Vielä tuohon kommentti.
Oletko Natanael kovasti eri mieltä siitä, miten "tulkitsin" tuota jalkojen pesua?
Kaikki me tulkitsemme Raamatua jollain tavalla. Se on tosiasia. En liene koskaan väittänyt, että kaikki Raamatussa pitää ottaa "kirjaimellisesti"? Tai se tietysti riippuu vähän siitäkin, mitä "kirjaimellisuudella" tarkoitetaan. Kukaan ei tosiasiassa ota kaikkea - riippuen taas, mitä kirjaimellisuudella tarkoitetaan. Jos vertaukset käsitetään vertauksina, onko se kirjaimellista tulkintaa?
Juu, olet lähelle oikeassa, että olihan siinä jalkojen pesun yhteydessäkin tavallaan lupaus, tai enneminkin uhkaus - "ellen pese". Muualla ei taida olla siihen viittaavaa? Löytyykö Apostolien julistuksesta tai kirjeistä? En ainakaan muista. Kaste esiintyy aivan toisenlaisena.
Se liittyy nimenomaan evankeliumin vastaanottamisen yhteyteen. Ja perin outoa, että sekä Apostolien teoissa että kirjeissä esitetyt asiat kasteen merkityksestä pyritään selittämään symboliseksi. Tai mielestäni kiertämään siihen liittyvät lupaukset mitä kummallisimmalla selityksillä. Jopa koko kaste Kristuksen nimeen turhaksi!
Paavali antaa hyvän ohjeen kirjeidensä lukijoille:
"Sillä eihän siinä, mitä teille kirjoitamme, ole muuta, kuin mikä siinä on luettavana ja minkä te myös ymmärrätte; ja minä toivon teidän loppuun asti ymmärtävän"
Lähtökohtana täytyy olla tuo. Täytyy olla hyvät perusteet jos aletaan tulkinnoissamme selittää kirjoituksia vertauskuvallisiksi milloin vain halutaan. Tai jos asia ei sovi meidän aiempaan teologiaamme. Muuten joudumme mielivaltaisen tulkintojen tielle.
Pyrin tuolla jalkojen pesu esimerkillä osoittamaan, että eri suuntien uskovat ottavat jonkun asian kirjaimellisesti, toisen asian ei. Eikä sitä logiikkaa pystytä kunnolla perustelemaan millä perusteella valikointi tapahtuu.
Olen käynyt seurakunnassa, jossa pestään jalkoja.
Ja onhan niitä paljon muitakin kohtia, joissa Jeesus käskee jotakin ja niitä ei oteta kirjaimellisesti.
-
Kasteesta Kristukseen:
Mielestäni ne, jotka sanovat tuon olevan vesikaste, tekevät suurta vääryyttä.
3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
ja
12 Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin;
13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Raamattu puhuu aivan selvästi, että Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä.
Ei noissa edellä olevissa kohdissa puhuta yhtään mitään vesikasteesta.
Jos vesikasteessa joku hukutettaisiin, silloin kuoltaisiin. En tiedä miten herättäminen silloin tehtäisiin.
Pyhän Hengen kasteessa on yhteys Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen ja elämään.
Ei vesikasteessa ole mitään uudessa elämässä vaeltamista. Pyhän Hengen kasteessa on.
Suomessa on viisi miljoonaa vesikastettua, jotka eivät taatusti vaella missään uudessa elämässä - näin lauantai-iltana jokainen voi käydä sen toteamassa vaikkapa kaupungin keskustassa.
Ne, jotka ovat tulleet uskoon ovat saaneet Kristuskasteen eli Pyhän Hengen kasteen. Siitähän se uusi elämä alkaa.