Puimatanner

Puimatanner => Laki ja evankeliumi => Aiheen aloitti: Paulus - 31.10.13 - klo:13:38

Otsikko: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Paulus - 31.10.13 - klo:13:38
Tätä aihetta on sivuttu muissa yhteyksissä, mutta mielestäni se ansaitsee oman osionsa. Kymmen käskyä on otettu uskovien noudatettavaksi. Mielestäni voitaisiin tarkastella asiaa eri näkökulmista. Mitä tapahtuu, jos tässä asiassa lipsutaan?
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Paulus - 31.10.13 - klo:15:58
Katekismuksessa kymmenelle käskylle on laitettu paljon painoa, joka kotiin jaetussa Katekismuksessa peräti 31 sivua. Mutta kuinka moni kristittynä itseään pitävä niitä noudattaa? Jotkut sanovat noudattavansa.

Entä täällä? Kuinka on, rikotko jotain käskyä vastaan:

A. Kerran kuukaudessa?

B. Kerran viikossa?

C. Kerran päivässä?

D. Useammin?
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Mice - 31.10.13 - klo:16:15
"'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."


Tuossa on asia tiivissä paketissa. Olen huomannut, että vajaaksi jää joka päivä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vähättelisin Jeesuksen sanoja, vaan huomioni syntisyydestäni saa entistä tiukemmin pysyttelemään armollisen Jeesuksen helmoissa.
Lain tehtävän kun muistaa, niin ei joudu epätoivoon, vaikka on niitä epätoivon hetkiäkin koettu. Itseensä pettyneenäkin saa kuitenkin mennä Mestarin ristin juurelle tunnustamaan omassa voimassa yrittämisensä ja epäonnistumisensa. Se on sitkeässä meissä.

En ole tavannut yhtään uskovaa, joka ei jo viimeistään päivän kääntyessä illaksi olisi jollain tapaa rikkonut kaksoiskäskyn henkeä.

Onko se siis luvallista? Ei.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Paulus - 31.10.13 - klo:17:07
En ole tavannut yhtään uskovaa, joka ei jo viimeistään päivän kääntyessä illaksi olisi jollain tapaa rikkonut kaksoiskäskyn henkeä.

Tuo lihavoitu sana merkitsee syntiä. Olen kohdannut uskovana itseään pitävän henkilön, joka sanoo eläneensä pitikiäkin aikoja ilman syntiä.

Itse tuon kaksoiskäskyn edessä olen jokahetkinen syntinen. En muista yhtään hetkeä elämästäni, jolloin olisin rakastanut Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäni niin kuin itseäni.

Siis teen syntiä. Se on karmea totuus, mutta onneksi on armo.

Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Mice - 31.10.13 - klo:17:21


Siis teen syntiä. Se on karmea totuus, mutta onneksi on armo.

Näin se on.

Niin karmea totuus, että Jumalan täytyi kuolla ja kärsiä kammottavalla ja häpeällisellä tavalla.
Sitä asiaa on terveellistä aika ajoin pohtia ja medito... siis mietiskellä ajan kanssa.

Ihmiseksi tullut Jumala alasti naulattuna ristinpuuhun ruoskittuna ja syljettynä. Minun takiani ja minun vuokseni.  :'(
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Lydia - 01.11.13 - klo:01:12
Rikas nuorukainen sanoi pitäneensä käskyt, mutta se ei riittänyt.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: wakan - 01.11.13 - klo:04:54
Miksi juuri nuo 10 käskyä on nostettu erityisasemaan kristittyjen noudatettavaksi mutta ei muita Mooseksen lain käskyjä, joita, kuten tunnettua, on paljon?
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Lydia - 01.11.13 - klo:08:51
Jeesus vuorisaarnassaan osoitti ettei ihminen pysty pitämään käskyjä. Siinä on suuri viisaus Jumalalta kun antoi käskyt, tienviitat matkalle, käskyt suojelevat ihmistä vaikka lakia emme pysty täyttämään, sen täytti Jeesus ja uskomalla häneen pelastumme. Jos rakastamme Jumalaa halumme on pitää käskyt emmekä tahallamme niitä riko.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Soltero - 01.11.13 - klo:13:33
Käsky nro 10 on ollut aina minulle hiukan epäselvä.

