Kirjoittaja Aihe: Valinta  (Luettu 5371 kertaa)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Valinta
« : 06.08.14 - klo:09:40 »
Lainaus
Sen tähden,
niin kuin
yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan,
ja synnin kautta kuolema,
niin
kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi,
koska kaikki ovat syntiä tehneet
  Room 5:12

Jakeen ensimmäinen palanen
Sen tähden
viittaa kaikkeen edellä olevaan tuossa luvussa
ja oikeastaan kaikkeen edellä olevaan koko Roomalaiskirjeessä:
Koska me siis olemme uskosta vanhurskautetut,
meillä on rauha ei enää vihollisuus Jumalan kanssa …
Olemme vanhurskautetut hänen veressään …
Uskon kautta Hänen vereensä.
Kun vielä olimme Jumalan vihollisia,
tulimme sovitetuiksi Hänen kanssaan
Hänen Poikansa kuoleman kautta …
jonka kautta nyt olemme saaneet sovituksen.


Mitä tuosta kaikesta edellä olevasta sitten seuraa.
Sen Paavali kertoo tapansa mukaan pitkästi
ja monimutkaisillakin lauseilla. Ja aloittaa nyt näin:

Lainaus
niin kuin
yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan,
ja synnin kautta kuolema …

Niin kuin ...siis miten ... synti tuli maailmaan.
Siten että Aadam söi kielletyn hedelmän. Siten, että Aadam teki syntiä.

Lainaus
niin
kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi,
koska kaikki ovat syntiä tehneet

Eli. Kuolema tuli minuunkin, kun tein syntiä.
Jokainen meistä on aikanaan tehnyt väärän valinnan.
Paavali itsekin tuossa samaisessa kirjoituksessaan
tunnustaa tulleensa synnin pettämäksi, ja kuolleensa sen seurauksena.

Lainaus
Synti petti minut ja tappoi Room 7:11  AS

Kun Paavali edelleen sanoo olevansa myyty synnin alaisuuteen
hän ei suinkaan sano, että joku ulkopuolinen olisi sen tehnyt.
Hän viittaa Vanhaan testamenttiin:

Lainaus
He myivät itsensä tekemään sitä,
mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoittivat hänet.
  2 Kun 17:17

Kun synti pettää meidät, me otamme vaimoksemme Iisebelin.
Ja silloin ihminen on Ahabin lailla myynyt itsensä tekemään sitä,
mikä on pahaa Herran silmissä.

Paavali kertoo, että kuolema vapauttaa tuosta avioliitosta.
Ja edelleen Paavali selittää, että koska Jeesus kuoli meidän kuolemamme,
me olemme vapaat menemään toiselle.
Ja silloin tuon uuden avioliiton myötä,
synnin ja kuoleman sijaan hallitsevaksi kuninkaaksi tulee armo ja elämä.

Lainaus
mutta missä synti on suureksi tullut,
siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa,
samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi
Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
  Room 5:20-21

Me olimme siis antautuneet kuninkaalle, joka kantaa nimeä synti ja kuolema.
Olimme kuoleman omat ja synnin hallintavallassa.
Me olimme silloin pimeyden valtakunnan kansalaisia.
Ja me olimme sidotut tuon valtakunnan lakeihin.
Meitä hallitsi synti, ja me olimme synnin ja kuoleman lain alaisia.
Paavali opettaa edelleen,
että tuosta avioliitosta ei ole mitään muuta ulospääsyä kuin kuolema.
Ja nyt ... ole tarkkana ....
Kristus kuoli meidän kuolemamme!
Me olemme Jeesuksen Kristuksen kuoleman tähden
täysin vapaat menemään toisen Kuninkaan omaksi.
Silloin meidät siirretään pimeyden vallasta Jumalan Rakkaan Pojan valtakuntaan.

Silloin meitä ei enää sido sen valtakunnan lait,
joihin olimme edellisen avioliittomme aikana sidotut.
Meidät on vapautettu synnin ja kuoleman lain alta
Elämän Hengen ja Vanhurskauden lain alle.

