Puimatanner

Puimatanner => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: kalamos - 24.07.14 - klo:11:39

Otsikko: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: kalamos - 24.07.14 - klo:11:39
Raamattu alkaa sanoin:
"Alussa Jumala loi taivaat ja maan."

Miksi Jumala teki niin?
Mikä juttu tämä oikein on?

Tuon saman kirjan tai kirjakokoelman "Raamatun"
tietenkin pitäisi itse antaa vastaus tuohon kysymykseen.
Jos näin on, niin silloin voidaan sanoa,
että Raamattu on Jumalan omasivu
- Hänen ilmoituksensa ihmislapsille.

Mikä on Raamatun kokonaisilmoitus kaikesta?
Miten ja ennenkaikkea miksi Jumala loi taivaat,
ja keskelle äärettömän suurta avaruutta pikkuruisen planeetan,
joka on jo paljon kokenut?

Maa kantaa tänäänkin päällään eläviä olentoja,
joita me ihmislapset ihmettelemme ja tutkimme.
Ne elävät täyttä elämää alusta loppuun saakka
ilman epäilystä elämän tarkoituksesta.

Mutta me pienet ihmislapset kyselemme kaivaten vastauksia:
Mikä juttu tämä oikein on!

http://kalamos.omasivu.fi/



Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Natanael - 24.07.14 - klo:12:33
Tervetuloa foorumille kalamos. Sivuillasi on hieno kokonaisesitys. Harvemmin näkee johdonmukaista yritystä selittää miten palaset liittyvät toisiinsa.
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Natanael - 24.07.14 - klo:13:00
Raamatun alkusivuilla on useita kohtia Jumalan olemuksesta alkaen monikkomuotoisesta sanasta Elohim jakeessa
Lainaus käyttäjältä: 1.Moos.1:1
Alussa Jumala loi taivaat ja maan
Minulle oli uusi tieto tuo sivuillasi kertomasi sanan 'bareshit' merkitys - alussa, esikoinen.
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Natanael - 24.07.14 - klo:13:11
Käykö tästä jakeesta mitenkään ilmi onko kyseessä persoona vai henkäys?
Lainaus
Ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä
Ilmeisesti tuossakin jakeessa on monikollinen Jumalan nimi. Kielitaitoni ei riitä asian tutkimisessa.
Otsikko: bəreshit
Kirjoitti: kalamos - 24.07.14 - klo:14:52
Lainaus
Minulle oli uusi tieto tuo sivuillasi kertomasi sanan 'bareshit' merkitys - alussa, esikoinen.

Alussa bəreshit Jumala loi taivaat ja maan.

Alkutekstissä oleva ilmaisu bəreshit tulee sanajuuresta rosh
jolla ilmaistaan pää tarkoittaen ensimmäistä ja korkeinta,
mikä hallitsee kaikkea muuta siihen liittyvää.
Niin kuin ihmisen tai eläimen pää hallitsee sen ruumista,
tai kansakunnan pää kansaansa,
ylempänä kaikkea muuta kuin vuoren huippu,
tai korkeudessa ja ylhäisyydessä kuin tähti taivaalla.

Englanninkielisissä raamatunkäännöksissä sanan reshit
käännösvastineena käytetään muun muassa sanoja chief, beginning.

Eli Raamatun ensimmäinen sana bəreshit
on hyvin sisältörikas, eikä tarkoita vain ajan alkupäätä.

- Alussa
- Alun kautta
- Esikoisessa
- Esikoisen kautta


   
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Paulus - 24.07.14 - klo:16:03
Minua on askarruttanut Raamatun viisi ensimmäistä jaetta.  Vasta 5. jae puhuu ensimmäisestä päivästä. Löytyykö kielellisistä ilmaisuista mitään viitettä siitä, mitä on tapahtunut neljässä ensimmäisessä jakeessa ja kuinka pitkiä jaksoja nuo jakeet mahdollisesti voisivat tarkoittaa?
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Vastavoima - 24.07.14 - klo:17:26
Raamattu alkaa sanoin:
"Alussa Jumala loi taivaat ja maan."

Miksi Jumala teki niin?
Mikä juttu tämä oikein on?

Tuon saman kirjan tai kirjakokoelman "Raamatun"
tietenkin pitäisi itse antaa vastaus tuohon kysymykseen.
Jos näin on, niin silloin voidaan sanoa,
että Raamattu on Jumalan omasivu
- Hänen ilmoituksensa ihmislapsille.

Mikä on Raamatun kokonaisilmoitus kaikesta?
Miten ja ennenkaikkea miksi Jumala loi taivaat,
ja keskelle äärettömän suurta avaruutta pikkuruisen planeetan,
joka on jo paljon kokenut?

Maa kantaa tänäänkin päällään eläviä olentoja,
joita me ihmislapset ihmettelemme ja tutkimme.
Ne elävät täyttä elämää alusta loppuun saakka
ilman epäilystä elämän tarkoituksesta.

Mutta me pienet ihmislapset kyselemme kaivaten vastauksia:
Mikä juttu tämä oikein on!

http://kalamos.omasivu.fi/
_______________
Lainaus
Miksi Jumala teki niin?

Koska Jumala ei halua olla yksin !
ja sen perusteella on ihan oikein eli oikeus ja kohtuus että suurin osa ihmisiä menee kadotukseen eli kuolevat pois.

eli jos numeroilla, eli ihmis-sieluilla lasketaan niin perkele on JO voittanut !
no sama se.
___________________
luin harhaista sivuasi, joten jos olet totuuden puolesta ja valhetta ja vääryyttä vastaan, niin toki annat tyhmälle tietoa ja valistusta eli selon mitä ja miksi kirjoitat mitä kirjoitat?

no Jumala ei pelkää totuutta, miten on sinun kanssasi ?
________________
Lainaus
Jumala olisi helposti voinut jättää hyvän ja pahantiedon puun istuttamatta,
mutta ei se olisi ollut ratkaisu syntiongelmaan.
Synti oli nimittäin jo olemassa. Valhe oli jo keksitty.
Ei Jumala voinut lakaista ongelmaa maton alle.
Kissa oli nostettava pöydälle

Koska Jumala loi Hyvän ja Pahan tiedon puun ?
Ennen vai jälkeen Adamin ? eli synnin ?

jos ennen, mitä tarkoitat edellä olevalla tekstillä ?
Miten Hyvän ja Pahan puun hedelmä, on osallinen synti eli Laki ongelman sovitusta ?

eli
Lainaus
Miksi Jumala teki niin?
Mikä juttu tämä oikein on?

Missä järjestyksessä eri osa-alueet tässä tehtiin?

Puut ?
ihminen ?
synti ?
______________
Lainaus
Olennoksi, joka voi vapaasta tahdostaan rakastaa.
Mutta jolla on myös valinnan vapaus olla rakastamatta.

jaa, i see !

ja miten Jumala suhtautuu jos ihminen ei valitse kuten Jumala odottaa ja vaatii ?

antaa ihmisen olla oman valinnan kanssa vai pakottaa ihmisen valitsemaan Jumalan tien ?

eli Mitä Jumala itse sanoo?

"nämä rangaistukset seuraa ja tavoittaa sinut KUNNES valitsen oikein ?
Mooses 3 ja 5 kirja.
__________

eli ihmisen valinnan vapaus on illuusio !
_______________________

Lainaus
Ikuinen Elämä Jumalan yhteydessä edellyttää sitä,
että ihminen luottaa Jumalaan.
i isee !

Mikä On Jumalan alussa tekemä puu ja sitten lähetty manna ja viimein lääke "taivaassa", ja sen osuus ikuisessa elämässä ??

eli elääkö ihminen ikuisesti JOS EI SYÖ puusta ?

vai mikä tarkoitus sillä Elämän Puulla on ?
__________

No katson kuinka pitkälle olet valmis menemään etsiessä totuutta !

usein "uskovat" eivät ole eikä tarkoita mitä sanovat joten, katsotaan miten on sinun kanssasi!
Otsikko: Vs: bəreshit
Kirjoitti: Vastavoima - 24.07.14 - klo:17:33
"Alussa (bəreshit) Jumala loi taivaat ja maan."

Alkutekstissä oleva ilmaisu bəreshit tulee sanajuuresta rosh
jolla ilmaistaan pää tarkoittaen ensimmäistä ja korkeinta,
mikä hallitsee kaikkea muuta siihen liittyvää.
Niin kuin ihmisen tai eläimen pää hallitsee sen ruumista,
tai kansakunnan pää kansaansa,
ylempänä kaikkea muuta kuin vuoren huippu,
tai korkeudessa ja ylhäisyydessä kuin tähti taivaalla.

Englanninkielisissä raamatunkäännöksissä sanan reshit
käännösvastineena käytetään muun muassa sanoja chief, beginning.

Eli Raamatun ensimmäinen sana bəreshit
on hyvin sisältörikas, eikä tarkoita vain ajan alkupäätä.

 
_____________

Mistä olet keksinyt tämä selityksen sanalle alussa ?
onko muissa paikoissa joissa sanaa 'beresit' käytetään myös samat sisäiset osat mukana ?

eli sana on joka paikassa sama vain ainostaan tässä yhdessä paikassa?
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: otav otah - 24.07.14 - klo:17:34
Minua on askarruttanut Raamatun viisi ensimmäistä jaetta.  Vasta 5. jae puhuu ensimmäisestä päivästä. Löytyykö kielellisistä ilmaisuista mitään viitettä siitä, mitä on tapahtunut neljässä ensimmäisessä jakeessa ja kuinka pitkiä jaksoja nuo jakeet mahdollisesti voisivat tarkoittaa?

Mielestäni emme voi lähteä siitä ajatuksesta, että Raamatun alkujakeet olisivat luomisen historiallista selitystä. Kaikki on luotu Jeesuksen kautta ja häntä varten. Hän on kaikki kaikessa. Paavalille sanoi saman asian kuin kalamos hänen kirjoittaessaan Kristuksesta kolossalaisille  (1;18): "Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen."

Jumalan "maailmankuva" on ennen kaikkea hengellinen, ja sitä kuvaavia termejä ovat autius, tyhjyys ja pimeys syvyyden päällä. (hosek alpenei tehom) tarkoittaa sananmukaisesti sitä, että pimeys peittää syvyyden kasvot (panav = kasvot). Ja tähän pimeyteen Jumala lähettää valon, Kristuksen ja Pyhän Hengen, joka liikkui vetten päällä.
Vesi saattaa kuvata tässä kansojen merta, niin kuin esim. Ilm.17;15.

Alkujakeet ovat ajattomuudessa, ja kne viittaavat siihen suunnitelmaan, minkä Jumala teki ennen aikojen alkua hamassa iankaikkisuudessa, suunnitellessaan sovituksen salaisuutta. Niin kuin joku on sanonut tähän tapaan: Katsellessaan kaikkea ihmisten käsittämätöntä syntimäärää, Jumalan sydän on kaikkina aikoina levännyt täysin Kristuksen ristin varassa.

Meitä kahlitsee ajallisuuden side, ja me usein siksi ajattelemme myös Jumalan olevan "ajan alla". Todellisuudessa Hän näkee yhtäaikaa tämän hetken, eilisen ja huomisen.



 



Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Natanael - 24.07.14 - klo:17:48
Missä järjestyksessä eri osa-alueet tässä tehtiin?

Puut ?
ihminen ?
synti ?
Ymmärtääkseni koko maailmankaikkeus oli olemassa silloin kun paholainen lankesi. Synti oli sii olemassa ennen ihmistä. Paholainen heitettiin maan päälle. Jumala loi paratiisin pahan valtakunnan keskelle. Raamattu ilmoittaa, että _kedolla_ ei kasvanut puita ennen ihmistä.
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Paulus - 24.07.14 - klo:17:50
Meitä kahlitsee ajallisuuden side, ja me usein siksi ajattelemme myös Jumalan olevan "ajan alla". Todellisuudessa Hän näkee yhtäaikaa tämän hetken, eilisen ja huomisen.

Olen kanssasi samaa mieltä. Minua vaivaa kuitenkin se, että jotkut uskovat uskovat tosissaan siihen, että universumi olisi vain 6000 vuotta vanha. Se on ihmiskeskeistä ajattelua. Ihmisen historia voi olla sen mittainen. Me emme voi ymmärtää äärettömyyttä, rajattomuutta ja ajattomuutta, mitä maailmankaikkeuden käsittäminen edellyttäisi.

Emmehän me voi tietää Jumalastakaan mitään muuta kuin mitä Hän on nähnyt hyväksi meille ilmoittaa. Ja Hänen ajatuksensa eivät ole meidän ajatuksiamme.
Otsikko: Raamatun viisi ensimmäistä jaetta
Kirjoitti: kalamos - 24.07.14 - klo:17:54
Lainaus
Minua on askarruttanut Raamatun viisi ensimmäistä jaetta.  Vasta 5. jae puhuu ensimmäisestä päivästä. Löytyykö kielellisistä ilmaisuista mitään viitettä siitä, mitä on tapahtunut neljässä ensimmäisessä jakeessa ja kuinka pitkiä jaksoja nuo jakeet mahdollisesti voisivat tarkoittaa?

Ensimmäinen jae esittelee meille erityisesti Isän Jumalan,
josta kaikki on.
Toki ensimmäinen jae jo ensimmäisessä sanassa tuo esiin myös Pojan,
jonka kautta kaikki on.

Toinen jae tuo esiin Jumalan Hengen.
Siis jo kolmannen persoonan Isän ja Pojan lisäksi.
Mutta tässä toisessa jakeessa nähdään olevan
myös jo ennustuksen Messiaasta.

Raamatun kolmas jae tuo esiin erityisesti Pojan.
Todellisen Valkeuden.

Tuo kolmas jae vasta aloittaa ensimmäisen päivän.
Siis jokainen kuudesta päivästä alkaa sanoin:
"Ja Jumala sanoi".
Tuo ensimmäinen päivä päättyy jakeessa viisi.

Raamatun toinen jae ei ole jatkumo Raamatun ensimmäiselle jakeelle.
Siis ei pidä lukea niin, että
'Alussa Jumala loi taivaat ja maan,
ja niin maa oli autio ja tyhjä'.

Maa ei ollut autio ja tyhjä Jumalan luomistekojen jäljiltä.
Toinen jae ilmoittaa katastrofista, hävityksestä,
joka oli Jumalan luomaa maata ja luomakuntaa kohdannut.

Niinpä jakeiden yksi ja kaksi väliin mahtuu tuntematon aikajakso.
Mutta tuossa kuusi päivää kestäneessä prosessissa
ymmärrän jokaisen päivän olleen todellakin yhden päivän pituinen.
Jokainen niistä päättyy siihen, että "tuli ilta ja tuli aamu".
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Natanael - 24.07.14 - klo:17:57
Missä järjestyksessä eri osa-alueet tässä tehtiin?

