Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 91024 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #540 : 09.08.18 - klo:22:12 »
Kaste asiaan vielä sen verran.

Luterilainen oppi on mielestäni Raamatullisin oppi. Täydellinen sekään ei ole. Me kaikki hairahdumme, ja ymmärrämme vajavaisesti.

Silti kasteessa uudestisyntymistä en löydä Raamatusta.
Raamatussani lukee kerran perillä ovat ne; jotka ovat valkaisseet vaattensa Karitsan verellä ja joilla on Pyhän Hengen sineetti.

Aukaiseeko lapsikasteen armon teologian ulkoa osaaminen pääsyn Jumalan valtakuntaan ?

Aikamme lahkolaiskristillisyys on hukannut ytimen. Sillä on hienoja opetuksia kehällisitä asioista, ja niissä se pyörii.
Kiinnostuksensa on menettänyt Evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta, rististä, syntien anteeksiantamuksesta.
Niistä on tullut vain jotain alkeisoppia, joista pitää päästä eteenpäin.

Eteenpäin tyhjänpäiväisyyksiin. Leivän yltäkylläisyden tuomaan penseän kristillisyyteen, jossa haljotaan sanoja, mutta Jeesus, ja sen myötä myös elämä on hukkunut.
Niin, voi olla että eteenpäin mennessä mennäänkin turhanpäiväisyyksiin.

Mutta mitä hebrealaiskirjeen kirjoittaja on sitten ajatellut, tästä asiasta kirjoittaessaan:

5:11 Tästä meillä on paljon sanottavaa, ja sitä on vaikea selittää, koska olette käyneet hitaiksi kuulemaan.
5:12 Sillä te, joiden olisi jo aika olla opettajia, olette taas sen tarpeessa, että teille opetetaan Jumalan sanojen ensimmäisiä alkeita; te olette tulleet maitoa tarvitseviksi, ei vahvaa ruokaa.
5:13 Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi;
5:14 mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.
6:1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
6:2 oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.
6:3 Ja niin me tahdomme tehdä, jos vain Jumala sallii.

Ehkä voidaan edetä muuhunkin kuin turhanpäiväisyyksiin. Mutta saatat Pökkelö olla oikeassa siinä että monet (useimmat?) eivät mene tuohon hebrealaiskirjeen tarkoittamaan suuntaan, ja ehkä myös unohtavat opin alkeetkin.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #541 : 09.08.18 - klo:22:33 »
Minua ihmetyttää se, että Raamatusta halutaan kehitellä erilaisia oppeja, kuten helluntai- tai luterilainen oppi.
Jumalan Sanaa ikään kuin jalostetaan, jatketaan ja selitellään ihmisiä (siis kunkin opin kannattajia) miellyttäväksi.
Mutta näinhän on ollut alusta alkaen.
"Olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin.
Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen."
(1. Kor. 11: 18-19)

Aina joku kokee tai keksii tai olettaa löytäneensä jonkin uuden idean Raamatusta,
jota alkaa hehkuttaa ja jonka perusteella saa haalittua opetuslapsia (ja valtaa) itselleen.
Kun on liittynyt johonkin eriseuraan, esim. luterilaisiin, vapaakirkkolaisiin, adventisteihin, lestadiolaisiin tms., alkaa lukea Raamattuakin ko. oppirakennelman värjäämien linssien läpi.

Silloin itselleen omaksuma oppi on muka aitoa ja väärentämätöntä Jumalan Sanaa.
Ja kuitenkin Raamattu on muuttumaton ja sama kaikille järjestelmille ja suuntauksille.
Tämä omaksuminen on tietysti luonnollista, jos on uskovasta perheestä, jonka aikuiset jäsenet jo edustavat ko. oppia, tai jos muulla tavalla oppii ko. peruskäsitykset jo lapsena.

Minäkin olen sisäistänyt luterilaisen oppirakennelman hyvin varhain, vaikka kotini ei ollut uskova (vaan nimikristitty).
Olen paljon myöhemmin "vaikuttunut" myös helluntailaisuudesta.
Olen kuitenkin lukenut aina paljon Raamattua ja rukoillut Jumalaa antamaan viisautta sen ymmärtämiseen.
Siksi en voi rynnätä julistamaan, että jotkin oppinäkemykset esim. helluntailaisilla olisivat "parempia" ta "pyhempiä" kuin luterilaisuudessa- tai päinvastoin.
Jumala kuitenkin sanoo viimeisen sanan, joten Raamatussa oleviin näennäisesti moniselitteisiin kuvauksiin esim. kasteesta on suhtauduttava nöyrästi.
Nöyryyshän puuttuu usein sekä luterilaista että vapaiden suuntien oppeja selittäviltä.

