Kirjoittaja Aihe: Raamatun lukemisesta  (Luettu 33133 kertaa)

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #165 : 16.09.16 - klo:21:57 »
Mutta ihmisellä on taipumus muistaa Raamatusta ne asiat, mitkä sopivat omaan ajatteluun. Ja sitten sitä voi pikkuhiljaa kehitellä näiden asioiden pohjalta ihan ikioman version kristinuskosta ja ajatella, että se on raamatullinen näkemys. Itselleni ainakin on joitakin kertoja käynyt niin, että on ollut pidempi tauko raamatunluvussa ja sitten kun sen Raamatun on avannut ja alkanut lukemaan, on ollut kuin klapilla päähän lyöty, että oliko täällä tällaisiakin juttuja.

Toit mielenkiintoisia näkökulmia tähän asiaan. Oma ajattelu ei useinkaan ole omaa, vaan ajattelua, joka vallitsee siinä meidän oikeassa seurakunnassa. Nuo pidemmät tauot ja jopa seurakunnan vaikutuksen poisjääminen saattavat johtaa siihen, että Raamattu alkaa puhua aivan uudella tavalla. Tällaiset katkot "hengellisessä elämässä" saattavat koitua jopa siunaukseksi. Ainakin olen itse niin kokenut, ehkä joku muukin.

Joo, toki näinkin voi käydä. Pienen tauon jälkeen teksti avautuu ehkä tuoreemmin. Ja joissain tilanteissa, esim. uskovalle, joka näyttäisi käyvän ikäänkuin "ylikierroksilla", voi ehkä olla hyvä jopa neuvoa vähän vähentämään raamatunlukua. Mutta kyllä itse olen kerran oikein todella yllättynyt siitä, kuinka hyvin olin pystynyt "unohtamaan" suuren osan Raamatusta (sen osan, joka ei miellytä "luonnollista" ihmistä), kun oli ollut pitkään lukematta Raamattua. Toki toisaalta tuollainen "unohtaminen" on mahdollista, vaikka lukisi päivittäin Raamattua, joten ehkä se NanoK:n mainitsema uskon tila on sitten kuitenkin ratkaisevampi tekijä. Ihan omalla kohdallani kyllä tuntuu siltä, että on huomattavasti vaikeampi sivuuttaa joitakin osia Raamatusta, jos sitä lukee säännöllisesti.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #166 : 29.12.17 - klo:13:11 »
Pelkkä ajatus siitä, että Jumala hyväksyisi minut paremmin, jos harjoittaisin enemmän jotain hengellisyyteen liittyvää, on isku vasten Kristuksen kasvoja, sillä Hän on yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Olen pahoillani siitä, että olen jättänyt tuosta ylläolevasta yhden hyvin merkityksellisen sanan pois. Ei pitäisi ulkomuistista jakeita kirjoitella, tai pitäisi aina tarkistaa, että on muistanut oikein.

Otan jakeen uudestaan (38-käänöksestä):

"sillä Hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään."
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #167 : 29.10.20 - klo:18:33 »
Koska täällä on viime aikoina ollut aika hiljaista entiseen verrattuna, niin olen havainnut jälleen hyödylliseksi kerrata vanhoja kirjoituksia. Paljon on taas tullut  antoisia ajatuksia.  :) :) :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #168 : 29.10.20 - klo:18:53 »
Luen parhaillaan profeetta Hoosean kirjaa ja sitten
eteenpäin ns. pieniä profeettoja.
Suurena apuna on Sana elämään- kommentaariraamattu.
Se auttaa ymmärtämään monia hankalia vertauskuvia, selittää paikannimien taustoja, henkilöitä ja antaa tapahtumille aikaperspektiiviä.

Hooseankin profetioissa on sekä kauan sitten tapahtuneita
että myös lopun aikoihin liittyviä.
On opettavaista lukea Kommentaariraamatun
toimittajien viittauksia eri tutkijoiden yms. arvioihin siitä, mikä teksteissä on menneisyyttä ja mikä tulevaisuutta.
Monet asiat pysyvät Jumalan salaisuuksina, mutta niitä voi aina jonkin verran mietiskellä Kirjoituksia lukiessaan.
Jumalan ehdoton ja ajaton auktoriteetti vahvistuu silloin.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #169 : 31.10.20 - klo:14:40 »
Juu tuo Jumalan ehdoton ja ajaton auktoriteetti tulee todella esille profeetoissa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #170 : 02.01.21 - klo:11:53 »
Raamatun lukemisessa on varmaankin itsekullakin erilaisia vaiheita. Varsinkin jos otetaan huomioon lakihenkisyys. Täytyy tunnustaa, että itse olen ollut aikamoinen löysäläinen tässä asiassa ja siitä johtuen Raamatun tuntemukseni ei juurikaan kestä arvostelua. On ollut aikoja, jolloin olen yrittänyt paneutua tekstin sisältöön vakavasti, mutta enemmän aikoja, jolloin olen ottanut "löysin rantein".