Puut ?
ihminen ?
synti ?
Ymmärtääkseni koko maailmankaikkeus oli olemassa silloin kun paholainen lankesi. Synti oli sii olemassa ennen ihmistä. Paholainen heitettiin maan päälle. Jumala loi paratiisin pahan valtakunnan keskelle. Raamattu ilmoittaa, että _kedolla_ ei kasvanut puita ennen ihmistä.
Tässä peruste ajattelulleni:
Lainaus
Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin. Siihen aikaan kun Herra Jumala teki maan ja taivaan, ei ollut vielä yhtään kedon pensasta maan päällä, eikä vielä kasvanut mitään ruohoa kedolla, koska Herra Jumala ei vielä ollut antanut sataa maan päälle eikä ollut ihmistä maata viljelemässä
Voi olla, että paratiisissakaan ei kasvanut vielä puita sillä hetkellä, kun ihminen luotiin.
Lainaus
Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.8 Ja Herra Jumala istutti paratiisin Eedeniin, itään, ja asetti sinne ihmisen, jonka hän oli tehnyt.9 Ja Herra Jumala kasvatti maasta kaikkinaisia puita, ihania nähdä ja hyviä syödä, ja elämän puun keskelle paratiisia, niin myös hyvän-ja pahantiedon puun.
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Natanael - 24.07.14 - klo:18:12
Ajattelen niin, että Raamatussa on sen toisen luvun jakeeseen kolme asti yleiskuvaus tai sisällysluettelo ihmiskunnan elämästä ja tapahtumista. Eka luvun ensimmäisten jakeiden osalta voin hyvin ajatella niin kuin kalamos kirjoitti. Päivät ovat sekä yhden päivän mittaisia luomispäiviä, mutta myös esikuvallisia tuhannen vuoden jaksoja. Toisen päivän kohdalla Jumala ei totea päivää hyväksi - vedenpaisumus on sillä jaksolla. Neljännen päivän kohdalla ilmoitetaan Jeesuksen tulo maailmaan sekä viittauksen seurakuntaan. Jeesus on esikuvissa aurinko, seurakunta on kuu. Tähdet ovat yksilöuskovia.
Otsikko: Miksi Jumala loi taivaat ja maan.
Kirjoitti: kalamos - 24.07.14 - klo:18:16
Raamattu alkaa sanoin:
"Alussa Jumala loi taivaat ja maan."

Ja avauksen kysymys kuului:
Miksi Jumala teki niin.

Raamatun ensimmäinen sana sisältää jo vastauksen
eli viittauksen Häneen, jota varten kaikki on luotu, 
siis Häneen, joka on Alku ja Loppu, tämän projektin Pää.

Kaikki on luotu Hänen kauttansa ja Häneen,
ja Hän on ennen kaikkia,
ja Hänessä pysyy kaikki voimassa Kol 1:16-17

Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Natanael - 24.07.14 - klo:18:28
Mielestäni synti oli olemassa jo ennen kuin hyvän ja pahantiedon puuta oli olemassa. Olisiko siis voinut olla vaikkapa miljoona pyöreää kiveä, joita Aatami olisi voinut pyöritellä, paitsi yhtä niistä? Valinnan osalta ehkä kyllä. Kuitenkin puilla on myös syvempi merkityksensä. Elämän puu viittaa Jeesukseen.
Otsikko: Vs: Miksi Jumala loi taivaat ja maan.
Kirjoitti: Paulus - 24.07.14 - klo:19:11
Raamattu alkaa sanoin:
"Alussa Jumala loi taivaat ja maan."

Miksiköhän suomalaisessa Raamatussa on "taivaan"? Siis yksikössä. Englanninkielisissä on sekä yksikössä että monikossa.
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Natanael - 24.07.14 - klo:19:23
Aloituksen linkkiin liittyen, keskustelua Behemotista aloiteltiin täällä http://puimatanner.net/index.php?topic=98.0
Otsikko: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: kalamos - 25.07.14 - klo:05:25
Tarkoitukseni ei ollut tässä ensimmäisessä ketjussani
keskustella behemotista, synnistä, eikä mistään yksityiskohdasta,
vaan yleisellä tasolla siitä,
Mikä juttu tämä on.

Löytyykö ehkä Raamatusta vastaus tuohon kysymykseen.
Jos löytyy, niin silloin Raamattu on ihmeellinen kirja.
Silloin se on Jumalan Sana, Jumalan ilmoitus ihmiskunnalle.

Jos on niin, että alussa Jumala loi taivaat ja maan,
niin varmaan Raamattu myös vastaa siihen,
miksi Hän teki niin.

Onko kaikella jokin tarkoitus.
Mistä kaikki ympärillämme oleva kertoo.
Kertooko luomakunta samaa viestiä
kuin Jumalan kirjallinen ilmoitus ihmiskunnalle.
Otsikko: Taivaat
Kirjoitti: kalamos - 25.07.14 - klo:10:25
Lainaus

Miksiköhän suomalaisessa Raamatussa on "taivaan"? Siis yksikössä. Englanninkielisissä on sekä yksikössä että monikossa.


Uusimmassa Raamatun suomennoksessa eli
Raamattu Kansalle-käännöksessä
on myös monikkomuoto taivaat:
Alussa Jumala loi taivaat ja maan.  

Alkutekstissä on dualistinen muoto.
Kirjaimellisempi käännös on siis taivaat.

http://kalamos.omasivu.fi/taivas/
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Paulus - 25.07.14 - klo:12:03
Tarkoitukseni ei ollut tässä ensimmäisessä ketjussani
keskustella behemotista, synnistä, eikä mistään yksityiskohdasta,
vaan yleisellä tasolla siitä,
Mikä juttu tämä on.

Löytyykö ehkä Raamatusta vastaus tuohon kysymykseen.
Jos löytyy, niin silloin Raamattu on ihmeellinen kirja.
Silloin se on Jumalan Sana, Jumalan ilmoitus ihmiskunnalle.

Jos on niin, että alussa Jumala loi taivaat ja maan,
niin varmaan Raamattu myös vastaa siihen,
miksi Hän teki niin.

Onko kaikella jokin tarkoitus.
Mistä kaikki ympärillämme oleva kertoo.
Kertooko luomakunta samaa viestiä
kuin Jumalan kirjallinen ilmoitus ihmiskunnalle.

Hyviä kysymyksiä, joita ihmiskunta on aina kysellyt. Mikä juttu tämä oikein on? Sanoisin, että se on elämä. Sitten seuraa tietenkin vaikeampi kysymys: Mitä on elämä?

Tästä saattaa tulla hyvä keskustelu. Ja sellaista tarvitaan.
Otsikko: Vs: Taivaat
Kirjoitti: Paulus - 25.07.14 - klo:12:08
Lainaus

Miksiköhän suomalaisessa Raamatussa on "taivaan"? Siis yksikössä. Englanninkielisissä on sekä yksikössä että monikossa.


Uusimmassa Raamatun suomennoksessa eli
Raamattu Kansalle-käännöksessä
on myös monikkomuoto taivaat:
Alussa Jumala loi taivaat ja maan.  

Alkutekstissä on dualistinen muoto.
Kirjaimellisempi käännös on siis taivaat.

http://kalamos.omasivu.fi/taivas/

KIITOS!

Minulla ei ole tuota Raamattu Kansalle käännöstä (vain UT), mutta muissa käännöksissä (-38, -92 ja Biblia 1776) on yksikkö. Joissakin englanninkielisissä monikko.
Otsikko: Elämä
Kirjoitti: kalamos - 25.07.14 - klo:14:55
Lainaus
Mikä juttu tämä oikein on? Sanoisin, että se on elämä.

Erittäin hyvä vastaus.
Ja tuo Elämä on vain Hänessä,
joka sanoi olevansa Elämä.

Kun otamme Jeesuksen vastaan,
otamme vastaan Elämän.
Silloin meidät on siirretty kuolemasta Elämään, pimeydestä Valkeuteen.
Silloin Hänessä oleva Elämä on meissä ja meidän Valkeutemme.

Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valkeus. Joh 1:4



Otsikko: Vs: Elämä
Kirjoitti: Paulus - 25.07.14 - klo:15:54
Lainaus
Mikä juttu tämä oikein on? Sanoisin, että se on elämä.

Erittäin hyvä vastaus.
Ja tuo Elämä on vain Hänessä,
joka sanoi olevansa Elämä.

Kun otamme Jeesuksen vastaan,
otamme vastaan Elämän.
Silloin meidät on siirretty kuolemasta Elämään, pimeydestä Valkeuteen.
Silloin Hänessä oleva Elämä on meissä ja meidän Valkeutemme.