Jeesus on tuon valtakunnan Kuningas, ja Hän on jo sanonut ”Tahdon”.
Nyt katse on kääntynyt meihin:
Tahdotko sinä ottaa tämän Jeesuksen Kristuksen …

Jokainen, joka on ottanut Hänet vastaan, on tullut Hänen omakseen,
ja siten tullut Jumalan lapseksi. Siirretty kuolemasta Elämään.
Ja silloin Kristuksen kuolema luetaan meidän hyväksemme.
Me olemme Kristuksen kuolemassa kuolleet entiselle kuninkaallemme.
« Viimeksi muokattu: 06.08.14 - klo:09:50 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Valinta
« Vastaus #1 : 06.08.14 - klo:19:08 »
Tervehdys, Ruokokynä. Oletpa tuottelias tekstin kirjoittaja - onko sinulla valmiiksi paljon
tutkielmia joita olet kirjoittanut, vai miten pystyt tällaiseen tekstin tuottamiseen?

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Valinta / Vanhurskaat ja väärät
« Vastaus #2 : 09.08.14 - klo:15:09 »
Olemmeko itsessämme vanhurskaita vai vääriä.
Raamatun ilmoittama vastaus on hyvin yksiselitteinen:

Lainaus
Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet;
ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
Room 3:10-12

Olemme siis vääriä emmekä vanhurskaita,
pahaa tehneitä emmekä hyvää tehneitä,
ja kaukana Jumalasta emmekä suinkaan pyhiä eli Jumalalle erotettuja.

Mutta Jumala vanhurskauttaa jumalattoman.
Ja sen tähden me voimme välttää toisen kuoleman,
voimme pelastua hirvittävältä tuomiolta ikuiseen kauhistukseen,
voimme päästä takaisin Jumalan yhteyteen.

Lainaus
Sillä Kristus kuoli syntiemme tähden,
Vanhurskas vääräin puolesta, johtaakseen meidät Jumalan tykö.
1 Piet 3:18

On yksi Vanhurskas, joka kuoli meidän kaikkien vääräin puolesta.
Vanhurskaita eli oikeamielisiä ovat siis ne,
jotka ottavat Jumalan lahjavanhurskauden vastaan.
Vääriä ovat ne, jotka sen hylkäävät.
Pelastuminen Jumalan valtakuntaan edellyttää
tästä väärämielisyydestä luopumista eli kääntymistä Jumalan puoleen.
Silloin vapaudumme tuosta väärästä,
ja Kristuksen vanhurskaus luetaan hyväksemme.

Lainaus
Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
ja saavat lahjaksi vanhurskauden
Hänen armostaan sen lunastuksen kautta,
joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
Room 3:23-24

Ratkaisevan tärkeää iankaikkisuuden kannalta siis on se,
että me suostumme siihen, mitä Raamattu tarkoittaa sanalla Sovitus.
« Viimeksi muokattu: 09.08.14 - klo:15:15 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa kimble

  • Viestejä: 14
  • Ole minulle armollinen Herra
Vs: Valinta
« Vastaus #3 : 22.10.16 - klo:19:28 »
Tervehdys, Ruokokynä. Oletpa tuottelias tekstin kirjoittaja - onko sinulla valmiiksi paljon
tutkielmia joita olet kirjoittanut, vai miten pystyt tällaiseen tekstin tuottamiseen?

Lueskelen vanhoja kirjoituksia. Tämä keskustelu päättyi lyhyeen kuin päättömän kanan lento. Kalomos ei vastannut esitettyyn kysymykseen vaan jatkoi saarnaamista. Että sellaista meininkiä, haukotus.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Valinta
« Vastaus #4 : 22.10.16 - klo:21:22 »
Tervehdys, Ruokokynä. Oletpa tuottelias tekstin kirjoittaja - onko sinulla valmiiksi paljon
tutkielmia joita olet kirjoittanut, vai miten pystyt tällaiseen tekstin tuottamiseen?

Lueskelen vanhoja kirjoituksia. Tämä keskustelu päättyi lyhyeen kuin päättömän kanan lento. Kalomos ei vastannut esitettyyn kysymykseen vaan jatkoi saarnaamista. Että sellaista meininkiä, haukotus.

