Mark. 14
Ja hän otti mukaansa Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen; ja hän alkoi kauhistua ja tulla tuskaan.
34 Ja hän sanoi heille: "Minun sieluni on syvästi murheellinen, kuolemaan asti; olkaa tässä ja valvokaa".
35 Ja hän meni vähän edemmäksi, lankesi maahan ja rukoili, että, jos mahdollista, se hetki menisi häneltä ohi,
36 ja sanoi: "Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!"
Tässä jaejaksossa kerrotaan siitä, mihin Sandia viittasi. Edessä oli kauhea kärsimystie ja ristinkuolema, syntiuhrina oleminen Jumalan Karitsana.
Jeesus koki kauhua ja tuskaa kärsimyksensä edellä, hikoili aivankuin verta ja rukoili Isää, ettei hänen tarvitsisi kulkea tuota läpi. Ja lopetti rukouksen, ei kuitenkaan niin kuin minä tahdon vaan mitä sinä. Mistään ei käy ilmi, kokiko Jeesus pelkoa, uskon itse, että ei kokenut, mutta muunlainen tuska oli varmasti sanoinkuvaamaton, Getsemanessa ei vielä fyysisenä. Ajattelisin, että Sandian viittaus roomalaiskirjeen kohtaan "tuska ja ahdistus jokaiselle, joka pahaa tekee" koskee katumatonta ihmistä. Jeesuskin koki kauhua ja tuskaa ymmärrettävistä syistä, vaikkei omasta syystään. Uskovatkin voivat kokea kauhua ja tuskaa, jotka eivät johdu omista synneistä tai nöyrtymättömyydestä.
Kiitos, Helena, kun ilmaisit niin selvästi mitä yritin sanoa.
Tuli mieleen, että Jeesuksella ei olisi ehkä ollut kanttia sanoa ihmisille:"älkää pelätkö", jos hänellä itsellä olisi ollut pelkoja.
Kautta koko Raamatun Jumala on sanonut eri tavoin ihmisille: "älä pelkää".
Ja Jeesushan tiesi kaiken mitä kunkin ihmisen mielessä liikkui, hän tiesi tarkkaan, mitä tulisi tapahtumaan ennen hänen kuolemaan jne.
Pelko yleensä tavalla tai toisella liitty tulevaisuuteen.
Ihmisen on tietty mahdoton ymmärtää Jeesuksen, joka oli Jumala, ajattelumaailmaa!!
Sen verran voimme tietää siitä, mitä Raamatussa on meille kerrottu.
Helena kommentoi tekstiäni tuon tuskaan kokemisen suhteen. Se oli toinen asia
Vertaan tätä nyt Heprealaiskirjeen 2. luvun loppuun:
14. Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen,
15. ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.
16. Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa.
17. Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.Ja myös Hebr. 5:7
Ja lihansa päivinä hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden.
8. Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden,
18. Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.Eli Jeesus samastui inhimilliseen kärsimykseen.
Hän tietää inhimillisen kärsimyksen hyvin läheisesti. Se oli osa Isän hänelle antamaa tehtävää.