Kirjoittaja Aihe: Kultajyviä  (Luettu 3961 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kultajyviä
« : 08.07.19 - klo:10:27 »
Silloin tällöin tulee vastaan jokin lyhyehkö teksti, jonka haluaisi muillekin jakaa. Tänään tuli vastaan sellainen:
   
Kristityn valtava omaisuus

"... ja että Hän valaisisi teidän sisäiset silmänne..." (Ef. 1: 18)

Paavali rukoilee kristittyjen puolesta, että he saisivat nähdä sydämen silmin, miten valtavasti Jumala on siunannut heitä Kristuksessa. Sydämellä näkeminen tarkoittaa sisäistä, Jumalan Hengen antamaa ymmärrystä.

Tiedäthän, että Jumala on antanut sinulle valtavan omaisuuden? Hän on antanut sinulle Kristuksen ja siinä lahjassa sinulla on syntien anteeksiantamus, Jumalan rakkaus ja hyväksyntä, Jumalan johdatus, uskollisuus, Pyhän Hengen voima ja määränpäänä odottava paikka taivaassa.

Monesti me näemme vain ulkoisilla silmillämme omat puutteemme, syntimme, vaikeutemme ja kärsimyksemme. Niiden näkeminen masentaa ja vie pohjaa uskoltamme.

Tarvitsemme Jumalan antamaa sisäistä näkökykyä. Tarvitsemme jatkuvasti kuulla evankeliumia eli Jumalan ilosanomaa ja omistaa sen omalle kohdallemme. Silloin - keskellä köyhyyttämme - ymmärrämme olevamme onnellisia ja rikkaita. Silloin tajuamme, että meillä on ikään kuin Jumalan antama pankkitili, jota saamme vapaasti käyttää.

Kun meillä on Jeesus, meillä on kaikki mitä tarvitsemme tänään - ja myös huomenna.



Lähde: https://yksinarmosta.fi/2019/07/08/kristityn-valtava-omaisuus/
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #1 : 08.07.19 - klo:16:18 »
Siinä se on sanottu.Käytännössä tuppaa elämän hankaluuksissa unohtumaan.Ehkä myötämäet olisivat vielä vaarallisempia. "Anteeksi anna,nosta ja kanna,vie perille."

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #2 : 08.07.19 - klo:18:36 »
Laila Hietamiehen romaanista puhututti tällaiset rivit.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #3 : 12.07.19 - klo:09:30 »
   
Oletko riittävän syntinen?

"ja jos siis pappi havaitsee, että spitaali on levinnyt yli koko ruumiin, hän julistakoon sairaan puhtaaksi. Koska sairas on tullut kauttaaltaan valkoiseksi, hän on puhdas" (3. Moos. 13:13)

Spitaali kuvaa Mooseksen kirjoissa syntisyyttä. Spitaaliin sairastunut tuli eristää leirin ulkopuolelle, sillä Jumalan läheisyydessä ei saanut olla saastaisuutta.

Lainaamani ote spitaalilaista on häkellyttävä: jos spitaalinen oli aivan kauttaaltaan spitaalin peitossa, eikä hänessä ollut yhtään tervettä kohtaa, hänet tuli julistaa puhtaaksi. Hän ei siis muuttunut puhtaaksi, vaan hänet julistettiin puhtaaksi papin toimesta ja niin hän sai taas elää Jumalan läheisyydessä.

Juuri samalla tavalla Jumala julistaa jumalattoman ihmisen puhtaaksi. Siinä vaiheessa, kun ihminen ymmärtää olevansa Jumalan edessä läpeensä syntinen, hänet julistetaan ihmeen kaltaisesti puhtaaksi ja Jumalalle kelpaavaksi.

Oletko siis tullut riittävän syntiseksi? Ajatteletko vielä pystyväsi parempaan, teetko Jumalalle uusia lupauksia ja yritätkö osoittautua vähemmän spitaaliseksi? Entä jos Jumalalla ei ole ongelmaa meidän syntisyytemme vaan sen puutteen kanssa? Entä jos Hän odottaa sinun taistelevan syntiesi kanssa niin kauan, ettet enää jaksa?