Viime aikoina olen mielestäni löytänyt melko uuden tavan Raamatun lukemiseen, joka poikkeaa monelta osin entisistä tavoista. Tämä "uusi tapa" on siinä, että luen Raamattua kuin seikkailukertomusta, tosin tämä soveltuu vain rajoitetusti erilaisiin tapahtumiin, joista esim. Evankeliumit ja Apostolien teot kertovat.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2483
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #171 : 02.01.21 - klo:13:50 »
Luen Raamattua toistuvasti alusta loppuun asti,
eli aloitan 1. Mooses 1:1.stä heti kun olen lopettanut Ilmestyskirjan.
Tästä on ainakin se hyöty, että jokaisen luvun jokainen jae tulee varmasti luettua.
Aikaa kuluu n. 7-11 kuukautta, koska merkitsen aloitus- ja lopetuspäivän.
En tiedä, miksi vaihtelua on jopa neljä kuukautta.

Minulle tämä tapa sopii, koska koen antavani Jumalalle mahdollisuuden puhua Sanansa kautta. 
Jos itse etsisin kulloinkin omasta mielestäni kiinnostavan tuntuisia kohtia,
valikoisin vain osan Jumalan opetuksesta.
Nyt vastaani tulee aina järjestyksessä seuraava tekstin osa,
ja monta kertaa olen havainnut, että se onkin hyvin opettavainen,
vaikka olisi näennnäisesti mielenkiinnoton.

Tietenkin teen lukiessani hyppäyksiä muihinkin kohtiin, toisiin käännöksiin jne.
annettujen linkkien tai itse muistamieni asiayhteyksien perusteella.
Näin ns. suuret ilmoitukset ja kokonaissanoma hahmottuvat.
Mutta palaan aina heti siihen kohtaan, jota olin ollut lukemassa.

Nyt on menossa Johanneksen evankeliumin 12. luku.
Tämänkertainen koko Raamatun läpikäynti näyttää olevan tavallista hitaampaa,
koska aloitin alusta 2.3.2020.





Poissa Marjatta

  • Viestejä: 263
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #172 : 02.01.21 - klo:16:59 »
Olen lukenut Raamattu viimeiset vuodet toistuvasti alusta loppuun siten, että Uusi testametti tulee välillä mukaan.

Nautin Jumalan Sanan lukemisesta. Se on elinehto minulle. Pysyy "pinnalla". Kun yöllä valvon nousee mieleeni joku tai muutama jae, jonka kertaan siinä mielessäni.

Yks yö nuosi nuoruudessani rakas jae  "Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu..."

Toinen viikkoa myöhemmin: "Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä." Tämäkin on varhaisnuoruudessa saatu jae Raamattutuntia pitävältä papilta. Näitä mietiskelen ja otan päivällä ne Raamatusta tarkempaan mietintään.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6422
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #173 : 02.01.21 - klo:17:24 »
Minäkin yritän lukea Raamattua alusta loppuun. En ole tehnyt sitä kuin viimeiset pari vuotta.
Mutta sitten joskus otan siitä paussin, kuten nytkin ja olen lukenut Roomalaiskirjettä, enkä Hesekieliä. Sen lisäksi luen muualtakin sen mukaan mitä tulee mieleen jostain aiheesta ja muistan jonkun kohdan siitä puhuneen.

Tilasin juuri joulun alla Suomesta vanhemman käännöksen isompikirjaimisen version. Näen kyllä sitä perusraamattua, jotenkin peloittaa että mitä jos alkaa näkö heikkenemään ja on se tavallaan levollisempaa lukea isompikokoista nytkin. Ei ne kirjaimet siinäkään kauhean isot ole.

Piti pyytää uskovaa ystävää ottamaan sen vastaan heidän osoitteeseen ja sitten lähettämään minulle. Tuli juuri ennen joulua. Lähetin ystävälle joulukukat kiitokseksi suomalaisesta kukkakaupasta.

VT on kivempi monta kertaa lukea uudemmasta käännöksestä varsinkin kun teksti on tapahtumien kerrontaa.


Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #174 : 02.01.21 - klo:18:29 »

Viime aikoina olen mielestäni löytänyt melko uuden tavan Raamatun lukemiseen, joka poikkeaa monelta osin entisistä tavoista. Tämä "uusi tapa" on siinä, että luen Raamattua kuin seikkailukertomusta, tosin tämä soveltuu vain rajoitetusti erilaisiin tapahtumiin, joista esim. Evankeliumit ja Apostolien teot kertovat.