Lueskelen myös vanhoja kirjoituksia ja tämä foorumi onkin oivallinen tietopankki. Tosin hyötyäkseen joutuu siivilöimään aineistoa paljonkin, mutta helmien vuoksi vaivaa kannattaa nähdä. Jokaisella kirjoittajalla on oma tyylinsä, itse yleensä tympäännyn aika pian kaikkitietävyyteen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Valinta
« Vastaus #5 : 23.10.16 - klo:00:39 »
Meillähän on Raamatussa, Jumalan sanassa, suoraan kirjoitettuna kaikki tieto mitä pelastukseen tarvitaan. Mitään ei tarvitse itse keksiä. Raamatussa on paljon enemmänkin tietoa, mitä pelastukseen tarvittaisiin, mm. juutalaisen kansan historiaa hyvin paljon.

Jumala on kaikkitietävä, huonosti käy ellei kaikkitietävää kuuntele ja hänen tahtonsa alle alistu, ottamaan armosta kaikki lahjat vastaan, mitä Jumala sanansa ja sakramanttiensa kautta meille lahjoittaa. Juuri tähän Jumalan lahjojen varauksettomaan vastaanottamiseen tarvitaan usko, josta Raamattu niin paljon puhuu.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Valinta
« Vastaus #6 : 05.11.16 - klo:17:20 »
Meillähän on Raamatussa, Jumalan sanassa, suoraan kirjoitettuna kaikki tieto mitä pelastukseen tarvitaan.

Kyllä.
Ja minä en oikeastaan mistään muusta haluakaan keskustella
kuin Jumalan Sanasta.

Ja nyt tässä ketjussa olisin halunnut keskustella
siitä Jumalan Sanan ilmoituksesta,
minkä avauksessani tuon esille.

Mutta kukaan muu ei siitä ole tahtonut täällä keskustella.
Ja niin tämä reilu kaksi vuotta sitten avaamani keskusteluketju
jämähti heti alkuunsa.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Valinta
« Vastaus #7 : 05.11.16 - klo:18:48 »
1) Eli. Kuolema tuli minuunkin, kun tein syntiä.

2) Kun Paavali edelleen sanoo olevansa myyty synnin alaisuuteen
hän ei suinkaan sano, että joku ulkopuolinen olisi sen tehnyt.

Lainaus
    He myivät itsensä tekemään sitä,
    mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoittivat hänet.

3) Meidät on vapautettu synnin ja kuoleman lain alta
Elämän Hengen ja Vanhurskauden lain alle.

1) Onko ihminen syntyessään kuolematon ennen synnin tekemistä? Vai tekeekö jo vauvana syntiä, koska vauvojakin kuolee?

2) Mielestäni tuosssa opetetaan päinvastoin mitä teksti itsesään sanoo. Ja 'perusteluksi' otettu Raamatun kohta on kaukaa haettu. Eikä mielestäni todista millään tavalla sitä mitä sillä koetetaan todistaa. Vai olivatko nuo itsensä pahaa tekemään myyneet ennen sitä vailla synnin alaisuutta, eli syntiä?

3) Tuossa näyttää olevan kirjoittajan yksi lempi kohdista tai lauseista. Lain alta toisen lain alle?

Tuota Paavalin ainoan kerran esiintyvää ilmaisua kannattaa tutkia hieman tarkemmin. Mitä Paavali sillä tarkoittaa Room.8. Kristus vapauttaa meidät synnnin ja kuoleman laista. Koska laille se oli ja on mahdotonta. Siitä opetetaan muualla myös. Lain alta lapsen asemaan.
"Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan"(Gal.4)

Muuten tuollaisella aloituksella tuskin päästään kovin hedelmälliseen keskusteluun. Niin paljon sekalaista ainesta ja hajanaista todistelua varmoina väitteinä. Sorry, vaan näin negatiivissävytteinen vastaus tähän. Me itsekukin vain niin helposti 'unohdetaan' että on kysymys ensisijaisesti keskustelupalstasta.

