Kirjoittaja Aihe: Kaipaako sota yhtä miestä?  (Luettu 5527 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Kaipaako sota yhtä miestä?
« : 27.10.13 - klo:21:05 »
Voiko yhden ihmisen 'panoksella' olla merkitystä seurakunnan tilassa parempaan ja hengellisempään suuntaan, voiko yksi ihminen vaikuttaa herätyksen tulemiseen paikkakunnalla ja seurakunnassa?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #1 : 27.10.13 - klo:21:25 »
Mikä on herätys? Ja mistä?

Lydia

  • Vieras
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #2 : 27.10.13 - klo:21:30 »
Mikä on herätys? Ja mistä?


En tiedä onko sanaa tuossa muodossa Raamatussa, mutta miten olemme sen oppineet ymmärtämään, aika jolloin erityisesti Jumala saa sijaa ihmisen sydämessä, tila ei jää huomaamatta lähellä olevilta tämä näkyy uskovankin elämässä kun Jumala alkaa herättelemään nukkuvia. Ei-uskova kun sen kokee, hän tuntee syntinsä ja hapuilee sydämessään Jumalan puoleen jolta uskoo saavansa avun.



Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #3 : 27.10.13 - klo:22:15 »
Kysyin tuota koska minulle ja aika monelle muullekin sana 'herätys' tuo mieleen tietyntyylisen hypetyksen joka on sillä kertaa pinnalla hengellisissä tilaisuuksissa.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #4 : 27.10.13 - klo:22:57 »
Minulle herätys tarkoittaa vaan ja ainoastaan tapahtumasarjaa,
jossa moni ihminen tulee synnintuntoon ja
hakeutuu Jeesuksen ristin juurelle,
anoo ja saa syntinsä anteeksi,
uudestisyntyy ja täyttyy Pyhällä Hengellä (enemmän tai vähemmän näkyvästi).

Herätyksen kautta syntyy siis uusia uskovaisia Jeesuksen seurakuntaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #5 : 27.10.13 - klo:22:58 »
Se minkälaisista piireistä on lähtöisin, vaikuttaa aika paljon sanojen sisältöön.
Jollain yksittäisellä sanalla voi olla takanaan erikoismerkitys, joka saa aikaan 'allergiareaktion'.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #6 : 27.10.13 - klo:23:22 »
Onhan esimerkkejä ihmisistä, joiden kautta Herra on aiheuttanut suuria herätyksiä.
Esimerkkeinä John Wesley 1700-luvulla ja D.L. Moody 1800-luvulla.

Myös N. Yli-Vainio ja (kaikesta huolimatta) M. Koivisto ovat olleet herätyksen välikappaleita.

Lydia

  • Vieras
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #7 : 27.10.13 - klo:23:27 »
Haen ns. pienen ihmisen osuutta joka ei juuri ole mitään merkillistä ihmisten silmissä, eli tavallinen seurakuntalainen, voiko yksi ihminen olla avain asemassa?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #8 : 27.10.13 - klo:23:33 »
Jos miettii kertomusta Joonasta, niin siinä on kai yksi näkökulma yhden miehen sotaan.

Ensiksi Joona sai sanan Herralta. En usko, että se tuli yllättäen ja pyytämättä niin kuin eräät paperit ex-pääministerille.
Perimätieto kertoo, että Joona olisi ollut Sarpatin lesken poika. Pitäisinkin todennäköisempänä, että Joona pyysi Jumalaa puhumaan vuosikaudet.

No, sitten kun Herra antoi tehtävän Joonalle, hän lähti ensin Jaafeen, joka oli merenrantakaupunki ja meno varmaan siellä sen mukainen niin kuin satamissa usein on. Sieltä Joona otti laivakyydin päinvastaiseen suuntaan kuin mitkä oli ne koordinaatit, mitkä Jumala hänelle antoi.

Myrskyn tullen jumalattomat merimiehetkin ymmärsivät, että heillä oli matkassa joku, joka ei joukkoon kuulu.

Sitten Joona pyysi kippaamaan itsensä mereen, mutta ei auttanut sekään pakomatkalaiselle.

Lopulta Joona meni saarnaamaan Niiniveen ja piti ilmeisesti aika hyvät saarnat, koska siellä syntyi kaupunginlaajuinen herätys.

Mitäpä Joona siihen?

Hän vihastui Jumalaan: "Sillä minä tiesin, että sinä olet armahtavainen ja laupias Jumala, pitkämielinen ja armosta rikas, ja että sinä kadut pahaa."

Tuon jälkeen Joona meni mököttämään kaupungin ulkopuolelle.
Siellä hän sitten toivotti itselleen kuolemaa sanoen "Parempi on minulle kuolema kuin elämä".


Mitä tästä opimme?


(korjattu kirj. virheitä)
« Viimeksi muokattu: 26.07.16 - klo:19:31 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #9 : 27.10.13 - klo:23:46 »
Ehkä tuon Joonan kirjan perusteella voisi sanoa sen, että tietyissä tilanteissa Jumalalta käy käsky ja sitten tapahtuu.
Mooses oli myös ensiksi vastahakoinen. Myös Elia sai selvän käskyn Baalin profeettojen kanssa mitellessään.

(Herra, Aabrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala, tulkoon tänä päivänä tiettäväksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että minä olen sinun palvelijasi ja että minä olen sinun käskystäsi tehnyt kaiken tämän.)


Ymmärtäisin niin, että ne tilanteet eivät olleet sellaisia, jossa pitää kuulostella ja arvuutella pitääkö jotakin tehdä vai ei.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #10 : 27.10.13 - klo:23:50 »
Kysymys kuuluukin, kuka uskaltaa pyytää, että tulisi sana Herralta.
Siinä voi joutua sellaiseen tilanteeseen, että se ei olekaan enää itselle mieluista.


En halua mitenkään verrata itseäni Joonaan, paitsi siltä osin kuin mitä liittyy kyselemiseen.
Jotain tuli joskus rukoiltua, en kerro mitä.
Mitä sitten tapahtui? Ainakin se, että jouduin ulos silloisesta kotiseurakunnastani.
Jos en olisi niitä rukouksia rukoillut, olisin ehkä edelleenkin siellä.
Mikä tarkoitus sen jälkeisellä elämälläni on ollut? Eipä ole selvinnyt. Vielä.
« Viimeksi muokattu: 27.10.13 - klo:23:56 kirjoittanut KnutL »

Lydia

  • Vieras
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #11 : 28.10.13 - klo:13:31 »
Olen taipuvainen uskomaan että yhdellä ihmisellä on valtaa vaikuttaa Jumalan maailmoihin. Ihminen joka sitoutuu Jumalaan ja hänen tahtonsa etsimiseen ja toteuttaa sitä elämässään mitä Raamattukin kehoittaa 'täyttykää Hengellä' jne..sellaiseen Jumalakin sitoutuu, näin uskon. Eli ei kannata kenenkään ajatella että mitäs mää nyt voin tehdä asioiden korjaamiseksi, paljonkin voit. Ora et labora.

Saldo

  • Vieras
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #12 : 29.10.13 - klo:02:47 »
Voiko yhden ihmisen 'panoksella' olla merkitystä seurakunnan tilassa parempaan ja hengellisempään suuntaan, voiko yksi ihminen vaikuttaa herätyksen tulemiseen paikkakunnalla ja seurakunnassa?

Olen minäkin kohdannut "herätys"- sanan ryhdistämistä.
"Heräjä sinä , joka nukut, ja nouse kuolleista .." Ef.5:14
Tämä kohta mielestäni viittaa uneliaassa tilassa oleviin, valvomattomiin "viiteen neitsyeen". Uskonnollisiin tai muuten uskovaisilta näyttäviin, mutta hengellisesti nukkuviin. Heidän herätyksensä tulle kuitenkin liian myöhään. Sanotaankin, että helvetti on täynnä herätyksessä olevia, siis siellä vasta heränneitä.

Muuten on kehoitettu rukoilemaan (Jeesus kehotti) työmiehiä elopellolle, koska vainiot ovat vaalenneet leikattavaksi. Siis herätyksiin Jumala kutsuu omiaan työtovereiksi.

Luukas 12:49, " Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle, ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt". Tässä näen Jeesuksen ilmoituksen, että Hän etenkin lopun aikoina heittää "Tultansa" maan päälle. Tämä Pyhän Hengen tuli sytyttää jo yhdestäkin ihmisestä ison palon. Eli vain yksi ihminen 'tarvitaan', koska Tuli leviää.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #13 : 29.10.13 - klo:11:46 »
Epäilen hiukan, että kun korostetaan herätyksen olevan vain uskovien
heräämistä ja evankeliointi vain uskovien hengenelämän virkistämistä,
kysymyksessä on laiskuus.

On huomattavasti kivampaa ja taloudellisesti tuottoisampaa kiertää uskovien kokouksissa
pitämässä jyliseviä vuodatuksia synnissä nukkuvien hirveästä tulevaisuudesta
kuin mennä julistamaan Jumalan tulevaa tuomiota esim. tanssiravintoloihin,
joissa riehuu saatanan henki.

On miellyttävämpää jutella ja rukoilla rohkaisevasti uupuneiden ja sairaiden uskovaisten kanssa
kuin mennä kadulle kertomaan Jeesuksesta niille, jotka eivät Häntä tunne.

Lydia

  • Vieras
Vs: Kaipaako sota yhtä miestä?
« Vastaus #14 : 29.10.13 - klo:12:01 »
Entäpä jos tarvitaan uskovien herääminen että yleensä lähdetään  liikkeelle sinne missä tarvitaan evankeliumia, unissaan on hankalaa liikkua ja varsin puhua mitään.  ::)