Kirjoittaja Aihe: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?  (Luettu 7766 kertaa)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #30 : 27.06.19 - klo:19:57 »
Käännän siis kysymyksen niinpäin, että missä Raamatusta löydät ”lähetystyöntekijän”?

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #31 : 27.06.19 - klo:20:04 »
Sandia, en laittaisi kovin paljoa painoarvoa sille miksikä jotkut tyypit itseänsä nimittävät :) Varsinkin jos heidän toiminnassaan on yleisesti ottaen arvelluttavia piirteitä.

Niin eihän termillä apostoli sinänsä ole mitään itsearvoa.
Mutta sitä on alettu nykyään käyttää juuri kertomassani kontekstissa. Ei muualla.
Paitsi ehkä sinä. ;)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #32 : 27.06.19 - klo:20:07 »
Sandia, en laittaisi kovin paljoa painoarvoa sille miksikä jotkut tyypit itseänsä nimittävät :) Varsinkin jos heidän toiminnassaan on yleisesti ottaen arvelluttavia piirteitä.

Niin eihän termillä apostoli sinänsä ole mitään itsearvoa.
Mutta sitä on alettu nykyään käyttää juuri kertomassani kontekstissa. Ei muualla.
Paitsi ehkä sinä. ;)

Termiä kristitty on myös alettu käyttää kaikenmoisissa konteksteissa. Itse asiassa luultavasti monen täällä kirjoittelevan näkemyksen mukaan pieni osa ihmisistä käyttää termiä niinkuin kuuluisi.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #33 : 27.06.19 - klo:20:10 »
Sandia, en laittaisi kovin paljoa painoarvoa sille miksikä jotkut tyypit itseänsä nimittävät :) Varsinkin jos heidän toiminnassaan on yleisesti ottaen arvelluttavia piirteitä.

Niin eihän termillä apostoli sinänsä ole mitään itsearvoa.
Mutta sitä on alettu nykyään käyttää juuri kertomassani kontekstissa. Ei muualla.
Paitsi ehkä sinä. ;)


Termiä kristitty on myös alettu käyttää kaikenmoisissa konteksteissa. Itse asiassa luultavasti monen täällä kirjoittelevan näkemyksen mukaan pieni osa ihmisistä käyttää termiä niinkuin kuuluisi.


Eikö termi apostoli viittaa ainoastaan niihin jotka Jeesus MAAN PÄÄLLÄ ollessaan kutsui...

Kysymysmerkki ei taaskaan toimi!
 
Siis on myös hyvä miettiä miksi tämä uusAPOSTOLInen jengi on ottanut termin apostoli käyttöön poiketen perinteisestä termin tarkoituksesta. Se on hyvin tietoisesti valittu ja siksi eivät mm. käytä termiä lähetystyöntekijä.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #34 : 27.06.19 - klo:20:14 »
 :D

Minulla tulee kyllä mieleen aika monta kohtaa jossa Paavali sanoo olevansa lähetetty, eli apostoli.

Ja kyllä tietyssä osassa maailmaa, jossa ei olla niin viisaita mutta osataan lukea Raamattua, ymmärretään tänä päivänäkin mitä apostoli eli lähetetty tarkoittaa. Tiedäm kyllä että meidän pienissä piireissä tämä(kin) asia on aika kateissa. Mutta me ollaan onneksi aika mitätön vähemmistö tämän ajan universaalissa seurakunnassa (vaikka vieläkin mielellään eletään menneen imperialismin muistoissa ja elätellään harhakuvaa että oltais joku merkittävä kansa hengellisessä mielessä)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #35 : 27.06.19 - klo:20:16 »
:D

Minulla tulee kyllä mieleen aika monta kohtaa jossa Paavali sanoo olevansa lähetetty, eli apostoli.

Ja kyllä tietyssä osassa maailmaa, jossa ei olla niin viisaita mutta osataan lukea Raamattua, ymmärretään tänä päivänäkin mitä apostoli eli lähetetty tarkoittaa. Tiedäm kyllä että meidän pienissä piireissä tämä(kin) asia on aika kateissa. Mutta me ollaan onneksi aika mitätön vähemmistö tämän ajan universaalissa seurakunnassa.

Siis viittasin siihen, että hän kirjoitti että ei ajattele olevansa sen arvoinen että häntä kutsuttiin apostoliksi. Raamatussahan on sellainen kohta. Mutta häntä siis kyllä nimitetään apostoliksi.


Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #36 : 27.06.19 - klo:20:17 »
Asiayhteys...  :D

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #37 : 27.06.19 - klo:20:17 »
Eli siis miksi tää tietty ryhmä on ottanut termin apostoli käyttöön. He ovat ainoita jotka sitä käyttävät nykyaikana.