Hänessä oli elämä,
ja elämä oli ihmisten valkeus. Joh 1:4

Lisäisin tähän vielä sen, että kaikki se, missä tämä elämä ei ole tavalla tai toisella mukana, edustaa kuolemaa. Tietenkin tämä on hullutusta kaikille niille, joilla ei ole mitään tekemistä tämän elämän kanssa.
Otsikko: Synti
Kirjoitti: kalamos - 25.07.14 - klo:16:19
Lainaus
Mielestäni synti oli olemassa jo ennen kuin hyvän ja pahantiedon puuta oli olemassa

Kyllä.
Raamatun toisen jakeen kaoottinen tilanne on tuon synnin seurausta.
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Natanael - 25.07.14 - klo:17:25
Kaiken alun suhteen voidaan kysyä monia kysymyksiä.
Suurimmat väittelyt käydään ehkä siitä miten ja milloin kaikki saivat alkunsa ja missä järjestyksessä asiat tapahtuivat ja miten kauan aikaa kaikkeen kului.

Suurin kysymys mielestäni on: Miksi?


Tietenkin vastaamiseen vaikuttaa se, mitä ajattelee asioiden tapahtumisjärjestyksestä.

Se, joka ajattelee, että ensin oli Jumala, joka loi kaiken ja sitten lankeemus enkelikunnassa ja sitten tuli ihminen, vastaa tuohon miksi - kysymykseen eri tavoin kuin se, joka ajattelee, että ensin Jumala loi kaiken, myös ihmisen ja vasta sitten tuli lankeemus enkelten keskellä ja sitten lankesi myös ihminen syntiin.

Uskova, joka ajattelee, että Jumala on tiennyt kaiken jo aikojen alussa, näyttäytyy tuo miksi -kysymys eri tavoin kuin sille, joka ajattelee, että Jumala vain reagoi tapahtuneisiin esim. paholaisen lankeamiseen.


Tuota miksi - kysymystä voi yrittää tarkastella sekä Jumalan että ihmisen näkökulmasta.


Miksi Jumala loi ihmiskunnan tallustelemaan tänne muutamiksi tuhansiksi vuosiksi?

- Minä en keksi ainoatakaan kunnon syytä 'nähtyäni' kaiken sen pahan mitä on tapahtunut ystävien ja heidän lapsiensa kohdalla sekä myös joidenkin sukulaisten ja naapureiden kohdalla: Itsemurhia, toisten heihin kohdistamia raakoja murhia tai tappoja, itsemurhayrityksiä, monen sekoamista ja hoitolaitoskierrettä, juoppoutta, avioeroja, huostaanotettuja lapsia ym. ym. ja sitten se toinen porukka vain ylistysjumppaa, viihdyttää itseään tai vaihtoehtoisesti yrittää selvitä uskonnollisessa säännösviidakossa.
- Jos voisin peruuttaa maailman olemassaolon jotain nappia painaen, tekisin sen välittömästi.


Miksi ja mihin Jumala tarvitsi ihmisen?


-

Paras, mutta ei minua tyydyttävä, kuulemani selitys sille, miksi tämä kaikki on tapahtunut, on seuraavanlainen:

Jumala loi maailmankaikkeuden ja enkelit.
Paholaisen langetessa Jumala joutui sanattoman kiristyksen kohteeksi:
- Jumala ei voinut vain tuhota langenneita enkeleitä, koska tällöin paholainen olisi voinut sanoa, ettei Jumala ole oikeudenmukainen, vaan diktaattori. Tuhotessaan kapinalliset Jumala olisi todistanut oikeaksi sellaisen väitteen, että hän pakottaa ja kiristää kaikki toimimaan tahtomallaan tavalla ja että Jumala ei oikeasti kuuntele ketään.
- Se, että olisi luotu enemmän enkeleitä, ei olisi ratkaissut tilannetta.

- Tarvittiin olento, jolla on vapaa tahto. Tämän olento, ihminen, saa vapaasti valita haluaako hän palvella ja rakastaa Jumalaa vai ei.
- Ei ole ratkaisevaa, kuinka monta ihmistä valitsee Jumalan tai paholaisen.
- Aikojen lopulla olevassa oikeudenkäynnissä Jeesuksella on todistAja, joka koostuu kaikenlaisista uskovista kaikkialta (Ap.t1:8 ). Joukossa on niitä, joilla on mennyt kaikki erittäin hyvin ja toisia, joilla on mennyt tosi kurjasti - uskovia on siis koeteltu monin eri tavoin ja he ovat eläneet ja olleet erittäin monenlaisissa tilanteissa ja erilaisin tiedoin varustettuna Jumalasta.

- Näille kaikille uskoville asetaan kysymys: Tahdotko vapaaehtoisesti rakastaa ja palvella Minua?

- Se, vastaus, jonka tuo todistaja eläessään ja viimeisellä tuomiolla antaa, ratkaisee saatanan kohtalon ja maailmankaikkeuden alussa olleen ongelman eli onko Jumala oikeudenmukainen.

-

Edellä olevaa voi pitää tarinana, Raamatun ulkopuolisena ilmestystietona tai oikeasti Raamatusta nousevien periaatteiden mukaisena.
Silti tuossa selityksessä on erittäin pahoja puutteita:

- Kaikkivaltias Jumala tiesi edeltä päin paholaisen lankeemuksen ja tietää myös kaiken lopputuloksen. Jos ei olisi tiennyt ja tietäisi, Hän ei olisi Jumala.
- Koska Jumala edeltätiesi jo kaiken tuon, miksi hän tarvitsisi tuollaisen 'pelin', jotta voitaisiin selvittää se, minkä Hän jo ennalta tiesi.


Toinen erittäin vakava ongelma em. näkemyksessä on se, että se on erittäin ihmiskeskeinen: Se mitä ihminen päättää, ratkaisee Jumalan kohtalon.
Ei liene yllättävää, että tuon selitysmallin maailmankaikkeuden tapahtumista olen kuullut äärikarismaattiselta taholta.
Otsikko: Miksi Jumala loi
Kirjoitti: kalamos - 25.07.14 - klo:19:35
Lainaus
Miksi Jumala loi ihmiskunnan tallustelemaan tänne muutamiksi tuhansiksi vuosiksi?


Jumala antoi ihmiselle kolme tehtävää.

Ihminen on varsin onnellinen näitä kolmea tehtävää tehdessään.
Jumala loi ihmisen olemaan onnellinen.

Enkelimaailmassa jo ennen ihmistä koettiin myös onnea.
Jumalan puhe Jobille osoittaa,
että enkelimaailmassa vallitsi rauha, rakkaus ja sopusointu
vielä siinä vaiheessa, kun Jumala perusti Maan,
kun aamutähdet kaikki iloitsivat ja kaikki Jumalan pojat riemuitsivat

Tämän ikuisen ilon ja onnen Jumala olisi luoduiltaan pidättänyt,
jos Jumala ei olisi luonut luotujaan.
Samoin on asianlaita, jos Jumala olisi luonut robotteja.
Ei robotti osaa rakastaa eikä iloita eikä ottaa vastaan rakkautta.

Ei mikään Jumalan teko ole tuonut murhetta.
Luotujen teko on tuonut murhetta - ja ennenkaikkea Jumalalle,
vaikka ei esimerkiksi ihminenkään ole tullut onnelliseksi
kapinoidessaan Jumalaa vastaan.
Mutta vain Jumala on voinut ratkaista ongelman,
poistaa esteet luotujensa ikuisen ilon ja onnen tieltä.



Otsikko: Vs: Miksi Jumala loi
Kirjoitti: Natanael - 25.07.14 - klo:19:43
Lainaus
Miksi Jumala loi ihmiskunnan tallustelemaan tänne muutamiksi tuhansiksi vuosiksi?


Jumala antoi ihmiselle kolme tehtävää.
  • Lisääntyä täyttäen maa
  • Vallita luomakuntaa
  • Viljellä puutarhaa

Ihminen on varsin onnellinen näitä kolmea tehtävää tehdessään.
Jumala loi ihmisen olemaan onnellinen.
Yksikään noista kolmesta tehtävästä ei vastaa 'miksi' - kysymykseen iankaikkisuusnäkökulmasta.
Otsikko: Vs: Miksi Jumala loi
Kirjoitti: Paulus - 25.07.14 - klo:20:21
Lainaus
Miksi Jumala loi ihmiskunnan tallustelemaan tänne muutamiksi tuhansiksi vuosiksi?


