Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Yleinen keskustelu / Vs: ISRAEL JUMALAN SILMÄTERÄ.....MIKSI JUMALA SALLII SODAN
« Uusin viesti kirjoittanut sandia tänään kello 15:56 »
Juu, ajattelu, etta Israelilla olisi jonkinlainen vakuus siita, etta hommat luistavat hyvin sen tahden etta Jumala valitsi Aabrahamista lahtien sen kansan omaisuuskansakseen, on melko paljon totuudenvastaista.

Teologinen kysymys. Onko Israel nykyaan samalla tavalla Jumalan johdossa kuin silloin, kun Jumala vapautti heidat Egyptista ja siita eteenpain kuten Raamatussa kerrotaan?

2
Yleinen keskustelu / Vs: ISRAEL JUMALAN SILMÄTERÄ.....MIKSI JUMALA SALLII SODAN
« Uusin viesti kirjoittanut pax tänään kello 14:37 »
Israel on ollut niskuri kansa sanoo Raamattu ja se on maksava kakdinkertaisesti synneistään, ei pääse vähällä vaikka on Jumalan silmäterä.
On ymmärrettävää että tekevät virheitä kuten kaikki muutkin.
3
Yleinen keskustelu / Vs: ISRAEL JUMALAN SILMÄTERÄ.....MIKSI JUMALA SALLII SODAN
« Uusin viesti kirjoittanut Korpima tänään kello 14:31 »
New Yorkissa ja muissa USAn isoissa kaupungissa on laajoja Israelin vastaisia mielenosoituksia.

Tässäkin olisi pohdittavaa miten asioita pitäisi lähestyä ja millä puolella olla. Jos siis jaksaisi perehtyä ja lukea materiaaleja ja taustaa. Loppumaton urakka, varmaan.

Noin periaatteessa varmastikin kannattaa rukoilla rauhaa ja Jumalan tahdon toteutumista. Toisaalta sodat ja koston kierteet ovat normaalia ihmisyyttä ja Israelilla on vaikea tilanne naapureidensa kanssa. Tuskin voi mahdollisten salamurhienkaan käyttöä suoralta tuomita - kyllähän Jumalakin esim. VT:ssä tappaa jonkun kuninkaan nuolella muistaakseni. Siinä ihmisellä sitten on miettimistä, milloin esim. Israel toteuttaa Jumalan tahtoa ja milloin ei. Mikä on liikaa, mikä sopivaa?
4
Yleinen keskustelu / Vs: ISRAEL JUMALAN SILMÄTERÄ.....MIKSI JUMALA SALLII SODAN
« Uusin viesti kirjoittanut sandia tänään kello 14:26 »
Puoliso vahvisti tiedon, että Israel oli hyökännyt lähetystöön ja tappanut kuulumma jonkun sotaherran, joka oli hamas hyökkäyksen takana.
Hurjat uutiset päälle, miten Israel teki terrori hyökkäyksen.

New Yorkissa ja muissa USAn isoissa kaupungissa on laajoja Israelin vastaisia mielenosoituksia.
5
Yleinen keskustelu / Vs: ISRAEL JUMALAN SILMÄTERÄ.....MIKSI JUMALA SALLII SODAN
« Uusin viesti kirjoittanut Korpima tänään kello 12:24 »
Tuohon suurlähetystöhyökkäykseen liittyen tuli vastaan Wikipedia-sivu siitä, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Israeli_bombing_of_the_Iranian_embassy_in_Damascus

Lueskelin blogijuttua (https://www.unz.com/runz/israeli-assassinations-and-public-scrutiny/):

Lainaus
Ja ehkä kaikkein järkyttävimmässä tapauksessa Israelin hallitus pommitti osaa Iranin Damaskoksen suurlähetystöstä tappaen useita korkea-arvoisia iranilaisia kenraaleja, mikä on kansainvälisen oikeuden täydellinen rikkominen, jollaista ei ole tapahtunut viime vuosisatoihin. Tällainen Israelin räikeä salamurha-isku perinteisesti loukkaamattomia diplomaattisia tiloja vastaan oli ilmeinen sotatoimi, jonka tarkoituksena oli provosoida Iranin kostoisku, joka vetäisi Yhdysvallat mukaan alueelliseen sotilaalliseen konfliktiin. Iranilaiset ovat nyt vastanneet suurella lennokki- ja ohjushyökkäysten aallolla, ja lähipäivinä voidaan nähdä, onnistuuko Israelin temppu. --

Yhteistä kaikille näille tapauksille on se, että Israel keskittyy hämmästyttävällä ja jopa ylivoimaisella tavalla salamurhiin keskeisenä sotilaallisen konfliktin tai valtiollisen toiminnan välineenä, eikä se kunnioita lainkaan normaalia kansainvälistä oikeutta tai edes perusihmisarvoa. Vaikka nämä lukuisat tapaukset saattaisivat järkyttää monia amerikkalaisia, en ollut erityisen yllättynyt, koska olen lukenut aiemmin tällaisten Israelin toimien historiasta. Niitä oli käsitelty erittäin pitkässä artikkelissa, jonka olin kirjoittanut vuoden 2020 alussa.
 (Suom. DeepL.com)

