälkäongelman mannan avulla. Silti mannan syömisestä joka päivä ei kerrota. Jeesus on elämän leipä.
Samoin veden saanti kalliosta on kuvaus jatkuvasta tapahtumasta - israelilaiset joivat vettä tuonkin tapahtuman jälkeen. Jeesus on elämän vesi.




Nykyisessä karismaattisuudessa kalliota lyödään satoja kertoja ja yritetään saada uusia Hengellä täyttymisiä.


Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Johanneksen kasteet
« Vastaus #19 : 01.08.14 - klo:17:50 »
Avauksessa esittelemieni viiden kasteen lisäksi
ihan oma lukunsa ovat Johanneksen kasteet.

1)
Johannes kastoi ihmiset, kun he tunnustivat syntinsä.

Niinä päivinä Johannes Kastaja tuli ja saarnasi Juudean erämaassa.
Hän sanoi:
”Kääntykää, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle!”

Hänen luokseen tuli paljon ihmisiä Jerusalemista
ja kaikkialta Juudeasta sekä Jordanin ympäristöstä.
Hän kastoi heidät Jordanissa, kun he tunnustivat syntinsä.

Mutta nähdessään monien fariseusten ja saddukeusten tulevan kasteelle
Johannes sanoi heille:
”Te kyykäärmeiden sikiöt,
kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaa vihaa?
Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy.
Älkää luulko, että voitte sanoa:
’Onhan Abraham meidän isämme.’
Minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Abrahamille.
Kirves on jo pantu puiden juurelle.
Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
Minä kastan teidät vedessä parannukseen,
mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi.
Minä en kelpaa edes kantamaan Hänen kenkiään.
Hän kastaa teidät Pyhässä Hengessä ja tulessa.
Hänellä on kädessään viskain, ja Hän puhdistaa puimatantereensa.
Jyvät hän kokoaa aittaansa,
mutta ruumenet Hän polttaa sammumattomassa tulessa.”


2)
Johannes kastoi Jeesuksen, mikä täytti kaiken vanhurskauden.

Siihen aikaan Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen luo
hänen kastettavakseen.
Johannes kuitenkin esteli Häntä ja sanoi:
”Minä tarvitsen kasteen Sinulta – ja Sinä tulet minun luokseni!”
Mutta Jeesus vastasi hänelle:
”Salli se nyt, sillä näin meidän sopii täyttää koko vanhurskaus.”
Silloin Johannes suostui siihen.


Johannes Kastaja ei siis ensin halunnut ollenkaan kastaa Jeesusta.
Eihän synnitön voi mennä parannuksen kasteelle.
Ei Hänellä ollut syntejä, mitä voisi tunnustaa,
jonka jälkeen vasta Johannes Kastaja suostui kastamaan ihmiset.
Mutta Jeesus sanoi jotain järisyttävää Johannes Kastajalle:
Salli nyt, sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus.

Siis ihmiset olivat tuoneet Jordanille syntinsä. Jeesus toi sinne Vanhurskautensa.
Tuosta virrasta tuli ihmislle Elämän virta. Jeesukselle kuoleman virta.
Ihmiset saivat saivat jättää syntinsä Jordanille.
Jeesus tuli ja otti heidän syntinsä päälleen ja kannettavakseen.
Näin täyttyi Vanhurskaus.
Ei niin, että Jeesus olisi tullut vanhurskaammaksi.
Vaan nyt meidätkin voidaan lukea vanhurskaiksi.
Ja kun tämä kerran oli tapahtunut, niin Jeesus saattoi sanoa syntiselle:
Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi.

Ennen kuin Jeesus oli kastettu
ja Hän oli kasteessa ottanut päälleen koko maailman synnin,
Hän ei antanut ihmisille syntejä anteeksi eikä parantanut sairaita,
mutta nyt kun Hän oli kasteessa ottanut maailman synnin harteilleen,
niin Hän kantaen itsessään synnin seuraukset,
saattoi täyttäen kaiken Vanhurskauden
antaa ihmisille heidän syntinsä anteeksi
ja vapauttaa ihmiset synnistä ja sen seurauksista.

