Kirjoittaja Aihe: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?  (Luettu 1471 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Parin foorumikeskustelun jälkeen rupesin miettimään kysymystä, että mihin tietoon, mihin tietolähteeseen voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana.
Mieleeni tuli Valtiotieteellisen tiedekunnan kurssi missä sivuttiin filosofista ongelmaa, että mikä on luotettavan tiedon lähde.

Kirjoitan tätä siis uskovana, jonka vakaumus on, että Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmiselle. Jokaiselle ihmiselle joka täällä maapallolla elää.

Eli siis mikä on sen tiedon lähde, mikä antaa minulle informaation, että Raamattu on Jumalan sana.

Jos perustan sen jonkun toisen ihmisen lausuntoon että näin on, millä perusteella oletan, että hänellä on se tieto ja minulla ei?
Jos perustan sen siihen, että koska olen uskova, ja koska uskovat ajattelevat niin, minäkin ajattelen niin? Eli siis se olisi ikään kuin ilmasta kiinniotettu uskomus.

Jos omaksun sen vain mitään miettimättä kulttuurista, missä olen kasvanut ja ajattelen, että niin se on aina ollut, eikä siihen tarvii muuta tietoa? Entä sitten jos kulttuuri ympärilläni vaihtuu ja olen yksin sen uskon kanssa? Onko se aikansa elänyt kulttuuri totuuden lähde, mutta koska se on nyt radikaalisti muuttunut ympärillä, joudun pitämään uskostani kiinni vaikka en oikein tiedä miksi niin ajattelen?

Tuo on ehkä se kysymys mikä alkoi mietityttämään.

Samoin pohdin sitä, mistä siis löydän sen tiedon lähteen, mikä ilmaisee minulle, että Raamattu on Jumalan sana?
Vielä kerran: onko se toiset ihmiset, ja jos niin niin kuka heistä ja miksi?
Onko tässä havaittavissa olevassa empiriassa jokin mikä sanoo että Raamattu on Jumalan sana?
Vai lähteekö jotenkin sisältäni sellainen viisaus mihin voin luottaa?
Tää kai lähenee filosofian käsitettä tietoteoria. Muistan että kuulin jotain siitä eräällä valtsikan kurssilla ja se on niin kuin anekdoottina mielessä, että filosofiassa on pohdittu kysymystä: mikä on oikean tiedon lähde. Ja karkeasti sanottuna vaihtoehdot ovat: joko minun sisästäni ja minun ulkopuoleltani…

Minulle jotenkin selvisi ehkä asia mitä olen aina pitänyt itsestäänselvyytenä, mutta mitä nyt jouduin pohtimaan: en löydä sellaista tiedon lähdetta mistään, en sisältäni enkä ympäröivästä maailmasta. Kaikki se on rajallista ja eikä sillä ole välineitä antaa minulle tietoa siitä onko Raamattu Jumalan luotettava ilmoitus minulle vai ei.


Minulle AINOAKSI mahdolliseksi vastaukseksi jää se, että Raamatussa itsessään pitäisi olla se tieto, mikä vakuuttaa sen paikkansapitävyyden Jumalan sanana. Ei voi olla mitään muuta, koska kaikki muu on inhimillistä, rajallista.

Koin tuon mahtavana oivalluksena, vaikka muut eivät ehkä ollenkaan tajuu miksi tällaisia ajatuskoukeroita edes kehitän. :D





« Viimeksi muokattu: 11.11.19 - klo:17:13 kirjoittanut sandia »

Poissa peneriktus16

  • Viestejä: 236
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #1 : 11.11.19 - klo:17:20 »
Olen itsekin päätynyt aikanani siihen että jos raamattu on totta todistaa se itsensä. Mutta Usko-elementti on aina kuitenkin läsnä siinä. Emme elä näkemisessä. Ei näkeminen sinänsä todista aina mitään mutta todellisuudenhan kaikki näkevät myös muutenkin kuin silmillään. Sitä on kait se Paavalin näkeminen tarkoittaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #2 : 11.11.19 - klo:17:21 »
Tuossa on se käytännön sovellus, että jos joudun samantapaiseen tilanteseen kuin Päivi Räsänen, niin ainakin tiedän MIKSI pidän kiinni uskostani siinäkin tilanteessa että minua painostettaisiin  jopa uhkailun kautta luopumaan vakaumuksestani.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #3 : 11.11.19 - klo:17:22 »
Olen itsekin päätynyt aikanani siihen että jos raamattu on totta todistaa se itsensä. Mutta Usko-elementti on aina kuitenkin läsnä siinä. Emme elä näkemisessä. Ei näkeminen sinänsä todista aina mitään mutta todellisuudenhan kaikki näkevät myös muutenkin kuin silmillään. Sitä on kait se Paavalin näkeminen tarkoittaa.