No jopas jotakin  ::)

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 263
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #175 : 02.01.21 - klo:20:52 »
Minäkin yritän lukea Raamattua alusta loppuun. En ole tehnyt sitä kuin viimeiset pari vuotta.
Mutta sitten joskus otan siitä paussin, kuten nytkin ja olen lukenut Roomalaiskirjettä, enkä Hesekieliä. Sen lisäksi luen muualtakin sen mukaan mitä tulee mieleen jostain aiheesta ja muistan jonkun kohdan siitä puhuneen.

Tilasin juuri joulun alla Suomesta vanhemman käännöksen isompikirjaimisen version. Näen kyllä sitä perusraamattua, jotenkin peloittaa että mitä jos alkaa näkö heikkenemään ja on se tavallaan levollisempaa lukea isompikokoista nytkin. Ei ne kirjaimet siinäkään kauhean isot ole.

Piti pyytää uskovaa ystävää ottamaan sen vastaan heidän osoitteeseen ja sitten lähettämään minulle. Tuli juuri ennen joulua. Lähetin ystävälle joulukukat kiitokseksi suomalaisesta kukkakaupasta.

VT on kivempi monta kertaa lukea uudemmasta käännöksestä varsinkin kun teksti on tapahtumien kerrontaa.

Minullakin on ongelmia näön kanssa. Siksi nyt hämärän aikana luen vanhempaa käännöstä, koska se on isompi pränttistä.
Oikealla en näe lukea ja vasemman silmä näkö on hivenen alentunut.

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #176 : 03.01.21 - klo:09:37 »
Oli vaihe, jolloin en avannut Raamattua, se ei antanut mitään uutta enkä ymmärtänyt siitä mitään. Yhdessä tilaisuudessa sisar minua vastapäätä rukoili: avaa Herra Raamatun sanaa niille, joille se ei avaudu ja maistuu puulta. Tämä rukous oli minun kuivalle sielulleni.
Aloin itsekin rukoilla, että Herra sytyttäisi minut taas Raamatun lukemiseen ja avaisi sanaansa. Kauaa ei tarvinnut rukoilla, Jumala näköjään vastaa tällaisiin äkkiä ja mielellään.

Aloitin siis lukemisen, mutta taasko rivejä ajatuksettomasti tikaten kuin ompelukone, että saisin kerskua muille, montako kertaa olen lukenut Raamatun läpi? Ei enää näin!

Päätin valita määrän sijasta laadun. Tällä kertaa valitsen vain yhden tai pari asiayhteyttä tai "perikooppia", viipyen siinä vaikka tunteja. Katson rinnakkaiskohdat ja alaviitteet, etsin Oxford-kartastostani paikat, katson mitä tietoja löydän mainituista henkilöistä. Mietin, mitä Herra puhuu tästä juuri minulle/koko kristikunnalle.

Joka päivä Herra on avannut sanastaan minulle uutta oivallusta. Tänä aamuna parikin ymmärrystä Hengen täyteyden ja ylistyksen kera. Tämä on minulle ehdottomasti paras tapa tuntea Jumala ja Jeesus.

Älköön kukaan saako tästä syyllisyyttä, jokaisella on elämänvaiheensa. Olen yksinäinen eläkeläinen eikä mulla ole muuta kuin aikaa. Ymmärrän ja siunaan ruuhkavuosissa eläviä.

- - -

Siunattu tuo sisar, josta mainitsin. Kerroin hänellekin, että hänen rukouksensa omistettiin häntä vastapäätä. Miten onnellisena hän halasi minua - halauksen ennen koronaa.
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #177 : 03.01.21 - klo:10:34 »
Lisään vielä tähän, että tämä tapa sopii niille, joilla on jo ennestään kokonaiskäsitys Raamatusta, Israelin kansan historiasta jne. Joiden oppimistapa on yleisestä yksityiskohtiin, niin kuin mullakin.

Jos lähtee tutkiskelemaan yhtä tai paria jaetta tuntematta Raamatun kokonais"ilmastoa", voi jopa joutua eksyksiin.
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #178 : 03.01.21 - klo:12:58 »
Jos lähtee tutkiskelemaan yhtä tai paria jaetta tuntematta Raamatun kokonais"ilmastoa", voi jopa joutua eksyksiin.
Olet aivan oikeassa. Joskus asia voi olla niinkin, että ajatellaan yhden tai muutaman jakeen pituisella tekstillä olevan eri merkitys tai eri sanoma kullekin lukijalle, sen mukaan mitä lukija kokee lukiessaan tai mikä hänen elämäntilanteensa on. Oikea lähtökohta olisi kuitenkin se, mitä tekstin kirjoittaja on tarkoittanut tekstillään, ja sen ymmärtäminen voi vaatia enemmän asiaan perehtymistä kuin vain niiden muutaman jakeen lukemista.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamatun lukemisesta
« Vastaus #179 : 03.01.21 - klo:13:03 »
Täällä on joskus käsitelty "peukalopaikkakristillisyyttä":
http://puimatanner.net/index.php?topic=508.msg20978#msg20978
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell