Kirjoittaja Aihe: Samuelin äidin ylistysvirsi  (Luettu 1677 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Samuelin äidin ylistysvirsi
« : 03.08.18 - klo:03:16 »
Luin ekaa Samuelin kirjaa ja tämän hänen äitinsä Hannan kiitollisuuslitania kosketti minua. Siinä on monta Herran luonteenpiirrettä, vai miksi niitä sanoisi ilmaistu.

Teki mieli laittaa se tänne näkyviin. 1 Sam.2.

 "Ei kukaan ole pyhä niinkuin Herra; paitsi sinua ei ole yhtäkään, eikä ole kalliota meidän Jumalamme vertaista.
3. Älkää yhä ylpeitä puhuko, älköön suustanne lähtekö julkeita sanoja; sillä Herra on kaikkitietävä Jumala, hänen edessänsä punnitaan teot.
4. Urhojen jouset ovat särjetyt, voipuneet vyöttäytyvät voimalla.
5. Kylläisinä olleet käyvät palvelukseen leipäpalkoilla, nälkää nähneet eivät enää nälkää näe. Hedelmätön synnyttää seitsemän lasta, lapsirikas kuihtuu.
6. Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen.
7. Herra köyhdyttää ja rikastuttaa, hän alentaa ja ylentää.
8. Hän tomusta nostaa halvan, hän loasta korottaa köyhän, pannaksensa heidät ruhtinasten rinnalle ja antaaksensa heidän periä kunniasijat. Sillä maan tukipylväät ovat Herran, hän on asettanut niiden päälle maanpiirin.
9. Hän varjelee hurskastensa jalat, mutta jumalattomat hukkuvat pimeyteen; sillä mies ei omalla voimallaan mitään voi.
10. Jotka taistelevat Herraa vastaan, ne joutuvat kauhun valtaan; hän jylisee taivaasta heidän ylitsensä. Herra tuomitsee maan ääret; hän antaa vallan kuninkaallensa ja korottaa korkealle voideltunsa sarven."



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Samuelin äidin ylistysvirsi
« Vastaus #1 : 03.08.18 - klo:16:04 »
Jotta tämä kuulostaisi enemmän keskustelun aloitukselta ja koska se minulla on muutenkin mielessä, vaikka en heti sitä kiroittanut, jatkan vielä hieman.
Syy miksi tuo Raamatun kohta puhutteli minua tai sillai pysäytti on se, jotenkin keskustelut menevät helposti sellaiseksi ihmismielipiteiden vaihdoksi erilaisista tulkinnoista. Ja sitä kautta hommat ikään kuin etääntyvät Jumalan sanasta.
Kuulostaa että me ihmiset jotenkin uskovinakin oletamme olevamme viisaampia kuin Jumalan sana.

Siinä on sellainen hienon hienon raja sen suhteen. Mutta tuo kohta on niin suoraa puhetta, että tuskin sitä voi kovin monella tapaa tulkita.

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Samuelin äidin ylistysvirsi
« Vastaus #2 : 17.08.18 - klo:11:11 »
Viimeinen lause puhuu Messiaasta. Minun tulkintani mukaan. Ja tämä se on Raamatun hienous  :D

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Samuelin äidin ylistysvirsi
« Vastaus #3 : 29.12.19 - klo:14:26 »
Raamatussa tietyt merkittävät henkilöt ovat saaneet syntymän ihmeen kautta; kuten Samuel, Iisak, Johannes Kastaja ja Jeesus. Myös Mooseksen selviytyminen syntymän jälkeen käy ihmeestä. Varmasti siinä on ollut oma tarkoituksensa, erityinen merkki ja osoitus Jeesukseen, mihin näiden ihmisten elämänvaiheet yleensäkin ovat osoittaneet.