Niin. Raamattu onneksi myös antaa tiedon siitä mihin tuo USKO perustuu. Tai siis mitä usko on.  Siellä on paljon tietoa siitä.
« Viimeksi muokattu: 11.11.19 - klo:17:30 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #4 : 11.11.19 - klo:20:35 »
Uudestisyntyneenä kristittynä uskoni siihen,
että Raamattu on Jumalan Sanaa,
perustuu ainoastaan lahjaan, jonka olen saanut vastaanottaa Jumalalta.
Tämä lahja on mahdollisuus kokea todeksi Jumalan olemassaolo, Jeesuksen sovitustyö,
Pyhän Hengen toiminta jne.

Uskonnollinen tieto, perinteet, ympäröivät ihmiset ja
Raamatun tekstit sinänsä eivät olisi voineet synnyttää minussa
uskoa jumalallisiin asioihin,
ellei Jumala itse olisi alkanut vaikuttaa minussa yliluonnollisella tavalla.
Jos Jumalan Pyhä Henki ei olisi mukana elämässäni,
Raamattu olisi vain historiallista ja hengellistä kirjallisuutta,
mutta en voisi sisäistää sitä Jumalan itsensä opetuksena minulle.

Kun joku uskosta osaton henkilö lukee Raamatusta, että ilman Jeesuksen vastaanottamista omaan elämäänsä joutuu helvettiin,
hän saa vain tiedon yhdestä oleellisesta kristinuskon asiasta.
Tarvitaan paljon enemmän, että hän ottaa tämän tiedon henkilökohtaisesti todesta ja alkaa kaivata pelastusta.
Hänen on välttämättä saatava Jumalalta kutsu lähteä uskovan tielle
eli halu ja kyky ottaa vastaan armo ja pelastava usko.
Vasta sen jälkeen Raamattu alkaa olla pyhää tekstiä,
jossa Jumala elää ja puhuu.



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #5 : 11.11.19 - klo:21:04 »
Juu. Sekin on Raamatussa, että meidän tulee uudestisyntyä. Sekin tieto on siellä. Muualla sitä ei ole. ( Paitsi tietty kun joku viittaa siihen Raamatun opetukseen, kuten Soltero tuossa ylllä)

Siis ei ole Raamatun ulkopuolista auktoriteettia, mihin voisimme vedota niiden totuuksien suhteen mitkä on kirjoitettu Raamatussa.


« Viimeksi muokattu: 11.11.19 - klo:21:19 kirjoittanut sandia »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #6 : 11.11.19 - klo:21:55 »
Raamattu onneksi myös antaa tiedon siitä mihin tuo USKO perustuu. Tai siis mitä usko on.  Siellä on paljon tietoa siitä.

Minulle usko on ollut vuosikymmeniä mysteeri, jota en ole kyennyt selittämään; en itselleni enkä siksi muillekaan.

Minulla on kyllä usko, mutta minulla ei ole sanoja eikä ymmärrystä selittää sen syntymistä. Kuulin Jumalan sanaa luettavan Tampereen Aleksanterin puistossa ja sitten aivan yhtäkkiä usko Jeesukseen ja hänen lunastustyöhönsä valtasi minut ja Jumala todisti minun henkeni kanssa, että olin "Jumalan lapsi ja perillinen, veressä pesty Jeesuksen".

Kolme raamatunpaikkaa mietittäväksi.
"Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt" Joh. 6:29 ja
"... mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua" Saarn. 3:11b
"Niinkuin et tiedä tuulen teitä etkä luitten rakentumista raskaana olevan kohdussa, niin et myöskään tiedä Jumalan tekoja, hänen, joka kaikki tekee" Saarn. 11:5.

Näihin olen tyytynyt.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #7 : 11.11.19 - klo:22:23 »
Juu, luulen että kaikilla uskovilla on todistus miten Jumalan sanan kautta tuli usko, tai siis uudestisynnyimme. Sitä varten kai Herra antoi meille Raamatun.

Minulle tuli mieleen jae:" Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."
Room. 10:17
« Viimeksi muokattu: 11.11.19 - klo:23:26 kirjoittanut sandia »

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #8 : 12.11.19 - klo:00:30 »
Juu, luulen että kaikilla uskovilla on todistus miten Jumalan sanan kautta tuli usko, tai siis uudestisynnyimme. Sitä varten kai Herra antoi meille Raamatun.