Kun siinä kielletään tavoittelemasta ja himoitsemasta toisen huonetta, orjatarta ym.,
olen käsittänyt käskyn kieltävän yleensä kadehtimisen.
Onkohan se oikea käsitys?


Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Paulus - 01.11.13 - klo:14:05

Itse tuon kaksoiskäskyn edessä olen jokahetkinen syntinen. En muista yhtään hetkeä elämästäni, jolloin olisin rakastanut Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäni niin kuin itseäni.

Olen miettinyt sitäkin, että oliko Paavalilla tuo sama kokemus, kun hän kirjoitti: "sitä hyvää, mitä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, jota en tahdo, minä teen."

Toisaalta, jos ajattelen itseäni, en aina edes tahdo tehdä hyvää. Paavali oli siis jonkin verran pidemmällä pyhityksen tiellä.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Lydia - 01.11.13 - klo:20:04
Ketjua hieman siivoiltu, jatketaan. :)
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Adina - 01.11.13 - klo:21:16
Ei minulla ole viisaita sanoja, mutta laitan tähän Sanan paikan jota kertasin silloin kun itse odotin Herran vastausta;

Sef.3:17 Herra, sinun Jumalasi, on sinun keskelläsi, sankari, joka auttaa. Hän ilolla iloitsee sinusta, hän on ääneti, sillä hän rakastaa sinua, hän sinusta riemulla riemuitsee."
18 Jotka murehtivat, kaukana juhlakokouksista, ne minä kokoan: nehän ovat sinusta, niitä häväistys kuormana painaa.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Adina - 02.11.13 - klo:11:18
Juu, itse en ole muuta voinut kuin odottaa ja rukoilla kun Herra on hiljaa..tosin
jokaisella meillähän on oma johdatuksemme ja koulumme..tietysti meitä kehotetaan
kantamaan toistemme kuormia, kävisikö se sitten parhaiten rukoillen.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Lydia - 02.11.13 - klo:11:34
Jumala puhuu sanassan ihmiselle, se on aina muuttumaton, hän ei kenenkään kohdalla tee poikkeusta. Kannattaa piipahtaa tuonne Marvickin tähtiede-ketjuun ja sielläkin huomaa ihmisen pienuuden ja Jumalan suuruuden.  Ihminen saa heittäytyä Jumalan kasvojen eteen ja olla vaikka vain hiljaa nöyrällä mielellä ja sydämellä..Herra sinä tiedät kaiken.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Adina - 02.11.13 - klo:12:14
Jumala puhuu sanassan ihmiselle, se on aina muuttumaton, hän ei kenenkään kohdalla tee poikkeusta. Kannattaa piipahtaa tuonne Marvickin tähtiede-ketjuun ja sielläkin huomaa ihmisen pienuuden ja Jumalan suuruuden.  Ihminen saa heittäytyä Jumalan kasvojen eteen ja olla vaikka vain hiljaa nöyrällä mielellä ja sydämellä..Herra sinä tiedät kaiken.

Näin on, Sanansa kautta :)  unohtui laittaa tuohon edelliseen tekstiin että "silloin" kun Jumala on ollut hiljaa.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Adina - 02.11.13 - klo:18:05
Juu, itse en ole muuta voinut kuin odottaa ja rukoilla kun Herra on hiljaa..tosin
jokaisella meillähän on oma johdatuksemme ja koulumme..tietysti meitä kehotetaan
kantamaan toistemme kuormia, kävisikö se sitten parhaiten rukoillen.

Nyt ymmärrän miksi Jumala on hiljaa eli ei puhu tahi anna minulle mitään.
olen pakana, joten en voi omistaa yhtään juutalaisille annettuja lupauksia.

Joten, kuten Jumala Israelille sanoo, ettei saa tulla tyhjin käsin Jumalan tykö, niin en uskalla lähestyä juutalaisten Jumalaa.
Jumala saattaa tulkita tekoni varkaudeksi, josta apostolit opettavat juutalaisia että se ei ole Jumalan mieleen.
Joten pyrin varomaan etten loukkaa juutalalaisia, tahi Jeesusta, olihan Jeesuskin juutalainen.

Eikös me pakanatkin lähestytä Jumalaa Jeesuksen kautta?;

Joh.14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Natanael - 02.11.13 - klo:18:30

Tässä taas näkee kuinka Raamattua tulkitaan oman mielen ja viisauden mukaan, tahi väännetään Jumalan Sanaa  :o

Lainaus
5 Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"
6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

Lainaus
Hyvä että Jeesus selvitti TUOMAALLE, mitä hänen, Tuomaan tulee tietää taivaan tiestä ja mitä siellä on juutalaisille valmistettu :)


'ei kukaan' ei ole synonyymi juutalaisille. Tietääkseni.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Natanael - 02.11.13 - klo:19:30
ja jos oikein rehellinen olen, kuten aina Jumalan edessä, niin Jeesus ei ikinä ole minulle mitään puhunut :(

"tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku", sanoi viisas presidenttimme.


Jumala puhuu Raamatussa aina viitaten Jeesukseen pois lukien juutalaisille osoitetut kohdat.
Kysymys kuuluu mitä, missä, miten ja milloin Jeesus on luvannut puhua?
 
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Natanael - 02.11.13 - klo:19:45
"Kysymys kuuluu mitä, missä, miten ja milloin Jeesus on luvannut puhua?"

en tiedä, sillä Jeesus ei sitä ole minulle kertonut ja eikä myöskään Pyhä Henki, jonka Jeesus antoi juutalaisille.

Nooh, nyt tuli Vastikselle laiskanläksyä.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Natanael - 02.11.13 - klo:20:05
" Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin"

Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Soltero - 06.11.13 - klo:20:24
"Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa."
(2. Mooses: 20:12)

Aivan kuin tuo käsky olisi tarkoitettu vain israelilaisille tuon noudattamattajättämisseuraamuksen takia.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Natanael - 06.11.13 - klo:20:33
Muistelen niin, että laintauluihin kirjoitettuja käskyjä on oikeastaan vain kaksi ja niissä yhteensä kymmenen sanaa. Edelleen muistelen, että ainakin lainrikkomuksista koituvien rangaistusten näkökulmasta tämä vanhempiin liittyvä käsky olisi niiden käskyjen taulussa, jotka liittyvät Jumalaan. Vrt. rakkauden kaksoiskäsky. Voisiko joku alkukielen tuntija vahvistaa tai tyrmätä tuon? Sanakirjojen avullakin saattaisi selvitä.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Saldo - 07.11.13 - klo:12:35
Muistelen niin, että laintauluihin kirjoitettuja käskyjä on oikeastaan vain kaksi ja niissä yhteensä kymmenen sanaa. Edelleen muistelen, että ainakin lainrikkomuksista koituvien rangaistusten näkökulmasta tämä vanhempiin liittyvä käsky olisi niiden käskyjen taulussa, jotka liittyvät Jumalaan. Vrt. rakkauden kaksoiskäsky. Voisiko joku alkukielen tuntija vahvistaa tai tyrmätä tuon? Sanakirjojen avullakin saattaisi selvitä.

Neljä ensimäistä käskyä on ihmisen ja Jumala välisiä asetuksia.
Loput kuusi on ihmisten suhteesta toiseen ihmiseen.