Kaikki ihmisten kehittämät hengelliset järjestelmät ovat aina turmeltuneet ennen pitkää.
Helluntaiherätys on hajaantunut, ja maallistumista tapahtuu.
Luterilainen kirkko alkaa järjestelmänä olla hyvin kaukana Raamatusta ja puolustaa virallisesti syntielämää.

Meitä hengellisten yhteisöjen ulkopuolelle ajautuneita on paljon.
Onneksi voi käydä eri rakennelmien tilaisuuksissa.
Silloin myös vahvistuu ennen kaikkea oma henkilökohtainen usko Jumalan Sanaan ainoana oppina,
josta haluaa riippua kiinni.






Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #542 : 10.08.18 - klo:00:23 »
Itse haluan riippua kiinni Jeesuksessa. Tiedän oman mahdottomuuteni ja elävän uskon puutteeni. Uskon, että minulla ei ole mitään mahdollisuutta pelastua, jos Jeesuksen ristintyö ei riitä. Uskon että se riittää. Mutta omalle kohdalle se on usein vaikea asettaa.

Tarvitsen aina ja joka päivä sanomaa ristiinnaulitusta Kristuksesta. Muuten ydin hukkuu minulta.

Viime vkl:n Kristus juhlilla taas jotenkin "maadottui" siihen oleelliseen ja sai maistaa oikeasta evankeliumista kumpuavaa rauhaa. Ja jopa Jumalan johdatusta, kun kohtasi "sattumalta" ihmisiä joiden kanssa päästiin hyviin keskusteluihin.
Ihmisroska

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #543 : 10.08.18 - klo:10:44 »
JKriittää,ehdottomasti.Ellei ole niin,niin silloin toiset ovat paremmassa asemassa kuin toiset,kun taas Jumala tahtoo kaikkien ihmisten pelastuvan."Minä pelastan hänet,koska hän tuntee minun nimeni",on lupaus meille,jotka tunnemme sen verran itseämme,ettei meistä ole millään tavalla missään asiassa itsemme auttajiksi."Mikä ihmisille on mahdotonta,se on Jumalalle mahdollista".Siinäkin on evankeliumi.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #544 : 10.08.18 - klo:13:43 »
Aamen, sydämeni yhtyy uskossa näihin kahteen edelliseen viestin sisältöön.

Käytännössä kuitenkin kristikunta on jakaantunut moniin eri osiin, joissa kukin osa sitten ylpeilee jostakin, "mitä meillä on, mutta muilla ei ole".  - Tämä hajaannus opissa palvelee ainoastaan vanhan kehnon tarkoituksia.

Nimittäin opillisesti hajaantunut, keskenään kiistelevä seurakunta on hyvin hämmentävää heistä, jotka etsivät tietä taivaaseen ja raskasta heille, joilla on toivoa siitä että kristityt voisivat Jeesuksen ylimmäispapillisen rukouksen mukaisesti olla yhtä.

Mielessäni olen miettinyt sitä kuinka raskaat koettelemukset tarvitaan maailmassa, että kristityt heräisivät kukin tahoillaan siihen mikä kristinuskossa on sen ydin. Kristuksen uhrikuolema syntien sovitus ja lahkaksi Kristukselta saatu vanhurskaus, jolla syntinen pelastuu iankaikkiseen elämään.

Erilaiset käsitykset kristinuskon sisällöstä ovat muotoutuneet 2000 vuoden aikana monenlaisissa kulttuureissa, aikoina jolloin vain harvat osasivat itse lukea. Ihmiset olivat jonkun vallitsevan kirkollisen mahdin tulkintojen varassa.

Kun ihmisellä on valtaa, se vääjäämättä turmelee hänet, usein hyvinkin nopeasti hän omaksuu paikkansa muiden yläpuolella olevana komentajana ja johtajana. Uskonnollinen valta-asema ei ole tästä poikkeava.
Joku aina nosee poruksta näyttämään muille kaapin paikan talossa.

Siksi Jeesus varoittaa vakavasti luovuttamasta mitään valtaa luoduille ihmisille. Sen sijaan Jeesus asettaa seuraajansa, itsensä tavoin, MUIDEN PALVELIJOIKSI!