Minulle tuli mieleen jae:" Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."
Room. 10:17

Kirjoituksesi melkeinpä vilisee sanoja jos ja tai ja kun ja luulen. Lainaamasi jae ei selvitä uskon olemusta eikä edes sitä, miksi sanan kuuleminen toisissa synnyttää uskon ja toisissa ei. Eikä sitä selitä Hebr. 11:1-2 "usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy, sillä sen kautta saivat vanhat todistuksen".  Usko on Jumalan sanan mukaan Jumalan lahja ja langenneen ihmisen  ymmärrys- ja selityskyvyn ulottumattomissa. Näin lainaamissani raamatunpaikoissa opetetaan. Uskossa on jotain samaa kuin mitä Jesaja julistaa Herran sanana: "Katsokaa Minuun ja pelastukaa!" Muistaakseni Jes. 45:22 (King James).

Ei sitä voi selittää, mutta jos saamme armon edes lyhyen ajanrahdun katsoa Häneen niin väitän, että on siveellinen mahdottomuus epäillä Häntä ja Hänen pelastustaan. Sitä on usko, mutta kuitenkin mysteeri. Omistan sen, mutta en ymmärrä sitä vaikka Pyhä Henki sen todistaa sisimmässäni todeksi. Uskolla ja toivolla on määräaikansa (ja käyvät kerran tarpeettomiksi), mutta rakkaus on iankaikkista.

Hyvää yötä, Jeesus myötä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #9 : 12.11.19 - klo:00:35 »
Niin en yrittänyt selittää mitään Raamatusta. Aloitus rajoittui vain siihen toteamukseen, että Raamattu, siis sen sisältö, on yksinään se auktoriteetti mikä todentaa sen sanoman. Ei ole mitään auktoriteettia sen sanoman ulkopuolella, jonka tai minkä lausuntoon voisin luottaa sen suhteen, onko Raamattu Jumalan sana.

Tein itselleni selväksi, uskon Pyhän Hengen johdattamana sen, että Raamattu yksin on riittävä todiste sen totuudesta.

Itse en mene vielä nukkumaan koska kello on vasta puoli kuusi illalla.

Mulla vaan tuli tuo kysymys vastaan muissa ketjuissa, ja jouduin selvittämään sen itselleni, ja ajattelin jakaa sen täällä.






« Viimeksi muokattu: 12.11.19 - klo:00:44 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #10 : 12.11.19 - klo:09:19 »
Mielestäni ketjun kysymys on erittäin hyvä pohdittavaksi.
Miksi Raamattu on totta eikä esimerkiksi Koraani?
Miksi juutalaisten Vanha Testamentti ei riittäisi?


Kysymykseen ei voi saada sellaista vastausta, mikä täyttää kaikki mahdolliset tieteen kriteerit.
Kysymykseen voi kuitenkin saada vastauksen, mikä tyydyttää omaa sydäntä.

Raamatussa on paljon sellaista tekstiä, joka ankkuroi sen tapahtuneeseen historiaan.
Se sisältää kertomuksia, joita ei sepitettäisi - todellisuus on tarua ihmeellisempää. Esimerkiksi tavanomainen historian kirjoitus on voittajien historiaa. Omat mokat siivotaan ja kaunistellaan.  Ns. mitättömät tapahtumakulut siivotaan pois jne.
Raamattu asettaa itsensä alttiiksi sille, että se ymmärretään väärin. Se sisältää paljon aineistoa, josta voidaan kiistellä ja on kiistelty. Vuosisatojen kuluessa tiede on monessa kohdassa asettunut lopulta Raamatun puolelle.

Nuo ja monet vastaavat voidaan kuitenkin selittää pois sattumiksi tai keskimääräistä älykkäämpien henkilöiden tuotoksiksi tai Raamatun uudelleen kirjoittamisen avulla. Tuo jälkimmäinen tarkoittaa sitä, että esim. Esra tai joku myöhäisempi henkilö olisi vahvasti muokannut vanhoja tekstejä yhtenäisiksi ja täydentänyt sitä omilla tiedoillaan.
Osa tämäntyyppisistä väitteistä on jo joutunut häpeään, koska on löytynyt yhä aiemmin kirjoitettuja katkelmia Raamatusta.


Uuden ja Vanhan Testamentin välinen jännite on vaikea selittää inhimillisesti.
Se ilmenee siten, että välillä näyttää siltä, UT olisi kirjoitettu ennen VT:ia. Aivan kuin Vanhan Testamentin kirjoittajat olisivat toteuttaneet UT:n sanomaa. VT:n juutalaiset eivät olisi voineet mitenkään osanneet arvata Jeesukseen ja seurakunta-aikaan liittyviä asioita.
Toisaalta VT:ssä on niin paljon tulevaan liittyviä yksityiskohtia, ettei niitä olisi pystynyt kukaan näyttelemään, vaikka olisi ollut käsikirjoitus kädessä. Ja kuka edes sellaisen 'näytelmän' vuoksi olisi asettunut kuolemanvaaraan.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #11 : 12.11.19 - klo:15:47 »
Juu yksi juttu on juuri se, että Raamatussa viitataan itse asiassa hyvin paljon tapahtuneeseen historiaan. Eli se todella näyttäisi olevan yksi kriteeri. Siinä määrin, missä on olemassa tietoa mikä vahvistaisi tai kumoaisi Raamatun kertomuksia. Eli silloin kriteerinä olisi yksityiskohtaisempi tieto hyvin vanhoista asioista. En tiedä onko kukaan pyrkinyt tuohon.