Eli kun Johannes Kastaja oli kastanut Jeesuksen
ja seuraavana päivänä saa nähdä Jeesuksen,
niin Johannes Kastaja oikein huudahtaa ihmeissään,
kun hänen silmänsä saavat nähdä jotain ihmeellistä:
Katso! Jumalan Karitsa, joka kantaa päällään maailman synnin.

Tuo verbi kantaa on sellaisessa muodossa, että Hän jo tekee sen.
Johannes Kastaja näki jotenkin ehkä ilmestyksen omaisesti
Jeesuksen Jumalan Karitsana, joka oli ottanut päälleen
ja kantoi koko maailman kaiken synnin.

Eli Jeesuksen kasteen jälkeisenä päivänä
koko maailman synti oli jo Jeesuksen kannettavana.
Ja mitä sitten tapahtui. Henki vei Hänet erämaahan.

Ei ole sattumaa, että Johannes Kastaja
eli Jeesuksen edelläkävijä ja tienraivaaja oli Aaronin sukukuntaa.
Sillä esikuva siitä, mitä tapahtui Jeesuksen kasteessa, kuinka vanhurskaus täytettiin,
kuinka Hän otti päälleen maailman synnin, löytyy tästä:
Ja Aaron laskekoon molemmat kätensä elävän kauriin pään päälle
ja tunnustakoon siinä kaikki israelilaisten pahat teot ja kaikki heidän rikkomuksensa,
olipa heillä mitä syntejä tahansa,
ja pankoon ne kauriin pään päälle ja lähettäköön sen,
sitä varten varatun miehen viemänä, erämaahan.


Eli Johannes Aaronilaisena
sai olla nyt täyttämässä tuon esikuvan mukaisesti sen,
kuinka koko kansan synti pantiin kauriin päälle,
ja vietiin sitten pois erämaahan.
Kauriin päälle laitettiin meidän syntimme.
Ja tuo kauris parka joutui ne sitten kantamaan erämaahan.

Mutta sitten on toinen asia, joka tapahtui noin kolme vuotta myöhemmin.
Jumalan Karitsa, meidän Pääsiäislampaamme,
teurastettiin meidän syntiemme sovitukseksi:
onhan meidän pääsiäislampaamme, Kristus, teurastettu

Jeesus toteutti molemmat asiat.
Hän otti meidän syntimme päälleen kantaakseen ne lopulta Golgatalle,
jossa Hän kärsi niistä aiheutuvan rangaistuksen.
Mutta Golgatalla Hänet myös tehtiin synniksi,
ja Hän kuoli tuon synnin kera eli siis kertakaikkiaan kuoli pois synnistä,
ja niin Hän vapautti meidät synnin vallasta.

Meidän ei enää tarvitse elää synnille,
me saamme antaa itsemmme Jeesukselle,
kihlautua Hänelle, ja niin meistä tulee Kristuksen Morsian.
« Viimeksi muokattu: 01.08.14 - klo:18:07 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #20 : 12.11.15 - klo:12:26 »
Ymmärrän niin, että uudestisyntymisen yhteydessä saadaan Pyhän Hengen kaste eli henkikaste eli saadaan Pyhän Hengen sinetti.


Löydän Raamatusta tuon viimeksi mainitsemasi ilmaisun.
Pyhän Hengen sinetti tosiaan pantiin meihin uskoontulon yhteydessä.
Ja tämä todistaa meissä Jumalan lapseudesta eli siitä, että olemme perillisiä.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Ef 1:13)
Hänessä on teihinkin,
sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin,
uskoviksi tultuanne
pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
sen, joka on meidän perintömme vakuutena,
hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi.


Tämä kaste, jota avauksessani nimitän Paavalia lainaten kasteeksi pilvessä,
on se ratkaisevan tärkeä kaste.
Jos emme ole tuon pilven sisällä sitä hengittäen,
emme ole matkalla vielä ollenkaan,
vaan olemme vielä Egyptin orjuudessa.