Luuk 22:24 Ja heidän välillään syntyi myös kiista siitä, kuka heistä oli katsottava suurimmaksi.
______________
*) Luuk 22:25 Niin hän sanoi heille: "Kansojen kuninkaat herroina niitä hallitsevat, ja niiden valtiaita sanotaan hyväntekijöiksi.
Luuk 22:26 Mutta älkää te niin; vaan joka teidän keskuudessanne on suurin, se olkoon niinkuin nuorin, ja johtaja niinkuin se, joka palvelee.
_____________

Luuk 22:27 Sillä kumpi on suurempi, sekö, joka aterioi, vai se, joka palvelee? Eikö se, joka aterioi? Mutta minä olen teidän keskellänne niinkuin se, joka palvelee.
____________

ESIM. Väärästä vallankäytöstä: Roomalaiskatolisen kirkon paavi uskoo saaneensa valtansa ja asemansa apostoli Pietarilta


Luuk 22:31 Simon, Simon, katso, saatana on tavoitellut teitä valtaansa, seuloakseen teitä niinkuin nisuja;
Luuk 22:32 mutta minä olen rukoillut sinun puolestasi, ettei sinun uskosi raukeaisi tyhjään. Ja kun sinä kerran palajat, niin vahvista veljiäsi."

Luuk 22:33 Niin Simon sanoi hänelle: "Herra, sinun kanssasi minä olen valmis menemään sekä vankeuteen että kuolemaan".
====================

***) Luuk 22:34 Mutta hän sanoi: "Minä sanon sinulle, Pietari: ei laula tänään kukko, ennenkuin sinä kolmesti kiellät tuntevasi minua."

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #545 : 10.08.18 - klo:14:07 »
Solteron opissakin on iso porsaanreikä. Se on Soltero itse, (rajaton yksilökeskeisyys, joka ei siedä oman uskon koetusta toisten uskovien taholta).

Seurakuntaan kuuluu aina elämä toisten henkilöiden koettelemana. Kristuksen seurakunta ei ole pelkästään HENGELLINEN, vaan se on myös fyysinen toimija tässä maailmassa. Yhteisö kerää keskuudestaan varat lähetystyöhön ja lähettää henkilöt.  Seurakunta hoitaa fyysisesti sakramentit, kasteen ja HPE:n.

Fyysinen seurakunta on siis Jeesuksen asettama sekin, ja tärkeä yksilöiden kannalta. 

Yksittäisillä henkilöillä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa yhteiskunnallisesti. Mitä sitten luterilaisuuteen tulee, niin tunnustuskirjat ovat olleet 500 vuotta samat. Liike ei siis ajelehdi maailman tuulissa, vaikka sen jäsenistö on kieltämättä suurelta osin päästetty irti Jumalan sanan opetuksista.

Tässä taas mielipiteemme eroavat!

Tunnustava kristitty ei näet voi suurempaa virhettä elämässään tehdä, kun eroaa kirkostaan. Näin toimiessaan hän jättää kirkkonsa ja seurakuntansa jumalattomien temmellyskentäski.

Eikö se olisi oikein, että jumalattomat eroavat kirkosta, HE tekevät silloin Jumalalle palveluksen. Jäätyään kirkon jäseniksi ja viranhaltijoiksi, he palvelevat vain saatanaa, ja hajoittavat toimillaan kirkkoa kaiken aikaa.

Uskovien ei sen sijaan kuulu erota (paeta vihollista) kirkosta, vaan liittytyä joukolla kirkkoon ja äänestää jumalattomat yhdessä toisten tunnustavien kristittyjen kanssa pihalle kirkon avainviroista.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #546 : 10.08.18 - klo:15:45 »
Solteron opissakin on iso porsaanreikä. Se on Soltero itse, (rajaton yksilökeskeisyys, joka ei siedä oman uskon koetusta toisten uskovien taholta).

Seurakuntaan kuuluu aina elämä toisten henkilöiden koettelemana. Kristuksen seurakunta ei ole pelkästään HENGELLINEN, vaan se on myös fyysinen toimija tässä maailmassa. Yhteisö kerää keskuudestaan varat lähetystyöhön ja lähettää henkilöt.  Seurakunta hoitaa fyysisesti sakramentit, kasteen ja HPE:n.

Fyysinen seurakunta on siis Jeesuksen asettama sekin, ja tärkeä yksilöiden kannalta. 

Yksittäisillä henkilöillä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa yhteiskunnallisesti. Mitä sitten luterilaisuuteen tulee, niin tunnustuskirjat ovat olleet 500 vuotta samat. Liike ei siis ajelehdi maailman tuulissa, vaikka sen jäsenistö on kieltämättä suurelta osin päästetty irti Jumalan sanan opetuksista.

Tässä taas mielipiteemme eroavat!

Tunnustava kristitty ei näet voi suurempaa virhettä elämässään tehdä, kun eroaa kirkostaan. Näin toimiessaan hän jättää kirkkonsa ja seurakuntansa jumalattomien temmellyskentäski.