Tosin maailmassa lienee paljon kirjoja missä tavalla tai toisella kerrotaan tapahtuneista asioista ja moni niistä voi olla validi.

Se ei varmaan vielä kykenisi osoittamaan, että Raamattu on Jumalan ilmoitus.

Eli sellaisenaan sekään kriteeri ei näyttäisi olevan pätevä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #12 : 12.11.19 - klo:15:49 »
Arvaan että moni uskova olettaa minun olevan kriittinen Raamatun suhteen tässä aloituksessa. Mutta asia on juuri toisin päin. Näen Raamatun olevan ainutlaatuinen juuri sen takia, että ei näytä olevan ihmisen kulttuurissa olevaa kriteeriä mikä todentaisi Raamatun tai osoittaisi sen olevan epätosi Jumalan ilmoituksena.

Satuin löytämään tämän selventävän kuvan tieteen filosofiasta.
https://koppa.jyu.fi/avoimet/hum/menetelmapolkuja/menetelmapolku/tieteenfilosofiset-suuntaukset/positivismi

Siinä ihan ytimessä ovat juuri nuo kaksi: rationalismi ja empirismi. Siis inhimillisen tiedon hankintatapa rajoittuu noihin kahteen. Empirismi on siis ulkopuolisten havaintojen tekoa mihin luonnontieteet perustuvat ja sitten on rationalismi mikä siis on sitä, että ihminen voi tuottaa itsestään sen tiedon, siis omilla aivoillaan.

Foorumeilla olevat ateistit ylistävät tuota empirisimiä hyvin vakuuttavasti. Olen usein esittänyt heille että heidän lähestymistapansa "tutkia" Jumalan olemassaolo tai olemassaolemattomuutta ei ehkä sittenkään ole perusteltu lähestymistapa. Länsimaisessa kulttuurissa vain ihaillaan tiedettä inhimillisen voiman ja viisauden ja vallan lähteenä niin paljon, että ihmiset eivät edes kyseenalaista sen sovellusarvoa tässä asiassa. Uskovatkin helposti lähtevät siihen mukaan. Eivätkä hekään kykene todistamaan tieteen avulla Jumalan olemassaoloa tai Raamatun jumallallista alkuperää.

Rationalismiinkin helposti lipsahtaa. Ja se oli kai se minkä tiedostin. Ihminen ajattelee helposti, että koska ajattelen niin, sen on oltava totta. Tällä kertaa tiedostin juuri tämän ja tajusin, että se ei ole oikein hyvä perusta sille, mikä uskon Raamatun olevan Jumalan ilmoitus. Sinällään.

« Viimeksi muokattu: 12.11.19 - klo:16:03 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #13 : 12.11.19 - klo:16:02 »
Tieto Raamatun linkittymisestä historiaan vähentää epäilyjä, mutta ei tietenkään voi täysin poistaa niitä.

Jos Raamatussa olisi kirjoitettu, että Paavali hiihti Korinttoon ja kävi poroajelulla, kertomuksen uskottavuus vähenisi.

Kun luemme Apostolien tekoja ja niissä olevia kertomuksia vuodenaikojen säästä ja niiden vaikutuksesta purjehtimiseen, voimme todeta, että asia pitää paikkaansa Välimeren ympäristössä. Samoin esim kertomus rantautumisesta tiettyyn paikkaan voidaan nykyisinkin todeta mahdolliseksi.

Raamatussa on lukuisia asioita, jotka voidaan todistaa maantieteellä, sääolosuhteilla tai muilla luonnon olosuhteissa tai sillä mitä voidaan nähdä jne.
Toisin sanottuna voidaan todistaa, että Raamattu sisältää paljon aineistoa, mikä ei ole mielikuvitusta, vaan perustuu jonkun henkilön kertomukseen elävästä elämästä.
« Viimeksi muokattu: 12.11.19 - klo:16:11 kirjoittanut Natanael »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mihin voin perustaa uskon, että Raamattu on Jumalan sana?
« Vastaus #14 : 12.11.19 - klo:17:52 »
Juu totta. Raamatussa on itse asiassa hyvinkin paljon historiaa.  Ja sitten toisaalta myös "tulevaisuuden historiaa" siis profetioita tulevasta. Ja sisältää dokumentointia siellä ilmoitettujen profetioiden toteutumisesta historiassa.