Itse en ole juuri perehtynyt koko juttuun tai Israeliin. Paljon perehtymistä varmaan vaatisi järkevän kannan muodostaminen.
6
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Uusin viesti kirjoittanut sandia tänään kello 00:43 »
Katselin taustalla videon "Miksi piispat hylkäävät Raamatun? (Ehdotus kahdesta rinnakkaisesta avioliittokäsityksestä)" (Precept Suomi, 47 min., https://www.youtube.com/watch?v=LGhKTt20gBE). Varmasti hyvää opetusta ja taustoitusta Raamatusta, mutta itselle mieleen tuli aiheesta ikään kuin arkisempia ja maailmallisempia selityksiä.

Kuten: (1) liiallinen luottamus omaan nykyajatteluun vs. Raamattuun (akateeminen tausta, tulkinnat). Raamatulla itsellään on pieni osa ajattelussa ja maailmankuvassa. Ihminen ajattelee itse, eikä aseta Jumalan sanaa Jumalan sanaksi. Ja varmaan akateemisten opintojen myötä tietty ehdottomuus ja fundamentalismi voi helposti karista, kun huomaa miten ihmiset ovat tulkinneet juttuja. Tullee helposti sellaista relativismia ajatteluun. Ei, että "Jumala on sanonut jotain Raamatussa", vaan ihmiset A, B ja C ovat tulkinneet tätä eri tavoin.

(2) Maailman paine ja sosiaalinen paine: oma "kuplautuminen" eli kaverit - ja ajattelu tulee mediasta (pitkälti maailmasta).

(3) Palkanmaksu: jos väki vähenee, palkanmaksukyky vähenee, kirkko täytyy pitää kasassa jotenkin tästäkin syystä.
[/quote

Olen samoilla linjoilla. Oletan etta (3) on melko painava tekija.
7
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Uusin viesti kirjoittanut Korpima 15.04.24 - klo:19:39 »
Niin, vaikea tietää, miten tästä on ajateltu tai mikä vaikuttaa. Mutta kyllähän varmasti "maksavan asiakkaan" eli kirkon jäsenen kanta helposti vaikuttaa liikaa. Eikä kirkon perustajan, eli Jumalan.

Tavallaan "mielenkiintoista" miksi tämä asia on päässyt tapetille vasta nyt, eikä sitä oltu muuttamassa jo heti kirkon alkutaipaleella.  ;) Kryptistä.
8
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Uusin viesti kirjoittanut pax 15.04.24 - klo:17:59 »
Joo, toi taloudellinen syy varmaan aika iso juttu, mutta enkä todennäköiset seuraamukset tästä siirrosta voikin käydä kassan päälle jos kirkko hajoaa.
9
Yleinen keskustelu / Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Uusin viesti kirjoittanut Korpima 15.04.24 - klo:17:32 »
Katselin taustalla videon "Miksi piispat hylkäävät Raamatun? (Ehdotus kahdesta rinnakkaisesta avioliittokäsityksestä)" (Precept Suomi, 47 min., https://www.youtube.com/watch?v=LGhKTt20gBE). Varmasti hyvää opetusta ja taustoitusta Raamatusta, mutta itselle mieleen tuli aiheesta ikään kuin arkisempia ja maailmallisempia selityksiä.

Kuten: (1) liiallinen luottamus omaan nykyajatteluun vs. Raamattuun (akateeminen tausta, tulkinnat). Raamatulla itsellään on pieni osa ajattelussa ja maailmankuvassa. Ihminen ajattelee itse, eikä aseta Jumalan sanaa Jumalan sanaksi. Ja varmaan akateemisten opintojen myötä tietty ehdottomuus ja fundamentalismi voi helposti karista, kun huomaa miten ihmiset ovat tulkinneet juttuja. Tullee helposti sellaista relativismia ajatteluun. Ei, että "Jumala on sanonut jotain Raamatussa", vaan ihmiset A, B ja C ovat tulkinneet tätä eri tavoin.

(2) Maailman paine ja sosiaalinen paine: oma "kuplautuminen" eli kaverit - ja ajattelu tulee mediasta (pitkälti maailmasta).

(3) Palkanmaksu: jos väki vähenee, palkanmaksukyky vähenee, kirkko täytyy pitää kasassa jotenkin tästäkin syystä.
10
Yleinen keskustelu / Vs: ISRAEL JUMALAN SILMÄTERÄ.....MIKSI JUMALA SALLII SODAN
« Uusin viesti kirjoittanut sandia 15.04.24 - klo:15:40 »
Kuulumma se drone- ja ohjushyökkäys oli vastaisku sille, että Israelin oltiin oletetty hyökänneen Syyrian lähetystöön....en ole seurannut tuota Syyrian lähetystön hyökkäystä uutisista ollenkaan. ??? Enkä tiedä missä maassa tämä lähetystö oli.

En muista Israelilla olleen tapana hyökkäillä lähetystöihin. ::)
Sivuja: [1] 2 3 ... 10