"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Valinta
« Vastaus #8 : 06.11.16 - klo:07:16 »
Vauva ei ole kuolematon ruumiillisesti.
Me olemme kaikki samaa lisääntynyttä solukkoa
eli maan tomua olevaa lihaa ja luuta Aadamin kanssa.

Mutta Paavali ei lainaamassani kohdassa puhu ruumiillisesta kuolemasta,
vaan hengellisestä kuolemasta, mikä tapahtui sen jälkeen,
kun synti oli pettänyt Paavalin.



Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Valinta
« Vastaus #9 : 06.11.16 - klo:08:07 »
Aadamin ja Eevan lankeemuksen kautta synti tuli kaikkien osaksi, niin että jo munasolu ja siittösolu, ennen hedelmöitystäkin, on täysin synnin saastuttamia perintotekijöitä.
Kun syntinen munasolu ja syntinen siittiösolu hedelmöittyy kantasoluksi ja siitä kehittyy edelleen ihmiseksi on kysymyksessä 100% syntinen ihminen.

Synti ei ole siis sitä mitä me teemme, emmekä me tule syntisiksi vasta tehtyämme syntiä.

Synnin tekoja me teemme siksi koska olemme sikiämisestämme ja syntymästämme saakka olleet syntisiä ja olemme edelleen. Tämä on se syy, miksi ihmisen pitää syntyä UUDESTI VEDESTÄ JA HENGESTÄ. Hengestä syntyneet ovat Jumalasta syntyneet Kristuksen sanan kautta.

Liha eli hedelmöityksessä syntynyt osa meitä, ei uudestisynny. Sen sijaan syntyy taistelu Hengesta syntyneet osuutemme ja lihasta hedelmöityksessä syntyneen välille. Lihan osuus poistuu vasta kun viimeinen kehkollinen ilmaa tässä maailmassa on vedetty, ja se on poistunut. Tämä hedelmöityksessä syntynyt osuutemme muuttuu maaksi jälleen.

Mutta kun aika on täytetty ja Kristus saapuu toisen kerran ja tapahtuu ylösnouseminen kuolleista, silloin me saamme uuden ruumiin. Uskossa Kristukseen kuolleet tulevat elämän ylösnousemukseen ja epäuskossa kuolleet nousevat inakaikkiseen kadotuksen, tuskaan ja vaivaan joka ei koskaan lopu.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Valinta
« Vastaus #10 : 06.11.16 - klo:16:56 »
Lienmme yhtä mieltä siitä,
että Aadam ja Eeva eivät tehneet syntiä sen tähden,
että olivat syntisiä!

He tekivät syntiä koska käärme petti.
Ja nyt Paavali sanoo omalta kohdaltaan aivan samoin:
synti petti minut ja tappoi.



Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Valinta
« Vastaus #11 : 06.11.16 - klo:20:23 »
Lienmme yhtä mieltä siitä,
että Aadam ja Eeva eivät tehneet syntiä sen tähden,
että olivat syntisiä!

He tekivät syntiä koska käärme petti.
Ja nyt Paavali sanoo omalta kohdaltaan aivan samoin:
synti petti minut ja tappoi.

Raamattu käsittelee ihmiskuntaa Aadamissa ja Kristuksessa. Syntymämme perusteella olemme Aadamissa. Tämän pitäisi olla biologiaa osaavalle ihmiselle 'järkiselvä' asia. Jos isoisäni olisi kuollut 5-vuotiaana olisi minun elämäni kuollut hänen mukanaan, koska se oli kätkettynä hänessä. Jos Aadam olisi kuollut lapsetonna, olisi kaikki, mitä hänestä periytyy, kuollut hänen mukanaan (siis koko ihmissuku). Sitten Jeesus Kristus tuli, Hän jossa luotiin kaikki, myös Aadam, joka on Hänen esikuva. Aadamin elämä oli kätkettynä Kristuksessa. Kun Jeesus kuoli ristillä kuoli Hänen mukanaan koko Aadamin suku. Tätä Jeesus tarkoitti sanoessaan: "Kun minut ylennetään maasta, niin minä vedän kaikki tyköni." Tätä myös Paavali tarkoitti kirjoittaessaan: "Yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet."