Mutta Egyptin sotajoukot lakkasivat ahdistamasta Israelia vasta sen jälkeen,
kun se oli saanut kasteen meressä.

Mutta vasta näiden kahden kasteen jälkeen Israelin kansa
tuli sille paikalle, jossa se sai juoda sisimpäänsä vettä,
joka on yleisin vertauskuva Pyhästä Hengestä.

Ja nyt se oli valmis kohtaamaan paahteen ja kärsimykset,
joihin Jumalan lapset myös upotetaan vaelluksensa aikana.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #21 : 08.12.16 - klo:08:47 »
Raamattu puhuu siis monista eri kasteista.
Tärkein niistä tapahtuu sinä hetkenä,
kun me synnymme uudesti ylhäältä, Hengestä.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #22 : 09.12.16 - klo:16:12 »
Yksi Kaste on, joka pelastaa, ei ole montaa pelastavaa Kastetta. Älkää levittäkö harhaoppeja.

Juutalaisuudessa tosin oli ainakin seitsemän eri kastetta, mutta näillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen asettaman Pyhän Kasteen kanssa.

Ef. 4:1   Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
Ef. 4:2   kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
Ef. 4:3   ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
Ef. 4:4   yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
Ef. 4:5   yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
Ef. 4:6   yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Ef. 4:7   Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.




Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #23 : 09.12.16 - klo:17:04 »
Yksi Kaste on, joka pelastaa, ei ole montaa pelastavaa Kastetta. Älkää levittäkö harhaoppeja.

Juutalaisuudessa tosin oli ainakin seitsemän eri kastetta, mutta näillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen asettaman Pyhän Kasteen kanssa.

Ef. 4:1   Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
Ef. 4:2   kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
Ef. 4:3   ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
Ef. 4:4   yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
Ef. 4:5   yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
Ef. 4:6   yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Ef. 4:7   Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.

En jaksaisi enää tätä kastekeskustelua, mutta pakko on tuohon edelliseen jotain sanoa.

Olen samaa mieltä, että on yksi kaste, joka on merkityksellinen pelastuksen kannalta.
Se kaste ei ole kuitenkaan sellainen, jossa käytetään vettä. Ei pientä eikä isoa määrää. Valellen tai upottaen.
Sitä kastetta ei voi ihminen toiselle tai itselleen suorittaa.

Pelastukseen liittyvä kaste on se, jonka Jeesus itse antaa.

Joh.1
33 Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.


Näissä alla olevissa jakeissa ei puhuta vedellä kastamisesta.
Näissä jakeissa ei puhuta myöskään helluntailaisesta kielilläpuhumisen kokemuksesta.
Kummatkin voivat tietenkin olla samassa hetkessä, mutta useimmiten ne tapahtuvat eri aikaan.


Ap.t.1
5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."

Ap.t.11
16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.


(ei siis vedellä)


Gal.3
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.


Room.6
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,


Jeesus ei kuollut Jordanilla, vaan ristillä.
Kristus-kasteessa, siinä millä Jeesus kastaa, pääsemme osalliseksi Jeesuksen ristin työstä, mutta myös ylösnousemuksesta.
Vesikaste ei synnytä uutta elämää eikä uudessa elämässä vaeltamista.
Kristuksen antama kaste eli Kristus-kaste tai henkikaste synnyttää uuden elämän ja sen tuloksena näkyy uudessa elämässä vaeltamista.


Kol.2
9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.


Room.2
28 Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #24 : 09.12.16 - klo:23:47 »
Jeesuksen asettama Kaste on yksi, (vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen) kuten Raamattu todistaa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #25 : 10.12.16 - klo:06:01 »

Gal.3
26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Room.6
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,

Kristuksen antama kaste eli Kristus-kaste tai henkikaste synnyttää uuden elämän ja sen tuloksena näkyy uudessa elämässä vaeltamista.