Silloin, kun itse koet olevasi kadotettu, juuri silloin Jumala julistaa sinut pyhäksi. Nimittäin vain syntiset tarvitsevat Vapahtajaa. Itsensä täysin spitaalisina näkevät odottavat pelastusta itsensä ulkopuolelta. Ja sen se saavat!


Lähde: https://yksinarmosta.fi/2019/07/12/oletko-riittavan-syntinen/
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #4 : 02.02.20 - klo:12:38 »
Minusta tuntuu että tämä teksti on kolahtanut minuun joskus aiemminkin:

1.Moos.37:28
"Kun nyt midianilaiset kauppiaat menivät siitä ohitse, vetivät veljet Joosefin ylös kaivosta ja myivät hänet."
Ellei meillä Raamatussa olisi muita kertomuksia kuin tämä, me kuitenkin jo tästä oppisimme, kuinka ihmeellistä hallitusta Jumala maailmassa toteuttaa: siinä, missä perkeleen ja kuoleman luullaan olevan käsillä, hän onkin lähinnä. Joosefkin luulee nyt olevansa Jumalan hylkäämä, vaikka Jumala kuitenkin  häntä silmillään seuraa. Jumala sallii tosin hänen tulla myydyksi ja viedyksi vieraalle maalle, missä hänen kauan aikaa oli kärsittävä monta vastusta, aivan kuin Herra ei olisi ollut hänen tykönänsä; mutta kun aika tulee, Herra asettaa hänet suurimpaan kunniaan antaen koko maan hänen haltuunsa. Siihen hän joutui uskossa ja kärsivällisyydessä Herraa odottamalla. Näin Herra meillekin tekisi, jos me osaisimme olla kestäviä uskossa. Eihän meilläkään ole muuta Jumalaa kuin se sama, joka silloinkin hallitsi. Meillä on sama kaikkivaltias Isä ja sama sana: hän ei tahdo meitä hyljätä. Mutta tietäkäämme; sen, jota hän tahtoo kunnioittaa, hän ensin saattaa häpeään, sen, jota hän eniten aikoo ilahduttaa, hän ensin täyttää surulla ja sydämen vaivalla. Näin hän tekee erittäinkin valituillensa: kuta syvemmälle hän heitä alentaa ja mitättömäksi tekee, sitä enemmän hän aikoo korottaa ja ylentää.
M.L. Mannaa Jumalan Lapsille

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #5 : 02.02.20 - klo:18:53 »
Tuossa on hyvin ilmaistu Joosefin elämänkulku.

Mun mielestä olen käynyt vastaavan läpi. Jumala veti itselleen, tulin uskoon, koin todella Jumalan rakkautta monella tavalla. Sitten koin että Herra sanoi minulle: jolle paljon annetaan siltä paljon vaaditaan.
Sitten tapahtui jotain mikä oli erittäin tuhoavaa.
En ymmärtänyt Jumalaa ollenkaan, tuntui kuin hän olisi jättänyt ja pettänyt.
Olin yksin, ilman uskovia ystäviä, vieraassa maassa. Kaikki oli ikäänkuin mennyt. En nähnyt miten elämäni voisi jatkua.

Ehkä syvin tilanne oli kun päätin ajatella, että Jumalalla ei ole hyvä tahto minua kohtaan. Se oli käännöskohta. Kun siis tulin uskoon olin 16 ja tässä tilanteessa oli jo 34.

En muista miten mutta aloin kysellä, että olenkohan hengellisessä taistelussa. Kysyin sitä Herralta ja näin unen mikä oli minulle vahvistus siitä. Siinä unessa vihollinen pilkkasi Jeesuksen lunastyötä hyvi räikeällä tavalla.


Säikähdin ja tajusin että nyt on vaihdettava vaihdetta ja etsittävä Herraa oikein todella! Luin Raaattua ja Jeremian kirja puhui suoraan sydämelleni ja sitä kautta aloin tehdä parannusta vihasta ja epäuskosta.

Jopa yritin paastota ja etsiä Herran kasvoja. Herra ihanalla tavalla vastasi siihen ja näytti että minun ei tule pelätä ihmisiä ja että hän tekee otsani timantinkovaksi kuten Jeremian kirjassa kuvataan.

Tuota kautta se kauhea pimeä asia alkoi häipyä elämästäni. En kerro mikä se on.

Sain maata jalkojen alle siis kuvannollisesti. Herra nosti minut ja poisti sen pahan.

Sitä kautta olen sitten mm. siinä ammatissa missä olen nykyään. Ja Herra on siunannut perhettämme. Kasvatimme 3 lastakin.

Oli vielä yksi asia mikä oli johtaa minut pois Herran luota: en tajunnut miten voisin tehdä rauhan sen asian kanssa, että parhaat vuoden elämässä oli mennyt täysin tuskassa.

Herra antoi siihenkin suoraan vastauksen: KOSKA OLET NIIN HAURAS JA INHIMILLISEN EPÄTÄYDELLINEN, MUTTA OLEN OTTANUT SEN HUOMIOON.

Heti kun Herra sanoi tuon jotain 10 vuotta sitten, kykenin hyväksymään oman heikkouteni itsenikin ja sain rauhan menneisyyden kanssa.  :)


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #6 : 28.04.20 - klo:10:36 »
"Vanhaa Aatamia ei voida hengellistyttää. Sen pyhittäjiä on kyllä paljon.  Pyhitetty vanha-aatami on epämiellyttävä ja pelottava."

Niilo Tuomenoksa, Kristusta kohti v. 1935
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #7 : 28.04.20 - klo:12:27 »
'Herra antoi siihenkin suoraan vastauksen: KOSKA OLET NIIN HAURAS JA INHIMILLISEN EPÄTÄYDELLINEN, MUTTA OLEN OTTANUT SEN HUOMIOON.

Tuon asian oivaltaminen on auttanut minuakin hyvin paljon:
Herra on ottanut ja ottaa koko ajan huomioon
minun heikkouteni, huonouteni ja luonteenvikani.

Hän ei sano, että minun on pakko muuttua paremmaksi
ennen kuin Hän  siunaa elämääni.
Herra kehottaa tosin tekemään parannusta,
mutta vain siinä tahdissa, kuin se on minun tapauksessani mahdollista.
Hän ei muuta minua väkisin voitokkaaksi uskon sankariksi,
vaikka voisi sen tehdä.
Hän näkee särkyneet ja arpiset persoonani alueet, ja antaa niille aikaa korjaantua.
Kaikki ei edes korjaannu elämäni aikana.

Herra antaa minulle luvan pysyä ja kasvaa uskossa siitä huolimatta,
että olen ihmisenä arveluttavan puutteellinen.
Hyvä Paimen huolehtii kompuroivista ja itsensä satuttaneista lampaistaan
loppuun asti ja kuulee näiden yksilöiden avunhuudot.
Vahvathan eivät edes tarvitse apua.

Kun joku taas kerran jää laumasta jälkeen,
Herra nostaa ja kantaa aina uudestaan.
Hän hoitaa ja huolehtii, vaikka saattaa samalla nuhdella ankarastikin.

Armo ei ole ehdollista.
Se on parantavaa ja pelastavaa.
Herra ottaa minunkin kohdallani huomioon, miten paljon ja kuinka nopeasti
voin saada lisää vastuullisuutta, aikuisuutta, kestävyyttä ja hurskautta.
Tämäkin perustuu siihen, että olen pelkästään Jumalan armosta kokonaan
vanhurskautettu Jeesuksen veren kautta.



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #8 : 28.04.20 - klo:15:31 »
Juu minun ymmärrykseni siitä mitä olen ja Jumalan ymmärrys siitä mitä olen, eivät täsmänneet.
Olin raahannut itsessäni paljon enemmän omaa haurautta ja lankeevuutta kuin mitä olin olettanut.  Ja yhä teen samoin.
Ei se mitä olin Jumalalta saanut johtanut minua vaikeuksiin vaan se mitä itsessäni kaikesta huolimatta olen.