Olen syvästi tietoinen, että tuo mitä kirjoitin, ei aukene yhdellekään ihmiselle ellei Jumala avaa hänen ymmärrystään. Minä olin uskonut Jeesukseen itselleni iankaikkiseksi elämäksi 1971, mutta tämä yllä kirjoittamani asia Aadamissa/Kristuksessa alkoi avautumaan vasta 2010-luvulla. Olin kuitenkin vuosikymmeniä ollut jo autuas vaikka en ymmärtänyt näitä asioita kovinkaan syvästi (ja tarpeellista on edelleen kasvaa Jeesuksen armossa ja tuntemisessa; valmista ei tule tässä ajassa).

Sen verran tahdon tuosta Roomalaiskirjeen kohdasta (6:9-10) sanoa, että Paavalissa oli kyllä synti, mutta se virkosi (tuli esille) vasta lain kautta. "Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi, ja minä kuolin."

Tästä asiasta en tahdo enempää kirjoittaa. Jumalan lunastusteko Kristuksessa on asia, jonka täytyy itse kullekin omakohtaisesti avautua jos on avautuakseen. Järjen tasolla voimme jotain siitä (muka) ymmärtää kirjoja lukemalla ja luentoja kuuntelemalla, mutta tiedän omasta kokemuksesta, etteivät ne voi avata sydämen tasolla tätä evankeliumin salaisuutta: "Mutta hänestä [Jumalasta] on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".
« Viimeksi muokattu: 07.11.16 - klo:10:13 kirjoittanut Oloneuvos »

Ifa

  • Vieras
Vs: Valinta
« Vastaus #12 : 07.11.16 - klo:10:08 »
Lienmme yhtä mieltä siitä,
että Aadam ja Eeva eivät tehneet syntiä sen tähden,
että olivat syntisiä!

He tekivät syntiä koska käärme petti.
Ja nyt Paavali sanoo omalta kohdaltaan aivan samoin:
synti petti minut ja tappoi.
Olet oikeassa. Synti on luonteeltaan sellainen, että se pettää. Silti roomalaiskirjeen 5. luvun mukaan Aadamin ja Eevan lankeemus ei ollut vain yksittäisten ihmisten lankeemus ja synti:

18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
19 sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.

Luvun aiemmissa jakeissa puhutaan myös fyysisestä kuolemasta, joka sekin on syntiinlankeemuksen seurausta ja on siten tullut meidän kaikkien osaksi. Aadamin ja Eevan lankeemuksen myötä koko ihmissuku joutui kertaheitolla myös sen negatiivisen lainalaisuuden alle, että jokainen ihminen tulee tekemään syntiä. Kukaan ei voi aivankuin valita lankeamattomuutta.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Valinta
« Vastaus #13 : 07.11.16 - klo:13:44 »
Siis Paavali sanoo,
että synti petti hänet ja niin hän kuoli.

Kävi siis aivan samoin kuin kävi ensimmäiselle ihmisparille.
Synti eli käärme otti käskysanasta aiheen
ja petti ensimmäiset ihmiset.
Ja niin he kuolivat sinä päivänä Jumalan Sanan mukaisesti.

Ja aivan samoin synti petti Paavalin ja Paavali kuoli.
Tässä ei tietenkään puhuta
ruumiillisesta kuolemasta vaan hengellisestä kuolemasta.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Valinta
« Vastaus #14 : 17.11.16 - klo:18:10 »
Siis Paavali sanoo,
että synti petti hänet ja niin hän kuoli.

Kävi siis aivan samoin kuin kävi ensimmäiselle ihmisparille.
Synti eli käärme otti käskysanasta aiheen
ja petti ensimmäiset ihmiset.
Ja niin he kuolivat sinä päivänä Jumalan Sanan mukaisesti.

Ja aivan samoin synti petti Paavalin ja Paavali kuoli.
Tässä ei tietenkään puhuta
ruumiillisesta kuolemasta vaan hengellisestä kuolemasta.

Suorasukaista tulkintaa, "synti eli käärme".

Paavalia ei pettänyt käärme, vaan synti. Mistä se synti tuli joka petti?

"Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi, ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.

Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
 
Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
"
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)