Jumala antoi ihmiselle kolme tehtävää.
  • Lisääntyä täyttäen maa
  • Vallita luomakuntaa
  • Viljellä puutarhaa

Ihminen on varsin onnellinen näitä kolmea tehtävää tehdessään.
Jumala loi ihmisen olemaan onnellinen.
Yksikään noista kolmesta tehtävästä ei vastaa 'miksi' - kysymykseen iankaikkisuusnäkökulmasta.

Äkkiä ajatellen siinä on huomioitu iankaikkisuuskin siten, että vasta synti toi kuvioihin kuoleman. En kuitenkaan väitä, että tämä on ehdoton totuus.
Otsikko: Ilo ja onni iankaikkisuudessa
Kirjoitti: kalamos - 26.07.14 - klo:08:56
Jumala antoi ihmiselle kolme tehtävää.

    Lisääntyä täyttäen maa
    Vallita luomakuntaa
    Viljellä puutarhaa

Ihminen on varsin onnellinen näitä kolmea tehtävää tehdessään.
Jumala loi ihmisen olemaan onnellinen.

Lainaus
Yksikään noista kolmesta tehtävästä ei vastaa 'miksi' - kysymykseen iankaikkisuusnäkökulmasta.


Sama elämäntarkoitus, joka ilmenee Raamatun alkuluvusta,
ilmenee myös Raamatun viimeisestä luvusta.
Ja he hallitsevat aina ja ikuisesti. Ilm 22:5

Ensimmäinen ilon ja onnen aihe Maan täyttäminen osalta
on tietenkin loppunut ennen ikuisuutta.
Mutta ei tuo onni tietenkään siihen lopu, että lapset on synnytetty.
Ikuisuudessa me iloitsemme syntyneistä lapsista.
Olisimme onnettomia ikuisuudessa, jos olisimme siellä yksin.
Tarkoitan sitä, että Uusi Maa on oleva täynnä Jumalan lapsia.
Ja nyt tässä ajassa me Jeesukselle kihlattuina neitsyinä
Sanan kylvämisen kautta synnytämme lapsia Jumalalle.
Siis täytämme tuon uuden Maan.
Se tosin on nyt pimeyden tähden tuskallista.
Paavali sanoi: Lapseni,
teidän vuoksenne olen jälleen synnytyskivuissa,
kunnes Kristus saa teissä muodon. Gal 4:19

Otsikko: Vs: Ilo ja onni iankaikkisuudessa
Kirjoitti: Natanael - 26.07.14 - klo:11:02
Jumala antoi ihmiselle kolme tehtävää.

    Lisääntyä täyttäen maa
    Vallita luomakuntaa
    Viljellä puutarhaa

Ihminen on varsin onnellinen näitä kolmea tehtävää tehdessään.
Jumala loi ihmisen olemaan onnellinen.

Lainaus
Yksikään noista kolmesta tehtävästä ei vastaa 'miksi' - kysymykseen iankaikkisuusnäkökulmasta.


Sama elämäntarkoitus, joka ilmenee Raamatun alkuluvusta,
ilmenee myös Raamatun viimeisestä luvusta.
Ja he hallitsevat aina ja ikuisesti. Ilm 22:5

Ensimmäinen ilon ja onnen aihe Maan täyttäminen osalta
on tietenkin loppunut ennen ikuisuutta.
Mutta ei tuo onni tietenkään siihen lopu, että lapset on synnytetty.
Ikuisuudessa me iloitsemme syntyneistä lapsista.
Olisimme onnettomia ikuisuudessa, jos olisimme siellä yksin.
Tarkoitan sitä, että Uusi Maa on oleva täynnä Jumalan lapsia.
Ja nyt tässä ajassa me Jeesukselle kihlattuina neitsyinä
Sanan kylvämisen kautta synnytämme lapsia Jumalalle.
Siis täytämme tuon uuden Maan.
Se tosin on nyt pimeyden tähden tuskallista.
Paavali sanoi: Lapseni,
teidän vuoksenne olen jälleen synnytyskivuissa,
kunnes Kristus saa teissä muodon. Gal 4:19
Yrität tuossa perustella jonkun kokonaisuuden (ihmiskunnan) sisäisellä olemuksella tai toiminnalla (tehtävällä) jotain ulkoista. Se on kuin sanoisi, että litra limsaa on olemassa, koska se mahtuu litran pulloon. Oikeamman suuntaista olisi sanoa, että siitä lähtee jano. Tarvitseeko Jumala onnellisia ihmisiä ollakseen onnellinen? Ja onko välttämätöntä tuottaa heitä iankaikkisuutta varten kärsimysten kautta? En usko, etteikö Jumala pystyisi hallitsemaan ilman ihmisiäkin, joten uusien hallitsijoiden tuottaminen ei kuulosta uskottavalta syyltä - selitys olisi samaan tapaan ihmislähtöinen kuin aiemmin kertomani/lainaamani.
Otsikko: Tarvitseeko Jumala ihmisiä ollakseen onnellinen
Kirjoitti: kalamos - 26.07.14 - klo:11:58
Lainaus
Tarvitseeko Jumala onnellisia ihmisiä ollakseen onnellinen?

Jumala ei tarvitse ollenkaan ihmisä ollakseen onnellinen.
Jumala on - niinkuin yksi Hänen nimistään kertoo - Kaikkiriittävä.
Mutta Jumala haluaa jakaa kaiken ihanuutensa meidän kanssamme.

Mutta sellainen onnellisuusriippuvuus on kyllä totta,
että me emme ole onnellisia/autuaita ilman Jumalaa.
Me tarvitsemme Jumalaa ollaksemme ylionnellisia.

Samoin on enkelimaailmassa.
Enkeleistä kaikkein ihanin, Aamuruskon Poika, Valon kantaja,
muuttui pimeyden ruhtinaaksi, kun irrottautui Jumalasta.
Ja silloin Jumala tietenkin suri syvästi, niinkuin Hän kertoo Sanassaan.
Silloin Jumala ei tietenkään ollut onnellinen.


Otsikko: Vs: Tarvitseeko Jumala ihmisiä ollakseen onnellinen
Kirjoitti: Natanael - 26.07.14 - klo:12:10
Lainaus
Tarvitseeko Jumala onnellisia ihmisiä ollakseen onnellinen?

Jumala ei tarvitse ollenkaan ihmisä ollakseen onnellinen.
Jumala on - niinkuin yksi Hänen nimistään kertoo - Kaikkiriittävä.
Mutta Jumala haluaa jakaa kaiken ihanuutensa meidän kanssamme.

Ajatteletko siis, että Jumala loi ihmisen vain voidakseen jakaa ihanuutta ja rakkautta ihmiselle? Miksi sitä varten tarvittaisiin tuhansia vuosia kurjuutta? Eihän näihin maailmankaikkeuden kokoisiin kysymyksiin kenelläkään kattavia vastauksia löydy. Sekin saattaa avartaa, kun ymmärtää syitä miksi ainakaan maailmaa ja ihmistä ei ole luotu.
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Paulus - 26.07.14 - klo:13:47
Tarvitsee jonkin verran ymmärrystä ymmärtääkseen, että on asioita, joita ei ymmärrä.
Otsikko: Tarvittiinko kurjuutta ihanuutta varten
Kirjoitti: kalamos - 26.07.14 - klo:15:16
Lainaus
Ajatteletko siis, että Jumala loi ihmisen vain voidakseen jakaa ihanuutta ja rakkautta ihmiselle? Miksi sitä varten tarvittaisiin tuhansia vuosia kurjuutta?

Kaikki ihana oli jo ensimmäisen ihmisen ensimmäisestä päivästä alkaen
annettuna ihmiselle. Eli ei tuota ihanuutta varten tarvittu kurjuutta ollenkaan.
Jumalan hyvyys ja rakkaus ihmislasta kohtaan näkyi kaikkialla Paratiisissa.
Kaikki oli Jumalan lahjaa Hänen rakastamalleen ihmiselle.