Anton

  • Vieras
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #9 : 14.09.20 - klo:00:27 »
"Hengen täyteys ei ole palkinto uskollisuudestamme, vaan Jumalan lahja joka annetaan meidän tappioon. Pyhää Henkeä ei annettu opetuslapsille Apostolien tekojen luvussa 28 palkkiona heidän uskollisesta palvelemisesta, vaan luvussa 2 jossa he olivat osoittautuneet pelkureiksi, kerääntyen yhteen suljettujen ovien takana."

-Roy Hession

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #10 : 16.09.20 - klo:21:57 »
Juu ei se todellakaan ole jonkinlainen ansiomerkki.
Jäämme aina itsessämme heikoiksi hengellisissä asioissa.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #11 : 19.09.20 - klo:08:15 »
Kaikille rukoilijoille ja kipuilijoille:

"Ihmiselämänsä päivinä Jeesus ääneen itkien rukoili ja huusi avukseen häntä, jolla oli valta pelastaa hänet kuolemasta, ja hänen uhrirukouksensa kuultiin, koska hän taipui Jumalan tahtoon. Vaikka hän oli Poika, hän joutui kärsimyksistä oppimaan, mitä on kuuliaisuus." (Hepr. 5: 7-8)

"Minä rakastan Herraa, sillä hän kuulee minun ääneni ja rukoukseni;sillä hän on kallistanut korvansa minun puoleeni, ja minä huudan häntä avuksi kaiken elinaikani. Kuoleman paulat piirittivät minut, tuonelan ahdistukset kohtasivat minua; minä jouduin hätään ja murheeseen. Mutta minä huusin avukseni Herran nimeä: "Oi Herra, pelasta minun sieluni!" 
Herra on armollinen ja vanhurskas, meidän Jumalamme on laupias. 
Herra varjelee yksinkertaiset; minä olin viheliäinen, mutta hän auttoi minua.
Palaja, sieluni, takaisin lepoosi, sillä Herra on tehnyt sinulle hyvin. Sillä sinä olet pelastanut minun sieluni kuolemasta, minun silmäni kyynelistä, jalkani kompastumasta.
Minä saan vaeltaa Herran kasvojen edessä elävien maassa.
Minä uskon, sentähden minä puhun, minä, joka olin kovin vaivattu." (Ps. 116:1-10)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #12 : 19.09.22 - klo:12:27 »
Vanhoja papereita selatessani putkahti esiin eräs mielenkiintoinen asia, jonka voisin muillekin jakaa. Tapaus ajoittuu maaliskuulle 2011.

Unessa "kuulin" laulun, josta jäi jotain mieleen. Jokin pieni ryhmä sitä lauloi.

Kun sitten heräsin, koetin laittaa sanoja paperille, joten ne ovat sellaisenaan tallessa. Otsikon laululle keksin omasta päästäni.

Laitan sen tähän alle:

Matkamiehen virsi

Saanhan olla kirkkaudessas

Olen täällä muukalainen
teillä tämän murheen maan.
Kerran väistyy kaikki mainen,
Vapahtajan nähdä saan.

Täällä mainen murhe kohtaa,
täällä itkut itketään.
Siellä taivaan valo hohtaa.
Siellä juhlaa vietetään.

Herran armo tänään kantaa,
Herran armo ikuinen.
Jokaiselle armon antaa
tahtoo, Herra valkeuden.

Kerto:
Saanhan olla kirkkaudessas,
saanhan olla omanas.
– Perillä saan nähdä kerran
kunniassaan elon Herran.


Sitten vielä lauluun liittyy vielä erikoinen juttu. Sen sävelkin jäi jotenkin mieleen, mutta koska minulta ei onnistu nuottikirjoitus, niin näytin sanat tyttärelleni, joka oli siihen aikaan pianonsoiton opettaja. Hän teki siihen sävelen, joka yllätyksekseni muistutti kuulemaani.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla pax

  • Viestejä: 1664
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #13 : 19.09.22 - klo:12:33 »
Onpa hieno laulu ja kokemus!

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Kultajyviä
« Vastaus #14 : 19.09.22 - klo:22:42 »
Ihmeellinen, siunaava kokemus. Puhutteleva runo.