Perinteisesti sillä lienee ymmärretty Jeesuksen opetuslapsia.
« Viimeksi muokattu: 27.06.19 - klo:20:25 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #38 : 27.06.19 - klo:20:18 »
Asiayhteys...  :D

Juu luin sen asiayhteyden.


en jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois.
7 Sen jälkeen hän näyttäytyi Jaakobille, sitten kaikille apostoleille.
8 Mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin, joka olen ikäänkuin keskensyntynyt.
9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #39 : 27.06.19 - klo:20:22 »
Tuossa minusta Paavali EI käytä kaikista sanaa apostoli vaan viittaa tiettyyn ihmisryhmään.

Mutta Jano on se varmaan ihan okei mun puolesta,  jos käytät sanaa apostolia laajemmin kuin muut. :)
« Viimeksi muokattu: 27.06.19 - klo:20:38 kirjoittanut sandia »

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #40 : 27.06.19 - klo:20:42 »
Kyseiset ”uusapostolit” kuuluvat ehkä harvoihin länsimaisiin kristittyihin jotka sanaa käyttävät. Mutta olen tässä yrittänyt vähän vihjailla, että länsimaiset kristityt ovat vähemmistö tämän päivän universaalissa seurakunnassa  ;)

Olisi mielenkiintoista kuulla perustelunne kiinalaiselle tai intialaiselle tai iranilaiselle uskovalle joka on lukenut pelkkää Raamattua ja puhuu apostoleista, siitä millä oikeudella me ollaan heivattu termi roskikseen ja keksitty tilalle ihan oma termi ”lähetystyöntekijä” sekä määrtelty tämä termi omien perinteidemme ja organisaatioidemme käytäntöjen mukaan  ;D

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #41 : 27.06.19 - klo:20:55 »
Kyllä kai lähetystyöntekijä on lähinnä apostoli.
Paavali puhui erikseen Isoista apostoleista jotka ovat nämä 12.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #42 : 27.06.19 - klo:21:04 »
Kyseiset ”uusapostolit” kuuluvat ehkä harvoihin länsimaisiin kristittyihin jotka sanaa käyttävät. Mutta olen tässä yrittänyt vähän vihjailla, että länsimaiset kristityt ovat vähemmistö tämän päivän universaalissa seurakunnassa  ;)

Olisi mielenkiintoista kuulla perustelunne kiinalaiselle tai intialaiselle tai iranilaiselle uskovalle joka on lukenut pelkkää Raamattua ja puhuu apostoleista, siitä millä oikeudella me ollaan heivattu termi roskikseen ja keksitty tilalle ihan oma termi ”lähetystyöntekijä” sekä määrtelty tämä termi omien perinteidemme ja organisaatioidemme käytäntöjen mukaan  ;D
Tarkoitat siis ilmeisesti, että pakanamaihin evankeliumia vieviä pitäisi kutsua apostoleiksi, koska esim. Paavali teki sitä työtä?

Et ole kahdesta kysymyksestäni huolimatta vastannut,
mitä eroa nykyajan apostoleilla mielestäsi olisi evankelistoihin ja lähetystyöntekijöihin verrattuna.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #43 : 27.06.19 - klo:21:10 »
Soltero, riippuu ihan mitä niistä lukemattomista eri malleista nykyajan lähetystyöntekijöistä tarkastellaan. Kuten aiemmin sanoin, osa niistä näyttää enemmän Raamatussa esitellyltä apostolin mallilta ja osa vähemmän. Mutta periaatteessa kai ”lähetystyöntekijä” tarkoittaa apostolia eli pitäisi näyttää siltä miltä UT:n apostolit näyttivät.

Evankelista on oma erillinen palvelutehtävänsä.

Ja en tosiaan näe estettä sille että apostolista tehtävää tekevää voitaisiin sanoa apostoliksi.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Onko vielä apostoleja ja profeettoja ?
« Vastaus #44 : 27.06.19 - klo:21:16 »
Mutta Soltero, ajatuksessasi oli edelleen idea että me länsimaiset kristityt viedään evankeliumia pakanamaihin. Koskahan me herätään siihen tosiasiaan, että suurin osa maailman elävistä ja aidoista kristityistä on nimenomaan niissä ”pakanamaissa” joita me puheiden tasolla ollaan valtaamassa? Ja että he tekevät tänä päivänä suurimman osan maailman evankelioimistyöstä? Siihen kun ei välttämättä tarvita rahaa, organisaatiota ja hienoja puitteita  ;)