Eikö se olisi oikein, että jumalattomat eroavat kirkosta, HE tekevät silloin Jumalalle palveluksen. Jäätyään kirkon jäseniksi ja viranhaltijoiksi, he palvelevat vain saatanaa, ja hajoittavat toimillaan kirkkoa kaiken aikaa.

Uskovien ei sen sijaan kuulu erota (paeta vihollista) kirkosta, vaan liittytyä joukolla kirkkoon ja äänestää jumalattomat yhdessä toisten tunnustavien kristittyjen kanssa pihalle kirkon avainviroista.
Olet käsittänyt kirjoitukseni väärin.
Ei minulla ole mitään muuta oppia kuin Kristuksen oppi, jonka olen saanut Häneltä lahjaksi uskoon tultuani ja Raamattuun syventyessäni.

En ole eronnut kirkosta.

Useassa eri maassa asumiseni vaikuttaa, että en voi vakiintua minkään tietyn paikkakunnan yksittäisiin seurakuntiin.
Minut on kastettu ja käyn ehtoollisella aina, kun se on mahdollista.
Mieluiten osallistun ehtoolliseen sellaisessa seurakunnassa, jossa leivän ja viinin jakaja kehottaa niiden vastaanottajia selvittämään itselleen,
kuuluuko Jeesukseen uskovien seurakuntaan.
Tällaista ei ev.lut. kirkossa tehdä, mutta silti käyn joskus kirkoissakin ehtoollisella.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #547 : 10.08.18 - klo:15:59 »
Edellä on kirjoitusta ikään kuin luterilainen kirkko olisi jotakin.
Ensinnäkin se on ihan marginaali-ilmiö maailmanlaajuisesti ajatellen.

Toiseksi miksi kannattaa olla osallinen jostain systeemistä, jossa yli 90 prosenttia on jumalattomia.
Jos siellä saisi vallan uskovat, mitä sitten.

Ei seurakunta koostu instituutioista ja niiden jäsenistä.

Olen tutkinut viime aikoina sukujani. Tänään tuli käsiini sellainen dokumentti, jossa kerrottiin, että isoäitini erosi kirkosta v. 1930. En muista milloin hän tuli uskoon - ennen vai jälkeen tuon em. vuosiluvun.
« Viimeksi muokattu: 10.08.18 - klo:16:23 kirjoittanut Natanael »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #548 : 10.08.18 - klo:17:02 »
Jos paikkakunnan kaikki uskovat perustaisivat seurakunnan, sillä olisi paljon parempi vaikutus kuin valtaamalla lut.kirkon hallinnon.

Kumpaakaan ei tule tapahtumaan.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #549 : 10.08.18 - klo:17:14 »
Jos paikkakunnan kaikki uskovat perustaisivat seurakunnan, sillä olisi paljon parempi vaikutus kuin valtaamalla lut.kirkon hallinnon.

Kumpaakaan ei tule tapahtumaan.
Näin on.
Kirkon virkoihin ja luottamuselimiin valittavien vaaleissa saavat äänestää muutkin kuin uskovat.  Ja koska erittäin suuri enemmistö on ei-uskovia ja nimikristittyjä, heidän ehdokkaansa tietysti voittavat.

Uskovien perustamia uusia seurakuntia on paljon.  Niihin liittyy joko ko. ryhmän sisällä uskoon tulleita tai muista seurakunnista eroavia uskovia. 
Kaikki uskovat eivät koskaan koe mitään porukkaa niin raamatulliseksi tai muuten vetovoimaiseksi, että jokainen uskova liittyisi siihen.
Siksi hajaannus vain kasvaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #550 : 10.08.18 - klo:17:23 »
Edellä on kirjoitusta ikään kuin luterilainen kirkko olisi jotakin.
Ensinnäkin se on ihan marginaali-ilmiö maailmanlaajuisesti ajatellen.

Toiseksi miksi kannattaa olla osallinen jostain systeemistä, jossa yli 90 prosenttia on jumalattomia.
Jos siellä saisi vallan uskovat, mitä sitten.

Ei seurakunta koostu instituutioista ja niiden jäsenistä.

Olen tutkinut viime aikoina sukujani. Tänään tuli käsiini sellainen dokumentti, jossa kerrottiin, että isoäitini erosi kirkosta v. 1930. En muista milloin hän tuli uskoon - ennen vai jälkeen tuon em. vuosiluvun.