Ongelma, jota ei juuri kukaan noteeraa on se, ettei kiinnitetä mitään huomiota siihen, että toinen käsky on poistettu kirkon katekismuksesta, evlut ja RKK. Sen poistaminen ikäänkuin avasi padon kaikelle toiminnalle, mitä kirkot (katol.) harrastaa. Mitään käskyä ei kirkkona ole niin massiivisesti rikottu kuin toista käskyä.

Rakkauden kaksoiskäskyyn vedotaan yleensä silloin kun on kysymyksessä synti, harha tai yleensä epäraamatullisuus.
Tässä näen suuren väärinymmärryksen, mitä sen käyttöön tulee. Toistetaan tuontuostakin, että "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", muttei lueta mitä Jeesus ensin sanoi ja mikä on ensimmäinen käsky.

37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Tämä suurin käsky on kuin neljä ensimmäistä käskyä.
39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
Ensin oli suurin käsky, että toisen, eli loput kymmenestä käskystä voi pitää
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Soltero - 07.11.13 - klo:12:58
Muistelen niin, että laintauluihin kirjoitettuja käskyjä on oikeastaan vain kaksi ja niissä yhteensä kymmenen sanaa. Edelleen muistelen, että ainakin lainrikkomuksista koituvien rangaistusten näkökulmasta tämä vanhempiin liittyvä käsky olisi niiden käskyjen taulussa, jotka liittyvät Jumalaan. Vrt. rakkauden kaksoiskäsky. Voisiko joku alkukielen tuntija vahvistaa tai tyrmätä tuon? Sanakirjojen avullakin saattaisi selvitä.

Neljä ensimäistä käskyä on ihmisen ja Jumala välisiä asetuksia.
Loput kuusi on ihmisten suhteesta toiseen ihmiseen.

Ongelma, jota ei juuri kukaan noteeraa on se, ettei kiinnitetä mitään huomiota siihen, että toinen käsky on poistettu kirkon katekismuksesta, evlut ja RKK. Sen poistaminen ikäänkuin avasi padon kaikelle toiminnalle, mitä kirkot (katol.) harrastaa. Mitään käskyä ei kirkkona ole niin massiivisesti rikottu kuin toista käskyä.

Rakkauden kaksoiskäskyyn vedotaan yleensä silloin kun on kysymyksessä synti, harha tai yleensä epäraamatullisuus.
Tässä näen suuren väärinymmärryksen, mitä sen käyttöön tulee. Toistetaan tuontuostakin, että "rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", muttei lueta mitä Jeesus ensin sanoi ja mikä on ensimmäinen käsky.

37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'.
38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
Tämä suurin käsky on kuin neljä ensimmäistä käskyä.
39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'.
Ensin oli suurin käsky, että toisen, eli loput kymmenestä käskystä voi pitää
40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
En lue käskyjä enkä mitään muutakaan katekismuksesta, vaan Raamatusta.

Ja siellä sanotaan:
Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
(2.Mooses 20:12)

Loppuosassa käsky suunnataan vain israelilaisille, eikä siinä puhuta mitään suhteesta Jumalaan.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Saldo - 07.11.13 - klo:14:16

En lue käskyjä enkä mitään muutakaan katekismuksesta, vaan Raamatusta.

Ja siellä sanotaan:
Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
(2.Mooses 20:12)

Loppuosassa käsky suunnataan vain israelilaisille, eikä siinä puhuta mitään suhteesta Jumalaan.
[/quote]

Kuitenkin kirkko tuo käskyt vain 9-käskyn versiona. Koska kirkkojen jäsenet eivät lue Raamattua kuin vain muutama prosentti, niin onglema on läsnä. Uskomattomalle siitä ei ole haittaa, mutta niille, jotka johdattavat ja opettavat seurakuntaansa, oli enemmän tai vähemmän sekalainen, hekään eivät juttua huomioi.
Esim Roomalaiskatolisen kirkon papit eivät toisesta käskystä edes tiedä. Tästä tehtiin ohjelma Canale 5'llä muutama vuosi sitten. Haastateltiin kahtatoista pappia Pietarinkirkon aukiolla. Yksikään ei tiennyt käskystä mitään.

Uskon, että on hyvä asiasta uskovien mainita, koska käskyt ovat ainoita suoraan sellaisenaan VT'sta Uuteen Testamenttiin ja Uuden Liiton aikaan siirtyneitä.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Vastavoima - 10.11.13 - klo:12:16
Apostoli opettaa selvästi.
Laki on juutalaisille.

Ap.teot.
opettaa että pakanoilla on vain kolme "lakia".
osa Adamille osa Nooalla.

usein sitten sanotaan että pakanoille on kymmenen käskyä ja muut käskyt, moraalisia lakeja.
mitä eroa on jos on "tavallinen" tahi moraali laki jos ne on kuitenkin pidettävä ??
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: wakan - 12.11.13 - klo:02:17
Miksi juuri nuo 10 käskyä on nostettu erityisasemaan kristittyjen noudatettavaksi mutta ei muita Mooseksen lain käskyjä, joita, kuten tunnettua, on paljon?

Uppia.

Onko kellään tietoa?
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Paulus - 12.11.13 - klo:08:03
Olipa käskyjä enemmän tai vähemmän, ne ovat lakia. Ja laki kuuluu ainoastaan lain alaisille. Ketkä sitten ovat lain alaisia? Ne, jotka eivät ole armon alaisia (Room. 3:19).

Luonnollisesti seuraa kysymys, että emmekö sitten voi harjoittaa syntiä? Ei toki, sillä synti on laittomuus (1. Joh. 3:4). Ja laittomuus on lain alaisuutta. Paras tapa varjeltua lailta ja synniltä on pysyä armossa. Tästä jännitteestä koostuukin sitten koko uskon kilvoitus.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Vastavoima - 12.11.13 - klo:12:15
Lainaus
Ketkä sitten ovat lain alaisia?

Room 3:1 Mitä etuuksia on siis juutalaisilla, tai mitä hyötyä ympärileikkauksesta?
Ne, jotka eivät ole armon alaisia (Room. 3:19).
Juutalaiset. ei pakanat.

Laki on annettu vain juutalaisille !
Pakanoilla saattaa olla vain kolme käskyä eli lakia.

Room. 9:4 ovat israelilaisia: heidän on lapseus ja kirkkaus ja liitot ja lain antaminen ja jumalanpalvelus ja lupaukset;
Room. 11:27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."

Apos.t 15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Ap. t. 15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
________________________
Lainaus
Ja laittomuus on lain alaisuutta. Paras tapa varjeltua lailta ja synniltä on pysyä armossa. Tästä jännitteestä koostuukin sitten koko uskon kilvoitus.

23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.

1 Mutta minä sanon: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, ei hän missään kohden eroa orjasta, vaikka hän onkin kaiken herra;
2 vaan hän on holhoojain ja huoneenhaltijain alainen isän määräämään aikaan asti.
3 Samoin mekin; kun olimme alaikäisiä, olimme orjuutetut maailman alkeisvoimien alle.
4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.

Kenelle Apostoli puhuu ?? eikö juutalaisille, joille laki on ylpeys !

Pakanat ovat Jeesuksen kautta jo tästä sisällä, juutalaisten tulee päästä lain holhoojain ikeen alta kaiken herraksi.

Kenties kasvamalla tahi sitten armosta kuten pakanat.

Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Veera - 14.11.13 - klo:09:25
Olipa käskyjä enemmän tai vähemmän, ne ovat lakia. Ja laki kuuluu ainoastaan lain alaisille. Ketkä sitten ovat lain alaisia? Ne, jotka eivät ole armon alaisia (Room. 3:19).

Luonnollisesti seuraa kysymys, että emmekö sitten voi harjoittaa syntiä? Ei toki, sillä synti on laittomuus (1. Joh. 3:4). Ja laittomuus on lain alaisuutta. Paras tapa varjeltua lailta ja synniltä on pysyä armossa. Tästä jännitteestä koostuukin sitten koko uskon kilvoitus.
Osuvasti sanottu tämä. Uskovina emme ole enää kasvattajan (lain) alaisia, vaan Jumalan armo kasvattaa. Tähän kasvatukseen kuuluu se, että Kaksiteräinen miekka tunkee lävitsemme ja osoittaa karun totuuden itsestämme. Ja myös Jumalan täydellisen vastauksen tähän Kristuksessa.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Paulus - 14.11.13 - klo:12:30
Uskovina emme ole enää kasvattajan (lain) alaisia, vaan Jumalan armo kasvattaa. Tähän kasvatukseen kuuluu se, että Kaksiteräinen miekka tunkee lävitsemme ja osoittaa karun totuuden itsestämme. Ja myös Jumalan täydellisen vastauksen tähän Kristuksessa.

Armon valtakunnan kansalainen ei elä ilman lakia. Hän on siirtynyt Toisen Valtakunnan alueelle ja siellä on kokonaan toinen laki. Sitä kutsutaan UT:ssa monilla eri nimillä: Kristuksen laki, Vapauden laki, Elämän Hengen laki jne. Tämä laki poikkeaa oleellisesti siitä laista, mitä sanotaan synnin ja kuoleman laiksi. Sitäpaitsi Kristuksen laki on paljon tarkempi. Mutta koska Lainsäätäjä itse asuu sydämessä, niin tämä laki ei enää piiskaa ihmistä mahdottomiin suorituksiin.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Veera - 14.11.13 - klo:12:39
Kun armo kasvattaa, se ei ole lain ruoskaa.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Paulus - 14.11.13 - klo:12:57
Kun armo kasvattaa, se ei ole lain ruoskaa.

Juuri näin. Yllättävää siinä on se, että se vaikuttaa myös siihen, miten kristitty suhtautuu maalliseen lakiin. Sekin koetaan ikäänkuin ystävänä, joka varjelee meitä itseämme ja lähimmäisiämme. Siinäkään laittomuus ei enää houkuttele.

Tästä voisi vetää sen johtopäätöksen, että kristinuskon myönteisiä vaikutuksia yhteiskuntaan ei lainkaan ymmärretä. Tästä on harvoin jos ollenkaan, julkista keskustelua.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Natanael - 15.11.13 - klo:14:25
Miksi juuri nuo 10 käskyä on nostettu erityisasemaan kristittyjen noudatettavaksi mutta ei muita Mooseksen lain käskyjä, joita, kuten tunnettua, on paljon?

Kymmenen käskyn laki oli erityisasemassa juutalaisille, koska ne laitettiin arkkiin.

Lainaus käyttäjältä: 2.Moos.25:
21 Ja aseta armoistuin arkin päälle ja pane arkkiin laki, jonka minä sinulle annan.

Tuosta kohtaa jokaisen kristityn kannattaa huomioida, että armoistuin oli lain päällä.

Lainaus käyttäjältä: Room. 3:25
... jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit..
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: wakan - 15.01.14 - klo:07:26
Miksi juuri nuo 10 käskyä on nostettu erityisasemaan kristittyjen noudatettavaksi mutta ei muita Mooseksen lain käskyjä, joita, kuten tunnettua, on paljon?

Kymmenen käskyn laki oli erityisasemassa juutalaisille, koska ne laitettiin arkkiin.

Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että vain ne 10 käskyä pantiin arkkiin? Miksi arkkiin paneminen tekee niistä erityisempiä kuin muut käskyt?
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Natanael - 15.01.14 - klo:12:17
Miksi juuri nuo 10 käskyä on nostettu erityisasemaan kristittyjen noudatettavaksi mutta ei muita Mooseksen lain käskyjä, joita, kuten tunnettua, on paljon?

Kymmenen käskyn laki oli erityisasemassa juutalaisille, koska ne laitettiin arkkiin.

Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että vain ne 10 käskyä pantiin arkkiin? Miksi arkkiin paneminen tekee niistä erityisempiä kuin muut käskyt?
Täällä tuo on sanottu.
Lainaus käyttäjältä: 5. Moos. 10:5
Sitten minä käännyin ja astuin alas vuorelta ja panin taulut tekemääni arkkiin, niinkuin Herra oli minua käskenyt, ja siinä ne ovat.
Lainaus käyttäjältä: 2. Aik. 5:10
10 Arkissa ei ollut muuta kuin ne kaksi taulua, jotka Mooses oli pannut sinne Hoorebilla, kun Herra oli tehnyt liiton israelilaisten kanssa, heidän lähdettyänsä Egyptistä.
Jumala ilmestyi armoistuimelta, joka oli lain arkin päällä ja siksi näiden käskyjen asema oli erityinen. Nämä kymmenen käskyä, oikeastaan kymmenen sanaa, joista Jumalaan liittyvät olivat toisessa taulussa ja lähimmäisiin liittyvät toisessa taulussa, ovat tiivistettynä ns. rakkauden kaksoiskäskyssä. Tuo käskyjen taulujaottelu taitaa perustua perimätietoon - en ole varma.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: wakan - 15.01.14 - klo:16:55
Täällä tuo on sanottu.
Lainaus käyttäjältä: 5. Moos. 10:5
Sitten minä käännyin ja astuin alas vuorelta ja panin taulut tekemääni arkkiin, niinkuin Herra oli minua käskenyt, ja siinä ne ovat.

No niinpäs näyttää.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Marjatta - 15.01.14 - klo:19:58
Yhteiskunnan vointi olisi hyvä, jos 10 käskyä noudatettaisiin.
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: Oloneuvos - 07.10.16 - klo:03:12
Yhteiskunnan vointi olisi hyvä, jos 10 käskyä noudatettaisiin.

Parempi se ainakin olisi, jos Jumalan Sanaa edes kunnioitettaisiin. Mitä sitten käskyjen noudattamiseen tulee, niin ns. apostolien kokouksessa Jerusalemissa Pietari sanoi: "Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa? Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin." [Apt. 15:10-11].
Otsikko: Vs: Kymmenen käskyä
Kirjoitti: evlutkristitty - 07.10.16 - klo:12:45
Lainaus Pauluksen tekstistä:

"Armon valtakunnan kansalainen ei elä ilman lakia. Hän on siirtynyt Toisen Valtakunnan alueelle ja siellä on kokonaan toinen laki. Sitä kutsutaan UT:ssa monilla eri nimillä: Kristuksen laki, Vapauden laki, Elämän Hengen laki jne. Tämä laki poikkeaa oleellisesti siitä laista, mitä sanotaan synnin ja kuoleman laiksi. Sitäpaitsi Kristuksen laki on paljon tarkempi. Mutta koska Lainsäätäjä itse asuu sydämessä, niin tämä laki ei enää piiskaa ihmistä mahdottomiin suorituksiin."

Aivan! Mihin laki sitten piiskaa, osoittessaan lahjomattomasti että me olemme lainrikkojia "joka sorkka"?

Vastaus: Gal. 3:24   Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

Gal. 3:25   Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
Gal. 3:26   Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
Gal. 3:27   Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Jaak. 1:25   Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.
_______________

Taivaan tien matkalaiset eivät usko eivätkä luota enään omiin telkemisiinsä, vaan Kristuksen täydelliseen tekoon.

Jeesus on meidän syntisten vanhurskaus.
Jeesus on saastaisten puhtaus.
Jeesus on epäpyhien pyhyys.

Meistä on mittaamattoman kallis lunastushinta maksettu. Jeesus on verensä vuodattanut ja henkensä antanut, hän lunastanut meidät Jumalan lapsiksi ja taivaan kanssaperillisiksi - yhdessä Kristuksen kanssa.