Tämän ihanuuden keskellä ihminen halusi Luciferin lailla
korottaa itsensä sellaiseksi kuin Jumala
syömällä hyvän- ja pahantiedon puusta.

Ja niin ihmistä ympäröinyt hyvä vaihtui tietoisuuteen pahasta.
Rakkauden tilalle tuli pelko. Valo muuttui pimeydeksi.
Elämä sammui kuolemaksi. Jumalan kirkkaus oli riisuttu alastomuudeksi.

Ihminen tuli tietämään hyvän ja pahan.
Hyvä oli muistoissa, paha todellisuutta tässä ja nyt.

Otsikko: Vs: Tarvittiinko kurjuutta ihanuutta varten
Kirjoitti: Natanael - 26.07.14 - klo:18:25
Lainaus
Ajatteletko siis, että Jumala loi ihmisen vain voidakseen jakaa ihanuutta ja rakkautta ihmiselle? Miksi sitä varten tarvittaisiin tuhansia vuosia kurjuutta?

Kaikki ihana oli jo ensimmäisen ihmisen ensimmäisestä päivästä alkaen
annettuna ihmiselle. Eli ei tuota ihanuutta varten tarvittu kurjuutta ollenkaan.
Jumalan hyvyys ja rakkaus ihmislasta kohtaan näkyi kaikkialla Paratiisissa.
Kaikki oli Jumalan lahjaa Hänen rakastamalleen ihmiselle.

Tämän ihanuuden keskellä ihminen halusi Luciferin lailla
korottaa itsensä sellaiseksi kuin Jumala
syömällä hyvän- ja pahantiedon puusta.

Ja niin ihmistä ympäröinyt hyvä vaihtui tietoisuuteen pahasta.
Rakkauden tilalle tuli pelko. Valo muuttui pimeydeksi.
Elämä sammui kuolemaksi. Jumalan kirkkaus oli riisuttu alastomuudeksi.

Ihminen tuli tietämään hyvän ja pahan.
Hyvä oli muistoissa, paha todellisuutta tässä ja nyt.
Niille, jotka ajattelevat, että Jumala vain reagoi tapahtuneisiin, tuollainen selitys saattaisi olla riittävä. Reagoimisella tarkoitan sitä, että esim. havaittuaan synnin tulleen maailmaan, vasta sitten Jumala keksi ratkaisun siihen. Minä ajattelen niin, että kaikkivaltiaana Jumala tiesi etukäteen lankeemukset syntiin (Luciferin ja ihmisen) ja siksi joutuukin kysymään: Miksi ihmeessä tarvitaan tällaiset koettelut ja välivaiheet ennen iankaikkista elämää?
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Adina - 26.07.14 - klo:18:53
Saarnaaja 3
9 Mitä hyötyä on työntekijällä siitä, mistä hän näkee vaivaa?

10 Minä olen katsonut sitä työtä, minkä Jumala on antanut ihmislapsille, heidän sillä itseään rasittaaksensa.

11 Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua.

12 Minä tulin tietämään, ettei heillä ole muuta onnea kuin iloita ja tehdä hyvää eläessänsä.

13 Mutta jokaiselle ihmiselle on sekin, että hän syö ja juo ja nauttii hyvää kaiken vaivannäkönsä ohessa, Jumalan lahja.

14 Minä tulin tietämään, että kaikki, mitä Jumala tekee, pysyy iäti. Ei ole siihen lisäämistä eikä siitä vähentämistä. Ja Jumala on sen niin tehnyt, että häntä peljättäisiin.

15 Mitä nyt on, sitä on ollut jo ennenkin; ja mitä vasta on oleva, sitä on ollut jo ennenkin. Jumala etsii jälleen sen, mikä on mennyttä.

16 Vielä minä näin auringon alla oikeuspaikan, ja siinä oli vääryys, ja vanhurskauden paikan, ja siinä oli vääryys.

17 Minä sanoin sydämessäni: Vanhurskaan ja väärän tuomitsee Jumala, sillä siellä on jokaisella asialla ja jokaisella teolla aikansa.

18 Minä sanoin sydämessäni: Ihmislasten tähden se niin on, jotta Jumala heitä koettelisi ja he tulisivat näkemään, että he omassa olossaan ovat eläimiä.

Olisikohan tämä kurjuus sen tähden että ihmiset näkisivät mitä he ovat omassa voimassaan?
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Natanael - 26.07.14 - klo:19:14

Olisikohan tämä kurjuus sen tähden että ihmiset näkisivät mitä he ovat omassa voimassaan?
Se voi olla yksi syy siihen ja on yksi lisäselitys kokonaisuuden sisäisille syille, mutta mihin Jumala oikeasti tarvitsee ihmistä? Ei kai ihmisen kurjuuden kokeminen oman voimansa mitättömyyden huomaamiseksi tuota mitään lisäarvoa Jumalalle. Ei kai Jumala tarvitse ihmistä rakkautensa kohteeksi. Sehän tarkoittaisi, että Jumala ei olisi täydellinen ilman ihmistä.
Otsikko: Jumala oli varautunut pelastamaan ihmisen
Kirjoitti: kalamos - 26.07.14 - klo:20:59
Lainaus
havaittuaan synnin tulleen maailmaan, vasta sitten Jumala keksi ratkaisun siihen.


Näin ei tietenkään ollut. Jumala oli toki varautunut asiaan.
Jo ennen maailman perustamista oli pelastussuunnitelma tehtynä.
Oli päätetty, että jos ihminen joutuu eroon Jumalasta,
niin Jeesus palauttaa tuon yhteyden ihmisen ja Jumalan välillä.

Tämä varautumissuunnitelma oli tarpeen,
koska rauhaan tai rakkauteen ei ketään voi pakottaa.
Ihmisen oli annettava tehdä valinta - vääräkin.
Mutta Jumala oli varautunut asiaan niin täydellisesti,
että Hän pystyy pelastamaan vääränkin valinnan tehneet ihmiset.
Ja jokainen meistä on tehnyt väärän valinnan.
Synti on pettänyt vuorollaan jokaisen.
Mutta Jumala pelastaa jokaisen syntisen, joka antaa sovittaa itsensä Jumalan kanssa.
Otsikko: Vs: Jumala oli varautunut pelastamaan ihmisen
Kirjoitti: Natanael - 26.07.14 - klo:21:12
Lainaus
havaittuaan synnin tulleen maailmaan, vasta sitten Jumala keksi ratkaisun siihen.


Näin ei tietenkään ollut. Jumala oli toki varautunut asiaan.
Jo ennen maailman perustamista oli pelastussuunnitelma tehtynä.
Oli päätetty, että jos ihminen joutuu eroon Jumalasta,
niin Jeesus palauttaa tuon yhteyden ihmisen ja Jumalan välillä.

Miten niin, JOS?
Kun.

Täytyihän Jumalan se tietää.

Ja tuo asia palauttaa kysymään: Miksi.
Mikä syy Jumalalla oli luoda lankeava ihminen?

Oliko Jumalalla selvittämätön ristiriita paholaisen kanssa, kuten kerroin viestissäni 25 ja siihen tarvittiin puolueton taho ratkaisijaksi?
Vai syntyikö tarve ihmisen luomiseen vain Jumalasta itsestään?
Otsikko: Jumalan teko oli täydellinen
Kirjoitti: kalamos - 27.07.14 - klo:09:12
Lainaus
Mikä syy Jumalalla oli luoda lankeava ihminen?


Jumalan teko oli täydellinen. Luotuaan ihmisen omaksi kuvakseen,
Jumala itse tarkasti kaiken, mitä oli kuuden päivän aikana tehnyt,
ja katso, se oli sangen hyvää 1 Moos 1:31

Myös Luciferina tunnettu enkeli - oikeammin Aamuruskon Poika -
oli ollut täydellisistä täydellisin enkelimaailmassa.
Ei hän ollut langennut sen tähden,
että Jumala oli luonut hänet lankeavaksi.
Suurin osa enkeleistä ei ollut langennut,
vaikka he eivät olleet yhtä hohdokkaita kuin Lucifer.