Kol.2
9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.

Tuossa on hyviä ja oleellisia kohtia kasteen merkityksestä.

Minusta olisi outoa, jos Paavali puhuisikin noissa kohdissa eri kasteesta mitä Apostolien teoissa lukuisissa yhteyksissä on kerrottu. Kasteesta Jeesuksen nimeen. Ja Paavalin omasta kasteesta siellä kerrotaan myös. Vaikka Paavalia ei ollut lähetetty kastamaan, vaan julistamaan evankeliumia, hän itsekin kastoi joitakuita. Paavali itse johdatti efesoon tulleita opetuslapsiksi kutsuttuja ottamaan kasteen Jeesuksen nimeen, että he voisivat saada Pyhän Hengen. Eikö siinäkin kasteessa käytetty vettä, kuten muuallakin Apostolien teoissa kiistattomasti tehtiin?

Raamatussa kerrotaan, että Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä. Siis vain Jeesus voi sen tehdä. Kun katsotaan mitä esim. Pietari opettaa Helluntaina kasteesta Jeesuksen nimeen, siihen liittyy parannuksen ohella lupaus Pyhän Hengen lahjasta ja syntien anteeksiantamisesta. Paavalia kehoitettiin huutamaan avuksi Herran nimeä ja antamaan kastaa itsensä, että synnit pestäisiin pois.

Vesikö voisi pestä pois syntejä? Ihmisetkö kastaa Pyhällä Hengellä? Ihmiset voivat kastaa vedellä. Mutta siihen yhteyteen liitetyt sanat ja lupaukset voi vain Jeesus itse täyttää. Kaikki Jumalan sanan lupaukset voidaan ottaa vain uskossa vastaan. Lupaus edeltää uskoa.

Lisäys
Helluntaina oli juuri saatu nähdä ja kokea Pyhän Hengen tuleminen, jossa toteutui myös Jeesuksen lupaama Pyhällä Hengellä kastaminen. Ja kun Pietari julisti voimallisesti evankeliumia, ihmiset saivat piston sydämeensä ja kyselivät mitä heidän tulisi tehdä. Mitä Pietari vastaa?

Kehoittaako hän tekemään parannuksen ja odottamaan samanlaista kokemusta Hengen kasteesta kuin mitä itse olivat juuri saaneet kokea? Humaus taivaasta, kielillä puhumista jne. Ei. Vaan kehoitus kuulosti aika arkipäiväiseltä edellisiin tapahtumiin ja heidän omaan kokemukseensa verrattuna:"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan".

Olisikohan syytä pysähtyä tuon äärelle joksikin aikaa.
« Viimeksi muokattu: 10.12.16 - klo:06:33 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #26 : 10.12.16 - klo:08:59 »
Yksi Kaste on, joka pelastaa, ei ole montaa pelastavaa Kastetta. Älkää levittäkö harhaoppeja.

Juutalaisuudessa tosin oli ainakin seitsemän eri kastetta, mutta näillä ei ole mitään tekemistä Jeesuksen asettaman Pyhän Kasteen kanssa.

Ef. 4:1   Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
Ef. 4:2   kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
Ef. 4:3   ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
Ef. 4:4   yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
Ef. 4:5   yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
Ef. 4:6   yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Ef. 4:7   Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.


Tuo lainaamasi Efesolaiskirjeen viesti on tämä,
että on vain yksi Herra, johon uskomme,
ja jonka nimeen otamme kasteen,
kun olemme Häneen uskoviksi tulleet.

Mutta toki on muita kasteita kuin tämä vesikaste.
Tuo kohta ei suinkaan tarkoita sitä,
etteikö olisi myös niitä neljää muuta kastetta,
mitkä Uusi Testamentti mainitsee.

