Kirjoittaja Aihe: Mitä on epäjumalanpalvelus?  (Luettu 2599 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Mitä on epäjumalanpalvelus?
« : 17.02.19 - klo:19:01 »
Olen usein pohtinut että mitä on epäjumalanpalvelus perimmäiseltä olemukseltaan. VTssä on se on ikäänkuin selvästi. Heillä oli selvästi epäjumalia, eri kansoilla erilaisia. Mutta lopultahan se on ihmisen sisäinen tila.  Kolossalaiskirjeessä on selvästi että ahneus on epäjumalanpalvelusta. Mutta miten tää kaikki yhdistyy?? Aamos 5:26 on " Entä kannoitteko kuningastanne Sikkutia ja tähtijumalaanne Kijjunia, kuvia, jotka nyt olette itsellenne tehneet."


Eli ihminen kehittää jotain mielessään ja se mielikuva tulee epäjumalaksi? ???

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #1 : 17.02.19 - klo:19:56 »
Tuli myös mieleen Habakukin 1. luku.
Sitten se tuulena kiitää ja hyökkää, mutta joutuu syynalaiseksi, tuo, jolla oma voimansa on jumalana.
Jae 11 mikäli huomasin oikein. Siis Habakuk 1:11/

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #2 : 19.02.19 - klo:20:53 »
Syntiinlankeemushan oli sitä; Käänsimme selkämme Jumalalle. Pärjään kyllä oman viisauteni ja kyvykkyyteni avulla ilman Sinua Jumala.

"Vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #3 : 20.02.19 - klo:07:33 »
Kolossalaiskirje 3:5
Haudatkaa siis se, mikä teissä on maallista: siveettömyys, saastaisuus, intohimot, pahat halut ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #4 : 20.02.19 - klo:15:29 »
Juu itsekin taisin mainita tuon Paavalin kirjeen kohdan, missä hän selvästi sanoo ahneutta epäjumalanpalveluksi. Eli ainakin Paavali ymmärsi asian paremmin kuin siten että se viittaisi vain muihin uskontoihin. Jäin nyt miettimään, että mitä ahneus on. Ja mihin kaikkeen ihminen voi sitoutua ahneudellaan..

Tuli mieleen että olikos filippiläiskirjeessä kohta missä Paavali kirjoittaa "heidän vatsansa on heidän epäjumalansa"............tuli sellainen muistikuva.


Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #5 : 20.02.19 - klo:15:30 »
Syntiinlankeemushan oli sitä; Käänsimme selkämme Jumalalle. Pärjään kyllä oman viisauteni ja kyvykkyyteni avulla ilman Sinua Jumala.

"Vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

Eli siis Jumala korvattiin omalla itsellä. ??? Siitä se kaikki varmaan alkaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #6 : 20.02.19 - klo:15:34 »
..heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.
Fil. 3:19

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #7 : 20.02.19 - klo:15:42 »
Taisin joskus aiemmin jo tehdä aloituksen siitä ajatuksestani, että netti ja kaikki se mitä sen kauttaa suoltuu voi tulla keskeisemmäksi elämässä kuin Jumalan sana.
Itse tarkkailen vaan omaa itseäni ja sitten laajempaa kulttuuria, missä ihmiset kääntyvät sosiaaliseen mediaan etsimään mielelekyyttä, yhteyttä, jne. jne.

Joskus mietin läppäriä ja Raamattua rinnakkain. Tulee mieleen kaikki se mitä Herra on antanut sanan kautta minulle. Itse asiassa elämän. Ja sitten vertaan sitä vaikkapa FBiin ja kaikkea sitä ihmishälinää, ihmiset postauksia omasta itsestään, tykkäämisiä, erilaisia pseudotieteellisiä testejä joita ihmiset käyttää ikäänkuin itsensä peilaamiseen, jne. jne. Eli netin odotetaan täyttävän sosiaalisia, emotionaalisia tarpeita vähintään. Ehkä myös oman arvon tuntoa jne.

Eli ihmiset luovat kaiken se mitä netissä on ja sitten luottavat siihen ja peilaavat itseään sen kautta.
Kun taas Raamattu on sama aina. Pyhä Henki voi puhua sen kautta,johtaa totuuteen ja elämään. Ja sitä kautta valtavaan elämän rikkauteen. Iankaikkiseen elämään.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #8 : 20.02.19 - klo:15:58 »
Eiköhän se netin (=tietokoneen) käyttö ole verrattavissa esim. kirveen käyttämiseen. Kummallakin voi tehdä sekä pahaa, että myös hyvää. Omalla kohdalla pitäisi kantaa huolta ensisijaisesti siitä, että toteutuisi tuo jälkimmäinen. Sydämestä kaikki lähtee.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #9 : 20.02.19 - klo:21:47 »
Eiköhän se netin (=tietokoneen) käyttö ole verrattavissa esim. kirveen käyttämiseen. Kummallakin voi tehdä sekä pahaa, että myös hyvää. Omalla kohdalla pitäisi kantaa huolta ensisijaisesti siitä, että toteutuisi tuo jälkimmäinen. Sydämestä kaikki lähtee.

Kun Paavali sanoo että vatsa on joidenkin jumala, eihän se tarkoita että vatsa sinänsä on paha asia.
Epäjumala on, kuten sanoit, sydämessä, ja ehkä myös ajattelussa. Eli mikä rooli sillä on elämässä.

Poissa Jäbä

  • Viestejä: 16
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #10 : 05.03.19 - klo:07:19 »
Aika monelle epäjumalanpalvelus tuntuu olevan sitä että rahaa rahaa mulle lisää rahaa.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #11 : 05.03.19 - klo:14:23 »
Aika monelle epäjumalanpalvelus tuntuu olevan sitä että rahaa rahaa mulle lisää rahaa.

Jeesus opetti, että ihminen ei voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Mammona-sana juontaa aramean kielestä ja tarkoittaa omaisuutta, ymmärtääkseni maallista ja aineellista rikkautta. Raamattu varoittaa rikkauden viettelyksistä ja rikastumisen halusta eli himosta.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #12 : 06.03.19 - klo:00:45 »
Epäjumala = minä?
Epäjumalan palvelus = minun tyydyttäminen Tärkeimmän kustannuksella?

?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #13 : 06.03.19 - klo:05:05 »
Epäjumala = minä?
Epäjumalan palvelus = minun tyydyttäminen Tärkeimmän kustannuksella?

?

Niinpä. Tuntuu että ketä muuta ihminen niin paljon arvostaisi kuin omaa itseään. Toisten ihmisten ja Jumalan kustannuksella. Siksi en ymmärrä mikä rooli oli epäjumalilla VTn aikaan ja yhä mietin että mikä kaikki meidän kulttuurissa puolestaan olisi vastaavaa. Ehkä juuri tuo oman itsen palvominen. Länsimaat ovat todella oma itse -keskeisiä.

Kuten siinä Habakukin kirjan kohdassa on että kaldealaisilla oli heidän oma voimansa jumalana. Ekassa luvussa.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Mitä on epäjumalanpalvelus?
« Vastaus #14 : 06.03.19 - klo:13:27 »
Epäjumala = minä?
Epäjumalan palvelus = minun tyydyttäminen Tärkeimmän kustannuksella?

?

Tuo on varmaan aika hyvä tiivistys.
Ihmisroska