Kysymys ei ole siitä, että Jumalan luomisteossa olisi jotain vikaa.
Kysymys on siitä, että Jumala on luonut persoonia eikä robotteja.

Minä ainakin olen erittäin iloinen siitä, että minä en ole robotti,
vaikka se merkitseekin
- kyyneleitä, joihin robotti ei pysty,
- kärsimystä, jota robotti ei tunne,
sillä se merkitsee
- rakkautta, johon robotti ei pysty,
- iloa, jota robotti ei tunne.

Olen iloinen siitä, että minä voin
- toisin kuin robotti -
tehdä ihan omasta tahdostani asioita. 
Voin tehdä hyvää ja olla tietoinen hyvästä,
vaikka se merkitseekin sitä,
että Jumalan kuvana voin joutua
kohtaamaan myös pahuuden ja kärsimään siitä.

Jumala ei siis luonut robotteja, ei myöskään pahuutta.
Jumala ei ole keksinyt valhetta.
Paholainen keksi valheen. Hän on valheen isä.
Mutta ei Jumala luonut Luciferia valhettelijaksi,
eikä valhetta hänen sydämeensä. Se syntyi siellä.
Ja kun näin tapahtui, että Lucifer hylkäsi Rakkauden, niin Jumala suri.
Ei Jumala näytellyt mitään ennaltamäärättyä vuoro-osaa.
Hän todellakin suri.

Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Paulus - 27.07.14 - klo:15:24
Onko Jumala olemassa?: Miksi maailmankaikkeus on olemassa?

Pekka Reinikainen käsittelee aihetta tänään klo 21.45 TV7:ssa.
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Vastavoima - 28.07.14 - klo:07:33
Mielestäni synti oli olemassa jo ennen kuin hyvän ja pahantiedon puuta oli olemassa. Olisiko siis voinut olla vaikkapa miljoona pyöreää kiveä, joita Aatami olisi voinut pyöritellä, paitsi yhtä niistä? Valinnan osalta ehkä kyllä. Kuitenkin puilla on myös syvempi merkityksensä. Elämän puu viittaa Jeesukseen.
OK

Jos siis Elämän Puu viittaa Jeesukseen, mihin Hyvän ja Pahan tiedon puu viittaa ?
tulee kuitenkin muistaa että Jumala loi tämä puun ei paha tahi ihminen.

eli Miksi ?

Laki TOI synnin maailmaan ja LAKI oli alussa:

Jumalan käskyt:

1. Älä syö "omenaa" !
2. Lisäänny.
3. varjele ja viljele.

Nyt jos ei ole KÄSKYJÄ ei ole Lakia sillä LAKI on se mikä tekee synnin.

Mitä se vaikuttaa Jumalaa tahi ihmiseen jos syö tietoa jota kuitenkin ON PAKKO olla ja saada Jos haluaa perille !
_______________

no sama se, sillä kukaan ei vastaan jos kysyn suoraan vaan AINA vastataan vastakysymyksellä.

no sama es. koitetaan nyt viimeistä tahi edellistä kertaa. jos joku etsii ja julistaa totuutta !

eli Miksi ja millä perusteella ihminen elää iankaiken tai ei ?

eli vielä sama lyhyesti, onko helvettiä eli kadotusta olemassa siis IKUISTA ?

jos ihminen ON JO ikuinen mitä Jumalan erikois asema sanoo ?

VAIN JA yksin Jumalalla on ITSESSÄÄN katoamattomuus ja kuolemattomuus eli ei ikinä kuole.
eli
ONKO ihmisellä kuolemattomuus itsellään eli elää tahi kärsii iankaiken ?

Miksi Jumala karkoitti ihmisen pois partisiista ?
synnin tähden ? osin.

Mutta Jumalan sana on selvä:

Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"

eli ojensiko ihminen kätensä ja söi myös elämän puusta ja SEN PERUSTEELLA sitten elää ?

vai Jumalan selostus on tässä heikko eli valheellinen ?
tahi sitten nykyuskovat ovat suuresti eksytetty ! (äidinkielen ihmeellisyys, eli mukana teon sano JOKA pakottaa ihmisiä.)
_______________

No tapansa mukaan kalamos ei halua sanoa miten ja miksi opettaa mitä opettaa vaan ohittaa sen mitä kysytään JOS NYT yleensä vastaa ollenkaa !

no sama se.

Miten voi lumesta tehty joulupukki  suomen helteessä.
eli Jumala sulaa pois !

Otsikko: Turhuuksien turhuus, sanoi Saarnaaja
Kirjoitti: kalamos - 28.07.14 - klo:07:44
Lainaus
Olisikohan tämä kurjuus sen tähden että ihmiset näkisivät mitä he ovat omassa voimassaan?

Niin. Varmaan näin voisi sanoa.
Jos ihminen olisi alunpitäen luottanut Jumalaan,
ei tätä kurjuutta nyt olisi ollenkaan.
Mutta nyt kun se ihmisen tähden on,
niin meillä on kuitenkin uusi mahdollisuus valita luottamus Jumalaan.
Ja tämä valinta muuttaa jo tämän ajallisenkin elämän.

Salomo kaikessa lahjaksi saamassaan viisaudessa
kuitenkin eli oman elämänsä hyvin tyhmästi.
Hän eli omavaltaisesti rikkoen Jumalan selviä käskyjä
jopa Jumalan temppeliä rakentaessaan.
Ja niin Salomon elämä
kaikesta ulkonaisesta rauhantilasta ja loistosta huolimatta
jäi vaille sitä onnea,
jota Jumalaa kunnioittava elämä Hänen yhteydessään meille tarjoaa.
Ja niin Salomo sanoo yhä uudestaan kaikesta ihmisen vaivannäöstä:
Turhuuksien turhuus.

Mutta kuin vahingosta viisastuneena Saarnaaja päättää kirjansa näin:
Pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä.
Niin tulee jokaisen ihmisen tehdä, sillä Jumala tuo kaikki teot tuomiolle.
Tämä koskee kaikkea salassa olevaa, olkoon se hyvää tai pahaa.  Saarn 12:13-14
Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Vastavoima - 28.07.14 - klo:07:44
no eni wei,

Miksi Jumala loi ihmisen, SIKSI että saa yhtyä ihmiseen !

Tämä ON suuri salaisuus !

Häät merkitsevät mitä ? (sen aikaisesssa ajatus maailmassa)

Ilman syntiä Jumala ei voi tulla ihmisen sisään sillä ei ole paikkaa eli tarvetta.
Joten Jumala teki tarpeen että ihminen travitsee Jumalaa, ja jos kuvittelee ettei tarvitse, Jumala lähettää ITSE vaikeuksia ellei peräti kostoa että ihminen käsittää kuinka rakas Jumala on, joten jos et rakasta minua, kostan sinulle KUNNES ymmärrät !


no se mitä tapahtuu kun Jumala ja ihminen yhtyy toisiinsa on salaisuus (ei magiaa)

nyt sitten taas uudeleen se mitä ON IHMINEN eli mikä osa on se mikä yhtyy ?

Jos nainen ja mies menee yhteen Jumalan sanoo että he ovat yksi liha ja (usein yksi sielu.)
niin mikä osa ihmisessä yhtyy Jumalan kanssa ?

