Kirjoittaja Aihe: Usko ja uskonnollisuus  (Luettu 19941 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #90 : 28.07.19 - klo:21:59 »
Jumalan tahdon mukaan elämisestä en kyllä muista Jeesuksen nuhdelleen fariseuksia kertaakaan.

Taisi sanoa heille jopa että ”jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.”
Mutta fariseusten oppihan oli, että nuoresta asti on pilkulleen noudatettava kaikkia lain säädöksiä. Ja Jeesuksella oli kyllä heille huomauttamista.


Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #91 : 28.07.19 - klo:22:05 »
Jumalan tahdon mukaan elämisestä en kyllä muista Jeesuksen nuhdelleen fariseuksia kertaakaan.

Taisi sanoa heille jopa että ”jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.”
Mutta fariseusten oppihan oli, että nuoresta asti on pilkulleen noudatettava kaikkia lain säädöksiä. Ja Jeesuksella oli kyllä heille huomauttamista.

Mutta mitä lakia? Jeesus sanoi heille ”Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä”

Toisekseen, ei tässä puhuttu lain noudattamisesta vaan Jumalan mielen mukaan elämisestä.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #92 : 29.07.19 - klo:08:49 »
Jumalan tahdon mukaan elämisestä en kyllä muista Jeesuksen nuhdelleen fariseuksia kertaakaan.

Taisi sanoa heille jopa että ”jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.”
Mutta fariseusten oppihan oli, että nuoresta asti on pilkulleen noudatettava kaikkia lain säädöksiä. Ja Jeesuksella oli kyllä heille huomauttamista.

Mutta mitä lakia? Jeesus sanoi heille ”Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä”

Toisekseen, ei tässä puhuttu lain noudattamisesta vaan Jumalan mielen mukaan elämisestä.

Onkohan Sinulta Jano tämä Jumalan armon evankeliumi vielä jollakin tapaa hakusessa? En tahdo loukata Sinua, mutta kysyn koska ihmettelen tekstejäsi?


Pitänee lähteä nyt asioille, kun pahin helle on väistynyt, mutta palaan päivällä palstalle.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #93 : 29.07.19 - klo:10:01 »
Oloneuvos, ei ole :)

Minä puolestani ihmettelen hieman, mikä lainaamassasi viestissäni sai sinut tuota kysymään. Siinähän nimenomaan en rinnasta lain noudattamista ja Jumalan mielen mukaan elämistä.

Onko sinulle sitten lain noudattaminen = armon evankeliumi? Vai luitko vaan minua huolimattomasti? Toivottavasti :)
« Viimeksi muokattu: 29.07.19 - klo:10:30 kirjoittanut Jano »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #94 : 29.07.19 - klo:11:26 »
Minä puolestani ihmettelen hieman, mikä lainaamassasi viestissäni sai sinut tuota kysymään. Siinähän nimenomaan en rinnasta lain noudattamista ja Jumalan mielen mukaan elämistä.

Kysymys ei ollut vain tuosta yhdestä tekstistäsi vaan useista tämän aloituksen alla. Käytin muistaakseni asiassa monikkomuotoa.

Lainaus käyttäjältä: Jano
Onko sinulle sitten lain noudattaminen = armon evankeliumi?

No voi hyvänen aika... Se on lyhyesti sillä tavalla, että voimme elää joko "armon alla" tai "lain alla", mutta emme yhtä aikaa sekä armon että lain alla. Ne nimittäin sulkevat toisensa pois.  Eihän Jumala ole koskaan ajatellutkaan, että Siinailla annetun lain ihminen voisi täyttää. Laki on vain kasvattajamme, että tulisimme vanhurskaiksi Jeesuksen uskosta.

Se mitä Herra sitten saa aikaan elämässämme uskoon tultuamme on toinen asia. "Jumalan armo [ei laki] on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille  ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa".
Uusi Liitto lepää tässä Herran lupauksessa: "Minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen Minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.  Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne" Hes. 36:26,27 ja ed.kohta Tiit. 2:11,12.

Rukoukseni on, että me kaikki saamme  kasvaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #95 : 29.07.19 - klo:12:37 »
Oloneuvos, sekoitat tässä nyt asioita. Kysymys tässä keskustelussa ei ollut evankeliumista tai vanhurskautumisesta, vaan pyrkimyksestä elää niin että teot ovat Jumalan mielen mukaisia. Se onko vaikuttimena armon evankeliumi vai lain täyttäminen, on kokonaan toinen kysymys. Jumalan mielen mukaisia tekoja voi tehdä sekä lakia täyttävä, että armon alla elävä. Jumalan mielen mukaisesta teosta ei voi päätellä kumpi on ihmisen vaikuttimena.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #96 : 29.07.19 - klo:15:28 »
Oloneuvos, sekoitat tässä nyt asioita. Kysymys tässä keskustelussa ei ollut evankeliumista tai vanhurskautumisesta, vaan pyrkimyksestä elää niin että teot ovat Jumalan mielen mukaisia. Se onko vaikuttimena armon evankeliumi vai lain täyttäminen, on kokonaan toinen kysymys. Jumalan mielen mukaisia tekoja voi tehdä sekä lakia täyttävä, että armon alla elävä. Jumalan mielen mukaisesta teosta ei voi päätellä kumpi on ihmisen vaikuttimena. (korostus Oloneuvoksen)

Miksi Jeesus tuli, jos ihminen voi tehdä Jumalan mielen mukaisia tekoja lakia täyttäen? Kuinka ihminen voisi tehdä Jumalalle mieluista, kun Hän ei siedä pienintäkään virhettä tai puutetta. 

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #97 : 29.07.19 - klo:15:37 »
Jumalan tahdon mukaan elämisestä en kyllä muista Jeesuksen nuhdelleen fariseuksia kertaakaan.

Taisi sanoa heille jopa että ”jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.”

Mielestäni hyvin paljonkin. Hän syytti fariseuksia kaksimielisyydestä. Se ei ole Jumalan mielen mukaista elämää. Hän tuomitsi heidät siitä että he tuomitsivat ihmiset omien standardien mukaan, ei Jumalan. Jeesus sanoi että he olivat itse asiassa perkeleestä.

Johanneksen evankeliumin 8.luku kertoo tosi tiukasta keskustelusta Jeesuksen ja fariseusten kesken.
Tässä keskustelun loppupuolesta Jeesuksen lausunto heistä:  Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
« Viimeksi muokattu: 29.07.19 - klo:15:50 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #98 : 29.07.19 - klo:15:38 »
Oloneuvos, sekoitat tässä nyt asioita. Kysymys tässä keskustelussa ei ollut evankeliumista tai vanhurskautumisesta, vaan pyrkimyksestä elää niin että teot ovat Jumalan mielen mukaisia. Se onko vaikuttimena armon evankeliumi vai lain täyttäminen, on kokonaan toinen kysymys. Jumalan mielen mukaisia tekoja voi tehdä sekä lakia täyttävä, että armon alla elävä. Jumalan mielen mukaisesta teosta ei voi päätellä kumpi on ihmisen vaikuttimena.

Raamatun mukaan eiuskova on mieleltään Jumalan vihollinen. Kuinka Jumalan vihollinen voi elää Jumalan mielen mukaista elämää?

1 Teidätkin, jotka ennen olitte vieraantuneet ja mieleltänne hänen vihamiehiänsä pahoissa teoissanne, hän nyt on sovittanut
22 Poikansa lihan ruumiissa kuoleman kautta, asettaakseen teidät pyhinä ja nuhteettomina ja moitteettomina eteensä,


Kol. 1:21

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #99 : 29.07.19 - klo:16:04 »
Oloneuvos, sekoitat tässä nyt asioita. Kysymys tässä keskustelussa ei ollut evankeliumista tai vanhurskautumisesta, vaan pyrkimyksestä elää niin että teot ovat Jumalan mielen mukaisia. Se onko vaikuttimena armon evankeliumi vai lain täyttäminen, on kokonaan toinen kysymys. Jumalan mielen mukaisia tekoja voi tehdä sekä lakia täyttävä, että armon alla elävä. Jumalan mielen mukaisesta teosta ei voi päätellä kumpi on ihmisen vaikuttimena. (korostus Oloneuvoksen)

Miksi Jeesus tuli, jos ihminen voi tehdä Jumalan mielen mukaisia tekoja lakia täyttäen? Kuinka ihminen voisi tehdä Jumalalle mieluista, kun Hän ei siedä pienintäkään virhettä tai puutetta.
Kyllä Jumalan mielen mukaisia tekoja voi tehdä, kuka enemmän ja kuka vähemmän. Mutta pelastusta niillä ei voi ansaita, vaan siihen tarvitaan uhri.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #100 : 29.07.19 - klo:16:07 »
Miksi Jeesus tuli, jos ihminen voi tehdä Jumalan mielen mukaisia tekoja lakia täyttäen? 

En tiedä mistä ja miksi tuon lain tähän jatkuvasti vedät mukaan. Minä en ole puhunut tässä mitään laista, paitsi kun asia otettiin esille ja totesin että kysymys nimenomaan EI ole mistään lain noudattamisesta.

Näen asian niin yksinkertaisesti, että jokainen teko on Jumalalle mieluinen tai sitten ei. Esimerkiksi omenan varastaminen ei ole Jumalalle mieluinen teko, mutta siitä maksaminen on.

Teon taustalla vaikuttava motiivi on asia erikseen, motiivi omenan maksamisellekin voi olla Jumalalle mieluinen tai sitten ei.

Mielestäni uskomaton ihminenkin voi ostaa omenan puhtaalla motiivilla. Eli tehdä täysin Jumalalle mieluisan teon.

Mutta jokainen tekee jossain elämänsä pisteessä syntiä, ja siksi kukaan ei ole vanhurskas omilla teoillaan, koska siihen tarvittaisiin 100%:sti täydellinen elämä. Siksi Jeesus.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #101 : 29.07.19 - klo:16:08 »
Jumalan tahdon mukaan elämisestä en kyllä muista Jeesuksen nuhdelleen fariseuksia kertaakaan.

Taisi sanoa heille jopa että ”jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.”

Mielestäni hyvin paljonkin. Hän syytti fariseuksia kaksimielisyydestä. Se ei ole Jumalan mielen mukaista elämää.

Lue kirjoitukseni tarkemmin. Kirjoitin, että Jeesus ei nuhdellut fariseuksia kertaakaan JUMALAN TAHDON MUKAAN ELÄMISESTÄ. Varmasti jokainen fariseuskin teki joskus Jumalan mielen mukaisia tekoja. Näistä Jeesus ei heitä nuhdellut. Jeesus nuhteli heitä vain Jumalan tahdon vastaisista teoista.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #102 : 29.07.19 - klo:16:12 »
Oloneuvos, sekoitat tässä nyt asioita. Kysymys tässä keskustelussa ei ollut evankeliumista tai vanhurskautumisesta, vaan pyrkimyksestä elää niin että teot ovat Jumalan mielen mukaisia. Se onko vaikuttimena armon evankeliumi vai lain täyttäminen, on kokonaan toinen kysymys. Jumalan mielen mukaisia tekoja voi tehdä sekä lakia täyttävä, että armon alla elävä. Jumalan mielen mukaisesta teosta ei voi päätellä kumpi on ihmisen vaikuttimena. (korostus Oloneuvoksen)

Miksi Jeesus tuli, jos ihminen voi tehdä Jumalan mielen mukaisia tekoja lakia täyttäen? Kuinka ihminen voisi tehdä Jumalalle mieluista, kun Hän ei siedä pienintäkään virhettä tai puutetta.
Kyllä Jumalan mielen mukaisia tekoja voi tehdä, kuka enemmän ja kuka vähemmän. Mutta pelastusta niillä ei voi ansaita, vaan siihen tarvitaan uhri.

Niin tuskin on ihmistä, joka johdonmukaisesti edustaa pelkkää pahuutta.
Mutta Jumala näkee ihmisen motiivit. Se vähentänee entisestään "Jumalan mielen mukaista tekojen" lukumäärää. Tosin ihmisten silmissä ei, mutta silloin koko juttu on näennäisyyttä.


Itse en usko, että näennäinen hyvyys on Jumalan mielen mukainen teko.
 Ihmisen hyvät teot tuppaavat olemaan melko pitkälle olosuhteista riippuvaisia.
« Viimeksi muokattu: 29.07.19 - klo:16:20 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #103 : 29.07.19 - klo:16:22 »
Jumalan tahdon mukaan elämisestä en kyllä muista Jeesuksen nuhdelleen fariseuksia kertaakaan.

Taisi sanoa heille jopa että ”jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.”

Mielestäni hyvin paljonkin. Hän syytti fariseuksia kaksimielisyydestä. Se ei ole Jumalan mielen mukaista elämää.

Lue kirjoitukseni tarkemmin. Kirjoitin, että Jeesus ei nuhdellut fariseuksia kertaakaan JUMALAN TAHDON MUKAAN ELÄMISESTÄ. Varmasti jokainen fariseuskin teki joskus Jumalan mielen mukaisia tekoja. Näistä Jeesus ei heitä nuhdellut. Jeesus nuhteli heitä vain Jumalan tahdon vastaisista teoista.

Mielestäni Jeesus porautui juuri fariseusten lähtökohtiin, ei heidän hyviin tai pahoihin tekoihin. Heidän lähtökohtansa olivat Jumalan mielen vastaisia. Tosin ottihan hän heidän tekonsakin esille ja huomautti mm että he siivilöivät hyttysen, mutta päästävät kamelin läpi. Eli heidän tapansa arivioida sitä mikä oli Jumalan mielenmukaista oli ikäänkuin ylösalaisin.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Usko ja uskonnollisuus
« Vastaus #104 : 29.07.19 - klo:16:24 »
Itse en usko, että näennäinen hyvyys on Jumalan mielen mukainen teko.
 Ihmisen hyvät teot tuppaavat olemaan melko pitkälle olosuhteista riippuvaisia.
Jos annat nälkäiselle ruokaa, niin onko se kelvoton teko jos olet vähänkin ylpeä teostasi?