On totta, että on vain yksi kaste, joka pelastaa,
mutta se ei ole vesikaste.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #27 : 10.12.16 - klo:12:20 »
Ef. 4:5   "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;"

Voisiko tuota kastekohtaa tulkita tämän jakeen varassa siten, että yksi (vesi)kaste on riittävä muodoista ja tapahtuman ajankohdasta ja kastettavan iästä riippumatta? (Voihan toki olla niinkin, että tuo "yksi kaste" tuossa ylläolevassa ei tarkoita lainkaan vesikastetta.)

Eli sitä kastetta voisi pitää kristillisenä, joka tapahtuu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jos tämä ajattelutapa saisi enemmän sijaa, kasteriidat vähenisivät oleellisesti.
« Viimeksi muokattu: 10.12.16 - klo:17:18 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #28 : 10.12.16 - klo:20:46 »
Kristinuskossa ei tunneta vesikastetta, vaan ainoastaan kaste joka tapahtuu vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, eli ei pelkkä vesi, vaan Pyhä kolmiyhteinen Jumala Isä Poika ja Pyhä Henki + vesi.

On järkyttävää lukea uskoa tunnustavien puheita ikäänkuin suihkussa käymisestä, kun me tunnustavat kristityt, aina  alkukirkon ajoista asti puhumme kaikkivaltiaasta Jumalasta, yhdistettynä veden kanssa.

Joh. 3:5   Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Kun vain kaksi asiaa pitäisi käsittää, USKO JA KASTE, niin toinen näistä on jo sotkettava ihmisjärjen päätelmien valossa aivan muuksi, kun Kristus itse sekä Pietari ja Paavali meille selkeästi ilmoittavat.
Raamatussa.

Mikä tässä on niin vaikeata?  Sekö kun ei voi itse tuoda omaa kuuliaisuuttaan tau uskoaan muiden näytille?

Kasteessa ihminen saa kaiken lahjana, tyhjiin käsiinsä, kuten Raamattu opettaa, sekä uskon, että Pyhän Hengen, että syntiensä anteeksiannon. Kasteessa Kristus tekee työn, merkkaa kastettavan kanssaperillisekseen. Jos mikä hyvänsä osa alue pelastuksesta jää ihmisen varaan, niin ei toivoa pelastuksesta ole. Siksi tämä on niin vakava asia.

Ei näistä todellakaan ilkeyttään puhuta, eikä yhtäkään ihmistä halveksien. Jeesus on kaikki tehnyt jo valmiiksi ja odottaa että hänen kutsuunsä vastataan kyllä kiitos, minä tulen..

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Viisi eri kastetta
« Vastaus #29 : 10.12.16 - klo:21:38 »
Ef. 4:5   "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;"

Voisiko tuota kastekohtaa tulkita tämän jakeen varassa siten, että yksi (vesi)kaste on riittävä muodoista ja tapahtuman ajankohdasta ja kastettavan iästä riippumatta? (Voihan toki olla niinkin, että tuo "yksi kaste" tuossa ylläolevassa ei tarkoita lainkaan vesikastetta.)

Eli sitä kastetta voisi pitää kristillisenä, joka tapahtuu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jos tämä ajattelutapa saisi enemmän sijaa, kasteriidat vähenisivät oleellisesti.

Minä en pysty ymmärtämään miten tuo voisi tarkoittaa vesikastetta.
Edellisessä jakeessa puhutaan seurakuntaruumiista, jota yhdistää yksi henki vai olisiko oikeampi sanoa yksi Henki.
Kun verrataan noita jakeita korinttolaiskirjeeseen, vesikaste on mielestäni täysin suljettu laskuista.


Ef.4
4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

1.Kor.12
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.



Vesikasteita on monenlaisia. Jos nuo edellä olevat jakeet puhuisivat vesikasteesta, Kristuksella olisi monta ruumista.


Luterilaiset sotkevat asian selittäessään, että Pyhä Henki saadaan vesikasteessa.
Helluntailaiset sotkevat asian sekoittaessaan Pyhän Hengen kasteen tarkoittavan jotain uudestisyntymisestä erillistä hengellistä kokemusta tai armolahjan saamisen hetkeä.