Jos Jumalan Henki /henki on osaksi, positivista puhetta ja osaksi JUmalan suoraa apua on asia mahdollista havainnoida.

kuten oli Joosuan ja Kaalebin kanssa.
Kuten oli Daavidin ja Sauli kanssa.
Kuten oli Apostoli Paavalin ja Pietarin kanssa.

kuten oli Pietarin ja Juudaan kanssa.

eli osa, ainakin Jumalan Hengestä / hengestä on positiivista puhetta !

eli TIETOA !
eli Hyvän ja Pahan toedän hedelmän "lihaa"

no sama se.

eli Jumala teki ihmisen että saa kaverin, sillä ei halua olla yksin.

toisaalta me saatamme olla vai n koekeneja suuressa laborotoriossa.

eli jos teen pelin, esin kivikautisen simulaation, niin toki saan siihen OMAT säännöt laitta jotka eivät tietenkää koske omaa elämääni vaan PELIN sisällä olevia eli kuviteltuja olentoja.

eli me olemme tässä Jumalan pelissä ja Jumala etsii mikä olisi paras tapa pelata !

se on ehdoton TOTUUS että Jos sielut ovat päämäärä , niin Saatana on nyt ja aina voittaja, teki Jumala mitä tahansa !

eli suurin osa 99,99 % menee kadotukseen eli koulevat pois.

saatana voitti, sanoo JUmala mitä tahansa, sillä sieluista on kysy, ei laista mikä on vain pelin sisäinen ominaisuus.

no sama se,
nyt valloin itse toisen tekemällä pelillä maailman suomelle :)

Otsikko: Vs: Turhuuksien turhuus, sanoi Saarnaaja
Kirjoitti: Vastavoima - 28.07.14 - klo:07:46
Lainaus
Olisikohan tämä kurjuus sen tähden että ihmiset näkisivät mitä he ovat omassa voimassaan?

Niin. Varmaan näin voisi sanoa.
Jos ihminen olisi alunpitäen luottanut Jumalaan,
ei tätä kurjuutta nyt olisi ollenkaan.
Mutta nyt kun se ihmisen tähden on,
niin meillä on kuitenkin uusi mahdollisuus valita luottamus Jumalaan.
Ja tämä valinta muuttaa jo tämän ajallisenkin elämän.

Salomo kaikessa lahjaksi saamassaan viisaudesa
kuitenkin eli oman elämänsä hyvin tyhmästi.
Hän eli omavaltaisesti rikkoen Jumalan selviä käskyjä
jopa Jumalan temppeliä rakentaessaan.
Ja niin Salomon elämä
kaikesta ulkonaisesta rauhantilasta ja loistosta huolimatta
jäi vaille sitä onnea,
jota Jumalaa kunnioittava elämä Hänen yhteydessään meille tarjoaa.
Ja niin Salomo sanoo yhä uudestaan kaikesta ihmisen vaivannäöstä:
Turhuuksien turhuus.

Mutta kuin vahingosta viisastuneena Saarnaaja päättää kirjansa näin:
Pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä.
Niin tulee jokaisen ihmisen tehdä, sillä Jumala tuo kaikki teot tuomiolle.
Tämä koskee kaikkea salassa olevaa, olkoon se hyvää tai pahaa.  Saarn 12:13-14

Pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä.

ja pakanoilla, suomalaisilla on kolme käskyä ?

vai tuleeko meidän pitää juutalaisten ja kiinalaisten lait myös ?
eli kuka antoi suomalaisille lait ja mitä niistä on meille ?
Otsikko: Vs: Turhuuksien turhuus, sanoi Saarnaaja
Kirjoitti: Vastavoima - 28.07.14 - klo:07:55
Lainaus
Olisikohan tämä kurjuus sen tähden että ihmiset näkisivät mitä he ovat omassa voimassaan?

Niin. Varmaan näin voisi sanoa.
Jos ihminen olisi alunpitäen luottanut Jumalaan,
ei tätä kurjuutta nyt olisi ollenkaan.
Mutta nyt kun se ihmisen tähden on,
niin meillä on kuitenkin uusi mahdollisuus valita luottamus Jumalaan.
Ja tämä valinta muuttaa jo tämän ajallisenkin elämän.

Salomo kaikessa lahjaksi saamassaan viisaudessa
kuitenkin eli oman elämänsä hyvin tyhmästi.
Hän eli omavaltaisesti rikkoen Jumalan selviä käskyjä
jopa Jumalan temppeliä rakentaessaan.
Ja niin Salomon elämä
kaikesta ulkonaisesta rauhantilasta ja loistosta huolimatta
jäi vaille sitä onnea,
jota Jumalaa kunnioittava elämä Hänen yhteydessään meille tarjoaa.
Ja niin Salomo sanoo yhä uudestaan kaikesta ihmisen vaivannäöstä:
Turhuuksien turhuus.

Mutta kuin vahingosta viisastuneena Saarnaaja päättää kirjansa näin:
Pelkää Jumalaa ja pidä hänen käskynsä.
Niin tulee jokaisen ihmisen tehdä, sillä Jumala tuo kaikki teot tuomiolle.
Tämä koskee kaikkea salassa olevaa, olkoon se hyvää tai pahaa.  Saarn 12:13-14

Antoiko Jumala Salomolle (Daavidin tähden) luvan tehdä sitä mikä on vastoin Lakia ?

eli mitä tämä sana merkitsee.

Minä en ota pois sinusta Pyhää Hengeä, niinkuin otin "sen" pois Saulista.

eli lupa tehdä syntiä ?
tosi on että Jumala sanoo että jos teet vastoin minun lakia eli minun tahtoa en kosta kuten Mooses lupaa, eli KUNNES et tee.

no sama se.
Saatana on vpoittaja kaikilla mittareilla.
jos kyseessä on metsän puuta ja kivet, on Jumala voittaja Jos kyseessä on ihmis-sielut, JUmala hävisi, mutta kuten rakkauden kohteen valinnan kohdalla,
Jumala ei suvaitse sitä että ihminen ei rakasta Jumalaa tahi lakia jota Jumala julistaa !

eli Jumala KOSTAA, kunnes ihminen rakastaa Jumalaa.

me olemme päivä perhoja :)
varokaa tulta.
Otsikko: Uusi Elämänpuu pystytettiin Golgatalle
Kirjoitti: kalamos - 28.07.14 - klo:10:53

Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"

Tuolla teolla - sulkemalla tien Eedenin paratiisin Elämän puun luokse -
Jumala pelasti ihmisen siltä kauheudelta,
että ihminen viettäisi ikuisuutensa erossa Jumalasta
toisen hallitsijan eli synnin vallassa.

Jumala oli myös jo antanut lupauksen pelastaa ihminen synnin vallasta
murskaamalla paholaisen pään eli hallintavallan. Tämä toteutui Golgatalla.
Golgatan puulla riippuen Jeesus murskasi paholaisen pään.
Mutta samalla murskattiin ihan kirjaimellisesi Jeesuksen kantapäät,
ja lopulta - kun kaikki oli täytetty - Hän antoi Henkensä.
Jeesus kuoli meidän kuolemamme.
Näin meidän syntimme ja rikkomuksemme
oli saanut rangaistuksensa. Syntivelkamme oli maksettu.
Ja silloin avautui tie Golgatalle pystytetyn uuden Elämänpuun luokse,
josta me nyt saamme syödä.

Totisesti, totisesti minä sanon teille:
ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää itsessänne.
Mutta joka syö minun lihani ja juo minun vereni,
sillä on iankaikkinen elämä,
ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.  Joh 6:53-54

Jokainen, joka syö tuosta Golgatalle pystytetystä Elämänpuusta,
saa kerran syödä myös Jumalan Paratiisissa olevista Elämänpuista,
niiden hedelmän lihan ja veren.
 

Otsikko: Vs: Mikä juttu tämä oikein on
Kirjoitti: Paulus - 26.05.17 - klo:19:24
Nimi Pekka Reinikainen on esiintynyt täällä jo useamman kerran. Katselin ja kuuntelin juuri hänen ohjelmaansa (Eläimet puhuvat) ja jo puolessa välissä innostuin asiasta niin, että halusin laittaa linkin tänne kaikkien nähtäväksi. Teologian maisteri Thomas Kämper käyttää ohjelman alussa hauskan n. 10 min. puheenvuon, joka kannattaa myös katsoa ja kuunnella.

https://www.youtube.com/watch?v=fdUs9S6GFNY