Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman omaa valintaa  (Luettu 2623 kertaa)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Uskoon ilman omaa valintaa
« : 06.09.20 - klo:18:16 »
Tulin uskoon Jumalan armosta pikkulapsena. En muista tarkkaa hetkeä. Aikuisena Jumala kutsui sitten tunnustamaan julkisesti sitä uskoa minkä olin jo lahjaksi saanut.

En tiennyt mitään siitä vapauden vankilasta mihin moni myöhemmin on yrittänyt minutkin houkutella. Se vapaus on niin tukahduttavaa, että uskohan siinä meinaa mennä. Pakottavaa vapautta. Kuristava vapaus.

Järjestyksen Jumalan ohjeet eivät koske todellisesti vapaita. En voi olla koskaan todellisesti vapaa, koska en itse valinnut uskoa. Olen korkeintaan armosta pelastuva kaavamaisen uskonollisuuden tuote. Enkä yhtään vapaa mistään.

En kuitenkaan kadehdi sitä vapautta. Se tuntuu usein johtavan uskosta luopumisiin, avioeroihin, uudestaan avioitumisiin, mielisairaaloihin, internetissä trollailuun ja entisten uskonyhteisöjen julkisiin parjaamisiin.

Kauhean tilavalta tuntuu tämä itsensä ulkopuolelta tuleva ahdas ja kaavamainen usko siihen monien kauppaamaan itse valittuun vapauteen verrattuna.

Joku vika on pakko olla.

Ihmisroska

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #1 : 06.09.20 - klo:18:56 »
Juu olen tavannut paljon ihmisiä jotka ovat tulleet tuolla tavalla uskoon. Kukin tavallaan. Tai siis kukin miten Herra näkee parhaaksi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #2 : 06.09.20 - klo:19:07 »
Joo nykyään sulle melkein sanellaan miten pitää ajatella että olis sitten vapaa. Yritin ymmärtää mitä ajoit takaa.

Anton

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #3 : 06.09.20 - klo:19:45 »
Uskoon tulemisen tapahtuma on rankasti ylikorostettua. Monesti sekä niiden puolelta jotka ovat "itse valinneet" sen, kuin myös niiden jotka eivät ole.

Tärkeämpää kuin uskoon tuleminen, on uskossa eläminen. Ja siinä jokainen on samalla viivalla, jokaisen täytyy tehdä joka hetki samalla tavalla ihan itse valinnat. Armosta, tai ilman armoa - sekin on oma valinta.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #4 : 06.09.20 - klo:19:52 »
Onnea ihan itselles ja omille valinnoilles t. ihan itse minä
Ihmisroska

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #5 : 06.09.20 - klo:19:58 »
Tulee mieleen yksi youtube tyyppi Mat Best. Hän kirjoitti kirjan Thank me for my service.

Anton

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #6 : 06.09.20 - klo:20:13 »
Onnea ihan itselles ja omille valinnoilles t. ihan itse minä

Kiitos oikein paljon!  :D

Poissa TJ

  • Viestejä: 198
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #7 : 06.09.20 - klo:21:23 »
Uskoon tulemisen tapahtuma on rankasti ylikorostettua. Monesti sekä niiden puolelta jotka ovat "itse valinneet" sen, kuin myös niiden jotka eivät ole.

Tärkeämpää kuin uskoon tuleminen, on uskossa eläminen. Ja siinä jokainen on samalla viivalla, jokaisen täytyy tehdä joka hetki samalla tavalla ihan itse valinnat. Armosta, tai ilman armoa - sekin on oma valinta.
Ihmisen tahto on synnin tähden sidottu suhteessa Jumalaan. Näin ollen hän ei voi valita uskoaan. Pelastuksen asiassa ihmisen tahto ei siis ole vapaa, mutta muilla elämän alueilla on, joko armosta, tai ilman armoa, ihan oman valinnan mukaisesti. Elämä on täynnä valintoja. Teen niitä koko ajan, ja aika usein vieläpä niin, etten ole niistä edes tietoinen.

Anton

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #8 : 06.09.20 - klo:21:27 »
Minä sain kuitenkin ihan itse valita, seuraanko Jeesusta vai en. Ja saan edelleen joka hetki :)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #9 : 06.09.20 - klo:21:50 »
Muista sitten vedota omaan valintaasi kun seisot sen edessä jonka tunnet. Sinä valitsit Hänet. Jos ajassa tunnustat sitä, niin tee se myös ikuisuudessa.
Ihmisroska

Anton

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #10 : 06.09.20 - klo:21:54 »
Muista sitten vedota omaan valintaasi kun seisot sen edessä jonka tunnet. Sinä valitsit Hänet. Jos ajassa tunnustat sitä, niin tee se myös ikuisuudessa.

Ei siellä tarvitse vedota mihinkään. Jumala tietää kyllä olenko pelastunut vai en, ilman että minun tarvitsee sanoa asiaan mitään.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #11 : 06.09.20 - klo:22:00 »
Vai niin. Miksi sitten osalle Jeesus sanoo, "En ole koskaan teitä tuntenut"? He vetoavat tekoihinsa. Emmekö me jne...

Mutta pidä kiinni tiukasti sinun omasta valinnastasi. Loppuun asti. Sinä valitsit.
Ihmisroska

Anton

  • Vieras
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #12 : 06.09.20 - klo:22:04 »
Vai niin. Miksi sitten osalle Jeesus sanoo, "En ole koskaan teitä tuntenut"? He vetoavat tekoihinsa. Emmekö me jne...

Mutta pidä kiinni tiukasti sinun omasta valinnastasi. Loppuun asti. Sinä valitsit.

He vetosivat tekoihinsa sen jälkeen, kun Jeesus sanoi ettei heitä tuntenut.

Luuletko siis, että iankaikkisuuden kynnyksellä on joku tentti jossa meiltä kysytään mihin me vedotaan tai mihin me uskotaan? Mun käsittääkseni Jumala pelastaa ne, joilla on usko. Ei ole mitään tenttiä.

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #13 : 06.09.20 - klo:22:07 »
Minusta ihmisen pitää itse valita, ottaako hän uskon lahjan vastaan vai ei. Muuten homma menee ikävästi predestinaation puolelle, joissa Jumala itse päättää ketkä pelastuvat ja muut määrää rangaistukseen helvettiin ihan vain sen takia kun ei halua näitä muita pelastaa.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Uskoon ilman omaa valintaa
« Vastaus #14 : 06.09.20 - klo:22:10 »
Vai niin. Miksi sitten osalle Jeesus sanoo, "En ole koskaan teitä tuntenut"? He vetoavat tekoihinsa. Emmekö me jne...

Mutta pidä kiinni tiukasti sinun omasta valinnastasi. Loppuun asti. Sinä valitsit.

He vetosivat tekoihinsa sen jälkeen, kun Jeesus sanoi ettei heitä tuntenut.

Luuletko siis, että iankaikkisuuden kynnyksellä on joku tentti jossa meiltä kysytään mihin me vedotaan tai mihin me uskotaan? Mun käsittääkseni Jumala pelastaa ne, joilla on usko. Ei ole mitään tenttiä.

Olipa tenttiä tai ei niin muista sinä vedota omaan valintaasi. Se on tärkeintä.

Ja olet TÄYSIN väärässä siitä, että he vetosivat tekoihinsa sen jälkeen kun Jeesus oli sanonut ettei tunne heitä.

"Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'."


Ihmisroska