Kirjoittaja Aihe: Sakramenttioppi  (Luettu 9616 kertaa)

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #15 : 09.09.19 - klo:12:35 »
Avioliitto on pyhä asia

Avioliittoon vihkiminen tapahtuu Jumalan silmien edessä ja sen minkä Jumala on yhdistänyt älköön ihminen erottako. Avioliitto on miehen ja naisen välinen suhde jossa puolisoiden tulee osoittaa rakkautta ja armoa toisilleen niin kuin mekin olemme saaneet taivaalliselta Isältämme.

Amen!

Mitä sakramenttioppiin tulee, se ei kuitenkin löydy Raamatusta. Tätä olisi tärkeintä ymmärtää.




Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #16 : 09.09.19 - klo:12:58 »


Avioituminen on Jumalan tahdonmukaista. Pitäisi suodattaa erikseen olemattomasta opista, joka ei löydy Raamatusta, eikä pidä sekottaa keskenään, niinkuin velli ja puuro sekaisin.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #17 : 09.09.19 - klo:13:04 »

Esivallan ja Jumalan edessä avioidutaan ja saadaan paperin, jonka mukaan on virallisesti avioliitossa. Tulee se aika, jolloin uskovia vainotaan, Jumalan edessä avioidutaan ja Jumala vahvistaa avioituvan parin virallisesti ilman paperia.


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #18 : 09.09.19 - klo:14:12 »
Joidenkin hengellisten toimenpiteiden nimittäminen sakramenteiksi
on kirkkohistoriallinen ja uskontokulttuurinen ilmiö.
Ne eivät tietenkään lunasta syntistä ihmistä kadotuksesta,
koska siihen riittää Jeesuksen maahan vuodatettu veri.
Sakramentti (sacramentum) tarkoitti alun perin sotilasvalaa ja myös pyhäkköön
jätettyä panttia.

Esim. kaste ja ehtoollinen ovat sakraaleja eli pyhiä asioita,
koska molemmat on Raamatussa annettu ihmisille.

Kasteen yhtenä esikuvana on syntisten ihmisten hukkuminen
vedenpaisumuksessa, mutta Jumalan turvaavan Nooan ja hänen
perheensä selviytyminen hengissä. (1.Moos. 6-8)

Toisena esikuvanahan pidetään syyrialaisen sotaherra Naemanin
parantumista spitaalista, kun profeetta Elisa oli käskenyt häntä
peseytymään 7 kertaa Jordanissa.  "Peseydy, niin tulet puhtaaksi."
(2. Kun 5:13)
Naeman, ei-juutalainen, parani ja antoi siitä kunnian Jumalalle.
(em. jakeet 15 ja 17)

Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus antoivat vedelle uuden merkityksen,
kun Hän itse sanoi, että "joka ei synny vedestä ja Hengestä, ei voi päästä
sisälle Jumalan valtakuntaan".  (Joh. 3:5)

"Joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään". (Joh. 4:14)

"Me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut.
Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
(Room. 6:3-4)

Sakramentaalinen eli pyhä (sakraali) kaste vahvistaa uudestisyntyneen henkilön uskoa siihen,
että Jeesus pelastaa kadotustuomiolta.
"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu;
mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
(Mark. 16:16)

Olen sitä mieltä, että jos vauvana kastettu lapsi tulee aikuisena uskoon,
hänen kasteensa kannattaisi jollain tavalla uudistaa,
jotta hän olisi kastehetkellä tietoinen kasteen sakraalista merkityksestä.
Silloin se paremmin yhdistyy uskoon, kuen Raamattu opettaa.

Mutta vauvana kastettu voi myös kasvaa vähitellen elävään ja tiedostavaan
uskoon uskovassa kodissa tai muulla tavalla.
Usko ei tietenkään silloinkaan perustu kasteeseen eikä pelasta,
mutta usko ja kaste toimivat raamatullisesti yhdessä,
koska kastettu myös tiedollisella tasolla ymmärtää asian.

Jos vauvana kastettu elää aikuisena Jumalasta vieraantuneena,
mutta saakin vastaanottaa jossain vaiheessa heräämisen
eli uudestisyntyy Jeesuksen uskoon,
on varmaan monessa tapauksessa hyvä uudistaa kaste.
Tietysti tähänkin tulee liittää perusteellinen hengellinen opetus,
jotta kastettava myös tiedollisesti on selvillä kasteen tarkoituksesta.

Minut on kastettu vauvana, mutta annoin uudistaa kasteeni Välimeressä
kesällä 2013.  Sain siihen kehotuksen Herralta.
En siis koe saaneeni uutta tai toista kastetta,
vaan samalla tavalla kun Herra kastaa
yhä uudestaan Hengellään, Hän voi myös vahvistaa uudelleen
kerran tapahtunutta veteen upottamisen ja siitä ylösnousemisen
symbolista ihmettä.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #19 : 09.09.19 - klo:14:18 »


Anteeksi, et selvästi ymmärrä, miten vakava tämä on. Sakramenttioppi ei kuitenkin löydy Raamatusta, eikä sitä voi pitää raamatullisena oppina. Mitä Raamattuun tulee, ei pidä sekoittaa sakramenttioppi ja Raamattu keskenään, niinkuin velli ja puuro sekaisin.




Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #20 : 09.09.19 - klo:16:04 »
Anteeksi, en ymmärrä, mitä tarkoitat, Janne. Olisi tärkeintä ymmärtää, että sakramenttioppi ei ole Raamatusta. Hää vihkiminen ja sakramentti tulisi olla erikseen toisistaan, eikä pidä sekoittaa keskenään, niinkuin puuro ja velli sekaisin.

Ensin olisi löydettävä ihmisiä jotka perutavat uskon tähän mainitsemaasi "sakramenttiuskoon". Ja sitten kohdistaa varoituksensa heille. Itse en tunne ketään tuollaista.

Eiuskovat luterilaiset tuskin tietävät mitä sana sakramentti tarkoittaa. Ja vielä vähemmän pitävät sitä millään tavalla olennaisena omassa elämässään, kuten ei mitään muutakaan kirkkoon kuuluvaa.  Itse en ole sille korviani lutkauttanut. Uskovat luterilaiset perustavat uskonsa Jumalan sanalle Pyhän Hengen opettamina. Eli en todellakaan tiedä keitä nämä sakramenteilla eksytetyt ovat.

Olettaisin että luterilaiset papit käyttävät sitä koska se on ainoa tapa saada yleisöä heidän kirkkohinsa ja sitä kautta EHKÄ auttaa heitä oikeuttamaan virkansa ja saamaan palkkansa.

« Viimeksi muokattu: 09.09.19 - klo:16:13 kirjoittanut sandia »

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #21 : 09.09.19 - klo:16:10 »

Sandia, se olisi hankalaa tuoda tänne. Missä olen, liikun ja ihmisten yhteydessä, sitä on vaikea tuoda esille. Sama juttu, että sinä siellä liikut, en tiedä sieltä, etkä täältä.




Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #22 : 09.09.19 - klo:16:12 »


Mutta voimme käsitellä sakramentti jutun, koska se löytyy kirkosta ja se oppi ei löydy Raamatusta.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #23 : 09.09.19 - klo:16:15 »

Sandia, se olisi hankalaa tuoda tänne. Missä olen, liikun ja ihmisten yhteydessä, sitä on vaikea tuoda esille. Sama juttu, että sinä siellä liikut, en tiedä sieltä, etkä täältä.

Tunnet siis ihmisiä jotka perustavat uskonsa ns. sakramentteihin? Yllättävää että ole tavannut sellaisia. Liikutkin paljon luterilaisten sakramentalistien keskuudessa?

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #24 : 09.09.19 - klo:16:16 »


Sandia, joo, minun aikana.


Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #25 : 09.09.19 - klo:16:20 »
Käydäänhän nuo sakramentit rippikoulussa läpi. En mieti päivittäin.

Koen, että ne ovat arvokkaita ja pyhiä toimituksia. Esim ehtoollinen on enemmän kuin vain muistoateria.

En määrittele kuitenkaan uskoani mitenkään sakramenttien kautta. Ne vain ovat seurakuntaan kuuluvia arvokkaita toimituksia. Kyllä ilman niitäkin pelastuu. En kuitenkaan väheksy niitä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #26 : 09.09.19 - klo:16:22 »


Sandia, joo, minun aikana.

En tiedä mihin viitaat sinun aikasi -käsitteellä. Mutta jos itse olet uskossa, kandee varmaan kertoa sakramentaaliystävillesi evankeliumi.

Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #27 : 09.09.19 - klo:16:24 »
Pyhä toimitus sakramenttiopin pohjalla on olematon oppi, joka ei kuitenkin löydy Raamatusta, vaikka yritin monesti selittää. Koska vaarallista sanoa sen tulleen Raamatusta sokean uskon lailla, vaan tulisi ymmärtää Raamatun asemaa, joka on ainoastaan yli kaikkea autkoriteetti tässä maailmassa, niin Raamatun kautta tutkitaan, tuleeko se Raamatusta vai ei, niin silloin ei olisi riski saada sokea usko. Tärkeintä on se, että uskon kohde on ainoastaan ensisijaisesti Jumalan Sana, pelastuu, sillä Jumalan Sana vie perille Isä Taivaallisen luokse.


Poissa rupattelija

  • Viestejä: 629
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #28 : 09.09.19 - klo:16:26 »


Sandia, joo, minun aikana.

En tiedä mihin viitaat sinun aikasi -käsitteellä. Mutta jos itse olet uskossa, kandee varmaan kertoa sakramentaaliystävillesi evankeliumi.

Kiitos, voisitko rukoilla puolestani, jos se on Herran tahto?


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sakramenttioppi
« Vastaus #29 : 09.09.19 - klo:16:32 »


Sandia, joo, minun aikana.

En tiedä mihin viitaat sinun aikasi -käsitteellä. Mutta jos itse olet uskossa, kandee varmaan kertoa sakramentaaliystävillesi evankeliumi.

Kiitos, voisitko rukoilla puolestani, jos se on Herran tahto?

Kai evankeliumin kertominen niille jotka eivät ole sitä kuulleet on aina Herran tahto.
Ellei itse ole äärikalvinisti ja oleta että Jeesus ei ole edes kuollut muiden kuin niiden puolesta jotka tulevat pelastumaan eli ovat valittuja.
Mutta otan pyytösi vakavasti ja rukoilen.