Vastaan lahinna viestin alkuun. Ev. Lut. Kirkolla on ollut kuitenkin hyvin vahva rooli koko suomalaisen kulttuurin kehittymisessa.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #551 : 10.08.18 - klo:21:28 »
Itse haluan riippua kiinni Jeesuksessa. Tiedän oman mahdottomuuteni ja elävän uskon puutteeni. Uskon, että minulla ei ole mitään mahdollisuutta pelastua, jos Jeesuksen ristintyö ei riitä. Uskon että se riittää. Mutta omalle kohdalle se on usein vaikea asettaa.

Tarvitsen aina ja joka päivä sanomaa ristiinnaulitusta Kristuksesta. Muuten ydin hukkuu minulta.

Viime vkl:n Kristus juhlilla taas jotenkin "maadottui" siihen oleelliseen ja sai maistaa oikeasta evankeliumista kumpuavaa rauhaa. Ja jopa Jumalan johdatusta, kun kohtasi "sattumalta" ihmisiä joiden kanssa päästiin hyviin keskusteluihin.

Hyvältä maistui tuo todistuksesi Kristus-juhlilta. Terveyteni ei sallinut matkustaa juhlille, mutta toivon saavani katsella jälkikäteen taltioita luennoilta ja ehkä laittaa niitä kotisivullekin. Enhän varmaan ole ainoa joka haluaa kuulla juhlilla jaettua sanaa.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #552 : 10.08.18 - klo:22:12 »
Viikko sitten uskovaksi tunnustautuva kertoi; jälleen kerran asetuvansa kirkollisvaaleissa ehdolle.
Hänellä oli murhe. Vain 5 % äänestää vaaleissa, ja nekin "konservatiiveja".
Hänen toiveensa oli se 95 % joka jättää äänestämättä lähtisi uurnille; niin kirkko uudistuisi tämän päivän ihmiselle kelpaavaksi.  :)

Pelkään pahoin; ettei ev.Lutin haave toteudu. Jos lampun jalka on siirretty, niin se on menoa...

Monet ajelehtivat aikamme  luopumuksen päivänä. He eivät tiedä mihin mennä. Kompromissi kristillisyys ei miellytä.
One wayn ja lähetyshiippakunnan tultua "markkinoille", niin näillä tuntuu olevan imua.

Luterilaisia jumalanpalveluksia löytyy, jos niihin haluaa osallistua. Kirkosta sitä harvoin löytyy...,
Osallistunko samojen pappien ehtoollispöytään sateenkaari, dance, beatles, metallimessujen, .....jälkeen. EN !

Lähetyshiippakunnan, Sleyn Luther kirkon ja Rukoilevaisten jumalanpalveluksiin olen mennyt hyvin omin tunnoin.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #553 : 11.08.18 - klo:13:14 »
Ateistilla on ateistin usko. Hän toimii meille kristityille esimerkillisen ahkerasti, saavuttaakseen sen päämäärän johon hän uskoo, IHMISEEN!

Minä kirjoitan TUNNUSTAVISTA kristityistä. Kun he lähtevät kirkosta, silloin he luovuttavat paikkansa tälle ateistille.  Tämä on parannussaarna tunnustaville kristityille, joita Suomestakin löytyy vähintään miljoona.

Pieni osallistumisen prosentti äänestyksissä kertoo juuri tuosta mahdollisuudesta, josta olen kertonut.
En minäkään usko kirkon muuttuvan, mutta pidän uskovia enemmän syyllisinä tähän, kuin ateisteja jotka toimivat vakaumuksensa mukaisesti.

Kristittyjen hajaannus on nimenomaan SISÄSYNTYINEN.

Kukaan kristinuskon ulkopuolinen taho ei ole vaatimassa kristittyjä siirtymään toinen toisiaan hylkiviin leireihin.  ???

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #554 : 11.08.18 - klo:14:12 »
Elämme ajassa jossa yhä useampi kristityistä on tullut kristityksi ilman mihinkään tiettyyn seurakuntaan kuulumista tai vaikutusta. Esimerkiksi minä. Mikä kaikista eri nimisistä ja eri asioita tai traditioita painottavista seurakunnista on Se Oikea, johon meidän tulisi mennä? Monet sanovat että heidän seurakuntaansa, ja melkein kaikilla on  raamatullinen perustelu.

Tuo perustelu, että minun pitäisi osallistua ev lut kirkon pelastustalkoisiin, on yksi heikommista. Vähän samaa agendaa tulee myös joiltakin vapaiden suuntien porukoilta, ei vain ihan noin suoraan vaan rivien välistä syyllistämällä. En näe sitä evankeliumin kannalta mitenkään tähdellisenä, että jotain perinteitä koitetaan pitää yllä, sillä evankeliumi löytää aina tiensä.
« Viimeksi muokattu: 11.08.18 - klo:15:38 kirjoittanut Jano »